Brewfather en Braumeister 20L

Gestart door Zeepoog, 12-08-2020 13:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zeepoog

Beste allemaal,
Lange tijd heb ik BrouwVisie en BrouwHulp gebruikt. Tot grote tevredenheid. Maar de techniek staat niet stil en ik ben overgestapt naar de premiumversie van Brewfather. Prachtig, met vooral de integratie van Tilt tijdens de vergisting. Ik heb ondertussen een stuk of 5 brouwsels gebrouwen, maar waar BrouwHulp altijd goed uit kwam bij het brouwzaalrendement en maischrendement lijkt het bij Bewfather nergens op. Nu kun je gelukkig alle instellingen wijzigen die als voorkeur in Brewfather staan. Daar ben ik een tijd mee aan het stoeien geweest, maar ben nog niet tevreden. Zijn er forumleden die Brewfather in combinatie met een Braumeister 20 L gebruiken die dat beter voor elkaar hebben en hun instellingen met mij willen delen? Met name de boiloff, trub/chillerloss en mash-tun loss.
Thanks

middelaersch

Citaat van: Zeepoog op 12-08-2020  13:21 u...... maar waar BrouwHulp altijd goed uit kwam bij het brouwzaalrendement en maischrendement lijkt het bij Bewfather nergens op.

Naar aanleiding van jouw post heb ik weer eens zitten stoeien met Brewfather, en de input en output vergeleken met BrouwHulp.

Grainfather gaat heel anders om met waterhoeveelheden en rendement. Ik krijg dit ook niet gelijk aan BrouwHulp.
Nou hoor ik sommigen al denken 'dat kan ook aan BrouwHulp liggen', maar de berekeningen die ik met BrouwHulp maak komen qua rendement, waterhoeveelheden en gerealiseerd SG vrij nauwkeurig overeen met wat ik in de praktijk meet. Ik denk dat de bouwers van Brewfather hier nog eens goed naar moeten kijken, en daarbij mogen ze best bij BrouwHulp 'spieken'. (Doe ik ook, die Adrie is zo gek nog niet ;-)

Om concreet op jouw vraag in te gaan: als ik het rendement in Brewfather op 73% zet, waar ik dat in BrouwHulp op 80% heb staan, dan kom ik het best 'in de buurt'. Maar echt kloppen doet het dan nog steeds niet. Misschien heb je hier iets aan...


Zeepoog

Bedankt voor je reactie. Gelukkig ben ik dus niet de enige die waarden krijgt die afwijken van de waarden in BrouwHulp.

Jacques

Citaat van: Zeepoog op 14-08-2020  21:37 uBedankt voor je reactie. Gelukkig ben ik dus niet de enige die waarden krijgt die afwijken van de waarden in BrouwHulp.

Je moet altijd brouwsoftware altijd finetunen aan jouw manier van werken en eventuele aanpassingen van je Braumiester.
Zo heb ik in mijn Braumeister een knietje (laten maken). Hierdoor kan ik zonder te hevelen of leeggieten de via het kraantje de ketel verder leeg krijgen dan standaard. Verder gebruik ik een hopspider die ik tegenwoordig laat uitlekken boven de keten (hang ik aan de haak van de takel die ik gebruik voor het langzaam omhoog takelen van de moutkorf). Hierdoor heb ik minder verlies. Maar ik zou er ook voor kunnen kiezen om de nylonzak die ik gebruik als hopspider uit te knijpen om zo een nog hogere opbrengst te krijgen. Dezelfde installatie wil niet zeggen dat elke brouwer hetzelfde rendement haalt. De ene is wat zuiniger dan de andere en soms het beter niet het onderste uit kan te halen.

Brewfather zit goed in elkaar en je kunt heel wat verliezen heel precies instellen. Na een beetje spelen met de instellingen aan de hand van jouw manier van werken zal het goed komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.