Het grote Kveik topic

Gestart door Johan_vL, 25-08-2020 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan_vL

Sinds enkele jaren zijn er steeds meer mensen die met kveik brouwen in de traditie van farmhouse ale of moderne varianten zoals NEIPA en IPA.
Momenteel zijn er 54 kveik gistculturen in kaart gebracht en sommige hiervan hebben geleid tot een commerciële variant, zoals:

- Lallemand Voss
- Mangrove Jacks M12
- Omega yeast OYL 071 (Lutra kveik - lager type)
- Omega yeast OYL 057 hothead ale (honing & mango)
- Omega yeast OYL 061 Voss kveik (from Gjernes farmstead Voss) sinaasappel & citrus
- Omega yeast OYL 091 Hornindal kveik (steenvruchten, ananas, gedroogd fruit, leer)
- White labs WLP 518 Opshaug
- white labs WLP 519 Stranda kveik ale
- white labs WLP 521 Hornindal (tropisch fruit, mandarijn, mango ananas)
- WHC Bjorn Kveik BB (mandarijnen ananas en mango smaken)
- WHC Lagertha/Stranda Kveik (tropisch fruit, banaan, honing)
- WHC Ragnar /Voss kveik(sinaasappelschil)
- WHC Valkyrie kveik (guave)
- WHC Ubbe kveik (lager style smaakprofiel)
- Escarpment Arset kveik (from Jakob Arset Hornindal type)
- Escarpment Hornindal kveik blend (from terje Raftevolds Hornindal) gemengd fruit
- Escarpment Krispy Kveik (blend lager type)
- Escarpment Ebbegarden kveik (from Jens Aage Ovrebost - Stordal blend) fruitig guave mango
- Imperial yeast A43 Loki
- Imperials yeast A037 POG (esterig)
- Imperial yeast A044 Kveiking

De korrelgist van lallemand en mangrove jacks en de vloeibare gist van white labs WLP 518 Opshaug zijn relatief makkelijk te verkrijgen in Nederland. De anderen zijn een stuk lastiger. Crossmyloof, the maltmiller en brauversand doen het beter, waarvan themaltmiller de meeste varianten verkoopt.

Zijn er al veel medebrouwers die met kveik brouwen?
Welke kveik heb je gebruikt?
Wat zijn jullie ervaringen?
Welke kveik zou je graag proberen en waarom?
Zijn er brouwers die kveik thuis hebben in gedroogde vorm? Of in de gistbank op schuine buis of in glycerine?
 :brouwen:

Guppie

Ik heb thuis ook nog gedroogde Juggernaut liggen, volgens mij ook een blend. Nog niet gebruikt, maar zoals ik heb begrepen te gebruiken op een weizen recept.

Jedoka

Komende vrijdag ga ik een pale ale brouwen met een kveik van Crossmyloof, ik zal mijn bevindingen hier posten.

Jelle

jouri1995

Citaat van: Guppie op 26-08-2020  21:34 uIk heb thuis ook nog gedroogde Juggernaut liggen, volgens mij ook een blend. Nog niet gebruikt, maar zoals ik heb begrepen te gebruiken op een weizen recept.

Juggernaut is een blend van Mainiacal Yeast. Dit is een IPA-Blend. Speciaal geblend voor IPA's en Pale Ales. Voor een weizen heb je fenolen nodig die zorgen voor het kruidnagel smaakje. Dit heeft deze gist helaas niet zoals alle andere kveiks. Alleen Muri is hierop een uitzondering. Het zal hoogstwaarschijnlijk een heerlijk bier worden in een weizen-recept, maar helaas geen echte weizen dan ;)

Als je deze strain gebruikt voor een IPA wel even oppassen op je bitterhopgift. Deze wil nog wel eens bitterder uitpakken dan berekend door de brouwsoftware omdat deze gist de bitterheid accentueert.

Guppie

Citaat van: jouri1995 op 27-08-2020  20:03 uJuggernaut is een blend van Mainiacal Yeast. Dit is een IPA-Blend. Speciaal geblend voor IPA's en Pale Ales. Voor een weizen heb je fenolen nodig die zorgen voor het kruidnagel smaakje. Dit heeft deze gist helaas niet zoals alle andere kveiks. Alleen Muri is hierop een uitzondering. Het zal hoogstwaarschijnlijk een heerlijk bier worden in een weizen-recept, maar helaas geen echte weizen dan ;)

Als je deze strain gebruikt voor een IPA wel even oppassen op je bitterhopgift. Deze wil nog wel eens bitterder uitpakken dan berekend door de brouwsoftware omdat deze gist de bitterheid accentueert.
Oké, ik houd dat in de gaten. Bedankt

Johan_vL

Citaat van: Jedoka op 27-08-2020  08:45 ukomende vrijdag ga ik een pale ale brouwen met een kveik van crossmyloof, ik zal mijn bevindingen hier posten.

Jelle

Welke kveik heb je besteld bij hen? En wat voor type bier wil je ermee brouwen?
Ik heb zelf Sigmund Voss in huis, maar zou heel graag binnenkort een barleywine willen proberen met Hornindal...

Jedoka

Ik heb zelf ook de Sigmund Voss, ga een simpele pale ale of blond brouwen zodat ik goed kan proeven wat de gist doet

Guppie

Citaat van: Jedoka op 28-08-2020  08:47 uIk heb zelf ook de Sigmund Voss, ga een simpele pale ale of blond brouwen zodat ik goed kan proeven wat de gist doet
Is niet simpel, bij hogere temperaturen geeft het veel meer smaakjes, esters. Op lage temperatuur is het meer een neutrale gist. Probeer maar een split batch op 20 en 35 graden, het wordt compleet verschillend.

Jedoka

Ja dat heb ik ook gelezen, wil hem juist op een hoge temperatuur laten vergisten omdat deze gist daar bij uitstek geschikt voor is en de gist daar inderdaad veel smaakjes en esters aan toevoegt. Het simpele zit hem in het recept verder, vrij basic zodat wat ik straks proef voornamelijk uit de gist komt.

edit;

Het wort zit zojuist in het vat, maischen voor 60 minuten op 65 graden, pilsmout, haver, zuurmout en beetje cara totaal 6,25 kg op 25 liter, iets meer dan een uur gekookt om op de juiste s.g. te komen ( 1062 ) Brewfather geeft 1008 aan als eind s.g. zou op zo'n 7% uit moeten komen dus. 4 Duitse hoppen met late hopgiften en 1 zakje a 10 gram CML voss kveik a 10 gram. Vergistingstemperaturen volgens CML aangehouden, start temperatuur op 40 graden, na hoofdgisting terug naar 30 en daarna een klein weekje op 25. nog nooit een vat zo warm weggezet, druist tegen alles in, ben dus erg benieuwd!

Johan_vL

Het wort zit zojuist in het vat, maischen voor 60 minuten op 65 graden, pilsmout, haver, zuurmout en beetje cara totaal 6,25 kg op 25 liter, iets meer dan een uur gekookt om op de juiste s.g. te komen ( 1062 ) Brewfather geeft 1008 aan als eind s.g. zou op zo'n 7% uit moeten komen dus. 4 Duitse hoppen met late hopgiften en 1 zakje a 10 gram CML voss kveik a 10 gram. Vergistingstemperaturen volgens CML aangehouden, start temperatuur op 40 graden, na hoofdgisting terug naar 30 en daarna een klein weekje op 25. nog nooit een vat zo warm weggezet, druist tegen alles in, ben dus erg benieuwd!
[/quote]

Dus je hebt niet gekookt? Raw ale gebrouwen dus?

Jedoka

Citaat van: Johan_vL op 28-08-2020  16:51 uHet wort zit zojuist in het vat, maischen voor 60 minuten op 65 graden, pilsmout, haver, zuurmout en beetje cara totaal 6,25 kg op 25 liter, iets meer dan een uur gekookt om op de juiste s.g. te komen ( 1062 ) Brewfather geeft 1008 aan als eind s.g. zou op zo'n 7% uit moeten komen dus. 4 Duitse hoppen met late hopgiften en 1 zakje a 10 gram CML voss kveik a 10 gram. Vergistingstemperaturen volgens CML aangehouden, start temperatuur op 40 graden, na hoofdgisting terug naar 30 en daarna een klein weekje op 25. nog nooit een vat zo warm weggezet, druist tegen alles in, ben dus erg benieuwd!


Dus je hebt niet gekookt? Raw ale gebrouwen dus?
Jawel, dat schreef ik ook, iets langer dan een uur...

Jedoka

Hmmm die grote letters komen botter over dan de bedoeling is👈🏻

Edwin brouwt

Ik heb als eerste een soort Saison gebrouwen met Sigmund Voss, opgekweekt uit een flesje Zeglis. Heerlijk fris zomerbier geworden.


Daarna deze gist weer opgekweekt en een laagalcoholisch roggebier met frambozen mee gebrouwen. Heel fris en zuurtjes.


Derde was een Weizen met via dit forum aangekochte Hornindal. Ik vind 'm te zuur (waarschijnlijk zijn er in de Erlenmeyer ook wat bacteriën vermenigvuldigd) maar de meerderheid vindt het een lekker bier. Maar meer een tarwebier dan een Weizen want geen banaan te bekennen.


En net open getrokken: een hazy Ipa met eiken snippers gedrenkt in Pinot gricio. Daarin heb ik de Lallemand Voss gebruikt. Heel bijzonder bier geworden, erg lekker bij het eten :-)


Bijna allemaal stonden ze na 3-6 uur al flink te borrelen en waren na een dag of 5 op 98% van de vergisting.

jouri1995

Citaat van: EdwinBrouwt op 28-08-2020  19:53 uDerde was een Weizen met via dit forum aangekochte Hornindal. Ik vind 'm te zuur (waarschijnlijk zijn er in de Erlenmeyer ook wat bacteriën vermenigvuldigd) maar de meerderheid vindt het een lekker bier. Maar meer een tarwebier dan een Weizen want geen banaan te bekennen.

Hornindal heeft in de originele farmhouse versie bacterien bij zich. Daar zal het zuurtje wel vandaan komen ;)

Guppie

Citaat van: jouri1995 op 28-08-2020  21:41 uHornindal heeft in de originele farmhouse versie bacterien bij zich. Daar zal het zuurtje wel vandaan komen ;)
Dat klopt en bij de echte farm House krijg je ook nog een beetje last van melkzuur bij een lage start sg. Je moet echt wel boven de 1055 beginnen. Is ook geen gist voor een weizen. Ik vind de orginele kveiks ook leuker als de cleane commerciële versies.

Jedoka

Mijn brouwsel staat ook na een paar uur met 240 bpm te knallen, en dat met de helft aan gist van wat ik normaal gebruik.

Guppie

Ja men zegt wel eens, alles wat je weet van de normale gist moet je vergeten. Kveik underpitchen is een normale zaak. Ook dat beïnvloed weer de smaak. Waarschijnlijk was die helft zelfs al te veel.

André de Laat

Citaat van: Jedoka op 27-08-2020  08:45 ukomende vrijdag ga ik een pale ale brouwen met een kveik van crossmyloof, ik zal mijn bevindingen hier posten.

Jelle

Welke?

Jedoka


Jedoka

Citaat van: Guppie op 29-08-2020  00:05 uJa men zegt wel eens, alles wat je weet van de normale gist moet je vergeten. Kveik underpitchen is een normale zaak. Ook dat beïnvloed weer de smaak. Waarschijnlijk was die helft zelfs al te veel.

Ja dat denk ik ook, het is niet normaal zoals het tekeer gaat in het vat.

Johan_vL

Citaat van: Guppie op 28-08-2020  08:55 uIs niet simpel, bij hogere temperaturen geeft het veel meer smaakjes, esters. Op lage temperatuur is het meer een neutrale gist. Probeer maar een split batch op 20 en 35 graden, het wordt compleet verschillend.

Is dat verschil bij alle kveiks zo groot? of met name bij de Voss variant?


Johan_vL

Heel fijn Jacques, dank je wel. Ga ik toevoegen aan mijn Mendeley bibliotheek.

Is er ook iets bekend over hoe je het beste de kveik(-en) kunt drogen? Ik zag in een ander topic een voedseldroger voorbijkomen, maar ja, hoe warm en hoe lang dan?
Lijkt me mooi, om kveik te drogen en dan in een greiner buis in de vriezer te bewaren, het lijkt erop dat ze echt lang houdbaar zijn op die manier.

biking rebel

Veel informatie kun je vinden op:
http://www.milkthefunk.com/wiki/Kveik
Inclusief een hoop links naar meer leesvoer.

Op andere fora hebben ze al wat meer geëxperimenteerd, een willekeurig voorbeeld:
https://www.homebrewtalk.com/threads/hornindal-kveik-is-blowing-my-mind.653929/

Hier lijken de meesten nog wat terughoudend, maar denk dat het over een jaar al meer "ingeburgerd" is. Ik zelf ben er net pas een paar maanden mee aan het vergisten. Het geeft veel nieuwe inzichten en kennis. Het is meer ontdekken en experimenteren dan met de gisten die al langer breed gebruikt worden.

Edwin brouwt

Citaat van: Johan_vL op 30-08-2020  21:58 uIs er ook iets bekend over hoe je het beste de kveik(-en) kunt drogen? Ik zag in een ander topic een voedseldroger voorbijkomen, maar ja, hoe warm en hoe lang dan?
Lijkt me mooi, om kveik te drogen en dan in een greiner buis in de vriezer te bewaren, het lijkt erop dat ze echt lang houdbaar zijn op die manier.
Ik heb de slurry onder uit het vat gehaald (maar het schijnt beter te zijn wanneer je van boven af afschuimt) en in een laag van een paar mm op bakpapier gelegd. Daarna kun je het in de oven drogen (als je een goede hebt die op 35 max 40 graden kan); ik heb het gewoon met een insectendoek afgedekt en met een fan gedroogd. Dat kost wel een paar uur, maar dan is het helemaal droog en kun je het in schilfers in de vriezer bewaren. Gewoon in een bakje, hoeft niet in glycerol (glycerine) of zo. Als je gaat brouwen, gewoon een paar snippers er uit en (eventueel) een beetje opkweken. Alhoewel er ook brouwers zijn die simpelweg een paar snippers op de/het wort gooien.
Bizar spul  ;D

jouri1995


Jacques

Citaat van: jouri1995 op 31-08-2020  20:50 uNog een link met wat leesvoer.
https://www.brewingnordic.com/farmhouse-ales/practical-guide-to-kveik-farmhouse-yeast-introduction/

:)

Leuke link, ook omdat je via deze link meerdere artikelen over kveik kunt lezen.
Hij is opgeslagen bij mijn verzameling.

Johan_vL

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-08-2020  11:28 uIk heb de slurry onder uit het vat gehaald (maar het schijnt beter te zijn wanneer je van boven af afschuimt) en in een laag van een paar mm op bakpapier gelegd. Daarna kun je het in de oven drogen (als je een goede hebt die op 35 max 40 graden kan); ik heb het gewoon met een insectendoek afgedekt en met een fan gedroogd. Dat kost wel een paar uur, maar dan is het helemaal droog en kun je het in schilfers in de vriezer bewaren. Gewoon in een bakje, hoeft niet in glycerol (glycerine) of zo.

Thx, dat is een mooie gebruiksaanwijzing, die zal ik volgen  :groots:

Johan_vL

Citaat van: biking rebel op 30-08-2020  22:39 uVeel informatie kun je vinden op:
http://www.milkthefunk.com/wiki/Kveik
Inclusief een hoop links naar meer leesvoer.

Op andere fora hebben ze al wat meer geëxperimenteerd, een willekeurig voorbeeld:
https://www.homebrewtalk.com/threads/hornindal-kveik-is-blowing-my-mind.653929/

Hier lijken de meesten nog wat terughoudend, maar denk dat het over een jaar al meer "ingeburgerd" is. Ik zelf ben er net pas een paar maanden mee aan het vergisten. Het geeft veel nieuwe inzichten en kennis. Het is meer ontdekken en experimenteren dan met de gisten die al langer breed gebruikt worden.

Thx voor de links, superhandig. Hier zijn veel brouwers ook nog terughoudend volgens mij, maar er zijn er ook al een paar vrij actief mee.. Ik hoop dat dat nog meer gaat worden.  :brouwen:

biking rebel

Citaat van: EdwinBrouwt op 31-08-2020  11:28 uIk heb de slurry onder uit het vat gehaald (maar het schijnt beter te zijn wanneer je van boven af afschuimt) en in een laag van een paar mm op bakpapier gelegd. Daarna kun je het in de oven drogen (als je een goede hebt die op 35 max 40 graden kan); ik heb het gewoon met een insectendoek afgedekt en met een fan gedroogd. Dat kost wel een paar uur, maar dan is het helemaal droog en kun je het in schilfers in de vriezer bewaren. Gewoon in een bakje, hoeft niet in glycerol (glycerine) of zo. Als je gaat brouwen, gewoon een paar snippers er uit en (eventueel) een beetje opkweken. Alhoewel er ook brouwers zijn die simpelweg een paar snippers op de/het wort gooien.
Bizar spul  ;D

Nou dat verschilt per Kveik gist. Bij onderstaande overzicht (even scrollen) kun je zien of je van het schuim of van de bodem moet oogsten:
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html

Ook kun je hier de oorspronkelijke herkomst van de gist vinden.

Edwin brouwt

Citaat van: biking rebel op 01-09-2020  23:50 uNou dat verschilt per Kveik gist. Bij onderstaande overzicht (even scrollen) kun je zien of je van het schuim of van de bodem moet oogsten:
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html

Ook kun je hier de oorspronkelijke herkomst van de gist vinden.
Klopt, Biking rebel, hangt inderdaad van de gebruikte gist af .
Nog een paar links:
http://www.garshol.priv.no/blog/393.html
https://www.brewingnordic.com/farmhouse-ales/practical-guide-to-kveik-and-other-farmhouse-yeast-reusing-and-maintaining-yeast/



Johan_vL

Waar ik eerder al Crossmyloof, the maltmiller en brauversand noemde waar best een mooi aantal kveiks te koop is, is dat ook zo bij twojbrowar.pl

Hopelijk binnenkort ook wat dichter bij huis, maar er is dus wel keuze...

Johan_vL

 De resultaten met white labs WLP 521 Hornindal zijn waanzinnig. Ik heb een NEIPA gebrouwen met tarwevlokken en chitmalt in het recept en gehopt met simcoe 10 min voor einde kook (30 g op 20 L) daarna 100 g Galaxy en 100 g Callista gebruikt om te drooghoppen (10 g/L).

Het bier is heel erg troebel / ondoorzichtig, zoals dit in een NEIPA zijn mag, de smaken van perzik, mango en ananas zijn echt verrukkelijk en worden ondersteund door een mooie ronde zachte bitterheid van het drooghoppen. Deze ga ik zeker meer brouwen en ook meer experimenteren met deze gist. Volgende wordt denk ik een Barley wine.

Indien er brouwers zijn, die andere Kveik soorten thuis op voorraad hebben dan Voss of Hornindal en willen delen hoor ik het graag. Ik zou heel graag meer experimenteren met andere Kveiks.

Groet, J.

Johan_vL

Na zeer geslaagde experimentjes met Voss en Hornindal, heb ik nu de Oslo strain besteld van Bootleg biology. Deze gist zou lager-achtige karakteristieken bezitten. Ik wil er een Vienna mee gaan brouwen, zijn er brouwers die al met deze Oslo kveik-strain hebben gebrouwen? En wat zijn je ervaringen? Ook ben ik nog niet zeker over de vergistingstemperatuur voor deze kveik.

Brouwgroet, J.


Bvk1983

Citaat van: Johan_vL op 12-10-2020  10:36 uDe resultaten met white labs WLP 521 Hornindal zijn waanzinnig. Ik heb een NEIPA gebrouwen met tarwevlokken en chitmalt in het recept en gehopt met simcoe 10 min voor einde kook (30 g op 20 L) daarna 100 g Galaxy en 100 g Callista gebruikt om te drooghoppen (10 g/L).

Heb je voor 20 L één verpakking WLP521 gebruikt of een starter gemaakt?

Jan de Graaff

Citaat van: Johan_vL op 12-11-2020  15:11 uNa zeer geslaagde experimentjes met Voss en Hornindal, heb ik nu de Oslo strain besteld van Bootleg biology. Deze gist zou lager-achtige karakteristieken bezitten. Ik wil er een Vienna mee gaan brouwen, zijn er brouwers die al met deze Oslo kveik-strain hebben gebrouwen? En wat zijn je ervaringen? Ook ben ik nog niet zeker over de vergistingstemperatuur voor deze kveik.

Brouwgroet, J.
Ik had een Oslo kveik (droog) via internet besteld; dus niet via Bootleg. De lager was wel gelukt, maar ik had er een flink zuurtje in. Ik vond het zelf niet lekker, maar vrienden wel. Later kwam ik erachter dat de Oslo strain bij de Eik & Tid brouwerij uit Oslo komt. Toen ik op hun website keek, zag ik dat ze een hele hoop sour biertjes in hun assortiment hebben. Ik heb nu het donkerbruine vermoeden dat ik weet waarom ik een sour lager had.

Ik heb hem op 37ºC vergist. Ik dacht dat ie daardoor binnen twee, max. drie dagen wel klaar zou zijn. Maar het waterslot bleef bubbelen; ook na 7 dagen nog. Net nog even mijn notities erop nageslagen, ik heb 'm na 9 dagen gebotteld en dat was veel langer dan ik verwacht had. Achteraf heb ik bedacht dat het misschien te maken heeft gehad met wat dat 'sour' veroorzaakte...

Johan_vL

Citaat van: Bvk1983 op 12-11-2020  16:55 uHeb je voor 20 L één verpakking WLP521 gebruikt of een starter gemaakt?
Nee, geen starter gemaakt gewoon uit de buis geënt in het wort. Binnen 2 a 3 uur al een schuimlaag. Ook als je op internet zoekt, zie je bij hergebruik van kveik, dat brouwers een theelepel van hun gistdepot hergebruiken en dit een jaar lang doen uit 1 gistdepot zonder een starter te maken. Dit kan bij kveik denk ik, omdat de verdubbelingstijd echt super kort is en dus een heel grote groeisnelheid.

brouwgroet, J.

Johan_vL

Citaat van: JanDeGraaff op 12-11-2020  17:19 uIk had een Oslo kveik (droog) via internet besteld; dus niet via Bootleg.

Misschien was het originele Oslo cultuur en niet de opgeschoonde versie zoals door Bootleg wordt verkocht. In de meeste originele kveiks zitten meerdere gistsoorten en of bacteriën, maar diegene die commercieel verkocht worden, zijn geen mengsel. Er wordt 1 gist geselecteerd en opgekweekt.
Ben erg benieuwd naar die cultuur die jij hebt, dat kon wel eens interessant zijn, om een mooie Gose te brouwen.

Brouwgroet, J.

Jan de Graaff

Citaat van: Johan_vL op 12-11-2020  17:46 uMisschien was het originele Oslo cultuur en niet de opgeschoonde versie zoals door Bootleg wordt verkocht. In de meeste originele kveiks zitten meerdere gistsoorten en of bacterien, maar diegene die commercieel verkocht worden, zijn geen mengsel. Er wordt 1 gist geselecteerd en opgekweekt.
Ben erg benieuwd naar die cultuur die jij hebt, dat kon wel eens interessant zijn, om een mooie Gose te maken.

