Wat drijft er op mijn bier: gist, eiwit of infectie?

Gestart door JamMasterJustin, 24-08-2020 22:49 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Heey allemaal,

Ik heb vandaag een imperial wit gebotteld. Hij smaakt goed, maar toen ik in t vat keek, zag ik het volgende drijven. Het ziet er vliezig uit, masr is meer stoffig/korrelig. Je kunt het niet als een vlies vastpakken. Ik heb zekerheidshalve maar gebotteld, maar vrees een beetje wat dit is

Het recept is met relatief veel tarwevlokken en gist was K97.

Ben benieuwd!

Ik had behoorlijk wat fruitvliegjes in de kelder die op een kapot gevallen flesje bier waren afgekomen, dus misschien heeft dat voor een infectie gezorgd (hoewel ik geen fruitvliegjes in t bier zag)

#wat_drijft_er_op_mijn_bier

Adbrouwt

Zou schimmel kunnen zijn. Dat is vaak stoffig harig etc. Als het muf smaakt kun je het altijd nog weg doen

D.R.K.

Goede keuze om te bottelen, als het uiteindelijk niets is kan je het altijd nog weg gooien.
De smaak is al goed en was de geur ook goed?

Wat het uiteindelijk is, geen idee heb dit zelf nog niet gezien.

succes

Jacques

Lijkt op een kaaminfectie. Meestal leidt dit tot een bier met weinig body maar verder geen echte smaakafwijkingen.

JamMasterJustin

Als ik internet bekijk nav bovenstaande reacties (waarvoor dank) wijst dat inderdaad in de richting van kaam. Jammer, ik had gehoopt nooit een infectie te hebben. Maar we gaan t zien wathet wordt.

Even voor de zekerheid: dit heeft niet de schijn van een wilde gist waardoor ik knallende flesjes riskeer? Eind SG was 1.012 dus een wilde gist heeft nog genoeg te snoepen.

Adbrouwt

Citaat van: JamMasterJustin op 25-08-2020  07:38 uAls ik internet bekijk nav bovenstaande reacties (waarvoor dank) wijst dat inderdaad in de richting van kaam. Jammer, ik had gehoopt nooit een infectie te hebben. Maar we gaan t zien wathet wordt.

Even voor de zekerheid: dit heeft niet de schijn van een wilde gist waardoor ik knallende flesjes riskeer? Eind SG was 1.012 dus een wilde gist heeft nog genoeg te snoepen.
Kaam wordt veroorzaakt door een gist namelijk candida albicans. Goede vraag of de vergisting nu nog door gaat. Ik weet dat veel mensen bottelen bij een kaaminfectie en hoor weinig over knallende flessen.

Satch Brewing

Helaas helaas heb ik het ook 1x gehad... kaaminfectie (leerde mij na veel opzoeken en nalezen). Bij mij echter was het een dun wittig vliesje op het bier. Ik heb het geproefd, en kon toch niet erg vreemde dingen proeven maar heb toch mijn gistvat (25+ liter) gedoneerd aan het riool, daar heb ik achteraf spijt van, want ik heb (te laat) gelezen dat het nog best bier kan worden... ach ja, al doende leert men.

Gerb

Zo te zien heb je best veel kopruimte in het vat. Normaal gesproken beschermd het gevormde koolzuur het bier. Wanneer de koolzuurproductie stopt, kan er zuurstof worden aangezogen door het waterslot. Zeker als het vat bij wisselende temperaturen staat en er na de hoofdvergisting lang (~>2w) wordt gewacht met bottelen.

Snelbier

Gouden regel blijft toch wel altijd bottelen, , minimaal een paar flessen om van te leren.
Zoveel mogelijke infecties en smaakafwijkingen die we niet kunnen thuisbrengen.. Met een paar foute flessen kan je het mogelijk wél herkennen, en voorkomen.
Vuile toplaag bij twijfel NIET bottelen natuurlijk.
Spinnewebben (meestal Kaam) of een dikke olie-laag (onbekend probleem) gaat niet in de fles..
Wat donkere spikkels op het bier, of wat witte puntjes (meestal hopresten of gistrest) is bij meer regel dan uitzondering, bottelen tot de bodem.
Proost, Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.