Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CCT of glazen mandfles  (gelezen 1073 keer)

Offline guuske

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
CCT of glazen mandfles
« Gepost op: 26-08-2020 10:21 u »
Hoi allemaal,

Ik ben pas net begonnen en het eerste brouwsel is bijna klaar.
Nu kwam ik er al snel achter dat het brouwe zelf natuurlijk belangrijk is.
Maar vooral de gist en bijkomende dingen zoals hoofd en na gisting. lageren etc.

Ik ben nu verder hierop aan het inlezen en zie verschillende dingen.
Ikzelf heb deze keer overgeheveld naar een ander gistvat.
Dit is nu nog goed gegaan maar ik lees veel dat een glazen mandfles beduidend beter is.
maar ik lees ook veel over een cct.

Ik zie hier zeker het nut van dat je dan de hoofd- en nagisting in hetzelfde vat kan doen. En toch de gist kan aftappen.

Op braumarkt zie je een kunststof cct.

Nu mijn vraag, kan ik het geld beter besteden aan glazen mandflessen of een kunststof cct?

Alle info is meer dan welkom!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Guppie

• Senior lid
  • Land: nl
  • Motus necesse est
Re: cct of glazen mandfles
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2020 10:27 u »
Plastic zou ik links laten liggen, blijft klooien met schoonmaken, mag niet te heet, kras gevoelig. Glas is mooi. Wil je toch RVS. Dan zou ik eerst voor een brewbucket gaan.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 26-08-2020 10:37 u »
Je bier wordt niet per definitie beter wanneer je het in een CCT of glazen mandfles vergist. Brouw nu 7 jaar, en heb eigenlijk nooit overgeheveld en altijd de gehele vergisting in een plastic gistvat gedaan, zowel in de 'lekkende emmers', als de wat duurdere. Dat is vooral een persoonlijke voorkeur. Er zijn genoeg brouwers die zweren bij overhevelen, en daar fantastische resultaten mee behalen.

Voordeel van glas is dat je de vergisting visueel beter kan volgen. Nadeel is het gewicht en de kans op glasschade.

Je geld zou je beter kunnen besteden aan temperatuur gecontroleerd vergisten, mocht je dat nog niet doen.

EDIT:
Welkom op het forum overigens! Mocht je je geroepen voelen om je voor te stellen, kan dit binnen het volgende board. Zijn altijd benieuwd in welke deel van Nederland de ketels opgesteld staan, en wie de persoon achter de avatar is :)

Online SVB

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 26-08-2020 11:13 u »
Geen plastic gebruiken is wel weer kort door de bocht er zijn hele volksstammen die plastic gebruiken en naar tevredenheid. (Ook ik ben blij met mijn plastic cct)

Offline guuske

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26-08-2020 11:35 u »
Je bier wordt niet per definitie beter wanneer je het in een CCT of glazen mandfles vergist. Brouw nu 7 jaar, en heb eigenlijk nooit overgeheveld en altijd de gehele vergisting in een plastic gistvat gedaan, zowel in de 'lekkende emmers', als de wat duurdere. Dat is vooral een persoonlijke voorkeur. Er zijn genoeg brouwers die zweren bij overhevelen, en daar fantastische resultaten mee behalen.

Voordeel van glas is dat je de vergisting visueel beter kan volgen. Nadeel is het gewicht en de kans op glasschade.

Je geld zou je beter kunnen besteden aan temperatuur gecontroleerd vergisten, mocht je dat nog niet doen.

EDIT:
Welkom op het forum overigens! Mocht je je geroepen voelen om je voor te stellen, kan dit binnen het volgende board. Zijn altijd benieuwd in welke deel van Nederland de ketels opgesteld staan, en wie de persoon achter de avatar is :)

Dat ga ik straks even doen inderdaad!

De vergisting doe ik inderdaad al gecontroleerd in een gistkast. En die werkt echt top.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 26-08-2020 19:59 u »
De voordelen van een RVS CCT:

Laat geen lucht en licht door. Kan tussendoor gist dumpen. Je hoeft niet over te hevelen naar een ander vat of emmer. Je kan rechtstreekts bottelen/keggen van uit de CCT.

