Heb ik genoeg gist safale w34/70?

Gestart door trebvuister, 14-08-2020 10:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

trebvuister

Gisteren heb ik op advies van de verkoper van een gerenommeerde winkel 1 zakje safale w34/70 meegekregen voor 10 liter bokbier (SG 1065). Vergisten bij 13 graden

Volgens BrouwHulp zie ik nu dat ik minimaal 13 gram nodig heb
Betekent dit dat ik nog een zakje nodig heb of kan ik het gewoon proberen?
Of streven naar lager SG?

William

Gewoon doen en iets meer geduld hebben.
Voor een ondergist heb je doorgaans een dubbele hoeveelheid nodig tov een bovengist. Je zit op het randje maar die gaat wel uitgisten.

trebvuister

Citaat van: William op 14-08-2020  10:19 uGewoon doen en iets meer geduld hebben.
Voor een ondergist heb je doorgaans een dubbele hoeveelheid nodig tov een bovengist. Je zit op het randje maar die gaat wel uitgisten.
Geduld heb ik wel
En evt in het begin warmer vergisten?

William

Je zou hem op 15 ºC kunnen starten maar dan ga je misschien wel het cleane en moutige van een ondergist wat verliezen.

Biertje1985

Citaat van: trebvuister op 14-08-2020  10:06 uGisteren heb ik op advies van de verkoper van een gerenommeerde winkel 1 zakje safale w34/70 meegekregen voor 10 liter bokbier (sg1065). Vergisten bij 13 graden
Vreemd advies, voor een gerenomeerde winkel. Hij heeft er immers baat bij om een tweede zakje te verkopen en er baat bij als jij een fantastisch bier maakt.
Een Ondergister kan je bijna niet overpitchen, dus 2 zakjes had perfect geweest.

Maargoed het zal vast goedkkomen, het komt vast op gang als de korrel nog redelijk vers is en goed bewaard.
Wellicht even hydrateren vooraf, goed beluchten en verwacht een wat langere lag tijd, zodat de gist lekker kan vermeerderen.

Jacques

Citaat van: William op 14-08-2020  10:33 uJe zou hem op 15 ºC kunnen starten maar dan ga je misschien wel het cleane en moutige van een ondergist wat verliezen.

In januari van dit jaar heb ik een presentatie van Fermentis bijgewoond. Tijdens deze presentatie werd gezegd dat bij ondergist de vergistingstemperatuur veel minder invloed heeft op het smaakprofiel van je bier dan bij een bovengist...

trebvuister

Bedankt voor alle reacties. Het mout is inmiddels aan het maischen

Ik ben benieuwd

tdp

Slotje eraf gehaald, normaliter worden er geen topics gesloten op dit forum. Prikbord en uit de bocht gevlogen topics daargelaten ;)

William

Citaat van: Jacques op 14-08-2020  23:42 uIn januari van dit jaar heb ik een presentatie van Fermentis bijgewoond. Tijdens deze presentatie werd gezegd dat bij ondergist de vergistingstemperatuur veel minder invloed heeft op het smaakprofiel van je bier dan bij een bovengist...

Dat is niet mijn ervaring. Ik heb wel eens een smakelijk stoombier met veel gistkarakter met deze gist gemaakt. Verschil tussen zeg 14 en 20 ºC bij de ondergist was vergelijkbaar met verschil tussen 18 en 25 ºC bij een bovengist.  Wel heel andere profielen tussen een onder en bovengist.

 
Citaat van: trebvuister op 15-08-2020  13:38 uBedankt voor alle reacties. Het mout is inmiddels aan het maischen

Ik ben benieuwd

Gewoon op geplande temperatuur? Ik ben benieuwd.

trebvuister

Citaat van: tdp op 15-08-2020  14:37 uSlotje eraf gehaald, normaliter worden er geen topics gesloten op dit forum. Prikbord en uit de bocht gevlogen topics daargelaten ;)
Ok. Wist ik niet. Mijn vraag was beantwoord. Zal het niet meer doen :)

trebvuister

Citaat van: William op 15-08-2020  18:29 uGewoon op geplande temperatuur? Ik ben benieuwd.

Ja.hij zit nu een paar in de gistkast bij 14 graden
Gist wel gehydrateerd

William

Citaat van: trebvuister op 15-08-2020  21:22 uJa.hij zit nu een paar in de gistkast bij 14 graden
Gist wel gehydrateerd

Dan begint nu een oefening geduld hebben ;)

tdp

Citaat van: trebvuister op 15-08-2020  21:19 uOk. Wist ik niet. Mijn vraag was beantwoord. Zal het niet meer doen :)

Foei ;)
Gekheid, geen probleem!

Jacques

Citaat van: William op 15-08-2020  18:29 uDat is niet mijn ervaring. Ik heb wel eens een smakelijk stoombier met veel gistkarakter met deze gist gemaakt. Verschil tussen zeg 14 en 20 ºC bij de ondergist was vergelijkbaar met verschil tussen 18 en 25 ºC bij een bovengist.  Wel heel andere profielen tussen een onder en bovengist.

Was dat ook met de W34/70?

De presentatie waarop ik doelde had vooral betrekking op deze gist. Gino Baart van Fermentis wees er op dat de invloed van de vergistingstemperatuur bij het gebruik van ondergist vele malen kleiner is dan bij bovengist.

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40504.msg611868.html#msg611868

William

Dat was met zowel S23 als W34/70 in een donker bier.

Citaat van: trebvuister op 15-08-2020  13:38 uBedankt voor alle reacties. Het mout is inmiddels aan het maischen

Ik ben benieuwd

Ik hoop dat het wort morgen eind van de dag bij trebvuister blubt 😀

trebvuister

Citaat van: William op 15-08-2020  23:09 uIk hoop dat het wort morgen eind van de dag bij trebvuister blubt 😀
Mijn waterslot laat al af en toe een blupje zien (elke 15 seconden )
Dus dat gaat wel goed komen   :dansen:

Snelbier

Citaat van: trebvuister op 16-08-2020  10:20 uMijn waterslot laat al af en toe een blupje zien (elke 15 seconden )
Dus dat gaat wel goed komen   :dansen:
'Af en toe een blupje per 15 sec?' Dat is voor een ondergister 'Volle Pulle'. Niks mis met vergisting, en.. Bier wordt het altijd..
Laat het smaken over een maandje .  Snelbier

trebvuister

Inmiddels zijn we weken verder.
Eind SG was 1,015.
Daarna 3 weken nagegist op fles bij kamertemperatuur (6 gram/liter suiker).

Na een week in de koelkast heb ik gisteren een flesje geproefd.
Smaak was goed, maar vrijwel geen koolzuur (na een paar minuten zo dood als een pier).

Wat is wijsheid: verder wachten en volgende week een flesje proberen?
Kan dit komen doordat de gist uitgeput was en moet ik als nog bottelgist toevoegen?

PaultjePils

Met slechts een enkele week hergisting zou ik nog wel paar weken wachten en dan pas eentje opentrekken. Met 3 weken nagisting zie ik nog geen problemen, het kan alleen wat langer duren  :proost:

orangeloo

Citaat van: PaultjePils op 04-10-2020  13:42 uMet slechts een enkele week hergisting zou ik nog wel paar weken wachten en dan pas eentje opentrekken. Met 3 weken nagisting zie ik nog geen problemen, het kan alleen wat langer duren  :proost:

Een enkele week Hergisting, 3 weken nagisting... Als het beestje  maar een naam heeft  ;D :nut: :nut: :nut: :nut:

Een ondergister vergist meestal langzamer, dus ook de hergisting op fles.  :brouwen:

trebvuister

Na bottelen heeft het bier 3 weken bij kamertemperatuur gestaan.
Nu in de koelkast.

Bedoelen jullie dat ik de flesjes weer op kamertemperatuur moet zetten of gaat de nagisting nog door in de koelkast?

PaultjePils

Nagisting is de term die gebruikt wordt voor de laatste fase van de vergisting (in de vergistingstank).  Nagisten kan je warmer doen dan de hoofdvergisting om zo alle vergistbare suikers om te zetten. Hergisten is een tweede gisting in de fles of vat om zo koolzuur op te bouwen. Daarom dacht ik dat je 3 weken het gist op warmere temperatuur uit heb laten gisten. En na 1 week hergisting in de koelkast gezet te hebben om vervolgens to proeven. Hergisting kan langer duren dan 3 weken, geef het nog even wat tijd voor je ingrijpende acties moet ondernemen.

PaultjePils

CiteerBedoelen jullie dat ik de flesjes weer op kamertemperatuur moet zetten of gaat de nagisting nog door in de koelkast?

De hergisting gaat het snelst op warmere temperaturen. In de koelkast zie ik een hergisting die al traag verloopt niet meer goed komen.

orangeloo

Citaat van: trebvuister op 04-10-2020  14:17 uBedoelen jullie dat ik de flesjes weer op kamertemperatuur moet zetten of gaat de nagisting nog door in de koelkast?

Ik zou de flessen een keer goed schudden, daarna op zijn kop in een krat zetten.
En goed warm weg zetten. 24 ºC Heb ik al meerdere resultaten mee behaald.

orangeloo

Citaat van: PaultjePils op 04-10-2020  14:23 uNagisting is de term die gerbruikt wordt voor de laatste fase van de vergisting (in de vergistingstank).  Nagisten kan je warmer doen dan de hoofdvergisting om zo alle vergistbare suikers om te zetten. Hergisten is een tweede gisting in de fles of vat om zo koolzuur op te bouwen. Daarom dacht ik dat je 3 weken het gist op warmere temperatuur uit heb laten gisten. En na 1 week hergisting in de koelkast gezet te hebben om vervolgens to proeven. Hergisting kan langer duren dan 3 weken, geef het nog even wat tijd voor je ingrijpende acties moet ondernemen.

Bedankt voor de uitleg. Dat wist ik echt nog niet  :groots:  8) :o ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.