Brouwgroet, J.
Ik heb toen wel geoogst en gedroogd. Was de eerste keer dat ik dat deed, dus ik hoop dat dat goed gegaan is. Ik heb dus vlokken in de vriezer liggen. Niet bijzonder veel. Het zou per post moeten kunnen; zo heb ik ze ook als vlokken gekregen..

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 12-11-2020  17:19 uIk heb hem op 37ºC vergist. Ik dacht dat ie daardoor binnen twee, max. drie dagen wel klaar zou zijn. Maar het waterslot bleef bubbelen; ook na 7 dagen nog. Net nog even mijn notities erop nageslagen, ik heb hem na 9 dagen gebotteld en dat was veel langer dan ik verwacht had. Achteraf heb ik bedacht dat het misschien te maken heeft gehad met wat dat 'sour' veroorzaakte...

Spannend....
En hoe staat het met het koolzuurgehalte nu? Door bacteriën in de gist kan het SG nog flink dalen.
Wat was de vergistingsgraad bij het bottelen?

Jan de Graaff

Citaat van: Jacques op 12-11-2020  21:22 uSpannend....
En hoe staat het met het koolzuurgehalte nu? Door bacteriën in de gist kan het SG nog flink dalen.
Wat was de vergistingsgraad bij het bottelen?
Het koolzuurgehalte nu zou ik niet weten, omdat ik zelf nog maar 1 flesje over heb. Ik wil die volgend jaar open maken om te kijken wat tijd met het sour doet. Ik heb geen klachten over bierfonteinen gehad, dus ik denk dat ie na de 9 dagen wel op het einde van de vergisting liep.

Het begin SG was 1,055 en eind SG 1,011. SVG was 78,1%, wat op zich niet gek is voor een Kveik. ABV was zo'n 5,5%.

knopov

Hallo allemaal,

Ik heb nu een paar brouwsels vergist met Voss Kveik. ik ben hierover erg te spreken en ben, ben ik op zoek gegaan naar andere versies. Sinds dat de postbode vanmorgen langs is gekomen, ben ik de gelukkige eigenaar van 18 soorten Kveik ::)
Om de invloed van een gist te leren kennen is het meest informatieve dat ik kan bedenken, 1 brouwsel brouwen en dat over 18 vergistingsvaten te verdelen. Je begrijpt, zoveel vaten heb ik niet, in ieder geval niet van formaat 1-7 liter.
En zoveel vaten in een gistkast krijgen is een andere uitdaging. Ook geeft iedere kveik een ander smaakprofiel bij een lage of hoe temperatuur. dit zou inhouden dat ik deze proef twee maal zou moeten uitvoeren en dan zit er, al is het miniem, een verschil tussen de twee brouwsels.

Een andere mogelijkheid is om de soorten Kveik onder te verdelen op smaakprofiel en de hierboven beschreven test op een kleiner aantal uit te voeren.

Mijn vraag aan iedereen die mee zou willen denken:
Hoe zou jij dit aanpakken? 

biking rebel

Citaat van: knopov op 16-01-2021  11:08 uHallo allemaal,

Ik heb nu een paar brouwsels vergist met Voss Kveik. ik ben hierover erg te spreken en ben, ben ik op zoek gegaan naar andere versies. Sinds dat de postbode vanmorgen langs is gekomen, ben ik de gelukkige eigenaar van 18 soorten Kveik ::)
Om de invloed van een gist te leren kennen is het meest informatieve dat ik kan bedenken, 1 brouwsel brouwen en dat over 18 vergistingsvaten te verdelen. Je begrijpt, zoveel vaten heb ik niet, in ieder geval niet van formaat 1-7 liter.
En zoveel vaten in een gistkast krijgen is een andere uitdaging. Ook geeft iedere kveik een ander smaakprofiel bij een lage of hoe temperatuur. dit zou inhouden dat ik deze proef twee maal zou moeten uitvoeren en dan zit er, al is het miniem, een verschil tussen de twee brouwsels.

Een andere mogelijkheid is om de soorten Kveik onder te verdelen op smaakprofiel en de hierboven beschreven test op een kleiner aantal uit te voeren.

Mijn vraag aan iedereen die mee zou willen denken:
Hoe zou jij dit aanpakken? 

Om te beginnen: kies er 2-3 uit die je het meest interessant lijken en ga eerst die goed leren kennen. Waarom 18 soorten gist bestellen trouwens? Over de meeste is al informatie beschikbaar op verschillende fora, waarom het wiel opnieuw uitvinden.

Jacques

Citaat van: knopov op 16-01-2021  11:08 uHallo allemaal,

Ik heb nu een paar brouwsels vergist met Voss Kveik. ik ben hierover erg te spreken en ben, ben ik op zoek gegaan naar andere versies. Sinds dat de postbode vanmorgen langs is gekomen, ben ik de gelukkige eigenaar van 18 soorten Kveik ::)
Om de invloed van een gist te leren kennen is het meest informatieve dat ik kan bedenken, 1 brouwsel brouwen en dat over 18 vergistingsvaten te verdelen. Je begrijpt, zoveel vaten heb ik niet, in ieder geval niet van formaat 1-7 liter.
En zoveel vaten in een gistkast krijgen is een andere uitdaging. Ook geeft iedere kveik een ander smaakprofiel bij een lage of hoe temperatuur. dit zou inhouden dat ik deze proef twee maal zou moeten uitvoeren en dan zit er, al is het miniem, een verschil tussen de twee brouwsels.

Een andere mogelijkheid is om de soorten Kveik onder te verdelen op smaakprofiel en de hierboven beschreven test op een kleiner aantal uit te voeren.

Mijn vraag aan iedereen die mee zou willen denken:
Hoe zou jij dit aanpakken?

Dapper dat je deze uitdaging aangaat. Je leert er ongelofelijk veel van, want op het internet mag dan wel veel te vinden zijn maar alle nuances en geuren die vrijkomen ontdek je pas als jer zelf mee aan de gang gaat.

Zelf zou ik 3 keer 6 gisten tegelijk testen. Dat maakt het allemaal overzichtelijker en makkelijker uitvoerbaar. Een indeling op smaakprofiel is een goed idee.

Als je de mogelijkheid hebt is het interessant om het vervolg van de vergisting via de weegmethode. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een nauwkeurige weegschaal. Meer over de weegmethode kun je vinden door de zoekfunctie te gebruiken. De methode is verrassend betrouwbaar heb ik ervaren.
En als je een pH-meter hebt zou het ook mooi zijn als je de pH meet na de vergisting.

rfrins

Vraagje over de Kveik dan die van Lallemand specifiek:
Als ik deze in de gisttank gooi op 38 graden kun je hem best aardig underpitchen. Op 27 liter brouwsel met een start SG van 1.070 merk ik geen verschil tussen 6 g of 11 g gedroogde gist. Uit gemak gooi ik meestal 1 zakje erin.

Nu heb ik een brouwsel op de planning met deze gist waarbij ik tussen de 18 en 22 graden wil vergisten.
Wat is jullie ervaring hiermee. Ik neem niet aan dat ik kan underpitchen en dat ik voor 27l met een start SG van 1.070 toch al gauw 3 zakjes gedroogde gist nodig heb?

biking rebel

Citaat van: rfrins op 17-01-2021  09:30 uVraagje over de Kveik dan die van Lallemand specifiek:
Als ik deze in de gisttank gooi op 38 graden kun je hem best aardig underpitchen. Op 27 liter brouwsel met een start SG van 1.070 merk ik geen verschil tussen 6 g of 11 g gedroogde gist. Uit gemak gooi ik meestal 1 zakje erin.

Nu heb ik een brouwsel op de planning met deze gist waarbij ik tussen de 18 en 22 graden wil vergisten.
Wat is jullie ervaring hiermee. Ik neem niet aan dat ik kan underpitchen en dat ik voor 27l met een start SG van 1.070 toch al gauw 3 zakjes gedroogde gist nodig heb?

2 gram op 5 liter met start sg 1067 gaat meer dan prima. Heb het onlangs uitgeprobeerd in een kast op de slaapkamer, aangezien beide klimaatkast al in gebruik waren voor 2 andere batches. Binnen 1,5 dag klaar met de vergisting. Smaak is cleaner dan bij 25 of 38 graden, wat ik wel prettig vond.

Jacques

Citaat van: rfrins op 17-01-2021  09:30 uVraagje over de Kveik dan die van Lallemand specifiek:
Als ik deze in de gisttank gooi op 38 graden kun je hem best aardig underpitchen. Op 27 liter brouwsel met een start SG van 1.070 merk ik geen verschil tussen 6 g of 11 g gedroogde gist. Uit gemak gooi ik meestal 1 zakje erin.

Nu heb ik een brouwsel op de planning met deze gist waarbij ik tussen de 18 en 22 graden wil vergisten.
Wat is jullie ervaring hiermee. Ik neem niet aan dat ik kan underpitchen en dat ik voor 27l met een start SG van 1.070 toch al gauw 3 zakjes gedroogde gist nodig heb?

Hoe hoger de vergistingstemperatuur des te minder gist je nodig hebt. Bij 38 ºC heb je aanzienlijk veel minder gist nodig dan bij 20 ºC. Bij 38 ºC gaan biologische processen ruim 100 keer zo snel als bij 20 ºC. Keerzijde is dat je bij hogere temperaturen ook meer vergistingsnevenproducten krijgt. Dat is ook het geval bij kveik gisten hoewel veel van deze gisten vrij neutraal zijn.

Voor 27 liter met een SG van 10070 te vergisten bij zo'n 20 ºC kun je volstaan met 1 zakje. Wel zorgen voor voldoende gistvoeding. Als je een oud zakje gist hebt of een gist die je niet zo heel fijn vindt kun je die toevoegen tijdens het begin van het koken van het wort. Je kookt dan de gist kapot en de stoffen die vrijkomen kunnen door de gist die je ent na het koelen gebruikt worden als gistvoeding. Ook een klein beetje beluchten (kletteren van je wort) helpt bij een grotere gistgroei.

rfrins

Bedankt voor de reacties volgende week maar eens brouwen dan

knopov

Citaat van: Jacques op 16-01-2021  22:02 uDapper dat je deze uitdaging aangaat. Je leert er ongelofelijk veel van, want op het internet mag dan wel veel te vinden zijn maar alle nuances en geuren die vrijkomen ontdek je pas als jer zelf mee aan de gang gaat.

Zelf zou ik 3 keer 6 gisten tegelijk testen. Dat maakt het allemaal overzichtelijker en makkelijker uitvoerbaar. Een indeling op smaakprofiel is een goed idee.

Als je de mogelijkheid hebt is het interessant om het vervolg van de vergisting via de weegmethode. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een nauwkeurige weegschaal. Meer over de weegmethode kun je vinden door de zoekfunctie te gebruiken. De methode is verrassend betrouwbaar heb ik ervaren.
En als je een pH-meter hebt zou het ook mooi zijn als je de pH meet na de vergisting.


Kijk, Dat is nou een reactie waar ik iets mee kan, Dank je Jacques!!
Zou je dan ieder keer hetzelfde brouwen of zou je het recept, mout en hop, aanpassen aan de gist?
Er zijn een paar kveiks die geschikt zouden kunnen zijn voor pils achtige, een paar voor ipa en een paar voor donkere bieren.
Dan is er ook nog het temperatuurgebied. Het liefst zou je dus ook een keer 6 bieren bij een lage temperatuur willen vergisten en dezelfde bij hoge temperatuur.
Zes bieren tegelijk testen is nog wel uitvoerbaar. 6 maal 4 liter in een 5 liter gistfles.
ik zal trachten jullie op de hoogte te houden maar sta altijd open voor aanbevelingen.