Mocht je de financiële middelen hebben dan kan je beter gelijk aan een CCT beginnen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #6 Gepost op: 26-08-2020 20:24 u »
Glas is perfect als je redelijk kleinschalig brouwt. Ik brouw meestal 40-50 L. Dan moet je dus echt een grote mandfles hebben. Dat wordt mij persoonlijk te gortig. Dat is zo gigantisch zwaar met zo'n gevoelig gistvat. Maar er zullen vast mensen zijn die dit niet zo ervaren
Nadelen zijn dat je eigenlijk nooit een kraantje hebt onderin, dus samples neem je altijd door het vat te openen.

Qua kunststof CCT, aangezien je beginner bent.
Tenzij geld echt geen issue is dan zou ik gewoon beginnen met een standaard plastic vat:
https://www.unibrew-Nederland.nl/gistingsvat-plastic-incl-kraan-en-waterslot-60-liter.html

25 euro is maximale verlies als je je bedenkt ;). En een extra gistvat van 60 liter komt altijd van pas om te hebben liggen...

Tevens persoonlijk als ik 150 euro aan een gistvat zou willen uitgeven. Dan zou mijn eerste keuze geen plastic CCT van 54 L zijn.
Voor dat geld zou ik liever een stalen normaal gistingsvat hebben. Als ik even heel ongunstig reken en puur individueel bestel, en dus alle bestelkosten op mezelf neem. Dan heb je voor dat geld een 75 L stalen gistvat van polisnelli met extra's ;).

Bedenk maar wat je waardevaster vind.
- Een 54 L kunststof CCT die over 5 jaar helemaal bekrast is.
- Een 75 L hoogwaardig stalen gistingsvat waar niets stuk aan kan.

Offline JanDeGraaff

• Super lid
  • Bier is het antwoord. Ben alleen ff de vraag kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 26-08-2020 21:03 u »
Als de keuze tussen RVS of glas is, zou ik glas altijd overslaan!
De nadelen op een rijtje (en dan vergeet ik er vast nog wel wat):
  • Het gewicht; veel te zwaar, zelfs al bij kleine batches van ± 12 liter
  • Niet te tillen; die kleine oortjes aan de mand, scherpe randjes. Tillen met je handen onder de fles is ook onhandig. Gevaar op vallen veel te groot. Tillen met een soort corset van banden is ook al niet te doen. Bij flessen voor batches van 20 liter of meer breek je je rug
  • Vallen betekent al gauw breken, scherven en al je bier over de vloer
  • Licht; is niet goed voor bier. Ik lees dat je een klimaatkast hebt, dus dat scheelt al wel, maar toch
  • Schoonmaken: zo onhandig, de kleine hals is rampzalig; dat geëmmer met een met de hand gebogen borstel om het stuk net onder de hals schoon te krijgen, of de bodem. Net als met plastic carboys is het bijkans ondoenlijk
  • Glas is "uni-body" – je kunt er geen kraantjes, zakbuizen en dergelijken in, op of aanmaken.
  • Overhevelen moet altijd met slangetjes die je moet aanzuigen of zo'n automatische hevel die je niet goed vast kunt zetten (m.a.w. geklooi)
De voordelen van RVS zijn legio. Duurzaam, hanteerbaar, licht, sterk, (bijna) onbreekbaar, geen luchtjes, goed schoon te maken – RVS vergistingsvaten hebben vaak een deksel, net als emmers; ideaal met schoonmaken, kraantjes, thermometers; alles kan erop.

Ik heb zelf een SS Brewtech BrewBucket (26 liter) voor mijn ±12 liter batches. Dat werkt uitstekend en ik ben nog altijd zo blij als een kind ermee. Ik kan er altijd nog grotere batches mee gaan maken.

Dus, mijn voorkeur voor RVS is denk ik wel duidelijk. Die van een hoop anderen hier ook, trouwens ;)
Maar, of je een CCT of gewoon RVS vat met conische bodem moet nemen is een andere vraag. Een CCT is met name handig om gist af te laten (eventueel voor hergebruik). Ik heb voor een gewone, conisch RVS vat gekozen; een CCT voegt voor mij persoonlijk niets toe (behalve euros aan de kostprijs).

