Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gagel  (gelezen 674 keer)

Offline brouwerij de Stier

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gagel
« Gepost op: 04-10-2020 18:53 u »
Hallo medebrouwers,
ik wil een bier gaan brouwen met een gruyt mengsel. Een beetje in de sfeer van Jopen Koyt. Ik heb de gagel struik in mijn tuin staan en vanmiddag een klein experiment gedaan met de gagel blaadjes. Ik heb wat blaadjes 10 minuten gedroogd in de oven. Bij het drogen kwam een bijna medicinale geur vrij. Van de gedroogde blaadjes daar heb ik een thee van getrokken.Dit heb ik ook gedaan met verse blaadjes . Het verschil in smaak was erg groot. De thee van gedroogde blaadjes was redelijk bitter maar de thee van de verse blaadjes was enorm bitter. En dan bedoel ik mond samentrekkend bitter.I k wil het gruytmengsel gaan maken met verse gagelblaadjes, koriander, salie, zoethout en citroenschil. Eigenlijk wilde ik Bergamot gebruiken maar dat kan ik nergens kopen dus vandaar citroenschil. Als jullie ervaring hebben met gruyt hoor ik dat graag. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn brouwpoging.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Gagel
« Reactie #1 Gepost op: 04-10-2020 19:01 u »
Ik dacht dat vooral de katjes van de gagelplant gebruikt werden. Lang geleden heb ik daar iets van een koyt achtig bier mee gemaakt. Maar met de blaadjes gaat het mogelijk ook goed.

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 04-10-2020 21:13 u »
Ik heb een fantastische tripel gemaakt met gagelkatjes, 5 gram op 25 liter.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2020 21:16 u »

Offline Pieter1954

• Senior lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 05-10-2020 10:10 u »
In Brugge Tripel zit ook gagel.