David Heath filmpje – How To Use Brewfather Like A Boss - Recipe Entry

Gestart door Jan de Graaff, 17-08-2020 17:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan de Graaff

Voor degenen die het gemist hebben of niet geabonneerd zijn op het kanaal: David Heath heeft een "How to" filmpje gemaakt over hoe je een recept toevoegt aan Brewfather en gisteren online gezet.
Kan handig zijn voor iemand. Ik heb er zelf niet veel nieuws in gezien, omdat ik de software heel intuïtief vind, maar dat zal niet voor iedereen gelden. Wellicht dat dit filmpje hen helpt.

Overigens refereert David Heath aan een filmpje van Short Circuited Brewer waarin Brian uitlegt hoe je een nieuw 'equipment profile' aanmaakt. Daar heb ik zelf wel wat handige weetjes uitgehaald.
De link naar dat filmpje staat onder die naar David Heath's How-to




Jacques

Onlangs het eerste filmpje opnieuw bekeken. Het viel mij weer op hoeveel nuttige tips voor het gebruik van Brewfather in een korte tijd besproken worden. Elke keer valt mij op dat er zo veel manieren zijn waarop je dit programma kunt gebruiken.

Directe aanleiding om op zoek te gaan naar dit filmpje is dat bij een gezamenlijke brouwsessie weer eens bleek dat niet iedere gebruiker weet hoe de watercorrectiemodule werkt.
Nadat het programma de mineralen die hoort toe te voegen heeft berekend dien je een stap verder te gaan. Je moet namelijk ook de pH van het beslag in orde maken door toevoeging van melkzuur dan wel fosforzuur. Daarbij hou je de kleur van het cijfer van de pH van de maisch in de gaten. Deze moet volgens Brewfather tussen de 5,2 en 5,6 zitten. Zelf houd ik een kleinere marge aan tussen de 5,3 en 5,5.

Door de hoeveelheid melkzuur of fosforzuur te verhogen of te verlagen zie je de pH-waarde veranderen. Op deze wijze kun je de (berekende pH) instellen. Meet de waarde wel na met een pH-meter. Het kan zijn dat het water net een wat andere samenstelling heeft of dat de mout die je gebruikt een iets andere pH geeft. Met dit soort zaken kan Brewfather geen rekening houden. Daarom is meten altijd weten!

Jacques

Een filmpje over waterbehandeling met Brewfather.
Niet zo rustig uitgelegd zoals David Heath dat kan. :slaperig:



Jacques

Een ander filmpje met uitleg hoe je met Brewfather kunt werken. Het is leuk om dit filmpje te vergelijken met het filmpje van David Heath.


Jacques

En nog een ander filmpje over het instellen van Brewfather voor jouw installatie.


Jacques

#brewfather
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.