Offline ray81

• Senior lid
  • Proost!
Re: CCT of glazen mandfles
« Reactie #8 Gepost op: 27-08-2020 08:07 u »
Ik heb ook voor dezelfde keuze gestaan als jou. Ik ben voor simpele plastic vaten met schroefdop gegaan en heb daar geen spijt van gehad. Nu, een jaar of 2 verder, wil ik binnenkort wel over gaan op RVS. Ik raad jou plastic aan. Waarom? Prijs! Plastic is een stuk goedkoper en je begint pas net. Hierdoor kan je goedkoop kijken of het brouwen je ook op langere tijd bevalt. Daarna kan je altijd nog overstappen op RVS. De plastic vaten gaan in de tussentijd lang genoeg mee en voldoen voorlopig prima en zal weinig invloed hebben op de smaak van je bier. Er zijn genoeg andere dingen die je (goed of fout) kan doen die meer invloed hebben op de smaak. Krijg dat eerst onder de knie.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 27-08-2020 08:32 u »
Ik heb ook voor dezelfde keuze gestaan als jou. Ik ben voor simpele plastic vaten met schroefdop gegaan en heb daar geen spijt van gehad. Nu, een jaar of 2 verder, wil ik binnenkort wel over gaan op RVS. Ik raad jou plastic aan. Waarom? Prijs! Plastic is een stuk goedkoper en je begint pas net. Hierdoor kan je goedkoop kijken of het brouwen je ook op langere tijd bevalt. Daarna kan je altijd nog overstappen op RVS. De plastic vaten gaan in de tussentijd lang genoeg mee en voldoen voorlopig prima en zal weinig invloed hebben op de smaak van je bier. Er zijn genoeg andere dingen die je (goed of fout) kan doen die meer invloed hebben op de smaak. Krijg dat eerst onder de knie.

Prima advies inderdaad! Ik brouw nu ruim 7 jaar, en heb sinds kort pas geďnvesteerd in RVS. Een goed plastic gistvat is ongeveer net zo duur als een Tri-Clamp slangpilaar voor een SS Brewtech CCT...

Offline guuske

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 27-08-2020 18:27 u »

Inderdaad goed advies, ik ga het eerst maar is goed onder de knie krijgen en kijken of ik het leuk blijf vinden. Wat ik denk van wel ;D ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 27-08-2020 20:22 u »
De ideale combi?   https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38066.0.html

Zo'n 12-13 jaar geleden is hier op het forum (volgens mij) uitgevonden hoe je van een glazenbolfles een CCT kunt maken... Mat wat knutselen zeer goed te doen  :brouwen:

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #12 Gepost op: 28-08-2020 08:08 u »
Ben toch een beetje genezen van glas, ik gebruik nog 5 liter flessen voor test brouwsels, maar ik vind schoonmaken ook niet zo handig, de grote fles die ik heb is onhandig met verplaatsen en zo.
Voorlopig nog even plastic, totdat ik over ga op rvs.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #13 Gepost op: 28-08-2020 11:06 u »
Prima advies inderdaad! Ik brouw nu ruim 7 jaar, en heb sinds kort pas geďnvesteerd in RVS. Een goed plastic gistvat is ongeveer net zo duur als een Tri-Clamp slangpilaar voor een SS Brewtech CCT...
Tja, ik kan zeggen dat mijn SSBrewtech Chronical 7 lang niet zo duur was als de ring van mijn ex. ;)

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 28-08-2020 11:23 u »

De voordelen van RVS zijn legio. Duurzaam, hanteerbaar, licht, sterk, (bijna) onbreekbaar, geen luchtjes, goed schoon te maken – RVS vergistingsvaten hebben vaak een deksel, net als emmers; ideaal met schoonmaken, kraantjes, thermometers; alles kan erop.

Ik heb zelf een SS Brewtech BrewBucket (26 liter) voor mijn ±12 liter batches. Dat werkt uitstekend en ik ben nog altijd zo blij als een kind ermee. Ik kan er altijd nog grotere batches mee gaan maken.
Ik ga een heel eind met je mee, totdat je bij "licht" komt.
De brewtech weegt met vlinderkleppen rond de 15 kg.
Ik ze wel de trap op gesjouwd met dik 20 liter wort erin maar dat werd me toch wat te gevaarlijk. Dus nu eerst in een plastic vat (veel lichter en handiger te sjouwen) en dan boven overgieten.

Tags: