Gistingsfles op nagisting en dan pas erna bottelen

Gestart door Fijmansbeer, 11-08-2020 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fijmansbeer

Hallo vroeg mij af of je met nagisting op gistingsfles en over paar week gaat bottelen waar je dan ook pas het bottelsuiker in doe ervoor zorgt dat je minder troebel in het bier komt de zit?

En ook dat er dan minder schuim naar boven kom als je het fles open maak?

Neetje

Na de nagisting voorzichtig overhevelen, dan blijft het laatste bezinksel achter in de gistfles. (Eventueel enkele dagen koeler zetten voor hevelen)

Als je helder naar het bottelvat hevelt, de vergisting goed ten einde is, met een normale hoeveelheid bottelsuiker bottelt en schone flessen gebruikt komt er na hergisting niets uit de fles na openmaken.

Fijmansbeer

Citaat van: Neetje op 12-08-2020  12:45 uNa de nagisting voorzichtig overhevelen, dan blijft het laatste bezinksel achter in de gistfles. (Eventueel enkele dagen koeler zetten voor hevelen)

Als je helder naar het bottelvat hevelt, de vergisting goed ten einde is, met een normale hoeveelheid bottelsuiker bottelt en schone flessen gebruikt komt er na hergisting niets uit de fles na openmaken.

Wat is dan de normale hoeveelheid bottelsuiker dat je per fles doe?

Had zelf een testje gedaan en de best was 3.6 gram per fles voor een tripel bier.

Drents Hopbier

Citaat van: Fijmansbeer op 12-08-2020  14:13 uWat is dan de normale hoeveelheid bottelsuiker dat je per fles doe?

Had zelf een testje gedaan en de best was 3.6 gram per fles voor een tripel bier

Voor een 1/2 liter flesje?

Hopbier

Fijmansbeer

Citaat van: Drents Hopbier op 12-08-2020  15:23 uVoor een 1/2 liter flesje?

Hopbier

Heb fles van 330 ml waar ik dus 3.6 per fles doe

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Fijmansbeer op 12-08-2020  16:54 uHeb fles van 330 ml waar ik dus 3.6 per fles doe
Ik vind een 11 g/L best wel spannend.
Ik durf dat niet.
Ik gebruik 4 g/L vanaf begin mei, zo in oktober ga ik weer naar 6 g/L.
Ik ben geen liefhebber van dat het bier spontaan uit de fles komt.
Dan maar wat minder prik!
Vandaag overkwam me het met een Westmalle dubbel uit de koelkast.

BikerEddy

Citaat van: Fijmansbeer op 12-08-2020  16:54 uHeb fles van 330 ml waar ik dus 3.6 per fles doe
Is inderdaad best veel,  ik bottel mijn tripels altijd 7-8 g/L, wat aan de hoge kant is.
Nog nooit spuiters of ploffers gehad.

EBC

Een tripel heeft doorgaans een stevige CO2 verzadiging. Ga maar uit van 7 g/l CO2.
Om dat te bereiken met een volledig uitgegist bier dat is gelagerd bij 20 °C, moet je 11,2 g/l sucrose toevoegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.