Kriek en Orval? Zou ik durven?

Gestart door Hans VH, 18-08-2020 12:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans VH

Enkele weken geleden heb ik een tarwebier gebrouwen, na 2 weken gisten heb ik het sap van 3 kg krieken toegevoegd. Nog een paar weken later staat SG nog steeds op 1030.
Ik overweeg om er een flesje Orval bij te gieten, in de hoop de Brett zijn werk te laten doen. Wat denken jullie, heeft dit kans op slagen?

Biertje1985

Zeker, ik had een pils met veel DMS als afwijking door het gebruik van een lokale mout en een iets te korte kook (60 min) (verwacht ik) :weetniet:
I.i.g Ik heb het fust met de pils aan een medebrouwer gegeven en die heeft er granaatappel pasta van de Turkse winkel aan toegevoegd en de dregs van geloof ik 3 flesjes Orval. Dit ging meteen vergisten en nu een aantal weken verder zit de Brett er stevig aan en van de DMS is niks meer te vinden door de Brett en de pasta.

Kort gezegd, het werkt!  :brouwen:

Het is zelfs een buitengewoon smakelijk bier geworden.

orangeloo

Wordt een heerlijk biertje... en de Brett van Orval lust alles. Wel zeker 3 maanden wachten voor je gaat bottelen. Brett is niet zo snel.  :brouwen:

Ik heb dit ook al eens gebrouwen

Biertje1985

Altijd handig, om bij een bier met een afwijking of een mislukt recept afgebroken gisting ect... nog even een bretje proberen. Soms zijn de resultaten erg verassend.

Dus bier niet lekker = Brett erbij!
8)

orangeloo

Citaat van: Biertje1985 op 18-08-2020  20:08 uDus bier niet lekker = Brett erbij! 8)

Leuk bedacht, maar ik zou voor een mooie brett iets doordachter te werk gaan.  :biersmile:

hans_nwk

Citaat van: Biertje1985 op 18-08-2020  20:08 uDus bier niet lekker = Brett erbij! 8)
Of meer hop en/of lageren op eiken vaten 8)

Biertje1985

Citaat van: Orangeloo op 19-08-2020  21:04 uLeuk bedacht, maar ik zou voor een mooie brett iets doordachter te werk gaan.  :biersmile:
Een Orval drinken is geen straf, en bier wat wellicht anders weggegooid gaat worden voorzien van de Dregs van Orval kost bijna niks en levert met wat geluk een beter bier op. Ik zie niet wat daar niet doordacht aan is. Weggooien kan altijd nog.  :biersmile:

Pimmels

Staat volgens mij nergens dat het bier niet lekker was? Wel hoog eind SG...
Ook wel eens gedaan met Orval, wordt vast lekker! :brouwen:



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.