Kwaliteit van het bier thuis brouwen

Gestart door Bierie, 05-08-2020 10:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierie

Hallo hobbybrouwers,
Ik wil graag starten met het thuis brouwen en ik heb een aantal vragen.
Ik ben zelf fan van IPA's en voornamelijk de wat zwaardere en hazy varianten met veel hop.

Voor het brouwen van deze bieren, zouden jullie adviseren om te beginnen met een starters/beginners brouwset of een alles-in-een systeem, zoals een brew monk?

Waar ik heel erg benieuwd naar bent is de bierkwaliteit van het brouwen via een starterskit of brew monk. Is het mogelijk om via deze systemen een biertje te brouwen vergelijkbaar met een Hazy IPA van het Uitlje bijvoorbeeld.

Wellicht domme vragen, maar ik ben nog een leek op dit gebied.

Bedankt alvast!

wernerthefox

Ik zou zou goedkoop mogelijk gaan in eerste instantie. Idealiter een keer een dagje meelopen met een andere thuisbrouwer, kijken of je het leuk vindt. Dan even met deze persoon samen kijken wat je voor minimale investering kunt kopen.
Ik brouw zelf nog steeds in 10 L pannen op het gasfornuis. Dat zou ik doen met brew in a bag. Kleine investering in walsenmolen en refractometer. Fermentatie kun je in 3 L plastic bakken doen (Action is je vriend) of in de plastic bakken waar mout in wordt geleverd. En aangezien je geen temperatuur  controle hebt zou ik Voss kveik als gist adviseren. Verder mooi recept aanpassen en schalen voor jouw setup. Brouwze!

Snelbier

Zie reactie van Wernerthefox.  Begin met potten en pannen, kost weinig. Kwaliteit is vooral afhankelijk van jouw brouw-techniek.
Technieken en principes aanleren met potten en pannen.  Met 2 10 L pannen kan je leuke dingen doen, staat vaak al in een keukenkastje.
Misschien kom je er dan wel achter dat je helemaal geen all-in-one systeem wil.
Zelf had ik gauw genoeg van het heen en weer slepen van ketels en verbrande jattten bij uitknijpen van de biab-zak, dus BrewMonk aangeschaft.
Andere forumleden zijn juist van all-in-one ('automaat') teruggegaan naar traditioneel systeem met losse ketels.
Succes,  Snelbier

Bierie


SVB

Ik brouw zelf ook inderdaad nog met 2 pannen (ondertussen van 10l naar 2x 25l) en dat bevalt mij prima.

De stap om vanaf dag 1 een dure brouwautomaat te hebben snap ik niet, hoewel ieder uiteraard meer dan vrij is om dat lekker zelf te bepalen.

Qua kwaliteit van een biertje kan je inderdaad alle kanten op denk ik.

Willem Broekema

Hoi Bierie,

Kwaliteit van een bier zit hem niet in dure spullen, wel in een goede brouwtechniek en kennis van zaken. Héél veel kennis kun je hier op het forum opdoen en in boeken over bierbrouwen.
Ik ben begonnen met een elektrische weckketel, een kunststof filterkuip en plastic vergistingsemmer, maar ben inmiddels overgestapt op een Easy Brew automatische ketel. Ook dit ding heeft zijn beperkingen, en mijn betere bieren hebben niet zozeer te maken met de installatie zelf, als meer met opgedane kennis, en de ruimte die ik nu beschikbaar heb om prettig te kunnen werken. Ook heeft een zelfgemaakte klimaatkast bijgedragen aan de kwaliteit van mijn bier.

Vooral kennis en ervaring draagt bij tot een kwalitatief beter en lekkerder bier. (niet wegnemende dat je nu niet al een lekker bier zou kunnen brouwen.
Ik zou zeggen, begin met wat nu bij je budget past, en ga lekker aan de slag. Wellicht kun je tweedehands spulletjes scoren via het prikbord van dit forum of via Marktplaats. Gaandeweg kom je er wel achter welke manier van brouwen bij jou past. Daar zul je dan ook gaandeweg wat meer in gaan investeren.
Komt tijd, komt raad.
Veel brouw plezier! :brouwen:

Jan de Graaff

Citaat van: Bierie op 05-08-2020  10:52 uWaar ik heel erg benieuwd naar bent is de bierkwaliteit van het brouwen via een starterskit of brew monk. Is het mogelijk om via deze systemen een biertje te brouwen vergelijkbaar met een Hazy IPA van het Uitlje bijvoorbeeld.
Om een deelaspect van jouw vraag te beantwoorden: Ja, je kunt met alle systemen een biertje brouwen dat vergelijkbaar is met een Hazy IPA van het Uiltje bijvoorbeeld.

Hoe goed de kwaliteit daarvan is, is sterk afhankelijk van hoe goed je kunt brouwen. Zuurstofinslag, waterbehandeling, dry-hoppen, vergistingstemperatuur en meer van die dingen zijn allemaal zaken en/of technieken die van invloed zullen zijn op de uiteindelijke kwaliteit. De kwaliteit van Uiltje bieren zijn natuurlijk commerciële kwaliteit, dus om dat te kunnen benaderen moet je wel weten wat je doet en het dan ook nog eens goed doen.

Nou is dit absoluut niet bedoelt om het je tegen te maken, integendeel, zie het als een uitdaging. Zo'n uitdaging maakt de hobby leuk, omdat je jezelf blijvend zal proberen te verbeteren. Als het vanaf dag 1 al zou lukken om een biertje als een Hazy IPA 100% goed zelf te brouwen dan rijzen de volgende vragen:
  • Is het nog wel een uitdaging? Ergo: is de hobby nog wel leuk, want het lijkt dan erg op een blikje opentrekken..
  • Waarom bestaat Uiltje überhaupt nog en brouwen niet allemaal zelf onze Hazy IPA?
Het is dus een uitdaging en je hebt jezelf al een hele mooie uitdaging gesteld: een Hazy IPA zoals die van Uiltje brouwen.

De vraag die dan rest is: vind je het leuk? Dat zul je moeten ontdekken. In eerste instantie door te beginnen met brouwen en kijken of je dat wat vind. Dat kan al met de meest simpele 4 liter bier-brouw-kits zoals die van Hema of Brouwbroeders. En van daaruit nieuwe technieken ontdekken en nieuwe apparatuur aanschaffen en zo uitbreiden. Zo ben ik begonnen met leren.
Of je koopt van dag 1 af een brouwketel. Dat kan ook, maar je zult nog steeds een hoop moeten leren. Iedereen doet dat anders en er is geen gouden standaard. Net als bij veel dingen leiden ook hier enorm veel wegen naar Rome (of, beter, naar bier). Er zijn wel veel (verschillende) voorkeuren die, soms, met een welhaast religieus fanatisme "verdedigt" worden. Dat klinkt zwaar, maar is het geenszins; iedereen doet het op haar of zijn manier en als dat werkt wil iedereen dat graag delen met anderen en anderen overtuigen van hun methode. Dat maakt de hobby alleen maar diverser en zo kun je weer nieuwe dingen en inzichten leren van anderen.

(Oh ja, net als bij iedere andere hobby kun je jezelf er ook compleet in verliezen in de zin dat je er duizenden euros aan kunt spenderen om de veronderstelde top-van-de-top apparatuur te hebben, maar dat hoeft niet.)

Ik – en velen hier op het forum – kunnen bevestigen dat het een erg leuke hobby is, dat iedereen bij iedere brouwsessie bijleert en dat je jezelf leuke uitdagingen kunt blijven stellen om jezelf blijvend te verbeteren.
Elke keer als ik een zelf-gebrouwen biertje opentrek en opdrink sta ik er weer even bij stil hoe cool het is dat je dat gewoon zelf gemaakt hebt. Het is een wezenlijk ander gevoel dat ik heb dan wanneer ik een gekocht biertje open.

Ik hoop dat dit ook helpt! Succes met de ontdekkingstocht!

PS. Ik was zelf ook "helemaal van de IPAs" toen ik begon met brouwen, maar heb door het brouwen ondertussen zoveel bijgeleerd dat ik andere biersoorten enorm ben gaan waarderen. Ik had het niet zo op met tripels en porters en de rest, maar dat is nu wel anders. Ik hou alleen nog steeds niet van dubbels en bruinbier; maar dat is een persoonlijk smaakdingetje.

Bierie

Citaat van: JanDeGraaff op 05-08-2020  12:34 uOm een deelaspect van jouw vraag te beantwoorden: Ja, je kunt met alle systemen een biertje brouwen dat vergelijkbaar is met een Hazy IPA van het Uiltje bijvoorbeeld.

Hoe goed de kwaliteit daarvan is, is sterk afhankelijk van hoe goed je kunt brouwen. Zuurstofinslag, waterbehandeling, dry-hoppen, vergistingstemperatuur en meer van die dingen zijn allemaal zaken en/of technieken die van invloed zullen zijn op de uiteindelijke kwaliteit. De kwaliteit van Uiltje bieren zijn natuurlijk commerciële kwaliteit, dus om dat te kunnen benaderen moet je wel weten wat je doet en het dan ook nog eens goed doen.

Nou is dit absoluut niet bedoelt om het je tegen te maken, integendeel, zie het als een uitdaging. Zo'n uitdaging maakt de hobby leuk, omdat je jezelf blijvend zal proberen te verbeteren. Als het vanaf dag 1 al zou lukken om een biertje als een Hazy IPA 100% goed zelf te brouwen dan rijzen de volgende vragen:
  • Is het nog wel een uitdaging? Ergo: is de hobby nog wel leuk, want het lijkt dan erg op een blikje opentrekken..
  • Waarom bestaat Uiltje überhaupt nog en brouwen niet allemaal zelf onze Hazy IPA?
Het is dus een uitdaging en je hebt jezelf al een hele mooie uitdaging gesteld: een Hazy IPA zoals die van Uiltje brouwen.

De vraag die dan rest is: vind je het leuk? Dat zul je moeten ontdekken. In eerste instantie door te beginnen met brouwen en kijken of je dat wat vind. Dat kan al met de meest simpele 4 liter bier-brouw-kits zoals die van Hema of Brouwbroeders. En van daaruit nieuwe technieken ontdekken en nieuwe apparatuur aanschaffen en zo uitbreiden. Zo ben ik begonnen met leren.
Of je koopt van dag 1 af een brouwketel. Dat kan ook, maar je zult nog steeds een hoop moeten leren. Iedereen doet dat anders en er is geen gouden standaard. Net als bij veel dingen leiden ook hier enorm veel wegen naar Rome (of, beter, naar bier). Er zijn wel veel (verschillende) voorkeuren die, soms, met een welhaast religieus fanatisme "verdedigt" worden. Dat klinkt zwaar, maar is het geenszins; iedereen doet het op haar of zijn manier en als dat werkt wil iedereen dat graag delen met anderen en anderen overtuigen van hun methode. Dat maakt de hobby alleen maar diverser en zo kun je weer nieuwe dingen en inzichten leren van anderen.

(Oh ja, net als bij iedere andere hobby kun je jezelf er ook compleet in verliezen in de zin dat je er duizenden euros aan kunt spenderen om de veronderstelde top-van-de-top apparatuur te hebben, maar dat hoeft niet.)

Ik – en velen hier op het forum – kunnen bevestigen dat het een erg leuke hobby is, dat iedereen bij iedere brouwsessie bijleert en dat je jezelf leuke uitdagingen kunt blijven stellen om jezelf blijvend te verbeteren.
Elke keer als ik een zelf-gebrouwen biertje opentrek en opdrink sta ik er weer even bij stil hoe cool het is dat je dat gewoon zelf gemaakt hebt. Het is een wezenlijk ander gevoel dat ik heb dan wanneer ik een gekocht biertje open.

Ik hoop dat dit ook helpt! Succes met de ontdekkingstocht!

PS. Ik was zelf ook "helemaal van de IPAs" toen ik begon met brouwen, maar heb door het brouwen ondertussen zoveel bijgeleerd dat ik andere biersoorten enorm ben gaan waarderen. Ik had het niet zo op met tripels en porters en de rest, maar dat is nu wel anders. Ik hou alleen nog steeds niet van dubbels en bruinbier; maar dat is een persoonlijk smaakdingetje.

Wow, super bedankt voor je behulpzaamheid! Hazy IPA was meer een voorbeeld, ik ben ook een stout drinker en ik waardeer nog steeds alle klassieker. Ik ben heel veel wijzer geworden en ga eens mee lopen met een hobbybrouwer.

Bierie

Citaat van: SVB op 05-08-2020  11:46 uIk brouw zelf ook inderdaad nog met 2 pannen (ondertussen van 10l naar 2x 25l) en dat bevalt mij prima.

De stap om vanaf dag 1 een dure brouwautomaat te hebben snap ik niet, hoewel ieder uiteraard meer dan vrij is om dat lekker zelf te bepalen.

Qua kwaliteit van een biertje kan je inderdaad alle kanten op denk ik.

Ik kan me wel vinden om te beginnen met pannen. Heb je nog tips waar ik betaalbare benodigdheden kan vinden, wellicht een goede website? Nog een vraagje, wat doe je met 50L bier  :biersmile:? voor eigen consumptie of ook verkoop?

Heuvinger brouwerij

Opdrinken! :proost:
Weggeven aan vrienden en kennissen.
Officiëel mag je eigen gebrouwen bier je erf niet verlaten.
Iets met accijzen, btw, voedselveiligheid en zo.

Blokkie

Marktplaats. Daar heb ik een graanmolen en een grote weckpan gekocht voor weinig. Super om mee te beginnen en na jaren gebruik ik het nog steeds. Persoonlijk vind ik het leuk om met simpele middelen, een voor mij lekker bier te brouwen. (Let op het "voor mij". Daar doe ik het voor😊)

Bierie

Hele goede tip, marktplaats! Net even gekeken en er is genoeg te vinden.

SVB

Citaat van: Bierie op 05-08-2020  13:22 uIk kan me wel vinden om te beginnen met pannen. Heb je nog tips waar ik betaalbare benodigdheden kan vinden, wellicht een goede website? Nog een vraagje, wat doe je met 50L bier  :biersmile:? voor eigen consumptie of ook verkoop?

Nee 2x25 liter als in: 1 maischpan en 1 kookpan... effectief kan hier 20 liter uitkomen. (en ik brouw maar 10liter per keer, effectief een kratje na verlies van alle rotzooi in het kookvat, gistvat, etc).
Maar uiteindelijk doe je er hetzelfde mee... opdrinken ;) en weg geven aan maatjes om te proeven.

Verder inderdaad marktplaats, maar ook het prikbord hier op het forum.

1 pan was gratis (verzendkosten), 1 pan 40euro dus ach... daar zitten nu kranen in en filters en themometers, dus ondertussen is het wel wat meer. Maar zal rond de 100euro zijn voor de twee pannen samen.

trebvuister

Ik ben begonnen met pakket van Brouwbroeders en een pan van 6 en een pan van 9 liter (had ik al)
In pakket zit alles inclusief duidelijke beschrijving

En ze hebben IPA en stout😀

Haagse Wouter

Citaat van: JanDeGraaff op 05-08-2020  12:34 u
  • Waarom bestaat Uiltje überhaupt nog en brouwen niet allemaal zelf onze Hazy IPA?


Omdat de doelgroep van Uiltje niet per se hobbybierbrouwers is  :nut:.

hansHalberstadt

Een weckketel en een goed hevelfilter. Ik weet niet of je een beetje handig bent? 

ciesvandekwis

Vooral: lees de wiki pagina eens grondig door. Zowel het proces, ingredienten, materialen en modaliteiten staan er duidelijk in. Op youtube vindt je ook -tig filmpjes.
Vraag jezelf ook af:
- budget
- alleen brouwen of met vrienden (budget impact)
- weet je er genoeg van af na het lezen van de wiki, maw: kan je aan een leek uit het hoofd uitleggen hoe het brouwproces werkt?

Wat ik me steeds afvraag: waarom zijn er nog niet meer mensen met kaas maken begonnen?  >:D

hansHalberstadt

Citaat van: ciesvandekwis op 18-08-2020  09:52 uWat ik me steeds afvraag: waarom zijn er nog niet meer mensen met kaas maken begonnen?  >:D
Waarom stel je die vraag? Voor mij opersoonlijk een simpel antwoord, nl omdat ik kaas niet lekker vindt, alleen de lucht al.

trebvuister

Citaat van: hansHalberstadt op 18-08-2020  10:03 uWaarom stel je die vraag? Voor mij opersoonlijk een simpel antwoord, nl omdat ik kaas niet lekker vindt, alleen de lucht al.
:) Gelukkig nog iemand die kaas vies vindt

On-topic: ik heb goede ervaring met startpakket van Brouwbroeders (en er zijn vergelijkbare pakketten). Voor 5 liter bier. Mout is al geschroot, alle verdere ingrediënten zitten er bij. En een duidelijke beschrijving. Je hebt alleen 2 grote pannen en zeef nodig. Voor een paar tientjes ben je klaar en kun je kijken of je het wat vindt.

Klein nadeel: je moet wel zelf schoonmaakmiddel en hydrometer kopen (kan voor weinig op hun site)

CeesM

Citaat van: ciesvandekwis op 18-08-2020  09:52 uWat ik me steeds afvraag: waarom zijn er nog niet meer mensen met kaas maken begonnen?  >:D
Echt een Belgen vraag. We zijn niet allemaal kaaskoppen. ;)

Maar om on-topic te blijven. Je kan beter zo'n Easybrew aanschaffen dan geld uitgeven voor beginnerdingetjes als je toch wil blijven brouwen, en alsnog over wilt stappen. Wil je na een paar brouwsels niet verder, dan is zo'n Easybrew sneller verkocht.

Jan de Graaff

Citaat van: CeesM op 18-08-2020  11:57 uWil je na een paar brouwsels niet verder, dan is zo'n Easybrew sneller verkocht.
Misschien wel sneller verkocht, maar zeker niet sneller gekocht... als ik zie hoe lang mensen er op moeten wachten en de leverdatum steeds verder naar achteren verschoven wordt door de leverancier >:D

Maar goed, laten we aannemen dat je zo'n ding wel makkelijk kunt aanschaffen, dan kost dat ding (normaal gesproken) € 399. Als je 'm na een paar keer brouwen voor € 300 kunt overdoen, ben je spekkoper; veel meer gaat echt niet lukken want ook de kopers zijn uit op een voordeeltje. € 250 is waarschijnlijker, zeker omdat de pre-order prijs € 320 is. Dus, kost het je, gemiddeld genomen, € 125 als je er na een paar brouwsels mee ophoudt.
Dan heb je nog geen vergistingsvat, waterslot, schoonmaakmiddel, etcetera, etcetera. Komt er nog eens minimaal zo'n 25 euro bij.
Kosten: ± € 150 voor de hardware bij stoppen na een paar keer.

Een 5 L starterssetje (Brouwbroeders of Eanske bijvoorbeeld), kost bij dezelfde leverancier als de Easybrew tussen de 30 en 40 euro. Inclusief mout, hop, gist, schoonmaakmiddel en dergelijke. Als je mout, gist en hop (navulpakket) er aftrekt: tussen de 13 en 25 euro. En je gebruikt de pannen die je al hebt. En hergebruikt Grolsch beugelflesjes (die tegenwoordig niet alleen maar als pils verkrijgbaar zijn!).

Ik weet wel wat goedkoper is om te beginnen en te kijken of je het wat vindt.
Daarnaast doe je hier heel veel ervaring mee op, wat je goed kunt gebruiken als je overgaat op zo'n EasyBrew..

Biertje1985

Je kan ook op-zijn-Amerikaans beginnen, ik denk dat je dan vrij snel een goed resultaat kan halen met een Hazy IPA.
Ik bedoel daarmee met Moutextract poeder en evetueel wat mout als mini-maisch methode. https://byo.com/newbrew/partial-mash/
Gewoon met een soeppan en een klein mandflesje of dergelijk om te vergisten. Heel goedkoop allemaal en je kan er zeer goede resultaten mee behalen.
Bovendien lijkt een minimash in grote lijnen op brouwen omdat je toch met alle facetten in contact komt.

Inderdaad met een Voss Kveik gist kan je prima een hazy IPA vergisten zonder temperatuurcontrole, temperatuurcontrole is namelijk met bepaalde gisten erg belangrijk om een goed resultaat te behalen. Kveik is daar doorgaans niet zo lastig mee.

Ik ben niet thuis dus ik kan zo snel geen recept voor je maken maar dat zou je zelf ook kunnen doen, om je wat op gang te helpen :

Zie bijvoorbeeld het volgende recept onderaan deze pagina : https://byo.com/article/neipa-style-profile/
(ik zou het aandeel wheat malt extract lekker vervangen door Tarwevlokken (ikzou haver doen) uit de supermarkt, goedkoop en een partial mash doen.)

Vervolgens als het vergist is, zet je het op een paar beugelflesjes met +- 2 g suiker

En vooral laat je niet gek maken en begin simpel. (Al is een Hazy IPA niet echt simpel) Voor je het weet slaat het brouwvirus aan!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.