Fermzilla aanpassen

Gestart door P@sc@l, 14-08-2020 13:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

P@sc@l

Hoi allemaal,
Onlangs heb ik een Fermzilla 55 ltr gekocht.
Deze heb ik gekocht omdat ik een rvs uitvoering van dit formaat gewoon te duur vind.

Nu mis ik alleen een mogelijkheid om tussentijds wort af te tappen om zo het SG te meten, in andere gistvaten zit meestal een aftapkraan.
Nu ben ik aan het kijken of het mogelijk is om hier zelf een tapkraan in te zetten, maar weet niet of dit goed gaat i.v.m. druk e.d.

Zijn er mensen die eenzelfde ervaring hebben en wellicht al een tapkraan erin hebben gezet?

gr.
Pascal

Guppie

Citaat van: P@sc@l op 14-08-2020  13:07 uHoi allemaal,
Onlangs heb ik een Fermzilla 55 ltr gekocht.
Deze heb ik gekocht omdat ik een rvs uitvoering van dit formaat gewoon te duur vind.

Nu mis ik alleen een mogelijkheid om tussentijds wort af te tappen om zo het SG te meten, in andere gistvaten zit meestal een aftapkraan.
Nu ben ik aan het kijken of het mogelijk is om hier zelf een tapkraan in te zetten, maar weet niet of dit goed gaat i.v.m. druk e.d.

Zijn er mensen die eenzelfde ervaring hebben en wellicht al een tapkraan erin hebben gezet?

gr.
Pascal
Daar zijn decanteer kraantjes voor, alleen is de fermenter niet méér te gebruiken als drukset

beermenke

Wellicht roept het vragen op maar ik moet bekennen dat ik vrijwel nooit tussendoor SG meet.
Ik vertrouw op mijn waterslot en vergist gecontroleerd op de aanbevolen temperatuur. Na de hoofdgisting wacht ik totdat waterslot enige tijd stilstaat en ik bottel altijd tussen de 2 a 3 weken.
Uiteraard meet ik voordat ik bottel maar dat is dus altijd op de botteldag. Een paar puntjes afwijken van mijn streef SG heb ik geen moeite mee.

Guppie

Citaat van: beermenke op 14-08-2020  14:06 uWellicht roept het vragen op maar ik moet bekennen dat ik vrijwel nooit tussendoor SG meet.
Ik vertrouw op mijn waterslot en vergist gecontroleerd op de aanbevolen temperatuur. Na de hoofdgisting wacht ik totdat waterslot enige tijd stilstaat en ik bottel altijd tussen de 2 a 3 weken.
Uiteraard meet ik voordat ik bottel maar dat is dus altijd op de botteldag. Een paar puntjes afwijken van mijn streef SG heb ik geen moeite mee.
Er zullen mensen zijn die je gaan veroordelen, maar ik meet ook pas na 14 dagen en dan gaat het de keg in. En als ik even geen tijd hebt dan staat het wat langer, wel kijk ik of de activiteit is zoals ik het verwacht.

Heyudude

Ok ik vroeg me al af hoe jullie dat doen. Afwachten en geen paniek. Meten na 2 weken dus.
Nu nog achterhalen wat het SG moet zijn van mijn 1e bierpakketje. Staat er natuurlijk niet op. Geen zin in ploffende flessen.

Biertje1985

Met een drukset en een spunding valve kan je gewoon met een tapkraan bier aftappen, druk hoeft niet hoog te zijn 0.1 bar en je kan al een monster nemen.
Geen waterslot meer nodig Ideaal. En je zou eventueel al kunnen carboniseren later in het proces en zonder het vat te openen naar een fust hevelen of bottelen met een beergun.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.