Gestokte vergisting nog te redden?

Gestart door Sjoerd, 09-08-2020 09:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Door een kapotte klimaatkast is mijn vergisting gestokt. Zakje korrel erbij heeft niet geholpen, gistvoeding erbij heeft niet geholpen, een flinke starter, opgeschaald met 2 liter wort heeft niet geholpen. Hij moet nog zo'n 15 punten naar beneden en ik ben door mijn opties heen. Dus als iemand nog een suggestie heeft dan hoor ik het graag

orangeloo

Citaat van: Sjoerd op 09-08-2020  09:01 ueen flinke starter, opgeschaald met 2 liter wort heeft niet geholpen.

Hoi Sjoerd,

Je kan je bier zeker nog reanimeren  ^-^
Je moet het jong bier in delen bij de starter voegen. NIET in 1 keer.
Dus je bier overhevelen, gist opvangen, starter maken en dan iedere keer een liter of 2 - 3 toevoegen aan de starter.
Heb je het boek van Adie H2O? Daar staat het ook in. Succes  :brouwen:

Ik vraag mij overigens af of het door een kapotte gistkast komt  :weetniet:

Sjoerd

Hoi Angelo, dank! Koeling werkt niet goed en toen de temperatuur te hoog opliep heb ik s'nachts toen het koeler was de deur van de kast open gezet. Temperatuur in een paar uur tijd met 3 graden gedaald, maar de gisting er ook mee gekapt. Ps, als me dat voor die 14 liter te veel werk is en ik bottel hem gewoon gist ie dan wel het bottelsuiker weg?

orangeloo

Citaat van: Sjoerd op 09-08-2020  11:12 uHoi Angelo, dank! Koeling werkt niet goed en toen de temperatuur te hoog opliep heb ik s'nachts toen het koeler was de deur van de kast open gezet. Temperatuur in een paar uur tijd met 3 graden gedaald, maar de gisting er ook mee gekapt. Ps, als me dat voor die 14 liter te veel werk is en ik bottel hem gewoon gist ie dan wel het bottelsuiker weg?

Hoeveel graden is hij uiteindelijk geworden? Gist gaat zomaar niet dood. Wat is het SG op dit moment? Als de gist ter zielen is zal hij de bottelsuiker ook niet vergisten. Maar als de gist niet ter zielen is heb je wellicht een ander probleem. Door het bottelen komt er weer wat zuurstof bij, als hij dan toch gaat vergisten zal hij wellicht niet alleen de bottelsuiker maar ook de restsuikers vergisten. Gevolg Bommetjes.  :proost:

Zie het niet als teveel werk maar als een leermoment. Leer van je fouten.  :brouwen:

Sjoerd


orangeloo

Citaat van: Sjoerd op 09-08-2020  12:33 u25,5 graden is ie geworden

Daar kan gist wel tegen hoor.

Sjoerd

SG is 1033, ik zal vanavond als ik thuis ben eens lezen in het boek van Adrie, gaan we nog even klussen!

beun

Hoi Sjoerd, ik geloof niet dat het met de temperatuurschommelingen te maken heeft. Lijkt mij waarschijnlijker dat door de lage svg van de s33 je een lager eind sg hebt dan verwacht. Evt kun je nog een var. diastaticus toevoegen als dat past in bij het type bier dat je wil brouwen .

groet stefan

CeesM

Citaat van: Sjoerd op 09-08-2020  12:33 u25,5 graden is ie geworden
Lijkt me een aangenaam temperatuur voor de meeste gisten. Daar worden ze actief van. Wij wat minder. ;)

William

Hoe meet je het sg?

Als je dat met een refractometer doet, moet je het eerst nog omrekenen.

Proeft het nog zoet? Sg 1033 zal zeker nog behoorlijk zoet zijn.

hansHalberstadt

Wat was je begin SG en is het een licht of donker bier?

Sjoerd

Begin SG 1089, wel in 1 klap van heel actief gekapt toen de temperatuur naar beneden ging. Donker bier, volmout met 80% pale, 10% donkere tarwe, 10% cara 120. Daarna zakje US 05 erbij, werkte niet, daarna gistvoeding erbij, ook niet, daarna starter van 1 liter met US 05, dag laten draaien, 2 liter wort erbij, dag laten draaien en toegevoegd. Toen is hij meteen 3 punten gedaald, nu in 2 dagen 2 puntjes gedaald volgens mijn ispindel. Als ik hem nu meet verwacht ik hem op 1030 ongeveer, maar zou eigenlijk onder de 1020 uit moeten komen met de US05.

hansHalberstadt

Zware donkere bieren hebben vaak een lagere SVG. jij zit nu op 65% SVG en dat heb ik ook vaak gehad met een zwaar donker bier met een gist die van nature al niet heel ver doorgist. Heb je nog extra suiker toegevoegd? Zo niet dan lijkt me dit eind SG redelijk normaal. Is het echt helemaal gestopt met gisten?

Sjoerd

Geen extra suiker toegevoegd, Blubt af en toe, maar onregelmatig. Met die US 05 zou hij hem toch gewoon verder moeten trekken?

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 10-08-2020  00:06 uGeen extra suiker toegevoegd, Blubt af en toe, maar onregelmatig. Met die US 05 zou hij hem toch gewoon verder moeten trekken?
Misschien wel maar dan zou ik er eerst een starter van maken. Korrelgist toevoegen aan een zwaar bijna uitgegist bier werkt dacht ik niet. (Maar zelf nooit uitgeprobeerd.)

hans_nwk

Een methode die hierboven genoemd is en ooit door Adrie geintroduceerd denk ik is een starter maken en zodra die op gang is een paar keer een portie jongbier aan toevoegen zodat de gist kan wennen om de omstandigheden in het vat.

Ook liefst de starter op dezelfde temperatuur of (of de starter iets koeler dan het gistingsvat) voor toevoegen.

De US-05 die toegevoegd is maakt het wat spannend of je aan het eind van de vergisting zit, met de S33 had dit inderdaad wel gekund.

Sjoerd

Ik heb gekeken naar de oplossing die Angelo me gestuurd heeft, maar ik kies ervoor om hem met 1033 te bottelen. Deze versie ga ik toch nooit meer brouwen en ik kan hem alleen reanimeren met BE-256. Dus ik geloof het voor 14 liter wel, de andere helft heb ik gelukkig succesvol vergist met de W1762😀. Geeft me de volgende vraag. Is het risico dat hij dat hij alsnog aan de slag gaat als hij extra zuurstof krijgt bij bottelen? Anders gezegd, ik kan hem ook bewust wat zuurstof laten happen. Krijg ik wel sneller oxidatie, maar dat vind ik in een donker bier doorgaans niet zo hinderlijk. Dus wat is wijsheid? Hij is al heel wat dagen bij een hoge constant op 1033.

Neetje

Citaat van: Sjoerd op 10-08-2020  00:06 uGeen extra suiker toegevoegd, Blubt af en toe, maar onregelmatig.

Dus nog enige activiteit. Met alleen gist toevoegen (en gistvoeding) heb je geen explosieve gistgroei.
Door de hoge tempertuur in het begin zullen een aantal essentiele stoffen niet meer aanwezig zijn, reeds genuttigd door de gist.
Mss wat meer tijd nemen. De laatste 10 puntjes eraf kan best 1 à 2 weken duren.

Of Orangelo advies opvolgen.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 10-08-2020  00:06 uGeen extra suiker toegevoegd, Blubt af en toe, maar onregelmatig. Met die US 05 zou hij hem toch gewoon verder moeten trekken?

De vergistingsgraad die je haalt is afhankelijk van de gebruikte gist maar ook van de storting.
Je hebt 80% pale, 10% donkere tarwe, 10% cara 120 gebruikt. Mouten die stuk voor stuk zorgen voor een lagere vergistingsgraad dan pilsmout...

Sjoerd

Ik moet concluderen dat die US 05 niets meer gedaan heeft, achteraf had ik hem met een klein startertje eerder toe moeten voegen. Ik ga hem gewoon bottelen, ik had redelijk wat bitterheid, wat de zoetigheid hopelijk een klein beetje compenseert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.