IPA Magnum, Citra, Cascade

Gestart door Simonsj, 24-08-2020 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simonsj

Goedenavond.

Aankomend weekend ben ik van plan een IPA te gaan brouwen.
Hieronder een opzet van het recept.

Volume 20 Liter
Begin SG: 1064
Eind SG: 1018
Vol: 6.0%
Brouwzaalrendement: 75%
Kooktijd: 75 minuten
EBC waarde: 17
IBU waarde: 70
Bottelsuiker: 4gr/ltr

Beslagdikte: 4 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

4,7 kg         pale ale mout Dingemans             7 EBC
0,7 kg         Vienna mout The Swaen              10 EBC
0.4 kg        Goldswaen hell                            25 EBC


Hop
Magnum:  12,7 Alfa
Cascade: 4,9 Alfa
Citra: 12,7 Alfa

Hopgift 1
27 g     Hallertau Magnum bloemen    51,1 IBU        75 minuten

Hopgift 2
20 g     Cascade Bloemen                   2,9 IBU       10 minuten
20 g     Citra Pellets                           8,3 IBU        10 minuten

Hopgift 3
15 g     Cascade Bloemen                   1,8 IBU       Vlamuit
15 g     Citra Pellets                           5,2 IBU      Vlamuit

Hopgift 4
50 g     Cascade Bloemen                   0 IBU       Koudhop  5 dagen
50 g     Citra Pellets                           0 IBU      koudhop  5 dagen



maischschema:
start temp  67 ºC met een rust van 60 minuten
uitmaischen op 78gr C met een rust van 10 minuten


Hoor graag jullie meningen.
Nu moet ik nog de gist bestellen.
Zijn hiervoor suggesties behalve de US 05 van Fermentis?
Ik heb ook de 1318 Wyeast London Ale in huis.

Indien de US05 hiervoor de beste is gaan we die gewoon gebruiken.

Groet,
Joey

Snelbier

Magnum vind ik een wat sterk bittertje geven. NET niet vervelend, maar gebruik hem zelf liever met mate, niét tot 50% van ibu.
Zou de Magnum vervangen door bijvoorbeeld Aurora, maar.. het is JOUW bier.
Aroma-hops Citra en een beetje Cascade? Ik ben Citra-fan, zou het er voor doen. Dit wordt een CITRA-ipa!  :proost:
- Gist US05? In dit Citra-geweld blijft vlgs mij weinig gist overeind qua eigen profiel. US05 beetje warm vergisten (zeker >20'C), niet te moeilijk doen.
- maischschema evt stapje op 72'C doen voor wat meer rendement. Weinig moeite voor iets meer bier.
Gewoon brouwen.. Proost, Snelbier.

EBC

Ik zweer bij Nottingham voor hoppige bieren. Koel vergisten, 18-19 °C. Daar kan die vervelend kruidige US-05 echt niet tegenop.
En met Nottingham gaat je vergisting als een speer, klaar in 4 dagen, en trekt zeer snel heel helder.

Simonsj

Bedankt voor de suggesties Snelbier en EBC. De magnum hop laat ik er in. Een stevige bitter hou ik wel van. Ik heb nog geen ervaring met aurora maar zal die is meebestellen. Ik ga een extra stap bij 72graden toevoegen. Denk eraan om dat met een rust tijd te doen van 15 minuten. Ik heb beide gist stammen besteld. Ik ga de batch splitsen. Mooi vergelijk. De us,05 bij 20 graden vergisten . Ik neem aan dan niet op het laatst de temperatuur verhogen?

Cheers

RobbinR

Hey Simonsj,

Ik ben altijd erg geïnteresseerd in de experimenten die worden uitgevoerd met verschillende gisten.
Zelf ben ik daar namelijk ook veel mee bezig.

Kun je ons op de hoogte houden van je bevindingen in deze thread?

Brouw ze!

Snelbier

Citaat van: Simonsj op 25-08-2020  19:48 u... De us,05 bij 20 graden vergisten . Ik neem aan dan niet op het laatst de temperatuur verhogen?
Temperatuur verhogen is eigenlijk zelden nodig, tenzij je echt aan de 'koude kant' vergist. Nagisting gaat wat sneller, maar wat is enkele dagen op een totale vergisting..
Als je zeker wil weten wat een gist doet bij één temperatuur, houd deze dan lekker constant.
De tip van EBC (Nottingham) neem ik zelf ook mee.  We blijven bijleren.
Proost,  Snelbier.

tdp

Mijn voorkeur gaat ook naar Nottingham ipv US-05, maar ik ben sowieso fan van Lallemand gisten.

Sjaak_Deventer

US05 kun je prima gebruiken. Laag starten (18C) om deze clean te houden, zodat je hopjes mogen 'shinen' ... Na een tijdje als de meeste smaken gevormd zijn de temperatuur opkrikken (tot max 21C), zodat het bier mooi uitvergist.

Qua hop zou ik het anders insteken. Max 30 IBU voor de Magnum op 60 min koken. Daarna 50 gram Cascade en 50 gram citra in de Whirpool (20 min op 75C) en dan zelfde hoeveelheden voor de dryhop (2 a 3 dagen) aanhouden.

Snelbier

Citaat van: Sjaak_Deventer op 26-08-2020  15:36 uUS05 kun je prima gebruiken. Laag starten (18C) om deze clean te houden, zodat je hopjes mogen 'shinen' ... Na een tijdje als de meeste smaken gevormd zijn de temperatuur opkrikken (tot max 21C), zodat het bier mooi uitvergist..
Is ongeveer wat ik zelf doe in mijn favo-bier met US05, maar stook hem zelfs op naar 23-25'C in nagisting. Start hem overigens ook boven 20'C..
Zoals je zelf al min of meer aangeeft in je antwoord is één variabele ( moment van verhoging) al onzeker, dus..
Speel (als beginner) op safe, en houd een temperatuur vast.. De enige manier om te ontdekken waar een mogelijk smaakprobleem ligt (denk ik).
Proost, Snelbier

Simonsj

Wederom bedankt voor de informatie.
RobbinR, de uitkomst zal ik delen met foto's en smaakimpressie.
Qua vergisting is het met wat ik lees duidelijk. Die ga ik constant houden. Lallemand op 20 en Us-05 op 18gr om die te op het laatst te verhogen naar 20 graden.

Sjaak, ook bedankt voor jouw aanvulling. Zit wat in om de bitters meer uit de latere hopgiften te halen.
hier heb ik het recept ook op aangepast.

Laatste vraag over de koudhop. Dit zal waarschijnlijk mening gebonden zijn. 2-3 dagen? Geeft dat winst op 5 dagen?
ik begrijp dat te lang een grassmaak kan geven maar zijn er nog andere dingen?

Omdat ik de batches ga splitsen heb ik opgeschaald naar 25 liter.
Als volgt:

Volume 25 Liter
Begin SG: 1062
Eind SG: 1016
Vol: 6.0%
Brouwzaalrendement: 75%
Kooktijd: 75 minuten
EBC waarde: 17
IBU waarde: 67
Bottelsuiker: 4gr/ltr

Beslagdikte: 4 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

5,5 kg         Pale ale mout Dingemans             7 EBC
0,6 kg         Vienna mout The Swaen              10 EBC
0.6 kg        Goldswaen hell                            25 EBC


Hop
Magnum:  12,7 Alfa
Cascade: 4,9 Alfa
Citra: 12,7 Alfa

Hopgift 1
22 g     Hallertau Magnum bloemen    33,3 IBU        75 minuten

Hopgift 2
25 g     Cascade Bloemen                   2,9 IBU       10 minuten
25 g     Citra Pellets                           8,3 IBU        10 minuten

Hopgift 3
60 g     Cascade Bloemen                   5,8 IBU       Vlamuit
60 g     Citra Pellets                           16,5 IBU      Vlamuit

Hopgift 4
60 g     Cascade Bloemen                   0 IBU       Koudhop  3 dagen
60 g     Citra Pellets                           0 IBU      koudhop  3 dagen



maischschema:
67 ºC met een rust van 50 minuten
72 ºC met een rust van 15 minuten
uitmaischen op 78 ºC met een rust van 10 minuten

Cheers  :proost:

Jacques

Citaat van: EBC op 25-08-2020  19:20 uIk zweer bij Nottingham voor hoppige bieren. Koel vergisten, 18-19 °C. Daar kan die vervelend kruidige US-05 echt niet tegenop.

Smaken zijn persoonlijk... Zelf ben ik geen liefhebber van Nottingham. Voor mij geeft deze gist wat leeg smakende bieren. De US-05 waardeer ik meer, maar nogmaals dat is persoonlijk. Overigens is de US-05 zeer gebruikelijk voor een IPA.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Snelbier op 26-08-2020  16:38 uIs ongeveer wat ik zelf doe in mijn favo-bier met US05, maar stook hem zelfs op naar 23-25'C in nagisting. Start hem overigens ook boven 20'C..
Zoals je zelf al min of meer aangeeft in je antwoord is één variabele ( moment van verhoging) al onzeker, dus..
Speel (als beginner) op safe, en houd een temperatuur vast.. De enige manier om te ontdekken waar een mogelijk smaakprobleem ligt (denk ik).
Proost, Snelbier

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je het op 1 temperatuur houdt heb je kans dat je bier niet helemaal uitvergist. Ik houd daarom 1 week hoofdvergisting aan en verhoog dan de temperatuur zodat het bier uitvergist. Zodat je ook niet te veel CO2 in je fles krijgt.

@Simon

Lekker gaan brouwen!  :biersmile:

Simonsj

Zoals beloofd de ervaring die we hebben opgedaan met het uiteindelijke resultaat.
Aan de hand van de hoeveelheid hop heb ik iets meer liters gemaakt en dit gesplit in twee batches.
Het uiteindelijke SG kwam uit op 1055 voor vergisting en op 1013 na vergisting. Dit was voor zowel de gist van Fermentis als die van Lallemand.

Over het resultaat ben ik toch best tevreden het zijn beide best goede IPA'S geworden.
Fotos bijgevoegd. Beide bieren zien er in het glas hetzelfde uit.

Ervaringen van Lallemand Nottingham.
Mooie kleur en schuimstabiliteit. Ik ben blij dat ik 4 g per liter heb gebruikt. Zo heb je wel koolzuur in je bier die naar mijn smaak precies goed is voor een (I)PA. Fijne geur, de Citra is erg goed te herkennen. De bitter is lekker. Niet overheersend aanwezig. Over het algemeen mag de afdronk / nasmaak iets langer blijven hangen.
Misschien toch met een iets hoger SG werken en meer hop gebruiken bij de latere hopgiften. Zou het gebruik van Caramout bijdragen?

Ervaringen van Fermentis US05
Je kan goed proeven dat het dezelfde bieren zijn, maar ook dat ze verschillend zijn door de gist.
Ten opzichte van Lallemand moet Fermentis het toch afleggen. Ook deze is prettig te drinken maar de bitter komt hier minder tot zijn recht. Deze verdwijnt zelfs een beetje op de achtergrond waardoor de smaak niet lang blijft hangen. Met waterig zou ik de smaak tekort doen maar dit neigt qua smaak misschien een beetje naar een Session IPA.
Ervaring van een goede vriend: ok IPA maar niet zo spannend.

Ik vond het hoe klein het onderzoekje ook was leuk dit is zo te proberen. De IPA die ik met Lallemand heb vergist ga ik nogmaals brouwen met wat aanpassingen.

https://myalbum.com/album/Q8FvCj5iY3T4

 :proost:

Snelbier

Nottingham vs US05..  Je voorkeur is duidelijk, maar als ik het goed lees zou US05 'cleaner' zijn, maar ook wat leger.
Bij welke temperatuur zijn bieren vergist? En waren gistdoseringen gelijk?
Warm vegist met US05 voor dit soort bieren was mijn favoriet, maar misschien krijgt Nottie weer een kans.
Proost, Snelbier

Simonsj

Hi Snelbier.

Met dit recept ja. Neemt niet weg dat ik het niet nogmaals probeer met de us05 in een ander recept. Hoe je het zegt is misschien beter omschreven. Cleaner en kan dus wat leger smaken.

Ik had 14 liter per batch en daar is een verpakking per batch ingegaan. (Gelijk dus).

Vergisting als volgt:  Lallemand op 20 en Us-05 op 18 ºC om die te op het laatst te verhogen naar 20 graden.

De lallemand verdient nog een kans zou ik zeggen.

Proost

Simonsj

-Even een oud topic naar boven.

Bovenstaand recept is uitgevoerd en uiteindelijk goed bevallen.
Beide typen gist. Nottingham van Lallemand en US-05 van Fermentis hebben dit tot een lekkere IPA gemaakt.

Na een drietal weken vond zowel een vriend van mij als ik de Nottingham variant beter. Voller van smaak en de bitter mooier aanwezig.
De variant van Fermentis ervaarden wij beiden als wat leger.
Echter na wat weken verder te zijn 8-10 weken op fles ervaringen als volgt:

Lallemand: nog steeds een erg prettige IPA. Ok op smaak maar toch ietwat scherp in de bitter.
Lichtjes troebel.

Fermentis: die heeft een mooie ontwikkeling gemaakt. deze is qua smaak cleaner, ronder en de bitter is minder scherp. Lastig uitleggen maar deze vormde naar mijn beleving een mooier geheel. Kraakhelder in het glas ten opzichte van Lallemand.  In totaliteit 5 proevers gehad en unaniem is Fermentis voor dit type de winnaar.
Best een bijzondere ontwikkeling vind ik zelf.

Nu tot slot.
Het weekend volgende week wil ik versie 2.0 brouwen met wat aanpassingen.
Safale US-05 zal de gist worden voor de batch.

Verder wil ik hem iets lichter van kleur hebben om de hop wat meer het werk te laten doen.
Ik denk hier aan 60 pilsmout /30-35 pale mout / 5-10 caramout.
De hopsoorten wil ik hetzelfde houden (denk ik), alleen wil ik meer hop toevoegen later in het kookproces. Dat wordt dan ook minder hop aan het begin.
Het uiteindelijke IBU gehalte (met de smaakbeleving daarvan) was naar mijn smaak lekker. Die wil ik ongeveer hetzelfde houden.

Nu de vraag... bij een lichter type IPA, wordt dan de ervaring qua bitter ook meer?

De andere vraag: ondanks dat dit een fijn brouwsel was vond ik dat de smaak misschien iets te snel wegzakte. Hebben jullie tips in aanpassingen van recept om als er een slok genomen wordt deze vol is, even blijft hangen en langzaam afloopt?

Mijn inzicht is dat : door meer hop te gebruiken aan laatste stadium kookproces en meer dryhop en eventueel meer mout (wat een hoger alcoholpercentage geeft) dit al een veel voller bier zal geven die langer van smaak is.

Nieuw recept volgt, maar alvorens die te maken hoop ik hier nog bruikbare tips te kunnen gebruiken.

Groet,
Joey

Jacques

Citaat van: Simonsj op 08-12-2020  20:27 uNu de vraag... bij een lichter type IPA, wordt dan de ervaring qua bitter ook meer?

De beleving van de bitterheid is van meerdere factoren afhankelijk. Restsuikers maken een groot verschil. Bij een lichtgekleurd bier worden geen mouten gebruikt die veel moutige smaken geven. Het gevolg is dat de beleving van de bitterheid in de meeste gevallen hoger zal zijn bij een gelijke IBU-waarde.

