Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: IIPA, graag jullie mening!  (gelezen 2113 keer)

Offline Goed-Hardt

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Nieuwenhagen Thuisbrouwerij
Re: IIPA, graag jullie mening!
« Reactie #25 Gepost op: 26-08-2020 22:03 u »
Dit topic maakt me erg nieuwsgierig.
Deel inderdaad aub het resultaat. misschien is dit wel een mooi na-aap biertje!!  :proost:

Zal ik doen!
Ik zou trots zijn als iemand mijn recept zou gebruiken!  :groots:

Overigens ben ik op basis van een eerder gedeeld artikel: ( https://www.homebrewersassociation.org/attachments/0000/6351/doubleIPA.pdf ) aan het overwegen om de koudhop/dryhop in 2 giften te doen.

Dus in plaats van de 50 gram Azacca en 50 gram Simcoe in 1 x:

Eerst overhevelen na de (hoofd) vergisting voor het lageren.
Dan eerst 3-6 dagen op 18 graden (25 gram van Simcoe en 25 gram van Azacca). Dan overhevelen en filteren (of hopzak gebruiken ipv overhevelen) en wederom van beide 25 gram voor 3-6 dagen op 18 graden.
Daarna overhevelen/filteren of hopzak verwijderen en dan eventueel nog verder laten lageren op 15 graden tot het bottelen.

Dit zou volgens het artikel een veel beter resultaat hebben qua smaak door het dryhoppen, dan in één keer 50 gram Azacca en 50 gram Simcoe en in te gooien. Hun motivatie erbij klinkt zeer logisch.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 27-08-2020 23:43 u »

En ja, 100 IBU, dat is enkel rekenkundig. In het echt bestaat dat niet.

In de praktijk blijkt inderdaad dat de concentratie aan iso-alfazuren lager is dan de berekende IBU-waarde als het gaat om hoge waarden.

Hoe weet je dat?

Er zijn meerdere publicaties waaruit blijkt dat maximaal zo'n 100 tot 120 mg per liter iso-alfazuren oplosbaar is in bier. In wort kan de concentratie aan iso-alfazuren hoger zijn, maar door de daling van de pH tijdens de vergisting daalt de oplosbaarheid.

Eerste wat me opviel: 100 ibu .. Sodeknetters, kan niet lekker zijn..  Dat krijg je alleen weg als je véél restsuikers hebt ter compensatie. En die heb je..
Er zijn meer factoren die van belang zijn. Denk daarbij aan de pH-waarde van het wort tijdens het koken. Bij een pH van 5,5 komt de bitterheid veel harder over dan bij een pH 5.0.

Ook is de beleving van hopbitterheid afhankelijk van latere hopgiften. IBU-waarden op zich zegt niet zo veel.
Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41261.msg623017.html#msg623017

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #27 Gepost op: 28-08-2020 00:15 u »
In de praktijk blijkt inderdaad dat de concentratie aan iso-alfazuren lager is dan de berekende IBU-waarde als het gaat om hoge waarden.

Er zijn meerdere publicaties waaruit blijkt dat maximaal zo'n 100 tot 120 mg per liter iso-alfazuren oplosbaar is in bier. In wort kan de concentratie aan iso-alfazuren hoger zijn, maar door de daling van de pH tijdens de vergisting daalt de oplosbaarheid.

TS heeft in BrouwHulp de methode voor IBU berekening op Rager staan. Zet deze eens op Tinseth (meest gebruikt) en je zult zien dat de berekende waarde duidelijk lager, en ik denk realistischer, uitvalt. (EBC had het al over je 'rijk rekenen' met Rager)

Speel eens met de verschillende formules voor IBU berekening die in BrouwHulp zitten, en je zult zien dat je die berekeningen met een een flinke korrel zout kunt nemen.

Online Snelbier

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 28-08-2020 00:40 u »
De 'tip' om bitterberekening op Räger te zetten omdat deze late hopgiften beter berekent (van belang bij ipa's) kom ik zelfs op ons forum tegen..
Räger verhoogt echter van ALLE hops het bitter.. Kan gewoon niet kloppen volgens mijn gezond verstand.
Reken je niét rijk, zoals gezegd en vertrouw op Tinseth.
Proost, Snelbier

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 28-08-2020 10:41 u »

Kan ik die ergens vinden? Ik heb de vraag al aan verschillende wetenschappers voorgelegd, maar nooit een duidelijk antwoord gekregen.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 28-08-2020 21:56 u »
Kan ik die ergens vinden? Ik heb de vraag al aan verschillende wetenschappers voorgelegd, maar nooit een duidelijk antwoord gekregen.

