Brouwautomaatpomptemperatuur

Gestart door Jan de Graaff, 11-08-2020 20:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan de Graaff

Naast een leuk woord voor Galgje (zie onderwerp), wilde ik het grote, 1900+ posts topic van de Arsegan Easy Brew 30 niet vervuilen met een gelinkt vraag. Vandaar een nieuw topic..

Citaat van: Derp op 04-08-2020  19:11 uHeeft iemand de pomp van de Easybrew 30 al eens vervangen voor een model dat wel kokend wort mag verpompen? Lijkt me interessant omdat dan het werken met platenwisselaar mogelijk wordt: laatste 10 min kokend wort rondpompen om te ontsmetten en dan met relatief weinig koelwater snel terugkoelen terwijl je het wort het vat in pompt.
Op zich een interessante vraag, zeker ook voor mensen met een ander merk ketel dan de Easybrew 30.
Ik heb zelf een 15 L Klarstein Brauheld ketel en daarvan wordt aangegeven dat ie van 30 tot 140 ºC werkt. Nou kookt wort op 100 ºC, dus ik ben er altijd vanuit gegaan dat de ketel (en alles wat daar in zit) tot 140ºC aankan. Ik pomp ook gewoon de hele tijd, ook tijdens de kook. Tot op heden geen problemen gehad..
Is er iemand die gewoon rondpompt met zijn automaat (al dan niet een Easybrew 30), ook tijdens de kook?

PS. voor Galgje kan 'Brouwautomaatpomptemperatuur' nog uitgebreid worden met 'sensor' en de rest ;)

Rinus

Ik pomp maar kort rond via de pomp tijdens de kook omdat de Easybrew pomp niet gespecificeerd is op deze hoge temperaturen.
Het doel van het rondpompen voor mij is ontsmetten, desinfecteren meer niet.
Ik doe dat voor 30 tot 60 seconden.

CeesM

Wat is het nut om tijdens de kook te pompen? :-\
Ik volg de gebruiksaanwijzing om aan de garantievoorwaarden te voldoen en om geen geld uit te geven voor een andere pomp.

Triplezzz

Ik heb een Grainfather en pomp de laatste 10 min van de kook rond door de tegenstroomkoeler om deze te ontsmetten.
Ik heb alleen problemen gehad met een verstopt kraantje.
Maar deze kan je demonteren tijden het koken.

Pieter1954

Citaat van: Triplezzz op 12-08-2020  08:24 uIk heb een Grainfather en pomp de laatste 10 min van de kook rond door de tegenstroomkoeler om deze te ontsmetten.
Ik heb alleen problemen gehad met een verstopt kraantje.
Maar deze kan je demonteren tijden het koken.

idem, +1

hansHalberstadt

Hangt er dus vanaf of een dompelkoeler of tegenstroomkoeler gebruikt. Tegenstroomkoeler is ten zeerste aan te raden om die op die manier te ontsmetten. Dompelkoeler wordt vanzelf ontsmet als je die in de kokende wort zet. dus vooral de combinatie hittebestendige pomp/tegenstroomkoeler is relevant lijkt mij.

beermenke

Rondpompen tijdens koken lijkt me overbodig. Het wort circuleert toch met rollende kook.

hansHalberstadt

Citaat van: beermenke op 12-08-2020  12:37 uRondpompen tijdens koken lijkt me overbodig. Het wort circuleert toch met rollende kook.
Niet voor rollende kook dus, maar om je koeler vrij te krijgen van levende microorganismen of om snel te kunnen koelen naar 80 graden als je een tegenstroomkoeler gebruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.