Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aantal gisten stijgt, beschikbaarheid in Nederland daalt  (gelezen 2354 keer)

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Land: nl
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
Aantal gisten stijgt, beschikbaarheid in Nederland daalt
« Gepost op: 07-08-2020 09:15 u »
Het valt op dat, nadat het de goede kant op ging met het aanbod van gisten in Nederland. Dit weer een stuk minder is geworden.
Bij sommige bekende webshops is een groot deel van het vloeibare assortiment vaak uitverkocht of niet voorradig.
Ook de mooie gisten van Imperial en The Yeast Bay zijn helaas niet meer te verkrijgen in Nederland. Omdat giststammen voor een groot deel ons bier bepalen vind ik dat jammer.

Ik heb dit topic aangemaakt om te discussiŽren hoe we aan mooie gisten kunnen komen en welke gisten in Nederland welkom zouden zijn in het assortiment van de webwinkels.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Aantal gisten stijgt, beschikbaarheid in Nederland daalt
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2020 09:24 u »
Ik denk dat als er voor elk biertype 12 gisten zijn er per gist drie pakjes per maand verkocht worden.

Als iedereen dezelfde gisten koopt zullen alle brouwwinkels ze wel gaan voeren.
Ik zal wel een lijstje maken met gistsoorten die ik gebruik per biertype en als iedereen alleen maar die koopt blijven die mooi beschikbaar, is dat een idee?
 :biersmile: ;D :proost:

Of er moet 20x zoveel gebrouwd worden in NL dan komt het ook goed.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2020 09:43 u »
Of er moet 20x zoveel gebrouwd worden in NL dan komt het ook goed.
Internationaal regelen, er kan tegenwoordig logistiek heel veel.
Of een centrale gistimporteur,  goed voor het aanbod en alle shops kunnen profiteren.

Offline HJvK[nl]

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2020 13:05 u »
Dat laatste zou mooi zijn. Maar wie springt er in dat gat?

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-08-2020 10:32 u »
Wat mij het meest verbaast is dat het aanbod slinkt, maar ik daar vrij weinig over hoor op het forum.

Zou dat betekenen dat wij als Nederlandse brouwers, niet veel met gisten experimenteren of allemaal dezelfde gisten gebruiken? Weinig vernieuwend zijn? Ik heb geen idee.  :weetniet:

Een van de interesantste aspecten van bouwen vind ik namelijk het proberen van gisten en hun profiel en smaak/eigenschappen herkennen/leren om tot een gewenst resultaat te komen of om out-of-the box te brouwen of te experimenteren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 10-08-2020 10:40 u »
Wat mij het meest verbaast is dat het aanbod slinkt, maar ik daar vrij weinig over hoor op het forum.

Zou dat betekenen dat wij als Nederlandse brouwers, niet veel met gisten experimenteren of allemaal dezelfde gisten gebruiken? Weinig vernieuwend zijn? Ik heb geen idee.  :weetniet:

Een van de interesantste aspecten van bouwen vind ik namelijk het proberen van gisten en hun profiel en smaak/eigenschappen herkennen/leren om tot een gewenst resultaat te komen of om out-of-the box te brouwen of te experimenteren.

Wat ik probeer is om zeldzame gisten veilig te stellen via een reincultuur. Zo heb ik enige tijdje geleden de verboden vrucht gist (WY3463) 'gered' (dank aan Biertje 1985 en TDP) en heb nog wat van die niet meer verkrijgbare gisten zoals de originele Raaf witbier gist, Delta X (Kolsch gist van triple-W). Als meerdere mensen dat doen kun je samen minder afhankelijk worden van de grillen in de gistmarkt.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-08-2020 12:44 u »
Het is inderdaad fijn dat mensen, zoals hansHalberstadt op een goede manier gisten opslaan, echter is dat voor de meeste niet te doen.
Zelf probeer ik een heel beperkt vloeibaar gistbankje te behouden en dat is niet makkelijk, ook de Forbidden Fruit gist die gelukkig nu is opgeslagen bleek niet zo vitaal meer te zijn.

Ik ben niet heel erg goed op de hoogte, maar met bevriezen met glycerol heb ik slechte ervaring, gek genoeg.

Met Agar-Agar en specifieke equipment is voor mij en ik denk de meeste mensen lastig. Misschien is er iemand die dit erg leuk vind en een forum gistbankje kan starten zoals vroeger de Zeeuwse gistbank bestond. :nut:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 10-08-2020 12:59 u »
Met Agar-Agar en specifieke equipment is voor mij en ik denk de meeste mensen lastig.
Ik weet niet waarom het zo lastig is. Het is even een uitleg en wat praktische ervaring opdoen zodat je weet waar je op moet letten. Het lastige is volgens mij vooral dat mensen denken dat het lastig is. en de specifieke equippment valt ook wel mee. Je kunt zelfs met heel simpele middelen werken zoals een entnaald gemaakt van een fietsspaak en weerstandsdraad. [1] en een glazen potje met agar. maar entaalden zijn ook helemaal niet duur:
https://www.magneetroerder.com/winkel/product_categorie/entnaald-met-herbruikbaar-handvat/

[1]
https://www.conrad.nl/p/weerstandsdraad-565-m-thomsen-10-m-421201?WT.mc_id=gshop&gclid=EAIaIQobChMIntDCnLyQ6wIVCPhRCh159AWlEAQYASABEgKamfD_BwE&gclsrc=aw.ds&tid=9774089998_102830953594_pla-305114331020_pla-421201&WT.srch=1&vat=true&insert_kz=8J

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-08-2020 14:56 u »

Wat mij op valt is dat als je een pak vloeibare gist koopt die niet veel gebruikt wordt (denk aan ondergisten,Kolsch ed.) dat het pak dan vaak al een half jaar oud is. Leveranciers zullen er daarom ook niet happig op zijn om deze op voorraad te leggen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 12-08-2020 23:58 u »
Wat mij op valt is dat als je een pak vloeibare gist koopt die niet veel gebruikt wordt (denk aan ondergisten,Kolsch ed.) dat het pak dan vaak al een half jaar oud is. Leveranciers zullen er daarom ook niet happig op zijn om deze op voorraad te leggen.

Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer er weinig vraag is wordt het aanbod kleiner.

Er is veel overlap in de gisten die aangeboden worden. Het is niet zo vreemd dat er minder 'dubbele' verkocht worden.

Overigens is gist maar ťťn van de ingrediŽnten die de smaak van je bier bepalen. Mout en hop hebben ook grote invloed. Het aanbod hierin is sterk gestegen de laatste jaren. Hierdoor is het mogelijk veel meer verschillende bieren te brouwen.

Gist hoor je een beetje leren kennen. Het is niet zo heel vreemd dat veel commerciŽle brouwerijen een beperkte hoeveelheid verschillende gisten gebruiken. Ze kennen de eigenschappen van de gisten die zij gebruiken door en door...

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 13-08-2020 14:08 u »
Het is een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer er weinig vraag is wordt het aanbod kleiner.
Hoe wordt de vraag en aanbod bepaald? Want iets wat niet te krijgen is kan immers niet gekocht worden.  :nut:

Ik vind het in NL behoorlijk tegenvallen, er is wel meer te verkrijgen maar veel is vaak niet voorradig. Er is tegenwoordig ook zoveel.
Toch haal ik nog veel spullen, ook mouten en zeker hop uit het buitenland. Gist is wat lastiger gezien de verzendtijd. Toch neem ik die gok wel vaak.

Bijvoorbeeld Viking smoked mouten, Naked Oats Malt, Heidelberger Pilsmout, Melanoidin tarwe.

Daarnaast zijn er een aantal gisten die ik goed ken en graag gebruik niet meer te verkrijgen, zoals Forbidden Fruit, Conan (Barbarian/Vermont ale), Joystick, en Juicy (Imperial).

Verse (buitenlandse) hoppen zijn bij bepaalde buitenlandse adressen verser en goedkoper te verkrijgen, en het aanbod is veel groter.
Ook in landen waar de markt niet groter is dan Nederland helaas.

Wellicht ben ik iemand die bij toeval graag de minder gangbare producten verbruikt. Het is verder geen probleem want de spullen zijn doorgaans via mijn vaste buitenlandse adressen te verkrijgen, het kost alleen wat meer brouwplanning. Daarbij zou ik het wanneer mogelijk graag uit NL halen puur omdat ik liever mijn geld in het binnenland laat circuleren. (al word ik betaald door Amerika >:D)

Goed dit was even offtopic, het gaat immers over gist.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 13-08-2020 15:07 u »
Wellicht is de markt in NL/BE gewoon te klein, en is de wereld te klein geworden.

Waar ik eerder juist zoveel mogelijk van alles wou proberen, draai ik het nu steeds meer om. Hoeveel verschillende bieren kan ik brouwen met dezelfde ingrediŽnten, of met minimale aanpassing.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 13-08-2020 20:12 u »
5 mouten, 3 gisten. En dan wat hop. Vooral Engels. En suiker. Meer heb je niet nodig om bijna alle bierstijlen te kunnen brouwen.
Tja wanneer je Amerikaans wil, dan voeg je nog twee hoppen toe.

Alle extra proef je niet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 14-08-2020 22:38 u »
Hoe wordt de vraag en aanbod bepaald? Want iets wat niet te krijgen is kan immers niet gekocht worden.  :nut:

Ik vind het in NL behoorlijk tegenvallen, er is wel meer te verkrijgen maar veel is vaak niet voorradig. Er is tegenwoordig ook zoveel.
Toch haal ik nog veel spullen, ook mouten en zeker hop uit het buitenland. Gist is wat lastiger gezien de verzendtijd. Toch neem ik die gok wel vaak.

Bijvoorbeeld Viking smoked mouten, Naked Oats Malt, Heidelberger Pilsmout, Melanoidin tarwe.

Daarnaast zijn er een aantal gisten die ik goed ken en graag gebruik niet meer te verkrijgen, zoals Forbidden Fruit, Conan (Barbarian/Vermont ale), Joystick, en Juicy (Imperial).

Verse (buitenlandse) hoppen zijn bij bepaalde buitenlandse adressen verser en goedkoper te verkrijgen, en het aanbod is veel groter.
Ook in landen waar de markt niet groter is dan Nederland helaas.

Wellicht ben ik iemand die bij toeval graag de minder gangbare producten verbruikt. Het is verder geen probleem want de spullen zijn doorgaans via mijn vaste buitenlandse adressen te verkrijgen, het kost alleen wat meer brouwplanning. Daarbij zou ik het wanneer mogelijk graag uit NL halen puur omdat ik liever mijn geld in het binnenland laat circuleren. (Al word ik betaald door Amerika >:D)

Goed dit was even offtopic, het gaat immers over gist.

Als iedereen alles in het buitenland zijn spullen koopt zal het aanbod aan ingrediŽnten door Nederlandse en Belgische leveranciers snel minder worden.
Zoals ik schreef is het een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer onze leveranciers de spullen die zij op voorraad hebben niet op tijd verkocht krijgen is het niet vreemd dat het aanbod kleiner wordt. Elke ondernemer wil immers winst maken. Als ze dat niet doen vallen ze om...

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #14 Gepost op: 15-08-2020 13:02 u »
5 mouten, 3 gisten. En dan wat hop. Vooral Engels. En suiker. Meer heb je niet nodig om bijna alle bierstijlen te kunnen brouwen.
Tja wanneer je Amerikaans wil, dan voeg je nog twee hoppen toe.

Alle extra proef je niet.

Welke 3 gisten?

Offline biking rebel

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 26-08-2020 15:18 u »
Als iedereen alles in het buitenland zijn spullen koopt zal het aanbod aan ingrediŽnten door Nederlandse en Belgische leveranciers snel minder worden.
Zoals ik schreef is het een kwestie van vraag en aanbod. Wanneer onze leveranciers de spullen die zij op voorraad hebben niet op tijd verkocht krijgen is het niet vreemd dat het aanbod kleiner wordt. Elke ondernemer wil immers winst maken. Als ze dat niet doen vallen ze om...

Als ik een website van een willekeurige Nederlandse brouwwinkel vergelijk met Two Browar of The Malt Miller vallen met name 2 dingen op:
1. De websites van de laatste 2 zijn een stuk overzichtelijker en de zoekfunctie werkt gewoon (bij Braumarkt krijg je bij het zoeken op pilsmout een paar honderd resultaten, Unibrew is echt een chaos als je snel wat wilt opzoeken)
2. De laatste 2 hebben het meeste wel op voorraad.
3. Klantenservice reageert snel op mail bij de laatste 2.

Ik zou het dus willen omdraaien: zorg dat die website wel goed is (zoekfunctie), verklein je assortiment (pilsmout van 4 merken is overkill) en investeer in een goede klantenservice. Dan bestel ik weer bij bijvoorbeeld Braumarkt (over goed slecht voorbeeld gesproken). Er zijn uitzonderingen qua goede hulp en voorraad zoals Brouwmaatje, maar daar hebben ze niet alles wat ik nodig heb.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 26-08-2020 19:17 u »
verklein je assortiment (pilsmout van 4 merken is overkill) .

Neem je dan de duurste of de goedkoopste of tussenweg. Kan nogal wat schelen. Als je dat verkeerd gokt kan dat betekenen dat klanten toch ergens anders bestellen.

Offline Heuvinger brouwerij

• Super lid
  • Avangard malz, CML yeast, Noord-Nederlandse hop
« Reactie #17 Gepost op: 26-08-2020 19:28 u »
verklein je assortiment (pilsmout van 4 merken is overkill) en investeer in een goede klantenservice.
Er zijn van die mensen die denken dat Barke, Maris Otter pilsmout lekkerder en beter smaakt dan gewone pilsmout.

In het begin van de corona tijd bleek CML (Crossmyloof) geen gisten meer aan het buitenland te leveren vanwege een vergrote binnenlandse vraag.
Ik dacht toen verschillende sasion gisten, oa Bulldog, in Nederland te bestellen, blijkt er amper voorraad te zijn.
Normaal gesproken bestel ik gisten samen met enige zakken mouten om te besparen op de verzendkosten.
Heel gemakkelijk, als mijn gewenste gist er niet is, dan bestel ik ook de mout niet.
Dus gegeven moment een snipperdag genomen, mijn zoon 's morgens om 06.00 naar zijn werk gebracht en stond ik om 09.15 bij Avangard Malz.
Daar voor Ä1 30 een 200 kg mout geladen en bij Alfred Krogemann een vat gehaald.
Met die haal ervaring, de brouw ervaring met Avangard Malz was dat de eerste keer en zeker niet de laatste keer.
Volgende keer wordt wel Avangard Malz Gelsenkirchen ipv van Avangard Malz Bremen, want dat 'binnendoor" schoot niet op.
Een special "B" mout blijf ik wel in Nederland kopen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 27-08-2020 00:31 u »
Er zijn van die mensen die denken dat Barke, Maris Otter pilsmout lekkerder en beter smaakt dan gewone pilsmout.
Maris otter smaakt/ruikt ook anders dan bijv swaen ale, ander gerstras, evenals bij barke en gewone pilsmout. Maar inderdaad een niet te uitgebreid assortiment en een overzichtelijke site met goede info zou een startpunt zijn om de grotere brouwwinkels in nl naar een hoger plan te tillen.

Offline biking rebel

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 27-08-2020 10:44 u »
Neem je dan de duurste of de goedkoopste of tussenweg. Kan nogal wat schelen. Als je dat verkeerd gokt kan dat betekenen dat klanten toch ergens anders bestellen.

Gewoon 2 merken bijvoorbeeld. Budget segment en hoger segment. Ik ben sowieso niet zo'n grote prijzen vergelijker. Ik vind voorraad, versheid, goede service en een toegankelijke website belangrijker dan de laagste prijs.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 27-08-2020 14:21 u »
Gewoon 2 merken bijvoorbeeld. Budget segment en hoger segment. Ik ben sowieso niet zo'n grote prijzen vergelijker. Ik vind voorraad, versheid, goede service en een toegankelijke website belangrijker dan de laagste prijs.
Zo heeft iedereen inderdaad zijn eigen inzichten, zolang je daar maar bewust van blijft gaat het goed.

Tags: