Brewdog Punk IPA >2010 - eerste poging

Gestart door DJF3, 05-08-2020 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DJF3

Op basis van de volgende recepten heb ik een Brewdog Punk IPA recept samengesteld.
(forum >2010 punk ipa, forum <2010 punk ipa, brewdogrecipes, brewersfriend)


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerkketel: Grainfather G30
Naam receptMy Punk IPA (>2010) clone
Brouwdatum7/31/2020
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume20.0 l
Begin SG1.053 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Rager)66 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17.00 lWater uit Haarlemmermeer
11.65 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.00 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC98.0 %
0.10 kgCaramunich IIIWeyermann150 EBC2.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
step 165.0 °C1 min.70 min.3.3 l/kg
step 275.0 °C10 min.10 min.3.3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20.0 gAhtanum - pellets 3.2apellets3.2%60 min.10.6 IBU
12.0 gChinook - pellets 10.5pellets10.5%60 min.20.8 IBU
20.0 gAhtanum - pelletspellets3.2%15 min.2.8 IBU
20.0 gChinook - pellets 10.5pellets10.5%15 min.9.2 IBU
27.5 gChinook - pellets 10.5pellets10.5%whirlpool9.5 IBU
24.0 gAhtanum - pellets 3.2apellets3.2%whirlpool2.5 IBU
16.0 gNelson Sauvin - pellets 10.7pellets10.7%whirlpool5.6 IBU
12.5 gSimcoe - pellets 12.9apellets12.9%whirlpool5.3 IBU
75.0 gAhtanum - pellets 3.2apellets3.2%koudhop0.0 IBU
37.5 gChinook - pellets 10.5pellets10.5%koudhop0.0 IBU
32.5 gSimcoe - pellets 12.9apellets12.9%koudhop0.0 IBU
23.0 gNelson Sauvin - pellets 10.7pellets10.7%koudhop0.0 IBU
20.0 gAmarillo - pellets 10.5apellets10.5%koudhop0.0 IBU

LET OP dat ik geen whirlpool heb gedaan maar Hop Stand. Bij BrouwHulp kan ik dit niet invoeren. (Hopstand: na het koken het wort koelen tot 84 ºC en dan nog 10 minuten deze hop bij de kook-hop in de hopspider). Het afkoelen ging redelijk snel (paar minuten).


Gist
HoeveelheidNaamType
11.0 gSafale American (US-05)bovengist

Na het brouwen - SG: 1060
De hoeveelheid dry-hop lijkt me erg groot? (188 gram).

Zou ik het dry-hop schema nog moeten aanpassen?
Normaal lager ik 10-14 dagen maar de dry-hop staat op 5 dagen: moet ik deze dus (ong.) halverwege het lagerings proces toevoegen?
Andere meningen/tips mbt dit recept?

Uiteraard laat ik weten hoe het resultaat smaakt.

Groeten
DJ
 



Jan de Graaff

BrewDog heeft de meeste (zo niet alle) recepten beschikbaar gesteld. Erg mooi en indrukwekkend boekwerk, kan niet anders zeggen! En ideaal om inspiratie op te doen of biertjes 1:1 na te brouwen:
https://www.brewdog.com/uk/community/diy-dog

DJF3

Citaat van: JanDeGraaff op 05-08-2020  12:52 uBrewDog heeft de meeste (zo niet alle) recepten beschikbaar gesteld. Erg mooi en indrukwekkend boekwerk, kan niet anders zeggen! En ideaal om inspiratie op te doen of biertjes 1:1 na te brouwen:
https://www.brewdog.com/uk/community/diy-dog
Absoluut ("brewdogrecipe" link boven in mijn post). Maar qua hops is er niet genoeg info.
- Welke alfa #% gebruiken ze?
- Wat is beginning/middle/end?

Jan de Graaff

Citaat van: DJF3 op 05-08-2020  13:07 uAbsoluut ("brewdogrecipe" link boven in mijn post). Maar qua hops is er niet genoeg info.
- Welke alfa #% gebruiken ze?
Dat is een beetje uitvogelen/proberen met behulp van de IBU rechtsboven (40 voor de Punk IPA). Brouwsoftware als Brewfather en dergelijken berekenen dat voor je. Alfa percentage verschilt per jaar en per kweker, dus je kunt alleen afgaan op wat je kunt krijgen.
Citaat van: DJF3 op 05-08-2020  13:07 u- Wat is beginning/middle/end?
Beginning is, zo goed als zeker, op 60 minuten. Middle zou ik proberen op 30 of 20 minuten in de brouwsoftware en kijken wat het doet met de IBUs. End is op 5 of 0 minuten, zou ik zo denken.

Biertje1985

Je kan ook naar brewdogrecipes.com gaan, daar heb je het boekwerk online zonder PDF download.

Echter de recepten zijn een richtlijn, geen echt beproefde recepten voor een homebrew systeem. Volgens mij is het van
het commerciele volume 1op1 terug geschaald, want je moet doorgaans bijzonder hoge rendementen hebben om met de opgegeven hoeveelheden mout
tot het juiste begin SG te komen.

Succes met het recept, blijft een lekker biertje zo,een punk.

Jan de Graaff

Citaat van: Biertje1985 op 07-08-2020  08:08 uEchter de recepten zijn een richtlijn, geen echt beproefde recepten voor een homebrew systeem. Volgens mij is het van
het commerciele volume 1op1 terug geschaald, want je moet doorgaans bijzonder hoge rendementen hebben om met de opgegeven hoeveelheden mout tot het juiste begin SG te komen.
De recepten zijn zeker een richtlijn, maar Brew Dog komt voort uit de homebrew-scene, dus ze hebben er zeker affiniteit mee (vandaar dat ze ook hun recepten delen, zeggen ze). Ik heb er laatst eentje van een porter – die ik wil gaan brouwen voor Kerst – in Brewfather gezet en er eigenlijk niet eens zoveel aan hoeven veranderen om tot ongeveer dezelfde waardes te komen. In de hop heb ik wel wat moeten sleutelen om in de buurt van de opgegeven IBU te komen (voornamelijk moeten verminderen (gram/liter), het werd te hoog). De EBU en begin SG was bijna goed en ik heb dus niks aan veranderd aan de moutstort anders dan wat afgerond op de gewichten (ik brouw ca. 12 liter). De percentages zijn nagenoeg gelijk.

Goed, tot zover de theorie. Ik moet het nog wel gaan brouwen... Dat wordt in september, als de temperaturen wat aangenamer zijn voor een brouwdag.

DJF3

Heb deze gisteren opnieuw gebrouwen en alles zit in het gistvat, inclusief een Tilt Hydrometer.
In 24 uur is de SG van 1055 naar 1054 gegaan.
Temperatuur gistvat: Eerst 18 graden, nu verhoogd naar 22 graden
Gist: US-05 korrel
Gistvat: Grainfather conical fermenter (die goed dicht lijkt te zitten)
Waterslot: 3-delig goedkoop

Heel af en toe gaat er een bubbeltje door het waterslot, echt heel af en toe. Ik moet zeggen dat ik gisteren voor het toevoegen van de gist maar heel kort (20-30 seconden) met een RVS lepel heb geroerd voor de beluchting. Zou dat misschien te weinig geweest zijn en kan dat deze niet-startende-vergisting verklaren?

PANIEK

:-)
Hoe zou ik de vergisting weer op gang kunnen krijgen?

William

Geen paniek maar geduld ;)

Hoeveel zakjes gist op hoeveel liter? [edit] in recept zie ik 11 gram op 20 liter: moet voldoende zijn.
Bij welke temperatuur heb je de gist toegevoegd?

Als de gist iets ouder was, kan het langer duren voordat de vergisting start

DJF3

Citaat van: William op 23-08-2020  18:22 uGeen paniek maar geduld ;)

Hoeveel zakjes gist op hoeveel liter? [edit] in recept zie ik 11 gram op 20 liter: moet voldoende zijn.
Bij welke temperatuur heb je de gist toegevoegd?

Als de gist iets ouder was, kan het langer duren voordat de vergisting start

Geduld: haha, dat is moeilijker dan brouwen :-) Ben zo gewend aan een vergisting na 1 uur start en dan 4 dagen tekeergaat als een gek.

Gist: 1 zakje (11 gram) Safale US-05 korrelgist
Toegevoegd: wort was ongeveer 22-23 graden
Batch: 23 liter in gistvat

Henielma

Geduld inderdaad. Anderhalve week geleden ook met de US05 19 liter vergist. De gist geent bij 18 ºC en na ruim 20 uur begint de vergisting. Was een vers zakje gist met houdbaarheidsdatum tot 06 2022. Vergisting is geen wedstrijd. Beter rustig aan beginnen. Zie onderstaande vergistingscurve van dit bier. De paarse curve is de hevigheid van de vergisting. Na iets minder dan een dag begint de koolzuurproductie. Jongbier van 18 ºC neemt eerst zelf best wel wat koolzuur op. 

 

Ik zou de temperatuur weer naar 18 of 19 ºC bij je bier.

DJF3

Citaat van: Henielma op 23-08-2020  18:51 uGeduld inderdaad. Anderhalve week geleden ook met de US05 19 liter vergist. De gist geent bij 18 ºC en na ruim 20 uur begint de vergisting. Was een vers zakje gist met houdbaarheidsdatum tot 06 2022. Vergisting is geen wedstrijd. Beter rustig aan beginnen. Zie onderstaande vergistingscurve van dit bier. De paarse curve is de hevigheid van de vergisting. Na iets minder dan een dag begint de koolzuurproductie. Jongbier van 18 ºC neemt eerst zelf best wel wat koolzuur op. 

Ik zou de temperatuur weer naar 18 of 19 ºC bij je bier.

@Henielma:  bedankt voor de geruststellende woorden. Ik zal het gistvat weer naar 18-19 graden brengen en morgen kijken hoe het gaat.

DJF3

Citaat van: Henielma op 23-08-2020  18:51 uGeduld inderdaad. Anderhalve week geleden ook met de US05 19 liter vergist. De gist geent bij 18 ºC en na ruim 20 uur begint de vergisting. Was een vers zakje gist met houdbaarheidsdatum tot 06 2022. Vergisting is geen wedstrijd. Beter rustig aan beginnen. Zie onderstaande vergistingscurve van dit bier. De paarse curve is de hevigheid van de vergisting. Na iets minder dan een dag begint de koolzuurproductie. Jongbier van 18 ºC neemt eerst zelf best wel wat koolzuur op. 
Ik zou de temperatuur weer naar 18 of 19 ºC bij je bier.

Mocht de vergisting morgen nog niet gestart zijn, wat zou ik dan het beste kunnen doen?
- gist + gistvoeding toevoegen?
- alleen gistvoeding toevoegen?
- beluchten (en evt. gist toevoegen?)
Voordat de officiele vergisting start moet ik toch ook beluchten, dat is dan toch net zo onveilig als dat ik dat nu zou doen?

DJF3

De Tilt geeft momenteel aan dat de SG 1042 is!
 :groots:
Er is activiteit :-)

Geduld is een schone zaak.

Jacques

Citaat van: DJF3 op 23-08-2020  18:36 uGeduld: haha, dat is moeilijker dan brouwen :-) Ben zo gewend aan een vergisting na 1 uur start en dan 4 dagen tekeergaat als een gek.

Als de vergisting na een uur start ent je teveel gist... Dit kan leiden tot bieren die wat leeg van smaak zijn. Beter is het als de vergisting start na zo'n 4 tot 8 uur.

DJF3

Citaat van: Jacques op 24-08-2020  22:36 uAls de vergisting na een uur start ent je teveel gist... Dit kan leiden tot bieren die wat leeg van smaak zijn. Beter is het als de vergisting start na zo'n 4 tot 8 uur.

Dat is interessant. Wat er dan verkeerd kunnen gaan?
- Teveel belucht vlak voor het toevoegen van de gist?
- Gist of bier te warm/koud na het toevoegen van de gist?

Jan de Graaff

Citaat van: DJF3 op 26-08-2020  12:42 uDat is interessant. Wat er dan verkeerd kunnen gaan?
- Teveel belucht vlak voor het toevoegen van de gist?
- Gist of bier te warm/koud na het toevoegen van de gist?
Korrelgist – en dus ook Fermentis Safale US-05 – heeft geen beluchting nodig en je hoeft ook geen starter te maken of te hydrateren. Dit is vrij recent uitgebreid bediscussieert, ik kan alleen even niet zo snel vinden in welk topic ook alweer.
De dosering is, volgens Fermentis, 50 tot 80 gram per hectoliter; dus voor 23 liter ca. 11,5 – 18,5 gram, dus 1 tot 1½ zakje.. Bij een hogere SG zou ik wat meer richting de bovengrens gaan.
De gist toevoegen zou ik op of rond de vergistingstemperatuur doen, maar niet hoger dan zo'n 23ºC tenzij het recept vraagt om vergisting op een hogere temperatuur. Ik zou ook niet lager dan 18ºC doen.
Safale US-05 vergist idealiter tussen de 18 en 28ºC volgens Fermentis.

Jacques

Citaat van: DJF3 op 26-08-2020  12:42 uDat is interessant. Wat er dan verkeerd kunnen gaan?
- Teveel belucht vlak voor het toevoegen van de gist?
- Gist of bier te warm/koud na het toevoegen van de gist?

De hoeveelheid gist dat je ent dient afgestemd te zijn op de hoeveelheid en de zwaarte van het wort.
Beluchten is niet noodzakelijk bij korrelgist.
Als je gist ent bij 22 à 23 ºC zonder temperatuurgecontroleerd te vergisten stijgt de temperatuur van het jonbier snel. De vergisting gaat dan "tekeergaat als een gek". Nadeel hiervan is dat je bier veel hogere alcoholen en esters krijgt (slechte schuimhoudbaarheid en veel fruitige smaken).

DJF3

@JanDeGraaff, @Jacques,
Bedankt voor het delen van deze info!

Hopfenfox

Twee weken geleden gebrouwen conform recept van de website van Brewdog. Alle nummers netjes gehaald en vandaag gebotteld. Het rook prima, mooi licht bier, smaak jongbier ook opperbest. Voor een vergelijk met het origineel  moet ik over drie weekjes maar eens naast elkaar proeven.

Tijdens het brouwen kwam ik er achter dat ik de alfazuren van mijn hop niet had ingevoerd en op het recept van Bredog had gevaren. Mijn hoppen zaten lager in alfazuur en daarom de late hop er vijf minuten voor einde kook ingegooid in plaats van tijdens vlamuit. Dat ongeveer moeten kloppen. De Brewdog Punk IPA zit zelf erg laag in de bitterheid, als ik iets hoger uitkom zou ik dat niet erg vinden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.