IIPA, graag jullie mening!

Gestart door Goed-Hardt, 24-08-2020 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goed-Hardt

Hallo!
Ik wil een Amerikaanse stijl IIPA brouwen: citrus-fruitig, bitter, droog en heftig!  :proost:

Maar, graag jullie mening... Zie ik iets over het hoofd?  :o

Het recept is deels gebaseerd op mijn huidige voorraad. Ik hoef alleen nog maar een zakje gist te bestellen...

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNieuwenhagen Centurion 2
Brouwdatum
BierstijlImperial IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,084 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)100 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Landgraaf
16,96 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
37 mg/l2 mg/l5 mg/l113 mg/l8 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,02 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC50,0 %
3,92 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC48,7 %
0,10 kgAroma 150Dingemans150 EBC1,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.60 min.2,0 l/kg
78,0 °C13 min.5 min.2,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,2 gGalenapellets12,5%60 min.60,7 IBU
50,0 gSimcoepellets12,9%10 min.19,4 IBU
50,0 gAzaccapellets13,2%10 min.19,9 IBU
50,0 gAzaccapellets13,2%koudhop0,0 IBU
50,0 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist


Sjaak_Deventer

Mooie hoppen! :)..

Toch zou ik hier en daar wat veranderen.

Bij een Imperial of Double IPA mag best een beetje suiker voor de doordrinkbaarheid. Niet iedereen zal dat doen, maar kan zeker bij dit type.

Ik zou wat minder IBU's aan het begin van je kook zetten en wat meer hop naar het einde verplaatsen. De laatste 5 min of naar een whirpool (75 graden / 30 min).

Qua water zou je ook een en ander kunnen doen, maar dit is wat voor de gevordere hobbybrouwer. Zoek maar eens op internet naar 'chloride and sulfate ratio'.

En gist is prima. Fijne korrelgist en goed dat je een 2e zakje doet. Op welke temperatuur wil je deze gaan starten?

Goed-Hardt

Citaat van: Sjaak_Deventer op 24-08-2020  15:20 uMooie hoppen! :)..

Toch zou ik hier en daar wat veranderen.

Bij een Imperial of Double IPA mag best een beetje suiker voor de doordrinkbaarheid. Niet iedereen zal dat doen, maar kan zeker bij dit type.

Ik zou wat minder IBU's aan het begin van je kook zetten en wat meer hop naar het einde verplaatsen. De laatste 5 min of naar een whirpool (75 graden / 30 min).

Qua water zou je ook een en ander kunnen doen, maar dit is wat voor de gevordere hobbybrouwer. Zoek maar eens op internet naar 'chloride and sulfate ratio'.

En gist is prima. Fijne korrelgist en goed dat je een 2e zakje doet. Op welke temperatuur wil je deze gaan starten?

Bedankt voor je reactie!
Nog wel wat aanvullende vragen...

Naar het water heb ik gekeken, toch geeft BrouwHulp maar een hele minimale afwijking... Ik heb me voorgenomen om het pH the meten na 10 minuten maischen en dan evt wat te corrigeren. Tot nu toe nog nooit nodig geweest met ons Duitse water (Landgraaf krijgt water uit Duitsland).

Temperatuur van vergisting heb ik nog helemaal niet over nagedacht... Heb je tips?

De gebruikte hop aan het begin is puur om de IBU neer te zetten, de Azacca en de Simcoe zijn voor de smaak/aroma. De Galena zegt dat ie heel algemeen is qua bitterheid/smaak.
Wat is het voordeel deze Galena te verdelen in afgifte over het koken?

Ik ben bang dat de toevoeging van suiker teveel esters kan geven, ondanks dat het t biertje nóg droger kan maken. Ik heb t weggelaten ter voorkoming van die esters. Maak ik daarbij een denkfout?

Snelbier

Eerste wat me opviel: 100 ibu .. Sodeknetters, kan niet lekker zijn..  Dat krijg je alleen weg als je véél restsuikers hebt ter compensatie. En die heb je..
Sjaak_Deventer geeft al wat hints om het bier beter doordrinkbaar te maken, kristalsuiker is je vriend..
Bitter van 100ibu zou ik daarmee laten varen, komt nog harder over bij lager SG-end.  Richtwaarde kan ik je niet geven, maar boven 50ibu beginnen mijn nekharen te krullen.
- US05 is (vlgs mij) minder neutraal dan soms gesteld.  Boven 22'C komen er best lekkere fruitjes uit. Ik zou hem wat warm vergisten (en nagisten), zeker in een bier wat bol staat van smaken.
Succes,  Snelbier


Derp

Deze ga ik op de achtergrond volgen. Wil ook wel een bruut stukje IPA brouwen.

Sjaak_Deventer

Citaat van: Goed-Hardt op 24-08-2020  15:51 uBedankt voor je reactie!
Nog wel wat aanvullende vragen...

Naar het water heb ik gekeken, toch geeft BrouwHulp maar een hele minimale afwijking... Ik heb me voorgenomen om het pH the meten na 10 minuten maischen en dan evt wat te corrigeren. Tot nu toe nog nooit nodig geweest met ons Duitse water (Landgraaf krijgt water uit Duitsland).

Temperatuur van vergisting heb ik nog helemaal niet over nagedacht... Heb je tips?

De gebruikte hop aan het begin is puur om de IBU neer te zetten, de Azacca en de Simcoe zijn voor de smaak/aroma. De Galena zegt dat ie heel algemeen is qua bitterheid/smaak.
Wat is het voordeel deze Galena te verdelen in afgifte over het koken?

Ik ben bang dat de toevoeging van suiker teveel esters kan geven, ondanks dat het t biertje nóg droger kan maken. Ik heb t weggelaten ter voorkoming van die esters. Maak ik daarbij een denkfout?

Begin met 18C om je vergisting te starten. Houd dit ongeveer een week aan en verhoog dan stapsgewijs naar 21C. Zo krijg je een mooi uitvergist bier. En aangezien je laag (voor deze gist) start (qua temperatuur) voor deze gist, maak je geen fruitige esters aan. Die komen toch bij de hogere temperaturen. Omdat je laag in temperatuur start is je basis strak en clean.

EBC

Zo'n zwaar bier met US-05?
US-05 is niet mijn vriend  ;) US-05 zal bij 18 °C bij deze densiteit niet goed vergisten.
Ik zou Nottingham gebruiken. Een werkpaard en veel prettiger voor hoppige bieren.

En ja, 100 IBU, dat is enkel rekenkundig. In het echt bestaat dat niet. Zonde van de hop. Weet je zeker dat je dat lekker vindt? Of doe je het enkel om een stoer bier te maken? Ik vrees dat het allemaal in de pompbak verdwijnt.

En wanneer je dit brouwt, dan de meeste hop minder dan 20 minuten meekoken. Haal je IBUs uit late hop, niet uit kookhop.

Je wil dit bier ook zeker niet te droog maken.

Goed-Hardt

Citaat van: EBC op 24-08-2020  19:05 uZo'n zwaar bier met US-05?
US-05 is niet mijn vriend  ;) US-05 zal bij 18 °C bij deze densiteit niet goed vergisten.
Ik zou Nottingham gebruiken. Een werkpaard en veel prettiger voor hoppige bieren.

En ja, 100 IBU, dat is enkel rekenkundig. In het echt bestaat dat niet. Zonde van de hop. Weet je zeker dat je dat lekker vindt? Of doe je het enkel om een stoer bier te maken? Ik vrees dat het allemaal in de pompbak verdwijnt.

En wanneer je dit maakt, dan de meeste hop minder dan 20 minuten meekoken. Haal je IBUs uit late hop, niet uit kookhop.

Je wil dit bier ook zeker niet te droog maken.

De hele hoge IBU waardes zie ik bij de Amerikaanse bieren ook vaker langs komen, soms zelfs tot 200 IBU. Het doel is inderdaad wel om een héle heftige te maken... Ik ben erg fan van de hele heftige IPA's.

Goed-Hardt

Citaat van: Sjaak_Deventer op 24-08-2020  19:03 uBegin met 18C om je vergisting te starten. Houd dit ongeveer een week aan en verhoog dan stapsgewijs naar 21C. Zo krijg je een mooi uitvergist bier. En aangezien je laag (voor deze gist) start (qua temperatuur) voor deze gist, maak je geen fruitige esters aan. Die komen toch bij de hogere temperaturen. Omdat je laag in temperatuur start is je basis strak en clean.

Tnx!
Dit klinkt als zeer werkbaar en goed onderbouwd!

Goed-Hardt

Citaat van: Snelbier op 24-08-2020  17:23 uEerste wat me opviel: 100 ibu .. Sodeknetters, kan niet lekker zijn..  Dat krijg je alleen weg als je véél restsuikers hebt ter compensatie. En die heb je..
Sjaak_Deventer geeft al wat hints om het bier beter doordrinkbaar te maken, kristalsuiker is je vriend..
Bitter van 100ibu zou ik daarmee laten varen, komt nog harder over bij lager SG-end.  Richtwaarde kan ik je niet geven, maar boven 50ibu beginnen mijn nekharen te krullen.
- US05 is (vlgs mij) minder neutraal dan soms gesteld.  Boven 22'C komen er best lekkere fruitjes uit. Ik zou hem wat warm vergisten (en nagisten), zeker in een bier wat bol staat van smaken.
Succes,  Snelbier


Het is een biertje wat niet voor iedereen weggelegd zal zijn nee... Ik ben zelf een groot fan van de hele extreme IPA's. Heb al eerder ene gebrouwen, maar die was veeel te zoet en karamellig. Ook wist ik toen nog niet wat lageren was, dus dat biertje is mislukt.

Wat is het effect van suiker mbt de esters? Het bier zal ook droger worden met de suiker.
Kan iemand me uitleggen wat er werkelijk de effecten zouden zijn met de suiker? En hoeveel suiker zou een goede hoeveelheid zijn?

EBC

Citaat van: Goed-Hardt op 24-08-2020  21:12 uDe hele hoge IBU waardes zie ik bij de Amerikaanse bieren ook vaker langs komen, soms zelfs tot 200 IBU. Het doel is inderdaad wel om een héle heftige te maken... Ik ben erg fan van de hele heftige IPA's.

Tuurlijk, ik kan ze rekenkundig van 1000 IBU maken, maar dat is technisch onmogelijk. Ook 100 IBU is niet haalbaar. Hou het op 70, dan ben je realistisch bezig.

Ik denk dat je je met een echte 70 IBU flink zult verslikken.

Je kan natuurlijk Rager rekenen, dan word je vanzelf rijk  ;D

Wil je een droog bier. Ga dan lager zitten in begin SG. Dan komt je hop ook veel beter uit.

En nogmaals, kies de juiste gist!

middelaersch

Citaat van: EBC op 24-08-2020  21:26 uJe kan natuurlijk Rager rekenen, dan word je vanzelf rijk  ;D

Inderdaad, de formule van Tinseth komt bij dergelijke hopgiften veel lager uit, waarschijnlijk realistischer.

Sjaak_Deventer

US-05 is een prima gist hiervoor. Ook voor een hoger SG >1080 heb ik prima resultaten met deze gist behaald.

Mocht je willen wisselen, dan zou je ook nog voor de BRY97 kunnen gaan.

Sjaak_Deventer

https://www.homebrewersassociation.org/attachments/0000/6351/doubleIPA.pdf

Ook leuk om een idee om te doen voor 1 van de beste Double IPA's uit de VS.

Goed-Hardt

Citaat van: Sjaak_Deventer op 24-08-2020  21:43 uUS-05 is een prima gist hiervoor. Ook voor een hoger SG >1080 heb ik prima resultaten met deze gist behaald.

Mocht je willen wisselen, dan zou je ook nog voor de BRY97 kunnen gaan.

Die BRY97 heb ik misschien nog liggen! Maar ik zal dan wel ff naar de houdbaarheidsdatum moeten kijken...
Heb je daarbij ook tips qua temperatuur? Of is dat hetzelfde als bij de US-05?


Goed-Hardt

Citaat van: EBC op 24-08-2020  21:26 uTuurlijk, ik kan ze rekenkundig van 1000 IBU maken, maar dat is technisch onmogelijk. Ook 100 IBU is niet haalbaar. Hou het op 70, dan ben je realistisch bezig.

Ik denk dat je je met een echte 70 IBU flink zult verslikken.

Je kan natuurlijk Rager rekenen, dan word je vanzelf rijk  ;D

Wil je een droog bier. Ga dan lager zitten in OG. Dan komt je hop ook veel beter uit.

En nogmaals, kies de juiste gist!

Hoe denk jij persoonlijk over de BRY97 in dit geval?

Ik heb het bier Centurion genoemd, vanwege de '100' IBU (Cent = 100)
Dus het is voor mij ook gewoon een 'dingetje', ook al zou het overbodig zijn.
Misschien als test, zal ik later eens een kleine batch maken met een IBU van 70. Met de hop in verhouding. Dan kan ik het verschil proberen te proeven.

Drents Hopbier

Citaat van: EBC op 24-08-2020  21:26 uTuurlijk, ik kan ze rekenkundig van 1000 IBU maken, maar dat is technisch onmogelijk. Ook 100 IBU is niet haalbaar.

Hoe weet je dat?

Hopbier

Snelbier

Citaat van: Goed-Hardt op 24-08-2020  21:16 u... Wat is het effect van suiker mbt de esters? Het bier zal ook droger worden met de suiker.
Kan iemand me uitleggen wat er werkelijk de effecten zouden zijn met de suiker? En hoeveel suiker zou een goede hoeveelheid zijn?
Meer (kristal-)suiker zal niet veel meer esters geven.  Je wort bevat ook suikers, en die geven in principe zelfde esters, bepaald door de gist.
Meer kristalsuiker zal 'gistprofiel' wat benadrukken ten koste van moutigheid.  Of je het werkelijk gaat proeven bij deze hoeveelheden en in dit bier? Ik in ieder geval niet.
Proost,  Snelbier
Toevoeging:  Hoeveelheid kristalsuiker?  Je recept snel doorgerekend, zou moeten eindigen rond SG=1.018 als US05 haar werk doet.
Min of meer 'normale' waarde voor imperial-ipa, tot mijn verrassing..
Als je er al kristalsuiker in doet, dan minimaal, richten op SG-end rond 1015?
Lager SG (meer suiker) zal het bitter harder laten doorkomen, niét persé lekkerder..

Goed-Hardt

Citaat van: Snelbier op 25-08-2020  15:09 uMeer (kristal-)suiker zal niet veel meer esters geven.  Je wort bevat ook suikers, en die geven in principe zelfde esters, bepaald door de gist.
Meer kristalsuiker zal 'gistprofiel' wat benadrukken ten koste van moutigheid.  Of je het werkelijk gaat proeven bij deze hoeveelheden en in dit bier? Ik in ieder geval niet.
Proost,  Snelbier
Toevoeging:  Hoeveelheid kristalsuiker?  Je recept snel doorgerekend, zou moeten eindigen rond SG=1.018 als US05 haar werk doet.
Min of meer 'normale' waarde voor imperial-ipa, tot mijn verrassing..
Als je er al kristalsuiker in doet, dan minimaal, richten op SG-end rond 1015?
Lager SG (meer suiker) zal het bitter harder laten doorkomen, niét persé lekkerder..

Duidelijk verhaal!

Ik pas het recept iets aan, ik doe iets minder Pilsmout en dan 300 gram suiker erbij. Hierdoor kom ik op een eind SG van 1,015. Ik wil niet per se het bitter door laten komen, maar meer de aroma's van de hop, dus lager laat ik het eind SG niet zakken, denk ik.
Hierdoor een hele kleine correctie moeten doen bij de hop, om weer op 100 IBU uit te komen...

Ik ga me nog eens verder verdiepen in de Bry97 en de US-05 om daar een definitieve keuze in te maken. Maar het zal volgens mij geen wereld van verschil opleveren qua smaak, gezien het grote (smaak)geweld van de hop... Misschien ga ik nog zelfs helemaal 'gek' en kan ik voor een eerste keer een vloeibare gist gebruiken...

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNieuwenhagen Centurion 2
Brouwdatum
BierstijlImperial IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,084 SG
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Rager)100 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
16,00 lWater uit Landgraaf
16,39 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
37 mg/l2 mg/l5 mg/l113 mg/l8 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC51,4 %
3,38 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC43,4 %
0,10 kgAroma 150Dingemans150 EBC1,3 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.60 min.2,1 l/kg
78,0 °C13 min.5 min.2,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,1 gGalenapellets12,5%60 min.59,8 IBU
50,0 gSimcoepellets12,9%10 min.19,9 IBU
50,0 gAzaccapellets13,2%10 min.20,3 IBU
50,0 gAzaccapellets13,2%koudhop0,0 IBU
50,0 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist


EBC

Citaat van: Goed-Hardt op 25-08-2020  16:41 u...Ik wil niet per se het bitter door laten komen, maar meer de aroma's van de hop ...

Met 100 IBU?  :nut:

Goed-Hardt

Citaat van: EBC op 25-08-2020  17:04 uMet 100 IBU?  :nut:

Haha! Point taken!  ;D :biersmile:

Ik zal zeker een terugkoppeling geven wanneer het bier werkelijkheid geworden is. Ik zal ook eerlijk een oordeel geven!
Ook mijn brouwmaatje is erg fan van heftige IPA's, dus we laten wat weten!

Allen heel erg bedankt voor alle input! Ik ben weer een wijzere brouwer geworden  :dansen:

Derp

Nogmaals, heel benieuwd! Ik ben ook wel fan van in theorie belachelijke biertjes. Wanneer ga je brouwen? :)

Manuel


Goed-Hardt

Citaat van: Derp op 26-08-2020  11:36 uNogmaals, heel benieuwd! Ik ben ook wel fan van in theorie belachelijke biertjes. Wanneer ga je brouwen? :)

Ik ben in afwachting van een nieuwe STC-1000, voor mijn 2e klimaatkast. Zodra dit binnen is, ga ik brouwen! Ik hoop binnen zo'n 2-3 weken.

Simonsj

Dit topic maakt me erg nieuwsgierig.
Deel inderdaad aub het resultaat. misschien is dit wel een mooi na-aap biertje!!  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.