Hopbier

Inderdaad moeilijk te vinden. In de onderstaande (zeer interessante) presentatie staan verwijzingen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiVs8S1077rAhWpsaQKHdNUCWIQFjAHegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.yakimachief.com%2Fwp-content%2Fuploads%2FJohnPalmer_UncoveringTheIBU.pptx&usg=AOvVaw3VnBBSNSOEoUUG7IEuidG1

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #31 Gepost op: 28-08-2020 22:20 u »

Hopbier

In deze link wordt een referentie gemaakt naar:
L. O. Spetsig, “Electrolytic Constants and Solubilities of Humulinic Acid, Humulone, and Lupulone,” in Acta Chemica Scandinavica, vol. 9, pp. 1421-1424, 1955.

Nu nog iemand vinden met toegang tot de juiste wetenschappelijk uitgevers

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 29-08-2020 14:14 u »
In deze link wordt een referentie gemaakt naar:
L. O. Spetsig, “Electrolytic Constants and Solubilities of Humulinic Acid, Humulone, and Lupulone,” in Acta Chemica Scandinavica, vol. 9, pp. 1421-1424, 1955.

Nu nog iemand vinden met toegang tot de juiste wetenschappelijk uitgevers
http://actachemscand.org/pdf/acta_vol_09_p1421-1424.pdf

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #33 Gepost op: 29-08-2020 14:27 u »

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 01-09-2020 17:19 u »
Mooi compact artikel en nog leesbaar ook.

Maar het gaat over de oplosbaarheid van humulinic acid, humulone en lupulone in water.
De bitterheid in bier wordt gevormd door de geisomeriseerde vormen van deze stoffen en wel in bier.
Dus nog geen duidelijkheid over de maximale oplosbaarheid van deze stoffen in bier.

Hopbier

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #35 Gepost op: 01-09-2020 18:10 u »
Je weet dan ieder geval wel de maximale capaciteit. Ik neem aan dat geisomeriseerde vormen equimolair aan deze hoeveelheden zijn.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #36 Gepost op: 02-09-2020 19:37 u »
De hele hoge IBU waardes zie ik bij de Amerikaanse bieren ook vaker langs komen, soms zelfs tot 200 IBU. Het doel is inderdaad wel om een héle heftige te maken... Ik ben erg fan van de hele heftige IPA’s.
Dan zou je eventueel een CO2 extract voor bitteren kunnen gebruiken, cleanere bitterheid dan met veel gewone hop of pellets. (Maltmiller shop)
En qua gist, tja dat is mijn mening maar ik gebruik graag American Ale 2, San Diego Super Yeast of nog beter WLP4000 Vermont Ale voor zo een bier, die complementeren een extreem hoppig bier nogal goed.
Maar als het met de korrel moet dan zeker Nottingham of New World Strong Ale ipv US-05 voor een dergelijk bier, Notty gaat verder door en blijft cleaner bij hogere SG is mijn ervaring. Gist kan een IPA maken of breken ondanks dat een echt zwaar gistprofiel niet wenselijk is. Ik krijg wel dorst van je recept :proost: Beetje Calciumrijk water is ook wel fijn als je van een straffe IIPA houdt.

Steek moeite in het voorkomen van oxidatie met dergelijke hoeveelheden hop! (Eigenlijk altijd)

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 03-09-2020 07:44 u »

Steek moeite in het voorkomen van oxidatie met dergelijke hoeveelheden hop! (Eigenlijk altijd)
Ik ben benieuwd naar de achtergrond van deze opmerking! Waarom is het bij hoppige bieren belangrijker?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 03-09-2020 08:54 u »
...
En qua gist, tja dat is mijn mening maar ik gebruik graag American Ale 2, San Diego Super Yeast of nog beter WLP4000 Vermont Ale voor zo een bier, die complementeren een extreem hoppig bier nogal goed.
Maar als het met de korrel moet dan zeker Nottingham of New World Strong Ale ipv US-05 voor een dergelijk bier, Notty gaat verder door en blijft cleaner bij hogere SG is mijn ervaring....

Je zou ook nog de Verdant Ale van Lallemand kunnen gebruiken, al heb ik daar geen ervaringen mee!

Offline Goed-Hardt

• Boven 10 berichten
  • *
  • Nieuwenhagen Thuisbrouwerij
« Reactie #39 Gepost op: 14-09-2020 17:32 u »
Gister heb ik de IIPA werkelijk gebrouwen!
Alles is mooi volgens de voorspellingen van de software gelopen! Alle pH waardes en SG waardes mooi behaald.

Het wort proefde (en rook) al heerlijk! Echt een smaakbom voor de echte hopliefhebber! Het was heel bitter, maar helemaal bij een 2e en 3e slok wel goed te doen. De heftige zoetheid van het wort geeft natuurlijk ook een ander beeld dan straks na fermenteren. Ook de koudhop moet er nog bij... Maar koudhoppen zou alleen het aroma moeten verbeteren, niet de IBU waarde...

Binnen 12 uur was het waterslot al lekker aan het 'ploppen' en het ruikt echt heerlijk in de klimaatkast  ^-^

Ik zal spoedig weer een update geven, zodra het proces weer verder is. En uiteraard zodra hij klaar is!  :proost:

Offline Derp

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 14-09-2020 20:35 u »
Kijk, top! Ben benieuwd.

Tags: