3000 euro te besteden...

Gestart door Bierlepel, 20-08-2020 15:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierlepel

Okee...

Ik heb een simpele elektrische brouwketel en 2 plastic emmers om in te vergisten.

Ik ben bezig met een batch NEIPA te brouwen, echter staat ie bij iemand in de schuur en weet ik zeker dat het vat op een veel te hoge temperatuur heeft gefermenteerd. Tevens zal oxidatie ook wel een punt zijn want wij hebben gewoon het deksel er af gehaald bij het dry hoppen.

Dus ... ik wil heel graag prachtige Neipa's kunnen maken en ik wil het wat beter gaan aanpakken. Ik heb 3000 euro maar de hoeveelheid verschillende opties verwarren mij... conical fermentor + chiller vs fermentation chamber bijvoorbeeld. Ik neem aan dat er niet een "de beste opstelling" is.

Als een gedachte experiment, als je 3000 euro ter beschikking had, wat zou je dan allemaal aanschaffen om lekker te kunnen gaan brouwen?  :brouwen:

Bierlepel

Martijn0172

Hoeveel liter en is de ruimte verwarmt? Als het om NEIPA gaat zou ikzelf kijken naar een systeem waarmee je onder druk kan vergisten. SS-brewtech heeft hier twee verschillende tupes voor. Eentje met een dubbele wand en de andere met een koelsysteem in het vat. Als je in een verwarmde schuur zit en geen hoge temperaturen wil vergisten (met bijvoorbeeld kveik) dan zou ik voor de dubbele wand gaan. De enkelwand zou je kunnen laten verwarmen. Je bent dan sowieso een glyserol koeler of een waterbad koeler nodig. Binnen enkele weken worden de CCT's van Brewtools gepresenteer, ik verwacht dat daar ook wel wat moois tussen zal zitten.

https://www.ssbrewtech.com/pages/jacketed-unitanks

https://www.ssbrewtech.com/pages/unitank

Adbrouwt

De vergisting is de meest cruciale stap. Dus een vergistingvat die goed af te sluiten is. Verder zou ik investeren in een vergistingskast. Dus temperatuur gecontroleerd vergisten. Dan zul je de grootste stappen vooruit maken. Het brouwproces doe ik zelf ook nog steeds in een weckketel. Daar zou ik minder in investeren.

PiWi

Als ik nu € 3.000 te besteden had dan zouden het, denk ik, ongeveer 1.500 flesjes speciaal bier worden. Of wat minder en dan in literflessen die ik ga bewaren.

Bierlepel

@Martijn0172,

Het is een schuur. Dus de temperatuur is direct gecorreleerd aan het weer.

En ik dacht aan 30 L (of toch 50 liter? :p )

knifeman

Ik kan je mijn ervaring delen. Ik heb vorig jaar ook stevig geinvesteerd in Grainfather conical fermenters en een chiller. Prachtig en kwalitatief materiaal maar in realiteit blijf ik ermee sukkelen om twee redenen:

1. Ze zijn standaard voorzien van isolatie en ingebouwde heater. Mijn garage is zowat het hele jaar door 18 a 20 graden. Echter door het feit dat ze zo goed geisoleerd zijn schiet bij hoofdvergisting temp. Snel naar 27-28 graden door de warmteontwikkeling van de gist zelf. Dus heating functie wordt amper gebruikt.

Dan maar een koeler ervoor gekocht en volgend probleem:

2. De vaten zijn 30 liter. De koelmantel zit exact in het midden. Als ik minder dan 20 liter brouw komt een gedeelte van het koelvlak in aanraking met de kopruimte. De  gassen daar koelen veel sneller af dan het wort en na amper enkele seconden heb je enorme suckback bij elk koelmoment  zelfs tijdens de hevige hoofdgisting (Fabriek temp van koelglycoc is -4.3 graden). Hierdoor kreeg ik geoxideerd bier.

Ik heb Grainfather erover aangeschreven maar wacht nog op advies. De core temp heb ik nu op 15 graden gezet en dat verhelpt het probleem wel tijdens hoofgisting maar tijdens lagering ben ik nog steeds een halve liter vodka kwijt door het waterslot in het bier door dit probleem.

Enige dat helpt is zorgen dat heel het koeloppervlak ruim door wordt bedekt wordt maar dat wil dus zeggen minstens 20 ideaal 23 liter batches en dat wil ik niet altijd.

Ik heb ondanks de investering er tot nu toe nog niet consist beter bier door gemaakt. Integendeel. Moest ik het opnieuw doen dan zou ik kiezen voor niet geisoleerde rvs vaten en een goede klimaatkast/ruimte.

ciesvandekwis

2300 € aan geuzes spenderen en in de kelder leggen. De overige 700 steek je in een easybrew, plastic gistvatje, koelkastje met een stc1000 en lekkere VS hop samenaankoop, klaar.... :brouwen:

beun

Citaat van: Bierlepel op 20-08-2020  15:30 uOkee...

Ik heb een simpele elektrische brouwketel en 2 plastic emmers om in te vergisten.

Ik ben bezig met een batch NEIPA te maken, echter staat ie bij iemand in de schuur en weet ik zeker dat het vat op een veel te hoge temperatuur heeft gefermenteerd. Tevens zal oxidatie ook wel een punt zijn want wij hebben gewoon het deksel er af gehaald bij het dry hoppen.

Dus ... ik wil heel graag prachtige Neipa's kunnen maken en ik wil het wat beter gaan aanpakken. Ik heb 3000 euro maar de hoeveelheid verschillende opties verwarren mij... conical fermentor + chiller vs fermentation chamber bijvoorbeeld. Ik neem aan dat er niet een "de beste opstelling" is.

Als een gedachte experiment, als je 3000 euro ter beschikking had, wat zou je dan allemaal aanschaffen om lekker te kunnen gaan brouwen?  :brouwen:

Bierlepel

Alles hangt af van de beschikbare ruimte om in te kunnen brouwen. Brouw je in de tuin of keuken en moet alles opgeborgen worden of heb je een schuur o.i.d. waarin je een vaste opstelling kunt maken? Dit bepaalt ook mede wat voor brouwinstallatie en apparatuur je kan aanschaffen.

stefan



middelaersch

Citaat van: knifeman op 20-08-2020  16:58 uIk kan je mijn ervaring delen. Ik heb vorig jaar ook stevig geinvesteerd in Grainfather conical fermenters en een chiller. Prachtig en kwalitatief materiaal maar in realiteit blijf ik ermee sukkelen om twee redenen:

1. Ze zijn standaard voorzien van isolatie en ingebouwde heater. Mijn garage is zowat het hele jaar door 18 a 20 graden. Echter door het feit dat ze zo goed geisoleerd zijn schiet bij hoofdvergisting temp. Snel naar 27-28 graden door de warmteontwikkeling van de gist zelf. Dus heating functie wordt amper gebruikt.

Dan maar een koeler ervoor gekocht en volgend probleem:

2. De vaten zijn 30 liter. De koelmantel zit exact in het midden. Als ik minder dan 20 liter brouw komt een gedeelte van het koelvlak in aanraking met de kopruimte. De  gassen daar koelen veel sneller af dan het wort en na amper enkele seconden heb je enorme suckback bij elk koelmoment  zelfs tijdens de hevige hoofdgisting (Fabriek temp van koelglycoc is -4.3 graden). Hierdoor kreeg ik geoxideerd bier.

Ik heb Grainfather erover aangeschreven maar wacht nog op advies. De core temp heb ik nu op 15 graden gezet en dat verhelpt het probleem wel tijdens hoofgisting maar tijdens lagering ben ik nog steeds een halve liter vodka kwijt door het waterslot in het bier door dit probleem.

Enige dat helpt is zorgen dat heel het koeloppervlak ruim door wordt bedekt wordt maar dat wil dus zeggen minstens 20 ideaal 23 liter batches en dat wil ik niet altijd.

Ik heb ondanks de investering er tot nu toe nog niet consist beter bier door gemaakt. Integendeel. Moest ik het opnieuw doen dan zou ik kiezen voor niet geïsoleerde rvs vaten en een goede klimaatkast/ruimte.

Dus als ik dit goed interpreteer dan zou je met een brewbucket in een koelkast beter af zijn? Dan heb je die problemen immers niet.

Nou ja, ik zeg dus eigenlijk ongeveer hetzelfde als Cies. (Off-topic: ik twijfel alleen nog over die geuzes...)

knifeman

Ik ben met mijn ervaringen nu van mening van wel ja.

EBC

Citaat van: knifeman op 20-08-2020  16:58 uIk kan je mijn ervaring delen. Ik heb vorig jaar ook stevig geinvesteerd in Grainfather conical fermenters en een chiller. Prachtig en kwalitatief materiaal maar in realiteit blijf ik ermee sukkelen om twee redenen:

1. Ze zijn standaard voorzien van isolatie en ingebouwde heater. Mijn garage is zowat het hele jaar door 18 a 20 graden. Echter door het feit dat ze zo goed geisoleerd zijn schiet bij hoofdvergisting temp. Snel naar 27-28 graden door de warmteontwikkeling van de gist zelf. Dus heating functie wordt amper gebruikt.

Dan maar een koeler ervoor gekocht en volgend probleem:

2. De vaten zijn 30 liter. De koelmantel zit exact in het midden. Als ik minder dan 20 liter brouw komt een gedeelte van het koelvlak in aanraking met de kopruimte. De  gassen daar koelen veel sneller af dan het wort en na amper enkele seconden heb je enorme suckback bij elk koelmoment  zelfs tijdens de hevige hoofdgisting (Fabriek temp van koelglycoc is -4.3 graden). Hierdoor kreeg ik geoxideerd bier.

Ik heb Grainfather erover aangeschreven maar wacht nog op advies. De core temp heb ik nu op 15 graden gezet en dat verhelpt het probleem wel tijdens hoofgisting maar tijdens lagering ben ik nog steeds een halve liter vodka kwijt door het waterslot in het bier door dit probleem.

Enige dat helpt is zorgen dat heel het koeloppervlak ruim door wordt bedekt wordt maar dat wil dus zeggen minstens 20 ideaal 23 liter batches en dat wil ik niet altijd.

Ik heb ondanks de investering er tot nu toe nog niet consist beter bier door gemaakt. Integendeel. Moest ik het opnieuw doen dan zou ik kiezen voor niet geisoleerde rvs vaten en een goede klimaatkast/ruimte.

Verwarming tijdens vergisting gebruik je enkel wanneer de omgeving kouder is dan de gewenste vergistingstemperatuur. Dus eigenlijk alleen in de winter in een onverwarmde ruimte.

Koelen is wat vergisting nodig heeft. En ook een installatie die is uitgelegd op het te brouwen volume. Jouw installatie is prima, maar je brouwt te weinig voor je gekozen installatie.

Hoewel, ik zet de temperatuur van het koelmiddel op 1 à 2 °C lager dan de gewenste vergistingstemperatuur. -4 °C voor het koelmiddel is veel te laag, dat brengt je gist in temperatuurshock en stase, met alle gevolgen van dien, toch voor de hoeveelheden waar we over spreken. -4 °C is geschikt voor grote professionele tanks van 3000 l en meer.

Een klimaatkast is ook niet ideaal, daarmee kan je de vergistingstemperatuur ook maar zeer moeilijk regelen. Mijn advies is om gewoon toch die 20-25 liter te brouwen en het teveel door de gootsteen te spoelen. Kost maar een paar euro meer. :-[

knifeman


EBC

Citaat van: knifeman op 20-08-2020  18:48 uZo doe ik het nu dus :)

En hoe is het nu? Wel ok? Geen problemen meer?

Je kan altijd een leuk buurtfeest geven met dat 'teveel' bier!

knifeman

Het is ok als er meer dan 20 liter in zit.

Nu momenteel heb ik er 2 lagerende vaten aan hangen van 15 liter. Een staat op 20 graden ander op 24. De cooler op 18. Vat van 18 graden heeft geen suckback... dat van 24 wel.


lier

Ik zou eerst 3 tientjes investeren aan een lidmaatschap van een brouwgilde en daar met een paar oude rotten in het vak gaan praten wat bij jou past en wat er in jou schuur past :P.

Ik ben begonnen met een emaille brouwpan, over gegaan naar een Grainfather waar ik erg tevreden over ben maar ivm de beperkingen en het brouwvolume zit ik er over te denken om terug te gaan naar brouwen met een pan, echter dan een van wat betere kwaliteit.

Gecontroleerd vergisten is voor elke bouwmethode een must denk ik, mijn bieren zijn er enorm op vooruit gegaan sinds ik dat doe.

Het is dus niet eenvoudig te zeggen wat goed bij jou past dus lidmaatschap van brouw-clubje en met verschillende mensen eens meekijken is wat mij betreft het enige antwoord op je vraag.

Bierlepel

Goeie tips allemaal!

Ik zag dat het ombouwen van een koelkast met een stc1000 niet zo moeilijk is en echt veel goedkoper is dan een gistvat + chiller en meer mogelijkheden tot uitbreiding geeft.
En dan zou ik wel een Grainfather aan kunnen schaffen voor het kookgemak.

Als ik een vergistingskamer maak dan heeft de aanschaf van een Grainfather conical fermenter niet echt zin denk ik...

Om dan (zuurstofloos) te vergisten kan ik bijvoorbeeld een Fermzilla kopen die ik dan in de vergistingskamer zet. En dan plaats ik met magneten de hop alvast aan de binnenkant van het vat

Wat deze dude ook doet:
)

Wat is jullie mening over deze opzet?

En dan nog wat aandacht besteden aan het bottelen...  ;D

p.s. Ik zal eens informeren naar een brouwgilde in de buurt  :brouwen:


D.R.K.

Mooie oplossing met dat magneetje, ga ik ook een keer proberen met mijn Fermzilla.
Ik heb hem zelf in een koelkast staan met een Inkbird 308 WIFI, zodat ik het mooi op de telefoon kan instellen en monitoren.

En zeker een koelkast aanpassen is zo gedaan en mocht je hem niet gebruiken om te brouwen kan je er altijd bier in koud leggen :)

Een Fermzilla past in een tafelmodel koelkast, maar dan zal je wel wat moeten aanpassen en een andere houder ervoor maken.

succes. :proost:

Derp

Voor je overweging.. ik heb ook de InkBird en ik heb een SS BrewTech Brew Bucket 27 liter. Die past makkelijk in een tafelmodel koelkast. Is een topic van.

Geen idee of een magneet door RVS heen werkt.. wel een leuk trucje.

Lekkerpilzen

Als ik mijn 2 centen mag geven:

Ik ben ook na 5 brouwsels met NEIPA's begonnen, en mijn eerste was gelijk super goed gelukt. Ik heb wel vlak daarvoor mijn brouwmateriaal wel geupgrade met een keg opstelling.
Ik brouw met het volgende:

Klarstein Mundschenk 30L (= Easybrew kloon) om het gehele maisch + kook process op orde te brengen  :biersmile: +- 300 euro
2e hands koelkast van marktplaats - 50 euro + Inkbird temperatuur controller om vergisting temperatuur te regelen
Simpel 30 liter gistvat + waterslot

In mijn ogen maakt het voor een NEIPA tot hier geen drol uit hoe je precies aan het brouwen ben. Je kan een fancy drukvat vergistingsvat zoals de Fermzilla kopen maar is in mijn ogen niet 100% noodzakelijk. De echte crux zit hem juist bij de volgende stap: keggen

Doe jezelf een lol en geef +- 300-400 euro uit voor het volgende:

- 2 nieuwe 19L soda kegs
- Minifust 5L + + mini-manifold "kerstboom" +  flowgeregelde tap (om mee te nemen naar feestjes of om in je koelkast beneden te zetten  :groots: :police:)
- CO2 fles + drukregelaar
- Slangen + picnic tap

Vanaf het moment dat je NEIPA uitgegist is of eigenlijk net daarvoor (zodat er nog een mooi CO2 deken boven hangt) breng je hem in een CO2 gespoelde keg, waar je eventueel nog in de keg kan drooghoppen. Echt waar, van al mijn brouwapparatuur ben ik het meest blij met mijn keg setup nu. Nooit meer dat genoei met bottelen, en bottelen is voor NEIPAs gewoon funest.

De eerste keer dat ik mijn gistvat liet leeglopen in de keg en binnen 10 minuten klaar was met "bottelen" heb ik bijna een vreugedansje gedaan haha. Vervolgens kan je er direct CO2 op zetten
onder hoge druk voor 24H waardoor je een dag later al een vers pilsje kan tappen met prik.
En wat is er beter dan dan gewoon altijd je eigenbier op tap hebben staan ? Die amerikanen hebben het goed begrepen dat op fust zetten gewoon "de" manier is. Geen zuurstof inslag, onder druk overhevelen tussen drukvaten d.m.v. CO2, neemt weinig ruimte in, bier is veel beter beschermd tegen UV etc. etc.



Adbrouwt



Citaat van: Lekkerpilzen op 24-08-2020  10:21 uAls ik mijn 2 centen mag geven:

In mijn ogen maakt het voor een NEIPA tot hier geen drol uit hoe je precies aan het brouwen ben. Je kan een fancy drukvat vergistingsvat zoals de Fermzilla kopen maar is in mijn ogen niet 100% noodzakelijk. De echte crux zit hem juist bij de volgende stap: keggen
Dit is erg kort door de bocht. Alles begint met het maken van een goed bier. De belangrijkste stap is de vergisting.  Binnen deze stap is de conditie van de gist het belangrijkst. Met de temperatuur controle kun je de conditie van de gist sturen.
Ben het wel eens dat de soort brouwketel niet uitmaakt. Ook met bottelen kun je een mooie NEIPA maken. Keggen is leuk maar niet essentieel voor een top bier. Mijns inziens kun je dan beter je centjes uitgeven aan een goede vergisting.


Lekkerpilzen

Citaat van: Adbrouwt op 24-08-2020  10:38 uDit is erg kort door de bocht. Alles begint met het maken van een goed bier. De belangrijkste stap is de vergisting.  Binnen deze stap is de conditie van de gist het belangrijkst. Met de temperatuur controle kun je de conditie van de gist sturen.
Ben het wel eens dat de soort brouwketel niet uitmaakt. Ook met bottelen kun je een mooie NEIPA maken. Keggen is leuk maar niet essentieel voor een top bier. Mijns inziens kun je dan beter je centjes uitgeven aan een goede vergisting.
Hey Ad, 100% mee eens. Het was een beetje onduidelijke rant van mijn, maar ik had aan gegeven dat ik een omgebouwde koelkast gebruikt + inkbird om de vergistingtemperatuur te controleren. Ik denk dat de vergisting temperatuur inderdaad het aller belangrijkste is voor de kwaliteit van het bier. Maar zoals je weet kost een oude koelkast + inkbird ook de wereld niet ;-) Je moet dat 100% zeker eerst op orde hebben, maar als je dan toch 3000 euro te besteden heb zou ik zeker daarna een keg/fust opstelling aanschaffen.  :brouwen:

CeesM

Citaat van: Derp op 21-08-2020  16:29 uGeen idee of een magneet door RVS heen werkt.. wel een leuk trucje.
Ja, dat werkt. ;)

Mijn brouwspullen bestaan uit een Easybrew 30, SS BrewTech Chronical 7, Compressor koelbox, bierkoelspiraal (gemonteerd aan de deksel van de CCT) en al het kleinspul wat er bij nodig is (van schroten t/m bottelen).
Daarmee ben ik nog onder de € 1000,-- gebleven.

Hiermee is het mogelijk om zuurstofinslag te beperken.

Bierlepel

Citaat van: Lekkerpilzen op 24-08-2020  10:21 uAls ik mijn 2 centen mag geven:

Ik ben ook na 5 brouwsels met NEIPA's begonnen, en mijn eerste was gelijk super goed gelukt. Ik heb wel vlak daarvoor mijn brouwmateriaal wel geupgrade met een keg opstelling.
Ik brouw met het volgende:

Klarstein Mundschenk 30L (= Easybrew kloon) om het gehele maisch + kook process op orde te brengen  :biersmile: +- 300 euro
2e hands koelkast van marktplaats - 50 euro + Inkbird temperatuur controller om vergisting temperatuur te regelen
Simpel 30 liter gistvat + waterslot

In mijn ogen maakt het voor een NEIPA tot hier geen drol uit hoe je precies aan het brouwen ben. Je kan een fancy drukvat vergistingsvat zoals de Fermzilla kopen maar is in mijn ogen niet 100% noodzakelijk. De echte crux zit hem juist bij de volgende stap: keggen

Doe jezelf een lol en geef +- 300-400 euro uit voor het volgende:

- 2 nieuwe 19L soda kegs
- Minifust 5L + + mini-manifold "kerstboom" +  flowgeregelde tap (om mee te nemen naar feestjes of om in je koelkast beneden te zetten  :groots: :police:)
- CO2 fles + drukregelaar
- Slangen + picnic tap

Vanaf het moment dat je NEIPA uitgegist is of eigenlijk net daarvoor (zodat er nog een mooi CO2 deken boven hangt) breng je hem in een CO2 gespoelde keg, waar je eventueel nog in de keg kan drooghoppen. Echt waar, van al mijn brouwapparatuur ben ik het meest blij met mijn keg setup nu. Nooit meer dat genoei met bottelen, en bottelen is voor NEIPAs gewoon funest.

De eerste keer dat ik mijn gistvat liet leeglopen in de keg en binnen 10 minuten klaar was met "bottelen" heb ik bijna een vreugedansje gedaan haha. Vervolgens kan je er direct CO2 op zetten
onder hoge druk voor 24H waardoor je een dag later al een vers pilsje kan tappen met prik.
En wat is er beter dan dan gewoon altijd je eigenbier op tap hebben staan ? Die amerikanen hebben het goed begrepen dat op fust zetten gewoon "de" manier is. Geen zuurstof inslag, onder druk overhevelen tussen drukvaten d.m.v. CO2, neemt weinig ruimte in, bier is veel beter beschermd tegen UV etc. etc.

Ik zit ook zeker te kijken naar wat nu een goede oplossing is qua bottelen / keggen.
Wij brouwen met z'n 2'en dus ik zou graag de helft mee naar huis willen nemen :p


Als ik met een easybrew/grainfather ga werken dan is mijn batch size max zon 24 L.
Is het dan iets om 2x 19 L fusten te vullen met allebei 12L of is dat slecht voor de houdbaarheid?




André de Laat

Citaat van: Adbrouwt op 20-08-2020  15:58 uDe vergisting is de meest cruciale stap. Dus een vergistingvat die goed af te sluiten is. Verder zou ik investeren in een vergistingskast. Dus temperatuur gecontroleerd vergisten. Dan zul je de grootste stappen vooruit maken. Het brouwproces doe ik zelf ook nog steeds in een weckketel. Daar zou ik minder in investeren.
.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Met een weckketel brouw je ook lekker bier. Misschien wat omslachtiger, maar dat laat ik effe buiten beschouwing. Gebruikt vind je die voor weinig. Een BIAB erin en gaan. Een schrootmolen, een goeie thermometer en een hydrometer. Meer heb je in feite niet nodig. Kosten? Misschien 150 euro.

Dan zou ik een deftige fermenter aanschaffen. Misschien wel twee. Kosten rond de 1000 euro. https://www.brouwstore.nl/ss-brewtech-chronical-fermenter-27-l-7-gal

Twee vergistingskasten + Inkbirds en verwarmingselementen. Kosten 200 euro hooguit.

Hou je nog wat centjes over een paar avondjes de bloemetjes buiten te zetten.

Succes,

André.

:degroeten:

ExPeteriment

Citaat van: Bierlepel op 25-08-2020  15:05 uIk zit ook zeker te kijken naar wat nu een goede oplossing is qua bottelen / keggen.
Wij brouwen met z'n 2'en dus ik zou graag de helft mee naar huis willen nemen :p


Als ik met een easybrew/grainfather ga werken dan is mijn batch size max zon 24L.
Is het dan iets om 2x 19L fusten te vullen met allebei 12L of is dat slecht voor de houdbaarheid?
Nu je toch financiële ruimte over hebt zou ik zeker gaan keggen. 12L in 19L fusten gaat prima qua houdbaarheid, moet je er wel voor zorgen dat je in de overblijvende ruimte CO2 hebt en geen lucht.

Ik heb één 2 kg CO-2 fles, een tweede overwogen, maar daarvan afgezien omdat ik een bijvul adres heb gevonden. Nu hoef ik niet te wachten tot mijn fles leeg is voordat ik 'm omruil. Een bijna lege fles geeft een onrustig gevoel. 

Laikea

Citaat van: André de Laat op 25-08-2020  15:33 u.
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Met een weckketel brouw je ook lekker bier. Misschien wat omslachtiger, maar dat laat ik effe buiten beschouwing. Gebruikt vind je die voor weinig. Een BIAB erin en gaan. Een schrootmolen, een goeie thermometer en een hydrometer. Meer heb je in feite niet nodig. Kosten? Misschien 150 euro.

Dan zou ik een deftige fermenter aanschaffen. Misschien wel twee. Kosten rond de 1000 euro. https://www.brouwstore.nl/ss-brewtech-chronical-fermenter-27-l-7-gal

Twee vergistingskasten + Inkbirds en verwarmingselementen. Kosten 200 euro hooguit.

Hou je nog wat centjes over een paar avondjes de bloemetjes buiten te zetten.

Succes,

André.

:degroeten:

Precies dit dus alleen dan groter! Ik zou meer uitgeven aan een grotere chronical fermenter (richting de 80 L), mooi kookvat van 100 L erbij en lekker brouwen!
Lekker commercieel gaan ;)

André de Laat

Citaat van: ExPeteriment op 25-08-2020  17:54 uNu je toch financiële ruimte over hebt zou ik zeker gaan keggen. 12 L in 19 L fusten gaat prima qua houdbaarheid, moet je er wel voor zorgen dat je in de overblijvende ruimte CO2 hebt en geen lucht.

Ik heb één 2 kg CO-2 fles, een tweede overwogen, maar daarvan afgezien omdat ik een bijvul adres heb gevonden. Nu hoef ik niet te wachten tot mijn fles leeg is voordat ik 'm omruil. Een bijna lege fles geeft een onrustig gevoel.

Ik heb 1 statiegeldfles van 10 kilo. De 2 kilo uitvoering heb ik ook nog. Is de 10 kilo fles leeg, ruil ik ´m om bij een slijter. Kost me 20 euro. Eerste keer betaalde ik 125 euro statiegeld. Verder geen gedoe met keuringen etc. Wel zo handig. De 2 kilo fles is eigendom. Staat ook gevuld als reserve. Om die te laten vullen kost me ook 20 euro. Verloopt de keuringsdatum, haal ik er nóg een 10 kilo fles bij.

EBC

Citaat van: André de Laat op 26-08-2020  12:29 u... Is de 10 kilo fles leeg, ruil ik ´m om bij een slijter. Kost me 20 euro ...

Welke slijter is dat? Ik kom toch eerder aan € 34.

André de Laat

Citaat van: EBC op 26-08-2020  13:03 uWelke slijter is dat? Ik kom toch eerder aan € 34.
Er zitten er genoeg hier in de buurt. Ze verschillen niet zoveel in prijs. Voor mijn werk zit ik regelmatig in Limburg. Meestal rijd ik langs Hansen Dranken in Linne. Ik bel wel van tevoren of ze ze op voorraad hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.