Citaat van: Simonsj op 08-12-2020  20:27 uMijn inzicht is dat: door meer hop te gebruiken aan laatste stadium kookproces en meer dryhop en eventueel meer mout (wat een hoger alcoholpercentage geeft) dit al een veel voller bier zal geven die langer van smaak is.

Dat komt mooi overeen met de bevindingen van professioneel proefpanel.
Zie het topic Harmonische hopsmaken

Simonsj

Goedemiddag,

Volgend weekend ga ik de tweede versie brouwen van de IPA.
Van kleur iets lichter door een mix van pilsmout en pale mout dan de eerste versie.
Hopgiften aangepast. Meer hop later toegevoegd en ook meer koudhop.
IBU ook iets lager ivm de lichtere kleur.
Doel is om hem vooral "langer" van smaak te krijgen.
Als er suggesties zijn hoor ik het graag. Ik mik hier voornamelijk op de hopgiften en samenstelling.

Recept als volgt:

Volume 25 Liter
Begin SG: 1058
Eind SG: 1011
Vol: 6.6%
Brouwzaalrendement: 75%
Kooktijd: 75 minuten
EBC waarde: 11
IBU waarde: 59
Bottelsuiker: 4 g/ltr

Beslagdikte: 4 liter/kg

Vergistbare ingrediënten:

3,5 kg         Pale ale mout Dingemans             7 EBC
2,5 kg         Pilsmout Dingemand                    3 EBC
0.5 kg        Goldswaen hell                            25 EBC


Hop
Magnum bloemen:  12,7 Alfa
Cascade bloemen: 4,9 Alfa
Citra pellets: 12,9 Alfa

Hopgift 1
15 g     Hallertau Magnum bloemen    18.5 IBU        75 minuten

Hopgift 2
15 g     Citra Pellets                           12.4 IBU       20min

Hopgift 3
50 g     Cascade Bloemen                   7.2 IBU       5minuten
45 g     Citra Pellets                           15.5 IBU       5minuten

Hopgift 4
60 g     Cascade Bloemen                   2.3 IBU      Vlamuit 10 minuten
55 g     Citra Pellets                           5.9 IBU      Vlamuit  10minuten

Hopgift 5
85 g     Cascade Bloemen                   0 IBU       Koudhop na hoofdvergisting  3 dagen
78 g     Citra Pellets                           0 IBU      koudhop na hoofdvergisting  3 dagen



maischschema:
67 ºC met een rust van 50 minuten
72 ºC met een rust van 15 minuten
uitmaischen op 78 ºC met een rust van 10 minuten

Vergisting met Fermentis Safale US-05.

Groet,
Joey

Simonsj

Poging twee van deze IPA is bij deze een heel stuk verbeterd ten opzichte van de eerste. Het eerste recept is uiteindelijk een lekkere IPA geworden, maar het aandachtspunt was dat de nasmaak beter kon. Deze zakte voor onze wens te snel af.

Door de aanpassingen te maken met een iets lichtere stort, meer hop te gebruiken in latere stadia van de kook en meer koudhop hebben we onze doelen bereikt. Smaakvol bier met een mooie schuimkraag.
Eind SG van 1.010, dus ook een mooie en snelle vergisting.

Ergens zou ik deze zo weer maken, echter het blijven proberen en variëren heeft hier wel de overhand.
ipv de 4 g/liter heb ik 5 gram gebruikt. Voor het type bier in combinatie met de koudhop ga ik weer terug naar 4 g/liter.

De schuimkraag is mooi, echter moet het bier erg voorzichtig worden ingeschonken en heeft het ook iets te veel koolzuur.

Off topic. Ik gebruik vaak een kleine stort cara hell. Wat kleurt deze mout mooi en geeft die een mooie toevoeging aan bieren.

 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.