Melkzuurinfectie?

Gestart door lexkato, 08-08-2020 09:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lexkato

Ik heb onlangs een Weizen gebrouwen die ik 4 weken geleden heb gebotteld.
Nu heeft deze een een enorm zure smaak gekregen maar hij ruikt niet zuur.
Ik heb de pH ook gemeten pH 3.3 dus ja dat is wel zuur :-[
Daarnaast had ik ook een deel op vat gezet hiervan is de pH 3.8 dus ook zuur maar minder.

Voor het bottelen kon ik nog geen smaakafwijking proeven maar heb mij er toen ook niet echt op geconcentreerd of er iets zuurs in zat.
Wel liep de vergisting erg traag en haalde ik niet helemaal het beoogde eind SG

Ik heb een paar vragen waarop jullie hopelijk een antwoord hebben?

- kan het verschil in pH Komen doordat de bacterie de bottelsuiker heeft omgezet in melkzuur ipv Alcohol?
   Er zit wel koolzuur op het bier.

- kan deze infectie ook ervoor zorgen dat de vergisting moeizaam verloopt?


Dund

Dit klinkt als een infectie ik heb het jaren geleden ook gehad in meerdere brouwsels achter elkaar. Op een gegeven moment werd ik er moedeloos van. Echt alles tien keer schoongemaakt en schoon gestoomd. En ik kwam er maar niet achter. Uiteindelijk bleek het een slangetje van de blow off te zijn pas toen die in de caustic was geweest was ik er vanaf.

Een diepte reiniging van al je materialen is De enige oplossing ben ik bang.

Jan de Graaff

Heb ik ook een keer gehad, precies zoals beschreven. Bleek ook een infectie te zijn.
Omdat het meeste van mijn spullen RVS is, viel de 'diepte' reiniging mee, maar vergt wel aandacht.

Mijn vrouw vond het bier, in tegenstelling tot mij, niet vies. Wel te zuur om een heel flesje van op te drinken.
De grap was, echter, dat mijn beste vriend en zijn vrouw het bier heerlijk vonden. Zij hebben de halve batch gekregen!
De andere helft, geef ik toe, is via het gootsteenputje aan zijn einde gekomen; ik had de flesjes weer nodig.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het helemaal geen mislukking hoeft te zijn, het bier, ondanks de infectie. Het is weliswaar niet wat je beoogt had, maar het is niet bedorven of zo. Je kunt het prima drinken en smaken verschillen. Ik heb ook weleens gelezen van collega-hobbybrouwers dat bij hen het zuur door de tijd heen langzaam afnam, maar dat duurde wel even; in een enkel geval een jaar of twee.

Misschien is het nu wel een soort "Berliner Sauer"? Dat is een zuur weizen bier.

hansHalberstadt

Geen last gehad van fruitvliegjes?

lexkato

Fruitvliegjes ::)??

Zou dat een oorzaak kunnen zIjn dan?

hansHalberstadt

Citaat van: lexkato op 09-08-2020  14:21 uFruitvliegjes ::)?

Zou dat een oorzaak kunnen zijn dan?

Ja 1 fruitvliegje in je bier is al genoeg voor een melkzuurinfectie.Zelf een keer meegemaakt. Ze zaten onder de rand van het deksel en niet eens in het bier zelf, maar dat was toch genoeg om 1 gebotteld fustje te besmetten.

lexkato

Weer wat geleerd en ga dit dus goed in de gaten houden.

Het verschil in pH tussen de fles 3.2 en het vat 3.8 komt dit door het toevoegen van de bottelsuiker of doordat we het vat direct koud hebben gezet en de flessen warm voor de hergisting?



Juindorper

Citaat van: JanDeGraaff op 09-08-2020  12:06 uHeb ik ook een keer gehad, precies zoals beschreven. Bleek ook een infectie te zijn.
Omdat het meeste van mijn spullen RVS is, viel de 'diepte' reiniging mee, maar vergt wel aandacht.

Mijn vrouw vond het bier, in tegenstelling tot mij, niet vies. Wel te zuur om een heel flesje van op te drinken.
De grap was, echter, dat mijn beste vriend en zijn vrouw het bier heerlijk vonden. Zij hebben de halve batch gekregen!
De andere helft, geef ik toe, is via het gootsteenputje aan zijn einde gekomen; ik had de flesjes weer nodig.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het helemaal geen mislukking hoeft te zijn, het bier, ondanks de infectie. Het is weliswaar niet wat je beoogt had, maar het is niet bedorven of zo. Je kunt het prima drinken en smaken verschillen. Ik heb ook weleens gelezen van collega-hobbybrouwers dat bij hen het zuur door de tijd heen langzaam afnam, maar dat duurde wel even; in een enkel geval een jaar of twee.

Misschien is het nu wel een soort "Berliner Sauer"? Dat is een zuur weizen bier.
Ga er maar van uit dat die vriend van je zijn helft ook door het riool gaat spoelen.
Bier met een melkzuurbacterie is echt niet weg te krijgen.

Jacques

Citaat van: Juindorper op 10-08-2020  00:57 uGa er maar van uit dat die vriend van je zijn helft ook door het riool gaat spoelen.
Bier met een melkzuurbacterie is echt niet weg te krijgen.

Smaken verschillen. Zelf vind ik het wel lekker als er geen andere rare smaken zich ontwikkeld hebben.

Door het bier lang te bewaren wordt de zure smaak zachter, malser noem ik dat. Het mooie is dat zure bieren veel minder last hebben van de ontwikkeling van verouderingssmaken dan veel andere bieren.

Jan de Graaff

Citaat van: Juindorper op 10-08-2020  00:57 uGa er maar van uit dat die vriend van je zijn helft ook door het riool gaat spoelen.
Bier met een melkzuurbacterie is echt niet weg te krijgen.
Nee hoor, zoals Jacques al aangaf, smaken verschillen. Zij vonden het echt lekker en hebben de helft al op..
Wat ik al zei: het was zuur, niet bedorven.

Melk die zuur is, is bedorven; en dat is heel erg vies. Maar 'melkzuur' heeft weinig te maken met bedorven melk.
Melkzuur zit in van alles wat we dagelijks consumeren; van yoghurt tot en met zuurkool.
Waar we het over hebben is bier met een melkzuur-infectie en dat hoeft helemaal niet vies te zijn. Je moet er wel van houden, dat wel. Niet iedereen is dol op zuurkool (ik toevallig wel – op z'n Alsaciène liefst; met spek, worst, varkensknie, aardappelen en alles – maar dan weer niet op zuur bier).

hansHalberstadt

Ik zou dan in ieder geval proberen een paar flesjes lang te bewaren om te zien hoe de smaak zich ontwikkelt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.