Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Walsenmolen: Brewferm grain gorilla of 'menno 2 walsenmolen'  (gelezen 882 keer)

Offline Simco

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Brouwerij De Fram
Ik ben een eeuwige twijfelaar. En ondanks dat ik ongetwijfeld bij mijn dorpsgenoot geregeld kan komen schroten, wil ik toch zelf een schrootmolen. Nu heb ik het volgende dilemma: de Brewferm grain gorilla of de 2 walsenmolen van 'menno'. Nu heb ik op het forum gelezen dat die laatste wat plooiwerk nodig heeft om optimaal te functioneren. De Brewferm lijkt een onderplaat te hebben die je zo overal op zet. Dat lijkt mij dan weer handig. De vraag is heel Hollands: is het prijsverschil de Brewferm waard? Ik wil zonder gedoe mijn mout kunnen schroten en de hoeveelheden zijn beperkt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Leon058

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Walsenmolen: Brewferm grain gorilla of 'menno 2 walsenmolen'
« Reactie #1 Gepost op: 13-08-2020 11:28 u »
Ik zat destijds ook te twijfelen tussen verschillende walsenmolens. Uiteindelijk maar een MattMill Classic Complete gekocht. Die kost wel wat meer, iets meer dan 200 euro.
Maar dan heb je wel een opvangbak erbij. Het is een oerdegelijk ding die ik hoogstwaarschijnlijk de rest van mijn hobby jaren zal gebruiken.

Offline Simco

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij De Fram
« Reactie #2 Gepost op: 13-08-2020 18:51 u »
Dat maakt het dilemma nog groter. Het is mijn bedoeling om 1 keer een goed apparaat aan te schaffen. Echter, op dit moment is mijn budget niet onbeperkt. Doorsparen is zeker ook een optie. Ik ben benieuwd of er ooit tests zijn gedaan naar de diverse walsen molens.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 13-08-2020 21:31 u »
Dat maakt het dilemma nog groter. Het is mijn bedoeling om 1 keer een goed apparaat aan te schaffen. Echter, op dit moment is mijn budget niet onbeperkt. Doorsparen is zeker ook een optie. Ik ben benieuwd of er ooit tests zijn gedaan naar de diverse walsen molens.
Het maakt niet uit welke walsmolen je koopt. Als je het gebruikt volgens de handleiding dan heb je sowieso een goed apparaat dat je maar één keer aan hoeft te schaffen. Ga je rommelen met boormachines er aan, dan heb je er vaak minder plezier van.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #4 Gepost op: 13-08-2020 23:42 u »
Het maakt niet uit welke walsmolen je koopt. Als je het gebruikt volgens de handleiding dan heb je sowieso een goed apparaat dat je maar één keer aan hoeft te schaffen. Ga je rommelen met boormachines er aan, dan heb je er vaak minder plezier van.

Ik denk dat de lagers van zo'n molen juist minder belast worden als je met een boormachine werkt, mits je dat een beetje 'met beleid' doet. Dus de boormachine goed recht er op zetten, en het toerental binnen de perken houden.
Wanneer je met de hand met een zwengel draait komen er veel grotere dwarskrachten op de lagers te staan, en krijg je dus meer slijtage.

Overigens gebruik ik zelf een schijvenmolentje van 40 euro. Doet ook wat ie moet doen....

Offline Simco

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij De Fram
« Reactie #5 Gepost op: 14-08-2020 08:06 u »
Wie heeft er ervaring met een van beide molens?

Offline Lekkerpilzen

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 14-08-2020 10:11 u »
Ik heb alleen ervaring met de oldschool schijvenmolen + Grain gorilla.

Oldschool schijvenmolen heb ik 1 keer mee gebrouwen, en me toen zo kapot ge-ergerd aan dat ding dat ik gelijk een grain gorilla heb gekocht. Als iemand dat vreselijke onding wil komen ophalen mag dat bij mij voor een 6 pack bier, maar doe jezelf een plezier en doe het niet :')

Die Grain gorrila is echt bizar relaxt. Die onderplaat past overal op, accuboormachine erop en je schroot echt een prachtig uniform mengsel. Met de handslinger werkt ook perfect natuurlijk, maar na 1 keer brouwen gebruik ik nu gewoon de accuboormachine en dat werkt als een speer.

Het is allemaal een beetje prutsen natuurlijk bij in elkaar zetten met al die kleine kut schroefjes voor de hopper, maar dat gaat best. Hij is helemaal RVS dus ik spoel hem gewoon na met een beetje water voor het stof en klaar is kees.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #7 Gepost op: 14-08-2020 11:39 u »
Wie heeft er ervaring met een van beide molens?

Dit draadje ook even lezen wellicht.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=40558.0

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 14-08-2020 11:52 u »
Om te kunnen schroten komen er flinke krachten op de slinger, dus zul je bij de Menno molen ook zeker een onderplaat moeten maken. Als die er niet bij zit moet je die dus zelf maken en een plaat hout + schuurpapier kopen en zelf zagen met een decoupeerzaag. Dat zal ongeveer het prijs verschil zijn tussen beide molens en je moet dan ook beschikken over aan decoupeerzaag. Zelf zou ik den ik wel voor de menno molen kiezen omdat je de plaat dan gelijk kunt maken in de vorm die past bij de opvangbak en evt kunt voorbereiden op toevoegen van een motor. ik gebruik daarvoor een groot plastic vat, dus een ronde bodemplaat voor de molen.

Offline Simco

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwerij De Fram
« Reactie #9 Gepost op: 14-08-2020 18:26 u »
Dank voor alle tips, uitleg en persoonlijke ervaringen! Heel bruikbaar.
 Ik wil voor nu een oplossing die meteen bruikbaar is. Ik denk dat ik die gevonden heb in de grain gorilla.

Tags: