4 weken lageren; op fles, in de vergistingsemmer of beide?

Gestart door robinhood, 12-08-2020 10:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robinhood

Hoi allemaal,

Ik heb na 2 keer blikbrouwen de overstap gemaakt naar het echte werk. Nu al veel leuker, maar heb nog een hoop te leren merk ik.

Ik volg een recept voor een session IPA (3,8%) die ik ook nog wil drooghoppen. Vanuit het blikbrouwen ben ik gewend na de vergisting te bottelen en het bier daar nog een aantal weken te laten rusten / nagisten. Echter om te droog hoppen moet ik het bier in de emmer lageren en daar de hopzakjes aan toevoegen.

Het recept gaat uit van 4 weken lageren. Mijn vraag is nu of ik het beste die 4 weken in de emmer kan volbrengen en de laatste week of 2 weken hiervan de hopzakjes eraan toe kan voegen en hoe lang ik daarna, na het bottelen, het bier nog rust moet geven voor hergisting op fles? Daarnaast vraag ik me ook af hoeveel suiker ik zou moeten toevoegen per flesje (0,30 cl). Ik dacht zelf aan 2 g per flesje (ongeveer 6 g per liter).

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Jan de Graaff

Citaat van: robdemic op 12-08-2020  10:45 uHoi allemaal,

Ik heb na 2 keer blikbrouwen de overstap gemaakt naar het echte werk. Nu al veel leuker, maar heb nog een hoop te leren merk ik.

Ik volg een recept voor een session IPA (3,8%) die ik ook nog wil drooghoppen. Vanuit het blikbrouwen ben ik gewend na de vergisting te bottelen en het bier daar nog een aantal weken te laten rusten / nagisten. Echter om te droog hoppen moet ik het bier in de emmer lageren en daar de hopzakjes aan toevoegen.

Het recept gaat uit van 4 weken lageren. Mijn vraag is nu of ik het beste die 4 weken in de emmer kan volbrengen en de laatste week of 2 weken hiervan de hopzakjes eraan toe kan voegen en hoe lang ik daarna, na het bottelen, het bier nog rust moet geven voor hergisting op fles? Daarnaast vraag ik me ook af hoeveel suiker ik zou moeten toevoegen per flesje (0,30 cl). Ik dacht zelf aan 2 g per flesje (ongeveer 6 g per liter).

Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Ik ken jouw recept niet, maar ik heb zelf al een paar keer in IPA gebrouwen en die hoefde niet 4 weken te lageren. Meestal is lageren ook nog eens op een koelere temperatuur (rond 12 ºC).
Net als bij jouw blikbrouwen, kwam ik op ± 10 dagen vergisten, dan bottelen en nagisten op fles. De drooghop deed ik vanaf dag 7, gewoon in het vergistingsvat. Bottelen deed ik inderdaad met 6 g/l suiker. Dan 2 weken wachten.

Maar, het kan dat jouw recept anders is opgebouwd, met grondstoffen die wel een lagering nodig hebben.
Je zou dus het recept kunnen delen hier, zodat er beter naar gekeken en geadviseerd kan worden..

robinhood

Citaat van: JanDeGraaff op 12-08-2020  11:48 uIk ken jouw recept niet, maar ik heb zelf al een paar keer in IPA gebrouwen en die hoefde niet 4 weken te lageren. Meestal is lageren ook nog eens op een koelere temperatuur (rond 12ºC).
Net als bij jouw blikbrouwen, kwam ik op ± 10 dagen vergisten, dan bottelen en nagisten op fles. De drooghop deed ik vanaf dag 7, gewoon in het vergistingsvat. Bottelen deed ik inderdaad met 6g/l suiker. Dan 2 weken wachten.

Maar, het kan dat jouw recept anders is opgebouwd, met grondstoffen die wel een lagering nodig hebben.
Je zou dus het recept kunnen delen hier, zodat er beter naar gekeken en geadviseerd kan worden..

Hoi Jan, bedankt voor je reactie! Klopt het dat je dan slechts 3 dagen aan het drooghoppen was, is dat niet te kort voor een goede smaakbeleving? En hoe lang liet je dan nagisten op fles?

Ik zal het recept vanavond delen, dat maakt het inderdaad wellicht wat inzichtelijker!

Jan de Graaff

Citaat van: robdemic op 12-08-2020  12:35 uKlopt het dat je dan slechts 3 dagen aan het drooghoppen was,
Ja, dat klopt. Bij veel recepten zie je bij de hop toevoeging '3 dagen' staan. Dat betekent dat je de hopgift drie dagen voor het einde vergisting als koudhop toevoegt.  Sommige recepten willen een langere koudhop periode, maar je rekent altijd terug vanaf einde vergisting. Je wilt je bier niet te lang op de gist hebben staan in verband met ongewenste smaken en autolyse van de gist (zie elders in dit forum).
Citaat van: robdemic op 12-08-2020  12:35 uis dat niet te kort voor een goede smaakbeleving?
Nee hoor, maar hangt dus van het recept af en van de hoeveelheid hop die je gebruikt. 10g/l is voor IPAs niet raar (dat is ±200 gram op 20L bier).
Je wilt je hop ook niet te lang in je bier, in verband met gras- en andere ongewenste smaken die zich na verloop van tijd gaan ontwikkelen. Of hop-creep. Er is over beide fenomenen genoeg te lezen hier op het forum; je hoeft alleen maar even te zoeken.
Citaat van: robdemic op 12-08-2020  12:35 uEn hoe lang liet je dan nagisten op fles?
±2 weken.

Snelbier

Citaat van: robdemic op 12-08-2020  12:35 uHoi Jan, bedankt voor je reactie! Klopt het dat je dan slechts 3 dagen aan het drooghoppen was, is dat niet te kort voor een goede smaakbeleving? En hoe lang liet je dan nagisten op fles?
Zie ook reactie van JanDeGraaff.   Aanvullingen:
- Tijdsduur van drooghop is mede afhankelijk van temperatuur.  Warmer geeft de hop sneller smaken af, maar deze kunnen ook sneller vervliegen.
Uitgaande van een gangbare botteltemperatuur van 20'C lijkt 2-3 dagen drooghop bij 20'C 'normaal'.
Als je kouder drooghopt moet/mag dat langer voor zelfde effect.  Sommige recepten raden zelfs 2-3 WEKEN aan, maar dan op zeer lage temperatuur..
- Hoeveelheid drooghop is variabel, maar rond 3g / Liter lijkt 'gangbaar'. Hangt ook af van de hop. Sommige hops zijn wat 'slap' en moet je ruimer doseren voor intense smaakbeleving.
- Totaal hops in een bier 10g/L ?? Ik heb er geen probleem mee als het lekker wordt, maar op dit forum aanwezige (Semi-)-professionele brouwers zullen ons voor gek verklaren.
Commercieel niet haalbaar, etc..  Wij hobbybrouwers doen gewoon wat lekker is (of lijkt)  :biersmile:
Proost, Snelbier

robinhood

Bedankt voor het meedenken allen, daar kan ik al wat mee. Bij dezen ook nog het volledige recept:




Jan de Graaff

Volgens mij is 'Conditioning' de hergisting op fles (of vat). Ik zou 'm dus bottelen zodra de vergisting voltooid is en dan 4 weken laten staan. Maar, ik zou mij persoonlijk weinig aantrekken van de 12ºC – voornamelijk omdat ik de mogelijkheid niet heb om ±20 liter bier 4 weken op 12ºC te houden ;)
Mijn kelder is – buiten hittegolven als die van afgelopen week gerekend – gemiddeld 16 graden; dat zou het dus zijn voor mij.

"Conditioning", of beter: "Cold Conditioning", want dat is het bij 12ºC, wordt gedaan om het bier helderder te krijgen. Ik weet niet of dat ook werkt op fles. En ik zou het zelf zeker niet voor 4 weken doen. Ik kan mij voorstellen dat de gist een hogere temperatuur nodig heeft om de hergisting op gang te krijgen. Volgens mij is het dan voor ongeveer 1 week en zelfs op lagere temperaturen dan 12ºC. Dus ongeveer 2 weken op 20ºC en dan 1 week op 12ºC of lager?

Maar, misschien dat iemand met ervaring met 'Cold Conditioning" daar wat zinnigers over kan vertellen dan ik.

Leuk stukje over "conditioning" hier: link

Jacques

Met de Engelse term conditioning wordt de rijping en koolzuurverzadiging bedoeld. Dat kan in een vat of in een fles. Rijping vindt ook plaats nadat je het bier gebotteld hebt.
Met "cold conditioning" wordt het afkoelen van het bier bedoeld nadat het bier voldoende koolzuur heeft. Dit bevordert het helder worden van het bier.

Bijzonder is dat in het recept een "conditioning" wordt genoemd gedurende 4 weken bij 12 ºC. Dat zal voor het bottelen zijn, echt nodig is dat niet.
Voor een vlotte hergisting kun je beter een hogere temperatuur aanhouden tussen de 20 en 25 ºC. De hergisting is dan binnen 2 weken klaar. Daarna kun je het bier kouder zetten. Doe dit pas nadat je gecontroleerd hebt dat het bier voldoende koolzuur heeft. Proost. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.