Heel eerlijk gezegd, zou ik geen gist toevoegen eventueel nog wel suiker en kijken waar het schip strand. Om in scheepstermen te blijven, het is nu al een stuurloos schip en vrij reddeloos verloren. Dat het strand is slechts een kwestie van tijd alleen waar is nog de vraag.
Het hoofdprobleem zit 'm in de lage SG. Dat betekent dat jullie te weinig fermenteerbare suikers uit de mout hebben weten te halen. Mout geeft niet alleen suikers, maar ook smaak; die hebben jullie er dus ook niet volledig uit weten te halen. Dat los je niet op met suiker toevoegen dat is alleen om het alcoholpeil op te krikken. Kun je net zo goed goedkope vodka toevoegen; dat geeft ook geen smaak maar wel alcohol. Eventueel aanlengen met water om je ABV rond de geprojecteerde 3,8% te krijgen en toch nog wat volume. Je krijgt er geen smaak voor terug, wel een slap, waterig bier. Net als bij nu suiker en gist toevoegen.
Suiker toevoegen bij een tripel recept, bijvoorbeeld, is van een hele andere orde dan hier het geval is.
En omdat jullie te weinig suikers uit de mout hebben gehaald, loopt de vergisting ook niet goed; er is te weinig grondstof voor de gist om lekker mee te werken. Naast het probleem dat de vloeibare gist niet koud bewaard is, natuurlijk.
Dus, suiker toevoegen is niet echt de oplossing. Je hebt al te weinig smaak omdat je maisch fout is gegaan. Dat zou ik onderzoeken; waarom is dat fout gegaan en hoe moeten jullie dat in de toekomst voorkomen?
Als jullie dat lek boven hebt, dan zou ik het helemaal opnieuw proberen, met de nieuwe gist die jullie gekocht hebben en nu wel koelen.
Uithuilen en opnieuw beginnen, dus. Maar, de opsteker hier is wel dat je er veel van leert! Als jullie de fout in de maisch opgelost hebben, overkomt het jullie niet nog eens...
Misschien niet het antwoord wat jullie wilde lezen, maar ik hoop dat het helpt!!
Overigens: De reden om nu suiker toe te voegen zoals Jacques aangaf is dat je dat doet in de hoofdvergisting. Dan wordt de meeste alcohol gevormd. De navergisting op fles is puur bedoeld om koolzuur te krijgen. Daarbij stijgt het alcoholpercentage wel iets, maar dat is in de tienden van een procent.
Jullie komen nu (met een SG van 1,024 en een eind SG van 1,012) uit op ongeveer 1,8% ABV, terwijl het recept mikte op 3,8%. Die 2% die je mist kun je niet op fles inlopen.
En stel dat het wel zou kunnen, dan wordt de druk in de fles zeer waarschijnlijk veel te groot (er wordt immers nog steeds CO2 aangemaakt, naast alcohol) en loop je een gerede kans op ontploffende flessen.