Jacques

Citaat van: knopov op 18-01-2021  12:22 uKijk, Dat is nou een reactie waar ik iets mee kan, Dank je Jacques!!
Zou je dan ieder keer hetzelfde brouwen of zou je het recept, mout en hop, aanpassen aan de gist?
Er zijn een paar kveiks die geschikt zouden kunnen zijn voor pils achtige, een paar voor ipa en een paar voor donkere bieren.
Dan is er ook nog het temperatuurgebied. Het liefst zou je dus ook een keer 6 bieren bij een lage temperatuur willen vergisten en dezelfde bij hoge temperatuur.
Zes bieren tegelijk testen is nog wel uitvoerbaar. 6 maal 4 liter in een 5 liter gistfles.
ik zal trachten jullie op de hoogte te houden maar sta altijd open voor aanbevelingen.

Voor een eerlijke vergelijking kun je het beste steeds hetzelfde wort gebruiken. Je kunt hiervoor moutextractpoeder gebruiken dat je even opkookt zonder hop.
Voor de test met de kveiks voor IPA zou je zowel een keer moutextract zonder hop als met hop kunnen gebruiken. Dat is wel meer werkt maar je krijgt op die manier meer inzicht in het naar voren brengen van hopsmaken door de verschillende kveik gisten. De serie zonder hop met de IPA kveik's maakt het mogelijk deze gisten met de andere te vergelijken.
Probeer steeds het begin SG gelijk te houden. Dat kan door steeds precies dezelfde hoeveelheid moutextract en water af te wegen en door de kooktijd steeds het zelfde te houden. Weeg je pan voor en na het koken. Voeg steeds een klein beetje water toe zodat je elke keer precies dezelfde hoeveelheid wort hebt. Bepaal het SG. Als het goed is dan is die bij alle batches gelijk.

De kveik's die je hebt zijn denk ik vloeibaar. Dat maakt het doseren in gelijke hoeveelheden lastig. Je kunt proberen met een kleine maatpipet monsters te nemen van de gisten steeds eenzelfde volume aan slurry toevoegen.

biking rebel

Citaat van: Jacques op 18-01-2021  17:09 uVoor een eerlijke vergelijking kun je het beste steeds hetzelfde wort gebruiken. Je kunt hiervoor moutextractpoeder gebruiken dat je even opkookt zonder hop.
Voor de test met de kveiks voor IPA zou je zowel een keer moutextract zonder hop als met hop kunnen gebruiken. Dat is wel meer werkt maar je krijgt op die manier meer inzicht in het naar voren brengen van hopsmaken door de verschillende kveik gisten. De serie zonder hop met de IPA kveik's maakt het mogelijk deze gisten met de andere te vergelijken.
Probeer steeds het begin SG gelijk te houden. Dat kan door steeds precies dezelfde hoeveelheid moutextract en water af te wegen en door de kooktijd steeds het zelfde te houden. Weeg je pan voor en na het koken. Voeg steeds een klein beetje water toe zodat je elke keer precies dezelfde hoeveelheid wort hebt. Bepaal het SG. Als het goed is dan is die bij alle batches gelijk. Deze vragen zijn niet bedoeld om belerend te zijn, maar ik snap nog niet waarom je zoveel zou willen uittesten. Je bent me natuurlijk geen uitleg verschuldigd  ;D

De kveik's die je hebt zijn denk ik vloeibaar. Dat maakt het doseren in gelijke hoeveelheden lastig. Je kunt proberen met een kleine maatpipet monsters te nemen van de gisten steeds eenzelfde volume aan slurry toevoegen.

Om terug te komen op mijn vraag: welk doel heb je om 18 gisten uit testen? Wat wil je bereiken? En wat zeggen de resultaten als je maar weinig (per gist) testresultaten hebt? Doe er een andere mout bij, verander het maischschema, verander de vergistingstemperatuur, gebruik andere hop, etc...en je hebt een heel ander bier. Het doel kan zijn: gewoon omdat je het leuk vind. Maar als ik iets test doe ik dat altijd met een heel duidelijk doel voor ogen, zodat je tijdens het testen kunt bepalen of je nog richting je doel aan het werken bent, of de verkeerde weg bent ingeslagen. Deze vragen zijn niet belerend bedoeld. Ik snap niet waarom je zoveel zou willen testen als thuisbrouwer. Je bent me natuurlijk geen uitleg verschuldigd ;D

Jacques

Citaat van: biking rebel op 18-01-2021  17:25 uOm terug te komen op mijn vraag: welk doel heb je om 18 gisten uit testen? Wat wil je bereiken? En wat zeggen de resultaten als je maar weinig (per gist) testresultaten hebt? Doe er een andere mout bij, verander het maischschema, verander de vergistingstemperatuur, gebruik andere hop, etc...en je hebt een heel ander bier. Het doel kan zijn: gewoon omdat je het leuk vind. Maar als ik iets test doe ik dat altijd met een heel duidelijk doel voor ogen, zodat je tijdens het testen kunt bepalen of je nog richting je doel aan het werken bent, of de verkeerde weg bent ingeslagen. Deze vragen zijn niet belerend bedoeld. Ik snap niet waarom je zoveel zou willen testen als thuisbrouwer. Je bent me natuurlijk geen uitleg verschuldigd ;D

De test wordt niet door mij uitgevoerd, maar ik heb veel van dit soort tests gedaan.
Door te werken zoals ik voorstel krijg je informatie over de vergistingsgraad van de verschillende kveik's bij dezelfde wort. Dat is belangrijke informatie.
Verder kun je de smaken die gevormd worden met elkaar vergelijken. Vandaar ook het advies om geen hop te gebruiken bij alle gisten. Omdat bij een IPA hop een belangrijk onderdeel is van de smaak raad ik aan om bij kveik's twee tests uit te voeren een keer met hop en een keer zonder hop. Je krijgt dan informatie over de mate waarin de hop meer naar voren komt door de gebruikte gist.

Natuurlijk is de smaak van je bier als je andere mouten en hoppen gebruikt anders. Maar dat neemt niet weg dat dit soort tests bijzonder leerzaam zijn. Je leert hier veel meer van dan het lezen van 1000 artikelen over kveik gisten. Je ziet wat er gebeurt en ruikt en proeft de resultaten. Dat laatste is iets wat je via het internet niet kunt ervaren.

Brouwter

Na een aantal jaren rust heb ik het brouwen een paar maanden geleden weer met volle overtuiging opgepakt. Na een punk IPA-kloon en een RIS denk ik nu aan een Black IPA met kveik-gist. Ik heb er al veel over gelezen (oa Historic Homebrewing Techniques, aanradertje). Ik twijfel tussen Sigmund Voss en Framgarden. Maar misschien heeft iemand anders een tip voor een kveik-gist die prima bij een black ipa past? Ik denk aan: sinaasappel, citrus.

Johan_vL

Heb een Barley wine gebrouwen en met 4 kveiks vergist, Voss, opshaug, hornindal, Oslo. Voss was korrel de rest vloeibaar. Ik moest trouwens de hornindal opkweken uit een fles van een vorig brouwsel omdat de slurry er geen zin meer in had, waarschijnlijk door een grote hoeveelheid hop die in de slurry terecht was gekomen door de eerste drooghopgift van de NEIPA.

De 4 barley wines liggen nu te rijpen en ik heb ze al geproefd (na 4 weken) beetje te snel denk ik, maar al wel lekker. Ik heb ze nog niet naast elkaar kunnen proeven om de verschillen te kunnen duiden. Je zou verwachten dat Oslo en Opshaug vrij neutraal zijn en hornindal en Voss meer fruitig. Op het eerste gezicht lijken de verschillen niet zo groot als ik had verwacht.

Johan_vL

Citaat van: Brouwter op 18-02-2021  12:51 uNa een aantal jaren rust heb ik het brouwen een paar maanden geleden weer met volle overtuiging opgepakt. Na een punk IPA-kloon en een RIS denk ik nu aan een Black IPA met kveik-gist. Ik heb er al veel over gelezen (oa Historic Homebrewing Techniques, aanradertje). Ik twijfel tussen Sigmund Voss en Framgarden. Maar misschien heeft iemand anders een tip voor een kveik-gist die prima bij een black ipa past? Ik denk aan: sinaasappel, citrus.

Voss produceert sinaasappel smaakjes, maar Framgarden niet, wel zacht fruitig, maar als je daar zoveel hop tegenaan gooit blijft daar niet veel van over denk ik.

Alexander_H

Wat is het toch mooi spul he, heb in 2019 hornindall ge top-cropped en gedroogd. Dat lag dus achter in de vriezer in een ziplock zakje. Gisteren een eetlepel in een 1061 wort gegooid op 28 graden en die staat na 24 uur als een malle te vergisten.
Niet gehyrdateerd of opgekweekt, gewoon een eetlepel vlokken uit het zakje.

Johan_vL

Citaat van: Alexander_H op 10-05-2021  09:32 uWat is het toch mooi spul he, heb in 2019 hornindall ge top-cropped en gedroogd. Dat lag dus achter in de vriezer in een ziplock zakje. Gisteren een eetlepel in een 1061 wort gegooid op 28 graden en die staat na 24 uur als een malle te vergisten.
Niet gehyrdateerd of opgekweekt, gewoon een eetlepel vlokken uit het zakje.

Hoe heb jij de gist gedroogd? ik heb hem eerder gedroogd in de oven, maar dat duurde erg lang en vond ik best een hoop gedoe....

Alexander_H

Stöckli  Voedseldroger en dan uitgesmeerd op bakpapier daarin.

Kokkebil

Wie heeft ervaring met Kveik gist.
Ik heb een depot van deze gist gescoord en wil deze vermeerderen en een brouwsel brouwen.
Op internet staan diverse artikelen over deze bijzondere giststam.
O.a gisting is al na een paar dagen voltooid en hoge vergistingstemperatuur.
Graag info en ervaring.

Jan de Graaff

De beste informatie vind je hier: https://www.garshol.priv.no/blog/393.html
Lars Garshol is dé autoriteit op het gebied van Kveik gisten.

Verder vind je op het forum hier ook voldoende draadjes met info en ervaringen.
Zelf heb ik ervaring met Oslo en Voss en het is wat je zegt. Onder andere...

Ik kan de blog van Lars Garshol van harte aanbevelen. Plus zijn filmpjes op Youtube. En heel veel andere bronnen op internet.

Johan_vL

Er zijn topics over kveik op dit forum, als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt komen ze bovendrijven, oa: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41864.msg648741.html#msg648741

Opkweken gaat erg goed en vergisten bij 35C de eerste keer is een goede temperatuur, als je de gist beter leert kennen kun je ook hoger gaan. Mijn laatste brouwsel 1,5 weken geleden met Hornindal was binnen 38 uur uitgegist met een percentage van 10,9% ABV gaat dus inderdaad snel.

Weet je welke gisstam het is? Of van welke boerderij hij afkomstig is?


Hopfenfox

Eén keer gebrouwen met Voss Kveik. Op 35 graden was ie in 2 dagen helemaal klaar. Smaak beetje sinaasappelachtig wat prima toevoegde aan de IPA die ik er mee maakte. Bier was niet zo helder als normaal, dus vermoedelijk levert ie wel wat troebelheid op. Al had ik hem wellicht nog een paar dagen langer kunnen laten staan voor bottelen. Maar het idee van deze gist is dat je in een week op fles zit. Ideale gist voor zomermaanden als terugkoelen lastig is.

Johan_vL

Ook als je hem langer laat staan blijft het bier met Voss troebel is mijn ervaring. Hornindal is mijn favoriet, die maakt mango ananas smaakjes, echt super in een NEIPA  :biersmile:

Kokkebil

Citaat van: Johan_vL op 21-09-2021  07:50 uEr zijn topics over kveik op dit forum, als je de zoekfunctie rechtsboven gebruikt komen ze bovendrijven, oa: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41864.msg648741.html#msg648741

Opkweken gaat erg goed en vergisten bij 35C de eerste keer is een goede temperatuur, als je de gist beter leert kennen kun je ook hoger gaan. mijn laatste brouwsel 1,5 wk geleden met Hornindal was binnen 38 uur uitgegist met een percentage van 10,9% ABV gaat dus inderdaad snel.

Weet je welke gisstam het is? of van welke boerderij hij afkomstig is?

Ben nu een aan het opkweken 1 ltr. wortextract, daarna nog 2x 1 ltr. dat moet dan voldoende zijn voor 25 ltr. ,denk ik.
Loopt als een tierelier.
Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb gehaald en weet dus ook niet van welke boerderij.
Volgens mij komt het uit een flesje van een van de Friese brouwerijen.
Ik heb enige tijd geleden een toertje op mijn motorfiets gemaakt langs een paar brouwerijen in Friesland.
Had het al een poosje in de koelkast staan.

Jos Duurland

Ik heb begin dit jaar een tripel gebrouwen met een Voss Kveik van Lallemand. Vergist op 30 graden was de hoofdgisting met 2 dagen klaar. Nog 2 weken laten staan en toen overgedaan in een glazen vat om 3 weken te lageren bij 20 graden. Daarna gebotteld met 7 g/l  suiker. Paar weken na hergisting was het bier tweeschijn tot helder.  Is een prima tripel geworden met wat citrus erin. Was ook zo weer op :proost: Daarna op grotere schaal gebrouwen en is nu ook commercieel verkrijgbaar.

tdp


GvB84

Dames en heren,

Heeft iemand van jullie ervaring met de Lutra Kveik?
Deze is sinds kort ook gedroogd te verkrijgen (bij onze Poolse vrienden):
https://twojbrowar.pl/en/beer-ingredients/brewing-yeasts/omega-yeast-oyl-071-lutra-dried-kveik

Naar het schijnt zeer geschikt voor een Pils.
Ik ben al wat aan het plannen voor volgend jaar en met deze gist kan ik een Pils brouwen in de warmere maanden.

NC92

Citaat van: GvB84 op 10-12-2021  12:35 uHeeft iemand van jullie ervaring met de Lutra Kveik?
Deze is sinds kort ook gedroogd te verkrijgen (bij onze Poolse vrienden):


Zeker interresant! Ik heb tot nu toe slechts 1 pilsje gebrouwen, in de kelder op 18 C met W-34/70, maar deze gist lijkt me zeker een goeie optie om hetzelfde te doen in de zomermaanden. Nog een reden om bij die winkel een bestelling te plaatsen ;p.

Johan_vL

Citaat van: GvB84 op 10-12-2021  12:35 uDames en heren,

Heeft iemand van jullie ervaring met de Lutra Kveik?
Deze is sinds kort ook gedroogd te verkrijgen (bij onze Poolse vrienden):
https://twojbrowar.pl/en/beer-ingredients/brewing-yeasts/omega-yeast-oyl-071-lutra-dried-kveik

Naar het schijnt zeer geschikt voor een Pils.
Ik ben al wat aan het plannen voor volgend jaar en met deze gist kan ik een Pils brouwen in de warmere maanden.

Lutra niet, maar wel Oslo, zou dezelfde kunnen zijn misschien? ik heb er een lager achtig bier mee gebrouwen op een relatief niet te hoge temperatuur (25 C) maar het is toch niet zo strak als een ondergister. Wel lekker, maar geen pils dus.

Derp

Ik ben ook benieuwd naar die gedroogde Lutra. Hoop dat die snel in de Nederlandse brouwwinkels te krijgen is. Ik ben wel een fan van de gedroogde Voss in elk geval en zou graag goedkope en droge alternatieven hebben.

GvB84

Ik hoop dat er meer soorten kveik in gedroogde vorm op de markt gaan komen. Je zou zeggen dat kveik uitermate geschikt is om gedroogd op de markt te brengen.

biking rebel

Citaat van: GvB84 op 17-12-2021  15:07 uIk hoop dat er meer soorten kveik in gedroogde vorm op de markt gaan komen. Je zou zeggen dat kveik uitermate geschikt is om gedroogd op de markt te brengen.

Voor fabrikanten wat minder interessant aangezien je met de helft minder gist goede resultaten haalt.

Johan_vL

Citaat van: biking rebel op 17-12-2021  15:11 uVoor fabrikanten wat minder interessant aangezien je met de helft minder gist goede resultaten haalt.

Maar ze brengen toch ook vloeibare varianten op de markt? Daarvan heb je ook veel minder nodig ± 17 ml voor 20 L :dansen:.

biking rebel

Citaat van: Johan_vL op 17-12-2021  17:20 uMaar ze brengen toch ook vloeibare varianten op de markt? Daarvan heb je ook veel minder nodig ± 17 ml voor 20 L :dansen:.

Klopt voor 8-14 euro voor een zakkie. De echte redenen waarom er nog niet veel kveiks verkrijgbaar zijn...geen idee. Ik weet de echte reden niet. Nieuwe producten op de markt brengen kost sowieso geld. Met de tijd zal het wel goed komen.

Zambezi Special

Kveik is wat mij betreft een uitkomst!
Ik heb momenteel geen temperatuurscontrole en kveik doet het lekker, ook boven de 40 oC.
Ik ben begonnen met ciders (van appelsap) en inmiddels over op bier
IPA / Blonde / Red(dish) ale, alle met Kveik Vos van Lallemand. Batches van 5-6 liter. 2-3 gram Kveik per batch
Het is niet kapot te krijgen en je kan makkelijk een paar keer doorbrouwen op de oude slurrie.
Ik doe 2 of 3 keer en daarna gaat de appelsap er weer op.
Ik vind smaken erg moeilijk te omschrijven en heb niet echt genoeg ervaring hiervoor.
Toch een poging: veel literatuur zegt: sinaasappel / perzik. Ik proef het niet. Ik denk een hele lichte abrikoos smaak (da's in mijn "accidental IPA, had een blondje moeten worden, maar er gingen wat dingen mis. Tot mijn verbazing een erg lekker bier geworden)
Van kveik blond staat het eerst test flesje in de ijskast, Red ale staat net in de fermenter. Cider wordt vandaag of morgen gebotteld.
Ik zal proberen om updates te geven ;)

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 20-12-2021  08:58 uIk vind smaken erg moeilijk te omschrijven en heb niet echt genoeg ervaring hiervoor.
Toch een poging: veel literatuur zegt: sinaasappel / perzik. Ik proef het niet. Ik denk een hele lichte abrikoos smaak (da's in mijn "accidental IPA, had een blondje moeten worden, maar er gingen wat dingen mis. Tot mijn verbazing een erg lekker bier geworden)

Voor mij is de Kweik Voss van Lallemand vooral sinaasappel. Dat misstaat in Belgische bieren en ook in een IPA niet.

Derp

Ik krijg die sinaasappel ook wel mee, als je hem op 30-35 graden door het wort heen laat blazen. De sinaasappelsmaak is na een week veel sterker aanwezig dan na 2 maanden, dat wel.

Ik ben erg benieuwd naar die Lutra. Men zegt dat het een heel neutrale gist is (zeiden ze van Voss ook). Ik ben op zoek naar een US-05 vervanger die binnen een paar dagen door een batch vreet zonder bijsmaken. Zo kan je nog eens bier brouwen dat binnen 2 weken al op smaak is. Voss kan je ook met een week drinken (heb het zelf gedaan), maar dan zit je de eerste week te zoeken waar de pulp nou is in je sinaasappelsapje.

Zambezi Special

Mijn blondje (gisteren geproefd) is heel fruitig. Ik proef zomerfruit, nog steeds geen sinaasappel ;) Let wel, mijn vergistingstemperatuur heeft rond of boven de 40 graden gezeten... Ben allang blij dat er iets is dat werkt in de zomer, zonder temperatuurcontrole.

okkert

Korte vraag over Kveik; ik ben niet in staat om een starter verwarmd te maken, maar wel in staat om verwarmd te vergisten. Maakt dat dan nog uit voor de uiteindelijke smaak?


biking rebel

Citaat van: okkert op 05-01-2022  12:05 uKorte vraag over Kveik; ik ben niet in staat om een starter verwarmd te maken, maar wel in staat om verwarmd te vergisten. Maakt dat dan nog uit voor de uiteindelijke smaak?

Nee, opkweken zal wat langzamer gaan, maar that's it.

Johan_vL

Kveik opkweken bij kamertemperatuur gaat prima

Jacques

Citaat van: okkert op 05-01-2022  12:05 uKorte vraag over Kveik; ik ben niet in staat om een starter verwarmd te maken, maar wel in staat om verwarmd te vergisten. Maakt dat dan nog uit voor de uiteindelijke smaak?

Kveik gisten hebben een hele grote tolerantie als het gaat om vergistingstemperaturen. Ze werken ook bij lagere temperaturen.

Zie ook het artikel Characterization of genotype and beer fermentation properties Kveik

Captain Hatteras

Ik heb een fles KVLT van brouwerij Nevel in samenwerking met Eik&Tid thuis liggen, deze is vergist met Eik&Tid's kviekcultuur. Nu wil ik proberen deze gist op te kweken maar ben benieuwd of dat mogelijk is na dat t bier heel lang op vaten heeft lopen rijpen? Als het lukt om de gist op te kweken Komt er na de kveikgist ook nog melkzuurbacteriën enz bij van de houten vaten?

Eerder in dit topic had iemand al over dat Eik&Tid kveikgist sowieso al zuur is.  kan ik na het opkweken het gewoon veilig gebruiken zonder bang te hoeven zijn dat na gebruik al mijn bier uit mijn brouwopstelling zuur smaakt?

Bvk1983

Citaat van: Captain Hatteras op 31-01-2022  19:51 uIk heb een fles KVLT van brouwerij Nevel in samenwerking met Eik&Tid thuis liggen, deze is vergist met Eik&Tid's kviekcultuur. Nu wil ik proberen deze gist op te kweken maar ben benieuwd of dat mogelijk is na dat t bier heel lang op vaten heeft lopen rijpen? Als het lukt om de gist op te kweken Komt er na de kveikgist ook nog melkzuurbacteriën enz bij van de houten vaten?

Eerder in dit topic had iemand al over dat Eik&Tid kveikgist sowieso al zuur is.  kan ik na het opkweken het gewoon veilig gebruiken zonder bang te hoeven zijn dat na gebruik al mijn bier uit mijn brouwopstelling zuur smaakt?

Als het bier lang heeft gerijpt op houten vaten zal er waarschijnlijk bottelgist zijn gebruikt. Ik weet niet of dat ook met verse Kveik zou kunnen maar anders ben je dus niet de gist van de primaire vergisting aan het opkweken.

Jacques


Derp

Iemand Lutra al kunnen kopen in Nederland?

Johan_vL

Citaat van: Derp op 16-05-2022  08:56 uIemand Lutra al kunnen kopen in Nederland?
The maltmiller kun je bestellen, is wel Engeland, maar ik heb vaker daar besteld. ze sturen met een icepack gaat heel goed en snel.

oneman

Citaat van: Johan_vL link= :-\ msg=668778 date=1652874385The maltmiller kun je bestellen, is wel Engeland, maar ik heb vaker daar besteld. ze sturen met een icepack gaat heel goed en snel.
Even gekeken: £25,74 inclusief shipping voor de gedroogde versie! Ik wacht nog even...

oneman

Fractus

Citaat van: Derp op 16-05-2022  08:56 uIemand Lutra al kunnen kopen in Nederland?
Misschien even een mailtje naar je vaste leverancier sturen? Zou zo maar kunnen dat die het dan voor je inkoopt, als hij weet dat er vraag naar is ;)

Kokkebil

Vorige week bezoekje gebracht aan deze brouwerij.
https://romneymarshbrewery.com/

Kleinschalig 2x 1800 liter per week.

Recept voor een Amber weten los te peuteren, mooi experiment voor Kveik, dacht ik!

Captain Hatteras

Gisteren voor het eerst met Kveik gebrouwen. Amber bier met Hornindal WLP521. Nu mooi weer met de hittegolf om gewoon buiten te laten vergisten. 'S nachts wel naar binnen omdat het toch nog wel redelijk afkoelt buiten.

Staat nu mooi te borrelen. Ben benieuwd hoelang het gaat duren heb nog niet echt het idee dat de vergisting heftiger is dan standaard gisten die ik heb gebruikt. Duurde ongeveer 5 uur voor eerste bubbels uit het waterslot kwamen.

WJW

Poosje geleden een APA gebrouwen met kveik op 35 graden. Binnen 24u was de hoofdvergisting wel klaar. In die zin duidelijk heftiger dan wat ik gewend ben.
Ik heb wel het idee dat het overgrote deel van mijn fruitige mosaic en citra aroma's via het waterslot verdwenen waren. Wellicht dat kveik voor mij ofwel op een lagere temperatuur, ofwel onder druk te gebruiken is. Tijd voor de aanschaf van een drukvat?

Jacques

Citaat van: WJW op 14-08-2022  13:08 uTijd voor de aanschaf van een drukvat
Vergisten onder druk heeft ook nadelen...
Zo remt druk de groei van de gist.

Zie ook https://bisonbrew.com/pressure-fermentation/

Het grote verschil tussen vergisten onder druk en het niet vergisten onder druk zit hem in het gistprofiel. Het is bierstijl afhankelijk of je het vergisten onder druk de voorkeur heeft. Hierbij speelt persoonlijke smaak ook een rol.

WJW

Daar kan ik me goed iets bij voorstellen.
Denk je dat het in dit geval geholpen had? Dus om bij een hoppig bier dat je met kveik op hoge temperatuur vergist het hoparoma beter te bewaren?

Jacques

Citaat van: WJW op 14-08-2022  19:48 uDenk je dat het in dit geval geholpen had? Dus om bij een hoppig bier dat je met kveik op hoge temperatuur vergist het hoparoma beter te bewaren?

Ik denk als je wat kouder vergist je ook een sterker hoparoma krijgt. Een kveik gist werkt ook prima bij lagere temperaturen. De vergisting duurt dan wat langer, maar voor ons hobbybrouwers is dat geen probleem lijkt mij...
 

WJW

Nee, dat klopt natuurlijk. Het was voor mij een eerste experiment met kveik, maar ik hoef helemaal niet binnen 24u de vergisting klaar te hebben.
Ik vond het aroma bij deze temperatuur en hoge vergistingssnelheid ook veel te zwavelig trouwens. Mijn APA met WLP001 was veel beter gelukt.
Als ik nog eens kveik gebruik, kies ik waarschijnlijk een (veel) lagere temperatuur.

Jan de Graaff

Citaat van: WJW op 14-08-2022  21:34 uIk vond het aroma bij deze temperatuur en hoge vergistingssnelheid ook veel te zwavelig trouwens. Mijn APA met WLP001 was veel beter gelukt.
Als ik nog eens kveik gebruik, kies ik waarschijnlijk een (veel) lagere temperatuur.
Het maakt ook wel degelijk uit welke Kveik je gebruikt; ook daarin zitten veel aroma en smaakverschillen, juist bij de hogere temperaturen.
Hornindal (WLP521) geeft bijvoorbeeld véél meer tropisch fruit dan de wat meer middle-of-the-road Voss op de hogere temperaturen.

Een pils-achtig bier die ik met Voss op 35ºC vergist heb was inderdaad wat zwavelachtig in het begin. Na 3 weken op fles was dat al een heel stuk minder (bijna niet meer te ontdekken; maar ik wist dat het er moest zijn...) en na 6 weken op fles helemaal verdwenen. Maar dat is met pils niet heel ongebruikelijk. Ik heb mij laten vertellen dat het bij Heineken in het begin ook best zwavelachtig kan ruiken.

Kokkebil

Ik wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!
Kan dit en hoeveel cc slurry heb ik nodig?
Ik wil een brouwsel van 25 liter vergisten.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 23-08-2022  09:29 uIk wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!
Kan dit en hoeveel cc slurry heb ik nodig?
Ik wil een brouwsel van 25 liter vergisten.

Dat kan.
Begin met een beetje slurry, bijvoorbeeld 1 ml. Zet dat op 10 ml wort of moutextractoplossing met een SG van 1040. Wacht tot er duidelijk vergisting plaats vindt. Vergroot de starter naar 60 ml (50 ml nieuwe wort/oplossing).
Daarna vergroten naar 300 ml en daarna nog een keer naar 3 liter.

Kokkebil

Ik wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!
Kan dit en hoeveel cc slurry heb ik nodig?
Ik wil een brouwsel van 25 liter vergisten.
Citaat van: Jacques op 23-08-2022  09:55 uDat kan.
Begin met een beetje slurry, bijvoorbeeld 1 ml. Zet dat op 10 ml wort of moutextractoplossing met een SG van 1040. Wacht tot er duidelijk vergisting plaats vindt. Vergroot de starter naar 60 ml (50 ml nieuwe wort/oplossing).
Daarna vergroten naar 300 ml en daarna nog een keer naar 3 liter.

Bedankt!
Ga ik doen! Ik heb een extractoplossing gemaakt van 90 gram/liter.

tdp

Het advies wat ik kreeg van een Noorse brouwer was een uur van te voren de gist op een liter wort te zetten. Gaat om een halve cm slurry in een jampotje.

Jacques

Citaat van: tdp op 23-08-2022  11:39 uHet advies wat ik kreeg van een Noorse brouwer was een uur van te voren de gist op een liter wort te zetten. Gaat om een halve cm slurry in een jampotje.

Dat ligt aan de vitaliteit van de gist. Als de slurry wat ouder is gaat het allemaal niet zo snel...

Kokkebil

Citaat van: Kokkebil op 23-08-2022  10:32 uIk wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!
Kan dit en hoeveel cc slurry heb ik nodig?
Ik wil een brouwsel van 25 liter vergisten.
Bedankt!
Ga ik doen! Ik heb een extractoplossing gemaakt van 90 gram/liter.

Gist als een malle!!!
Schuim komt uit het waterslot!
Begonnen met ca. 10 ml slurry!

Johan_vL

Deze week heb ik Hornindal weer opgekweekt, die had 1,5 jaar in een jampot in de koelkast gestaan. 1 theelepel op 1,5 L wort en binnen 24 uur ging hij weer als een malle. Ongelooflijk wat een Noorse god. Morgen dus maar weer een Neipa brouwen :-)

Ook nog gedroogde lutra gekocht en Jötnar kveik, die is nieuw van Omega OYL797. Ben benieuwd wat die doet...

Graag zou ik nog Stranda en Espe toevoegen aan mijn collectie kveiks, is er iemand die dat op voorraad heeft in zijn collectie? gedroogd als gistdepot, in glycerine, of op schuine buis maakt niet uit alles is goed :-)

Johan_vL

Citaat van: Kokkebil op 23-08-2022  09:29 uIk wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!
Kan dit en hoeveel cc slurry heb ik nodig?
Ik wil een brouwsel van 25 liter vergisten.

Geen probleem, gewoon een eetlepel kveik in je 3L starterwort en binnen 24-48 ur heb je een heel goede starter. Van klein opbouwen naar groot is echt niet nodig bij een kveik, beetje raar en anders dan we gewend zijn, maar probeer het maar, het werkt.

Kokkebil

Vorig jaar ben ik bij 3 brouwerijen in Friesland langs geweest.
O.a. Grutte Pier.
Ik heb toen Kveik gist opgekweekt uit een biertje van een van de drie!!
Dom, dom, dom, ik weet niet meer welke het was.
Kan iemand mij verder helpen

Bvk1983

Ik ga morgen een pale ale brouwen met Kveik Voss, bedoeling is om het biertje de 17e te kunnen drinken. Is snel, maar het is me eerder in een dag of 8 gelukt. Ik weet alleen niet meer of ik toen bottelgist heb gebruikt.

Kan ik het beste juist wel of geen bottelgist gebruiken en zou 1 zakje genoeg zijn voor 22 liter met een SG van 1.052?

Pieter1954

Ik heb zeer onlangs een American Pale Ale gebrouwen en vergist met diezelfde gist. Bij 35oC was die in 1,5 dag klaar. Nog 3 dagen gewacht voor het bottelen en na een week goed drinkbaar.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 31-08-2022  08:07 uKan ik het beste juist wel of geen bottelgist gebruiken en zou 1 zakje genoeg zijn voor 22 liter met een SG van 1.052?

Bottelgist is niet nodig. Als je fermenteert boven de 21°C  is 1 zakje voldoende. Bij een hogere temperatuur kun je met minder toe. Ik hanteer tegenwoordig de norm van 5% minder per °C uitgaande van 21°C.
Bij lagere temperaturen is het goede 5% per °C meer te gebruiken.

Jan de Graaff

Ik heb vorige week een Blond bier gebrouwen en die vergist met Lallemand Voss Kveik. Ik heb voor kveik gekozen omdat ik (nog) niet temperatuurgecontroleerd kan vergisten en dan is kveik in de zomer een logische keuze.

Het wort heb ik gekoeld naar 25ºC en toen 1 zakje Voss geënt (op circa 13 liter wort). De temperatuur liep uit zichzelf in de eerste 12 uur van de vergisting, als verwacht, op tot 26,8ºC en daarna zakte het heel geleidelijk terug tot zo'n 20,5ºC waar het de laatste drie dagen op bleef.

Tot zover was alles goed... maar de schijnbare vergistingsgraad (SVG) heeft mij enorm verrast.

Brewfather gaf een verwachtte SVG aan van 77% maar dat werd uiteindelijk 93,5%!?!
Normaal zou het ABV door het dak geschoten zijn, maar ik had mijn rendement niet gehaald. Dus in plaats van op 7% ABV uit te komen, zou ik op 5,1% zijn uitgekomen (ook oké, wat mij betreft)... ware het niet dat de veel hogere SVG het ABV weer omhoog stuwde tot 6%. Had ik mijn verwachtte rendement (65%) wel gehaald, dan was het bier op ruim 8% ABV uitgekomen.

Dat vond ik wel apart om te zien; die enorm hoge SVG. Zijn er eigenlijk meer van jullie die dat ervaren hebben met Voss Kveik?

Fractus

Mijn ervaring is totaal anders, lage vergistingsgraad en vrij zoetige biertjes. Mijn laatste brouwsel met de Lallemand Voss Kveik was een blond biertje, pilsmout met 10% suikergift, start-SG ~1,060. De SVG die ik daarmee heb gehaald was slechts 80% ondanks de suikergift.

Kokkebil

Dinsdag een donker blondje  ;D  gebrouwen met Kveik.
Temperatuur 35 gr en begin SG 1052
Stond binnen een uur al te gisten als een malle!
Nu bijna 48 uur verder is ie wat rustiger, maar doet nog steeds zijn best!

Kokkebil

Enig idee hoe lang het duurt voordat Kveik echt uitgegist is?
Staat nu 3 dagen en pruttelt nog.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 02-09-2022  17:27 uEnig idee hoe lang het duurt voordat Kveik echt uitgegist is?
Staat nu 3 dagen en pruttelt nog.

Kun je zo niet zeggen.

Ligt aan:
- de soort kveik;
- hoeveel gist geënt is;
- zwaarte wort;
- wel of niet beluchten van het wort;
- temperatuur tijdens de vergisting.

Ook voor kveik gisten geldt dat je naar het verloop van de vergisting moet kijken.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 02-09-2022  23:08 uKun je zo niet zeggen.

Ligt aan:
- de soort kveik;
- hoeveel gist geënt is;
- zwaarte wort;
- wel of niet beluchten van het wort;
- temperatuur tijdens de vergisting.

Ook voor kveik gisten geldt dat je naar het verloop van de vergisting moet kijken.


Soort Kveik weet ik niet,is opgekweekt uit een commercieel bier ( Grutte Pier???)
Gist van gisstarter 3 ltr. ( ca. 10 ml skurry)
SG 1052
Niet belucht.
35 graden.
Gisting is momenteel nog zeeer minimaal.

GvB84

Citaat van: Derp op 16-05-2022  08:56 uIemand Lutra al kunnen kopen in Nederland?

Lutra is nu verkrijgbaar bij Unibrew-Nederland: https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/biergist/omega-yeast-labs.html


alstro

Ik heb een dubbel een week op fles staan, zit nog erg weinig koolzuur in.
Lallemand Voss Kveik  en Fermentis BE-256  waren de gisten, nu zegt onze Noorse vriend David Heath dat je kans hebt dat Kveik vast gaat zitten aan bodem van flesje en eigenlijk niks doet tijdens hergisting.
Iemand anders daar ervaring mee?

Jacques

Citaat van: alstro op 13-10-2022  11:37 unu zegt onze Noorse vriend David Heath dat je kans hebt dat Kveik vast gaat zitten aan bodem van flesje en eigenlijk niks doet tijdens hergisting.

Niet bij mij. Ik heb een snelle hergisting op de fles. Wel is het zaak het bier op 25°C te houden voor een aantal dagen.

IMG20221004095102.jpg
Op de foto de manometer na 4 dagen hergisten met Lallemand Voss zonder gebruik van bottelgist. Inmiddels duurt de hergisting 14 dagen en heeft het bier een druk van 2,4 bar. De laatste dagen is de druk stabiel.


Hopfenfox

Citaat van: alstro op 13-10-2022  11:37 uIk heb een dubbel een week op fles staan, zit nog erg weinig koolzuur in.
Lallemand Voss Kveik  en Fermentis BE-256  waren de gisten, nu zegt onze Noorse vriend David Heath dat je kans hebt dat Kveik vast gaat zitten aan bodem van flesje en eigenlijk niks doet tijdens hergisting.
Iemand anders daar ervaring mee?

Diezelfde dubbel heb ik nog in het gistvat zitten, maar dan zonder de Voss en dus enkel BE-256. Eens kijken hoe die gaat lopen.

BertusBeensteen

Eergisteren een eerste poging tot neipa gebrouwen met alleen Idaho7 in de whirlpool en als "dip-hop".

Lallemand Voss kveik geënt op 30c.
Vrij laten stijgen tot 35C.
Na een uur al activiteit en 20u later van 1.055 gezakt naar 1.010. (FG zal rond de 1.008 moeten zitten)

Nu laat ik de temperatuur rustig dalen richting 18C voor de dry-hop. (Blow-off vervangen voor CO2 ballon)

Dit zal in keg gaan, maar ik heb met kveik (Voss, juggernaut blend) nog geen enkele keer problemen gehad met hergisting.
Ook niet in een RIS welke op 12.9% abv uitkwam. (Alcoholtolerantie is dus schijnbaar wel hoger dan 12% wat volgens lallemand de max is)

Citaat van: JanDeGraaff op 01-09-2022  11:03 uDat vond ik wel apart om te zien; die enorm hoge SVG. Zijn er eigenlijk meer van jullie die dat ervaren hebben met Voss Kveik?
De RIS had een SVG van 87%, maar dat was met 6% suikergift. Brewfather voorspelde 82%.


biking rebel

Citaat van: alstro op 13-10-2022  11:37 uIk heb een dubbel een week op fles staan, zit nog erg weinig koolzuur in.
Lallemand Voss Kveik  en Fermentis BE-256  waren de gisten, nu zegt onze Noorse vriend David Heath dat je kans hebt dat Kveik vast gaat zitten aan bodem van flesje en eigenlijk niks doet tijdens hergisting.
Iemand anders daar ervaring mee?

Als je je bier vergist met kveik voss lang gaat lageren (lees 3-4 weken), dan heb je die kans. Maar dat is bij deze gist niet zinvol.

Als je na enkele dagen al bottelt sowieso niet.

alstro

Citaat van: Jacques op 13-10-2022  12:20 uNiet bij mij. Ik heb een snelle hergisting op de fles. Wel is het zaak het bier op 25°C te houden voor een aantal dagen.


Bij heeft ie te koud gestaan (19) heb hem vanmorgen ook op 25 gezet, hopelijk is dat niet te laat.

Jacques

Citaat van: alstro op 13-10-2022  22:26 uBij heeft ie te koud gestaan (19) heb hem vanmorgen ook op 25 gezet, hopelijk is dat niet te laat.
Over een weekje weet je het.

rvandis

Vandaag een pseudo pils gebrouwen met OMEGA LUTRA KVEIK YEAST. Zit nu te twijfelen of ik bij het bottelen nog bottelgist moet toevoegen. Omdat ik lees dat dit bij de kveiks geadviseerd wordt. Iemand ervaring met de lutra?

JayDee

Citaat van: rvandis op 23-11-2022  23:59 uVandaag een pseudo pils gebrouwen met OMEGA LUTRA KVEIK YEAST. Zit nu te twijfelen of ik bij het bottelen nog bottelgist moet toevoegen. Omdat ik lees dat dit bij de kveiks geadviseerd wordt. Iemand ervaring met de lutra?


Paar keer mee gebrouwen (de korrel variant), gaat prima zonder bottelgist. Overigens alleen de eerste met korrel, de andere drie keer met slurry 👍

rvandis

Oke bedankt, ga ik het ook zonder proberen.

Biertje1985

Goed nieuws Omega levert Lutra Kveik nu ook in NL als korrel! (Voor cleane bieren)

Mooi artikel over deze gist :
Lutra Perfromance Review

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 08-12-2022  18:27 uGoed nieuws Omega levert Lutra Kveik nu ook in NL als korrel! (Voor cleane bieren)

Mooi artikel over deze gist :
Lutra Perfromance Review

Ik heb hem al in huis. Als het goed is gebruik ik hem volgende week.

Biertje1985

Ik ga hem ook zondag gebruiken, in een pseudo pils (100% pilsmout 1045 tot 1050), dan weet ik meteen hoe deze gist het doet en of er een profiel aan zit. Bij zo een laag SG ga ik wel een beetje gistvoeding toevoegen om de boel wat bij te voeren. Tevens de in het artikel aanbevolen 28 tot 30 graden aanhouden tijdens de vergisting.

Er was namelijk van de Oslo Kveik strain ook geclaimd dat deze cleane pseudo lagers produceert, maar ik vind dat daar een vervelend smaakje steeds de overhand neemt, welke ook waarneembaar is in een bier met meer moutsmaken/hop. En dat was niet de eerste strain die zo clean zou zijn, dus ik ben erg benieuwd

Jacques

Ik kwam deze link tegen
The Impact of Pitch Rate on Kveik Ferments

Interessante informatie. Kveik gisten zijn redelijk tolerant als het gaat om enthoeveelheden.
Wel jammer dat ze de test ook niet bij 30°C of hoger hebben uitgevoerd.

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 18-01-2023  07:04 uIk vond dit artikel gisteren. Misschien kan je er wat mee ;)
https://www.deuxkanadierbraeu.com/post/voss-kveik-optimum-fermentation-temperature

Erg interessant artikel! De link naar het dit artikel mag niet ontbreken in dit topic.

Spyro

Hoe zit het trouwens met de schuimhoudbaarheid van die Kveik op die hoge temperaturen vergist, voor andere bieren is dat toch nefast...?

Zambezi Special

Ik heb geen nadelige gevolgen gezien op schuimbaarheid bij hoge temperatuur. Zelfs niet met 100 % pilsmout.


Jacques

Citaat van: Spyro op 18-01-2023  17:20 uHoe zit het trouwens met de schuimhoudbaarheid van die Kveik op die hoge temperaturen vergist, voor andere bieren is dat toch nefast...?

Dat komt door de aanmaak van hogere alcoholen bij hogere temperaturen door meer traditionele gisten. Hogere alcoholen zijn zeer schuimnegatief. Kveik gisten maken minder vergistingsproducten aan en daarmee ook minder hogere alcoholen.

Zie https://www.milkthefunk.com/wiki/Kveik
Uit dit artikel:
"Kveik has adapted to being fermented at relatively warm temperatures without producing off-flavors (fusel alcohols, diacetyl, or acetaldehyde), usually in the range of 30-40°C (86-104°F), but also as high as 43°C (109°F). The beer is finished fermenting within a day or two at these warmer temperatures. Årset kveik has been fermented as low as 4°C (39°F), which produced a clean and drinkable beer with a fruity aroma. They have a high alcohol tolerance of around 13-16% ABV ."

GvB84

Donderdag een American Pale Ale gebrouwen met gedroogde Lutra Kveik. Op 32 graden was het na 2.5 dagen uitgegist. Ik ga morgenavond bottelen.

oneman

Citaat van: GvB84 op 26-02-2023  16:22 uDonderdag een American Pale Ale gebrouwen met gedroogde Lutra Kveik. Op 32 graden was het na 2.5 dagen uitgegist. Ik ga morgenavond bottelen.
Ben benieuwd hoe neutraal de gist uitvalt op die temperatuur. Hou ons op de hoogte!  :beersmiley:

oneman

GvB84

Citaat van: oneman op 26-02-2023  16:42 uBen benieuwd hoe neutraal de gist uitvalt op die temperatuur. Hou ons op de hoogte!  :beersmiley:

oneman
Ik laat het weten. Wie weet heb ik binnen 1 week een bier op druk op fles...  ^-^

GvB84

Citaat van: oneman op 26-02-2023  16:42 uBen benieuwd hoe neutraal de gist uitvalt op die temperatuur. Hou ons op de hoogte!  :beersmiley:

oneman

De flesjes zijn nu op druk en ik heb er dit weekend 1-tje geproefd.
Omdat de hergisting nog niet helemaal klaar was proefde ik nog wel wat gistachtige smaken in het bier. Als het goed is trekt dat snel weg nadat het bier is geconditioneerd in de garage.
Daarnaast viel mij een zuurtje op. Hetzelfde zuurtje proef ik ook in mijn bieren die met Voss zijn vergist. Ik omschrijf deze smaak als "Kveiky".
Al met al had ik Lutra meer clean verwacht. Maar dat kan natuurlijk nog veranderen.

