Vloeibaar gist en belucht

Gestart door Fijmansbeer, 05-08-2020 01:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fijmansbeer

Hey, ik ben al twee jaar aan het brouwen met korrelgist en wil nu eens met vloeibare gist werken. Maar hoe belucht je het wort en waar koop je de spullen? (Gebruikt Wyeast xl een pak, maak dan 12 liter waar ik uiteindelijk 9 of 8 liter over heb).

tdp


Biertje1985

Citaat van: Fijmansbeer op 05-08-2020  01:12 uHey, ik ben al twee jaar aan het brouwen met korrelgist en wil nu eens met vloeibare gist werken. Maar hoe belucht je het wort en waar koop je de spullen? (Gebruikt Wyeast xl een pak, maak dan 12 liter waar ik uiteindelijk 9 of 8 liter over heb).
Afhankelijk van het SG, hoef je denk ik niet zo gek veel te beluchten voor de gistgroei, je kan het wort in het vergistingvat laten kletteren, of middels een venturi in de slang lucht toevoegen (dat werkt goed), je gistvat schudden ect... ect... Ik zeg daarmee niet dat het geen in heb om te beluchten, maar met een bruissteentje is het een gedoe, deze moet steeds gesteriliseerd worden en zonder optimaal beluchten kan je echt wel een goede vergisting krijgen danwel door wat meer gist te enten. Bovendien kan een vervuild/geinfecteerd bruissteentje ongewenste gasten in je wort introduceren.

brewt

Citaat van: Fijmansbeer op 05-08-2020  01:12 uHey, ik ben al twee jaar aan het brouwen met korrelgist en wil nu eens met vloeibare gist werken. Maar hoe belucht je het wort en waar koop je de spullen? (Gebruikt Wyeast xl een pak, maak dan 12 liter waar ik uiteindelijk 9 of 8 liter over heb).

Ik heb afgelopen zaterdag voor het eerst met een vloeibare gist gewerkt (Wyeast 3522). Ik heb 2 pakjes op 22 liter wort geent. Ik heb zelf een gist vat waar ik met een whirlpool lepel in kan. Even een minuutje met de boormachine in het wort geroerd tot er een mooie schuimlaag op stond. Binnen 8 uur ging het waterslot als een gek tekeer en na 24 uur heb ik hem moeten vervangen voor een blowoff omdat de gist tegen de bovenkant van mijn koelkast aan zat  :D
Voor mij werkt dit dus erg goed!

Oscar

Citaat van: Fijmansbeer op 05-08-2020  01:12 uMaar hoe belucht je het wort

Heb je helemaal niets voor nodig! Na koelen laten kletteren in je gistvat   :brouwen: :brouwen:

Dund

Zo doe in het ook nooit problemen gehad

Rinus

Is het laten kletteren / beluchten echt wel nodig? Ik doe dat juist nooit om zo oxidatie te voorkomen.
Er zit in de kop ruimte eigenlijk toch ook voldoende zuurstof voor de gist?
Ik gebruik juist een lange slang om kletteren te voorkomen, ik voeg wel een paar druppels olijfolie toe.

Wat nu wel of niet goed is weet ik niet, maar zo doe ik het altijd, de gist komt meestal na een dag op gang.

orangeloo

Citaat van: brewt op 07-08-2020  10:00 uEven een minuutje met de boormachine in het wort geroerd tot er een mooie schuimlaag op stond.

Dat zijn geen halve maatregels.  :nut:
Zijn er meer mensen die dit zo doen, zonder een infecties op te lopen. :weetniet:

middelaersch

Citaat van: Oscar op 07-08-2020  23:19 uHeb je helemaal niets voor nodig! Na koelen laten kletteren in je gistvat   :brouwen: :brouwen:

Doe ik ook zo, gaat goed.
Uiteraard wel zorgen dat je voldoende gist ent.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 09-08-2020  13:17 uUiteraard wel zorgen dat je voldoende gist ent.

Dat is precies het doel van het beluchten!
Door te beluchten bevorder je de groei van gistcellen.

Wanneer je voldoende gist ent is beluchten niet nodig. Het probleem is echter dat in een verpakking vloeibare gist veel minder gistcellen zitten dan in een verpakking korrelgist. Vandaar dat beluchten bij vloeibare gist eerder nodig is dan bij korrelgist,

Silky

Citaat van: Orangeloo op 09-08-2020  10:44 uDat zijn geen halve maatregels.  :nut:
Zijn er meer mensen die dit zo doen, zonder een infecties op te lopen. :weetniet:

Ik gebruik een verfmenger op een rustig draaiende boormachine. Uiteraard wordt de menger na gebruik grondig gereinigd en voor gebruik ingespoten met Star San. Minuutje naar links, minuutje naar rechts laten draaien. Nooit problemen gehad met het opstarten van de vergisting, noch met infectie van het wort...
Ik doe dit alleen als ik vloeibare gist gebruik. Korrelgist belucht ik niet...

orangeloo

Dus hiermee?
Dat wil ik dan ook wel eens proberen.  :brouwen:


hansHalberstadt

Met een verfmenger kom je heel snel op het verzadigings nivo van opgeloste zuurstof. meer heeft geen zin. Wat ik vaak doe is meerdere keren achter elkaar beluchten (of zwenken als alternatief) dan geeft je de gist effectief gezien meer zuurstof dan mogelijk is met 1 keer beluchten. Na het beluchten gaat de gist de opgelost zuurstof snel verbruiken. Daarna kun je dus weer beluchten om weer nieuwe zuurstof te laten oplossen.
Dus als je veel zuurstof wilt geven dan is het volgens mij dus beter om een aantal keren kort te beluchten, bv herbeluchten na 3 uur en dan nog een keer een uur later. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2020  11:34 uDus als je veel zuurstof wilt geven dan is het volgens mij dus beter om een aantal keren kort te beluchten, bv herbeluchten na 3 uur en dan nog een keer een uur later.

Herbeluchten kort achter elkaar is inderdaad een effectieve manier om meer zuurstof in wort te krijgen met een hoog SG. Het probleem is namelijk dat de hoeveelheid zuurstof wort kan opnemen beperkt is.
Het herbeluchten kan kort na elkaar worden uitgevoerd, bijvoorbeeld 4 keer in een uur. Daarna is beluchten niet meer gewenst.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-08-2020  23:37 uHerbeluchten kort achter elkaar is inderdaad een effectieve manier om meer zuurstof in wort te krijgen met een hoog SG. Het probleem is namelijk dat de hoeveelheid zuurstof wort kan opnemen beperkt is.
Het herbeluchten kan kort na elkaar worden uitgevoerd, bijvoorbeeld 4 keer in een uur. Daarna is beluchten niet meer gewenst.
Van ons vroegere clubje microbiologen van Triple-W (oa Sander Maassen) heb ik geleerd dat je voor zware bieren het beste kunt herbeluchten, na 6 uur. Maar dat was wel in 1995, hoewel de gist zich nu waarschijnlijk nog steeds hetzelfde gedraagt als in 1995.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2020  01:26 uVan ons vroegere clubje microbiologen van Triple-W (oa Sander Maassen) heb ik geleerd dat je voor zware bieren het beste kunt herbeluchten, na 6 uur. Maar dat was wel in 1995, hoewel de gist zich nu waarschijnlijk nog steeds hetzelfde gedraagt als in 1995.

De eigenschappen van de gist zijn in 25 jaar niet zo veel veranderd. Wat wel verandert zijn de inzichten over het brouwproces.

Tegenwoordig enten we meer gist dan 25 jaar geleden. Hierdoor is de lagfase veel korter. Herbeluchten kan het beste uitgevoerd worden tijdens de lagfase vandaar dat het beter is geen 6 uur te wachten.

dirk

Ik zoek nog steeds zo'n wort aerator. In EU nergens te koop, wel jammer, want makkelijk te desinfecteren en aan te sluiten.



Iemand deze al eens voorbij zien komen?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 12-08-2020  23:37 uHet herbeluchten kan kort na elkaar worden uitgevoerd, bijvoorbeeld 4 keer in een uur. Daarna is beluchten niet meer gewenst.
Het punt is dat je moet weten hoe snel de zuurstof concentratie afneemt na beluchten, immers je wilt weer nieuwe zuurstof toedoenen en dat gaat alleen als de concentratie behoorlijk is gezakt onder het verzadigingsnivo. Hoe meer gist, hoe sneller dat gaat neem ik even aan, immers meer handen die parallel werken.  4 x in een uur betekent dat je erop vertrouwt dat de zuurstof in een kwartier is verbruikt. Heb jij op basis van iets aanleiding om dat te veronderstellen?   

orangeloo

Citaat van: dirk op 14-08-2020  22:30 uIk zoek nog steeds zo'n wort aerator. In EU nergens te koop, wel jammer, want makkelijk te desinfecteren en aan te sluiten.

Iemand deze al eens voorbij zien komen?

Bedoel je zoiets  :brouwen:

inderdaad niet in de EU
Wel op een leuke pagina gevonden.  7 best wort-aerators

orangeloo

Citaat van: hansHalberstadt op 13-08-2020  01:26 uVan ons vroegere clubje microbiologen van Triple-W (oa Sander Maassen) heb ik geleerd dat je voor zware bieren het beste kunt herbeluchten, na 6 uur. Maar dat was wel in 1995, hoewel de gist zich nu waarschijnlijk nog steeds hetzelfde gedraagt als in 1995.

Citaat van: Jacques op 14-08-2020  22:18 uDe eigenschappen van de gist zijn in 25 jaar niet zo veel veranderd. Wat wel verandert zijn de inzichten over het brouwproces.

Tegenwoordig enten we meer gist dan 25 jaar geleden. Hierdoor is de lagfase veel korter. Herbeluchten kan het beste uitgevoerd worden tijdens de lagfase vandaar dat het beter is geen 6 uur te wachten.

En anders meet je het gewoon  ;D

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2020  11:30 uHet punt is dat je moet weten hoe snel de zuurstof concentratie afneemt na beluchten, immers je wilt weer nieuwe zuurstof toedoenen en dat gaat alleen als de concentratie behoorlijk is gezakt onder het verzadigingsnivo. Hoe meer gist, hoe sneller dat gaat neem ik even aan, immers meer handen die parallel werken.  4 x in een uur betekent dat je erop vertrouwt dat de zuurstof in een kwartier is verbruikt. Heb jij op basis van iets aanleiding om dat te veronderstellen?


Ik heb een oudere bron teruggevonden.
Zie https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.1991.tb01048.x



Ik heb ook een ander plaatje gezien waaruit blijkt dat de zuurstofopname nog wat sneller gaat als er meer gist geënt wordt. Zoals ik al eerder schreef enten we tegenwoordig meer gist dan in het verleden.
Door vrij kort achter elkaar te beluchten zorg je er voor dat de aanmaak van gistcellen steeds doorgaat. Qua oxidatie is de tijd dat zuurstof in het wort gepompt wordt beperkt. Maar beluchten houdt altijd een risico in op oxidatie van het wort, een reden waarom veel commerciële brouwerijen terughoudend zijn geworden als het gaat om het beluchten.

Overigens is de snelheid van zuurstofopname is ook afhankelijk van de gebruikte gist.

dirk

Citaat van: Orangeloo op 15-08-2020  16:27 uBedoel je zoiets  :brouwen:

inderdaad niet in de EU
Wel op een leuke pagina gevonden.  7 best wort-aerators

Ken ze allemaal wel, maar erg bewerkelijk met desinfecteren. Terwijl siphon dingetje zo even met Star San ontsmet en nauwelijks ruimte inneemt. Natuurlijk kan het niet wedijveren met een beluchtingssteentje maar het is sowieso beter dan een wortstraaltje direct in de emmer.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 15-08-2020  21:16 uIk heb een oudere bron teruggevonden.
Zie https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.1991.tb01048.x



Ik heb ook een ander plaatje gezien waaruit blijkt dat de zuurstofopname nog wat sneller gaat als er meer gist geënt wordt. Zoals ik al eerder schreef enten we tegenwoordig meer gist dan in het verleden.
Door vrij kort achter elkaar te beluchten zorg je er voor dat de aanmaak van gistcellen steeds doorgaat. Qua oxidatie is de tijd dat zuurstof in het wort gepompt wordt beperkt. Maar beluchten houdt altijd een risico in op oxidatie van het wort, een reden waarom veel commerciële brouwerijen terughoudend zijn geworden als het gaat om het beluchten.

Overigens is de snelheid van zuurstofopname is ook afhankelijk van de gebruikte gist.

Dat is wel een mooie grafiek.  Grofweg kom je dan op 45 min.g/l voor een halvering van de hoeveelheid zuurstof. In het begin zul je waarschijnlijk minder dan een gram per liter gist hebben dus zal de grafiek minder snel afnemen, dus zou ik op basis van die grafiek waarschijnlijk als volgt gaan beluchten:
1 x beluchten 10 minuutjes aan het begin.
2 keer beluchten na 2 uur nog eens 10 minuten daarna nog een keer kort beluchten na 3 uur bij zware bieren. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 15-08-2020  23:46 uDat is wel een mooie grafiek.  Grofweg kom je dan op 45 min.g/l voor een halvering van de hoeveelheid zuurstof. In het begin zul je waarschijnlijk minder dan een gram per liter gist hebben dus zal de grafiek minder snel afnemen, dus zou ik op basis van die grafiek waarschijnlijk als volgt gaan beluchten:
1 x beluchten 10 minuutjes aan het begin.
2 keer beluchten na 2 uur nog eens 10 minuten daarna nog een keer kort beluchten na 3 uur bij zware bieren.

Wees je van bewust dat de snelheid van de zuurstofopname ook afhankelijk is van de gebruikte gist en de vitaliteit van de gist.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-08-2020  21:20 uWees je van bewust dat de snelheid van de zuurstofopname ook afhankelijk is van de gebruikte gist en de vitaliteit van de gist.
Ja dat zal zeker, maar als dit de enige info is die er is kun je alleen dat gebruiken als beste aanname.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.