Is dit herkenbaar voor brouwers die met Lutra hebben gebrouwen?

oneman

Citaat van: GvB84 op 07-03-2023  11:02 uDaarnaast viel mij een zuurtje op. Hetzelfde zuurtje proef ik ook in mijn bieren die met Voss zijn vergist. Ik omschrijf deze smaak als "Kveiky".
Kan natuurlijk ook samenhangen met de hoge vergistingstemperatuur. Misschien is de gist neutraler tussen de 20°C en 25°C... Misschien nog een weekje wachten, maar als het goed is zou de smaak niet heel veel moeten veranderen. Kveik bier is snel op dronk en veranderd niet heel sterk met de tijd.

oneman

bravebunny

Citaat van: GvB84 op 07-03-2023  11:02 uDaarnaast viel mij een zuurtje op. Hetzelfde zuurtje proef ik ook in mijn bieren die met Voss zijn vergist. Ik omschrijf deze smaak als "Kveiky".
Al met al had ik Lutra meer clean verwacht. Maar dat kan natuurlijk nog veranderen.

Is dit herkenbaar voor brouwers die met Lutra hebben gebrouwen?

Nee die ervaring heb ik niet. Ik heb op (pseudo pils) 21.5 graden vergist en dat leverde echt een super clean resultaat op. Het kveiky smaakje wat je omschrijft herken ik wel van voss en dan vanaf 25 tot aan 38 graden. Met voss nooit kouder vergist.

GvB84

32 graden zou de ideale temperatuur moeten zijn en zelfs een cleaner resultaat moeten geven.
Nu is het zo dat het bier op kamertemperatuur staat te hergisten. Dat is nog niet helemaal klaar. Het zou kunnen dat de smaak van de gist, die nog is suspensie is, komt. Het zou ook de combinatie Cascade/Lemondrop kunnen zijn.
Binnenkort nog maar ens een flesje opentrekken.

bravebunny

Citaat van: GvB84 op 07-03-2023  19:41 u32 graden zou de ideale temperatuur moeten zijn en zelfs een cleaner resultaat moeten geven.
Nu is het zo dat het bier op kamertemperatuur staat te hergisten. Dat is nog niet helemaal klaar. Het zou kunnen dat de smaak van de gist, die nog is suspensie is, komt. Het zou ook de combinatie Cascade/Lemondrop kunnen zijn.
Binnenkort nog maar ens een flesje opentrekken.

Op basis van een het volgen van een aantal Lutra early-adopters kwam ik toch echt tot de conclusie van een temperatuurspanne tussen 21 en 25 graden voor het meest cleane (en nog steeds snelle maar dat terzijde) resultaat. Denk aan Gavin Ellicot van HBN en Watts brewing. Maar goed inderdaad misschien verandertt er bij jou nog iets in de hergisting. Zo niet, dan adviseer ik je van harte om toch de lagere temperatuur eens te proberen als je een echt neutraal resultaat nastreeft.

GvB84

Gisteravond heb ik er nog 1-tje opengemaakt. (kon het niet laten).
Deze was een stuk helderder en veel meer clean.
Ik moet toch wat meer geduld hebben...
Volgende keer ook de hergisting in de klimaatkast doen. Dat scheelt ook weer.

Jan de Graaff

Citaat van: GvB84 op 08-03-2023  09:50 uVolgende keer ook de hergisting in de klimaatkast doen. Dat scheelt ook weer.
Om met een kveik op een hogere temperatuur te vergisten is een klimaatkast niet per se nodig. De vergisting is al exotherm (geeft warmte af) en een verwarmingsriem of -mat – eventueel met een beetje isolatie – kan dan vaak al voldoende zijn. Klimaatkasten zijn niet altijd een mogelijkheid voor iedereen.

Het handigste is natuurlijk een goeie hittegolf in de zomer afwachten ;D

GvB84

Citaat van: JanDeGraaff op 08-03-2023  11:38 uOm met een kveik op een hogere temperatuur te vergisten is een klimaatkast niet per se nodig. De vergisting is al exotherm (geeft warmte af) en een verwarmingsriem of -mat – eventueel met een beetje isolatie – kan dan vaak al voldoende zijn. Klimaatkasten zijn niet altijd een mogelijkheid voor iedereen.

Het handigste is natuurlijk een goeie hittegolf in de zomer afwachten ;D

Dat klopt. Maar ik vergist in een klimaatkast in de schuur. Daar is het nu 12 graden.
De klimaatkast kan ik gemakkelijk verwarmen.
De flesjes staan nu te hergisten in de bijkeuken. Daar is het 18 graden.
Vandaar dat ik de flesjes beter in de klimaatkast op 32 graden op druk kon laten komen.

Jan de Graaff

Citaat van: GvB84 op 08-03-2023  11:52 uMaar ik vergist in een klimaatkast in de schuur.
Mijn reactie was ook meer een opmerking voor degenen die geen klimaatkast hebben en dus niet hoeven te wanhopen ;)

joenedu

Citaat van: JanDeGraaff op 08-03-2023  12:44 uMijn reactie was ook meer een opmerking voor degenen die geen klimaatkast hebben en dus niet hoeven te wanhopen ;)
Ik heb inderdaad laatst Kveik Voss gekocht, alleen is het in de garage erg koud, denk nog wel kouder dan 12 graden. Ik verwarm met zo'n verwarmingsdraad, ben bang dat het wel veel stroom kost om zo'n hoge temperatuur te houden.

oneman

Citaat van: joenedu op 08-03-2023  14:42 uIk heb inderdaad laatst Kveik Voss gekocht, alleen is het in de garage erg koud, denk nog wel kouder dan 12 graden. Ik verwarm met zo'n verwarmingsdraad, ben bang dat het wel veel stroom kost om zo'n hoge temperatuur te houden.
Ik verpak mijn gistvat in een oud dekbed en verwarm met een eenvoudig verwarmingslintje. De kamer kan behoorlijk koud zijn, maar Kveik temperaturen van ±35°C kan ik dan makkelijk aanhouden. De verwarming springt dan maar af en toe heel kort aan. Zoals hierboven al aangegeven produceert Kveik zelf al een forse hoeveelheid warmte. Het is eerder lastig de temperatuur lager te krijgen als je minder aroma wilt... moest laatst midden in de winter flink experimenteren met het deels wegvouwen van het dekbed om mijn vergistende bier juist niet te ver op te laten lopen.

oneman

GvB84

Citaat van: GvB84 op 08-03-2023  09:50 uGisteravond heb ik er nog 1-tje opengemaakt. (kon het niet laten).
Deze was een stuk helderder en veel meer clean.
Ik moet toch wat meer geduld hebben...
Volgende keer ook de hergisting in de klimaatkast doen. Dat scheelt ook weer.

Update:
De smaakjes zijn verdwenen. Het is nu 13 dagen na bottelen. Eigenlijk ook wel logisch.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 12-03-2023  17:44 uUpdate:
De smaakjes zijn verdwenen. Het is nu 13 dagen na bottelen. Eigenlijk ook wel logisch.

Niet voor niets wordt vaak op het forum geschreven: geduld, geduld en geduld!

GvB84


Jacques

Citaat van: GvB84 op 22-05-2023  13:38 uNieuwe gedroogde kveikjes beschikbaar.
https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/biergist/kveik-yeastery.html

Gezien. Ze staan in het overzicht van gedroogde gisten dat ik aan het maken voor de site op basis van het overzicht van HS65, zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45845.msg679230#msg679230

Het overzicht is bijna klaar. Het maakt het mogelijk op allerlei manieren te zoeken en te sorteren.

Johan_vL

Citaat van: Jan de Graaff op 08-03-2023  11:38 uOm met een kveik op een hogere temperatuur te vergisten is een klimaatkast niet per se nodig. De vergisting is al exotherm (geeft warmte af).

Inderdaad geeft de gist warmte af. Vroeger hadden ze in Noorwegen ook geen vergistingskast. De oplossing van vroeger tijden was het wort na de kook overnacht laten afkoelen tot een graad of 30 à 35 en 's morgens na de brouwdag de gist pitchen. De gist zelf produceert dan genoeg warmte om op een goede gisttemperatuur te blijven.

Chinook

Citaat van: Edwin brouwt op 07-02-2024  21:04 uIk heb er een heerlijke barley wine mee gemaakt. Met de Mangrove jack m12 voss.
Geïnspireerd door de Kong Sverre - Imperial Kveik van Brouwerij Zeglis.

Vergist op 32-33 °C geeft de Voss mooie fruitige smaken die mooi combineren met de barley wine.

(Wel een bizar lage vergistingsgraad van 70%; ik denk dat de Voss wat moeite heeft met de donkere mouten)


Hier staat het recept:

https://share.brewfather.app/rPMEdwOx3z3wVe



Kan aan de temperatuur liggen. SVG schijnt het hoogst te zijn bij 37°C. Er was een mooie blog post met allerlei grafieken die ik niet meer kan vinden, maar hier staat iets soortgelijks. Zag ook een Chinese studie met dezelfde resultaten. Aan deze kleur mout zal het niet (alleen) hebben gelegen.

Esters zijn ook niet of minder aanwezig bij zwaar bier lees ik vaker. Heb ik zelf ook nog niet gemerkt inderdaad (n=2). Ze zijn zelfs verrassend neutraal.

Zelf heb ik nog geen echte favoriet die ik vaker heb gemaakt. Lutra vind ik echt afschuwelijk en Voss doe ik steeds iets anders mee. Ik vind het wel fijner in zwaar bier denk ik.

Kapau

Nu we het toch over Kveikjes hebben, heeft iemand ooit wel eens van die exotische kveikjes van Etsy geprobeerd? https://www.etsy.com/shop/KveikYeastLab?ref=shop-header-name&listing_id=1178785672&from_page=listing

zitten wel interessante smaakjes bij als ik het zo lees.

Zambezi Special

Ik gebruik kveik voss van ongeveer september tot april, vanwege de hoge temperatuur.
En inmiddels gebruikt voor American wheat, Belgische blonds en tripels, red ale en recentelijk voor een laag alcohol biertje, grof gebaseerd op Vedett 2.7
Werkt allemaal :)
Ik laat het "ouderwets" 10-14 dagen in de fermenter. Dat geeft mij toch een beter resultaat dan slechts een paar dagen

Jan de Graaff

Citaat van: Zambezi Special op 10-02-2024  13:49 uIk gebruik kveik voss van ongeveer september tot april, vanwege de hoge temperatuur.
Grappig, ik gebruik kveiks precies andersom, vanwege de hoge temperatuur...

Jacques

De discussie over het gebruik van kveik gisten in het topic Wat is jouw favoriete kveik recept? heb ik afgesplitst en naar dit topic verplaatst. In het andere topic is het de bedoeling recepten te plaatsen die gebrouwen zijn met kveik gisten.

Theoke

Ik heb tot nu toe Voss en Lutra gebruikt en bevalt me goed!
Ik vang de gist na het brouwen ook weer op en kan super herbruikt worden zonder vreemde smaakverschillen.
Volgende keer ga ik het ook proberen te hydrateren met een voedseldroger.

Gebruik Kveik voor bier, maar ook voor mede tot op van kort ik ben verkocht.

Heb pas geleden een tripel recept gebruikt alleen de Belgische gist vervangen door kveik Voss kwam er super uit!

Kokkebil

Ik ben van plan om een Weizen te brouwen, met kveik gist.
Goed experiment of beslist niet doen?
Ik weet niet welke kveik het is, ik heb deze opgekweekt uit het depot van een brouwerij in Friesland.
Ik dacht Grutte Pier, maar weet het niet zeker.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 19-03-2024  13:21 uIk ben van plan om een Weizen te brouwen, met kveik gist.
Goed experiment of beslist niet doen?
...

Als je een weizen wilt met banaan en kruidnagel zul je een weizen gist moeten gebruiken...

Zambezi Special

Ja, weizen is anders, maar tarwebier gaat goed (American wheat)
Ik heb er verscheidend gebrouwen en er staat er nu ook weer eentje te fermenteren.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 19-03-2024  14:05 uAls je een weizen wilt met banaan en kruidnagel zul je een weizen gist moeten gebruiken...

Ga toch maar voor safe, 3068 Wyeast.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.