Hogere temperatuur hoofdvergisting S33

Gestart door Sjoerd, 04-08-2020 23:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Hoi allemaal, even een vraagje. Ik heb gisteren een Barley gebrouwen met een  begin SG van 1089. De bedoeling was om hem te vergisten met de S33 op 20 graden en na 2 dagen hoofdvergisting de US05 toe te voegen. Probleem is alleen dat mijn klimaatkast spatjes heeft en niet goed koelt, het warme weer helpt ook niet mee. Vandaag is de temperatuur opgelopen van 21 naar 24 graden. Hij lijkt daarop te stabiliseren. Enfin, mijn vraag is of iemand met deze gist op deze temperatuur de hoofdvergisting gedaan heeft bij een donker bier. Hou ik nog een beetje een smaakvol bier over met een schuimkraag, of kan ik dat vergeten?

chthon

Ik heb een tweetal barley wines gebrouwen met de S-33. Het zou kunnen dat je een beetje last krijgt van een solvent-geurtje en smaakje, merkbaar, maar niet overheersend (voor mij ook niet storend, het bleven heerlijk zoete bieren, en een tikje van dit en de hopbitterheid zorgden eigenlijk voor een levendig bier). Mijn ervaring hiermee leert wel dat het wegtrekt, niet zo heel snel, maar toch. Aangezien het voor mij een ook om donkere bieren ging die wat langer mochten liggen had ik de indruk dat het na zes maanden wel weg was.

Schuimkraag misschien wat minder of ontbrekend, maar deze bieren kregen niet zo heel veel CO2 van mij.

Takkie83

24 graden ligt weliswaar boven het ideale bereik van de S-33, maar volgens mij trekt 'ie dat wel, mits je voldoende gist hebt toegevoegd. Toen ik nog geen klimaatkast had heb ik een vrij sterk blondbier gebrouwen met S-33 en ik denk dat de temperatuur toen ook tot ver boven de 20 graden is gestegen, dat ding ging als een malle. Ik heb nu een zomerblond gebrouwen met exact hetzelfde recept, alleen dan op 20 graden gecontroleerd. Mag jij raden welk bier het lekkerst is geworden  :nut:

Sjoerd

Temperatuur liep gisteravond op tot boven de 25 graden, omdat het laat was en de buitentemperatuur lager heb ik de koelkastdeur open gezet, vanmorgen was hij afgekoeld tot 22 graden. Echter een gestokte vergisting als gevolg. Hij stond op 1038, US05 toegevoegd, maar gaat niet aan de gang. Heb even wat gistvoeding gekookt, doe ik er vanavond bij. Heb ik al een keer eerder een gestokte vergisting mee los getrokken. Als dat niet werkt maak ik morgen een starter met de US05. We gaan het zien!

Takkie83

Met gistvoeding, zuurstof en de nog aanwezige suikers zou dat toch goed moeten komen, zeker als je een starter maakt. Tap je dan zoveel mogelijk gist af? Of hevel je over? Of kiep je de starter er gewoon bij?

Laat je ons weten hoe het afgelopen is?

Sjoerd

Alleen gistvoeding is niet gelukt, daarom vanmorgen een starter gemaakt van 1 liter met US 05. Morgenvroeg doe ik er 2 liter van het wort erbij. Dan laat ik hem nog 1 dag draaien op de magneetroerder en voeg ik de hele handel zaterdagochtend bij de batch. Wordt vervolgd

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 06-08-2020  23:07 uAlleen gistvoeding is niet gelukt, daarom vanmorgen een starter gemaakt van 1 liter met US 05. Morgenvroeg doe ik er 2 liter van het wort erbij. Dan laat ik hem nog 1 dag draaien op de magneetroerder en voeg ik de hele handel zaterdagochtend bij de batch. Wordt vervolgd

Hoe staat het er bij?

Is het gelukt om de vergisting op gang te krijgen? Gestokte vergistingen zijn altijd een lastig probleem.

Sjoerd

Zie andere draadje gestokte vergisting

orangeloo

Citaat van: Jacques op 09-08-2020  22:16 uHoe staat het er bij?

Is het gelukt om de vergisting op gang te krijgen? Gestokte vergistingen zijn altijd een lastig probleem.

Hoeft niet hoor.
Je kan bier zeker nog reanimeren  ^-^
Je moet het jong bier in delen bij de starter voegen. NIET in 1 keer.
Dus je bier overhevelen, gist opvangen, starter maken en dan iedere keer een liter of 2 - 3 toevoegen aan de starter.
Zo staat het ook beschreven in H2O (oude testament blz 96, Nieuwe testament blz 160)

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 10-08-2020  09:16 uHoeft niet hoor.
Je kan bier zeker nog reanimeren  ^-^
Je moet het jong bier in delen bij de starter voegen. NIET in 1 keer.
Dus je bier overhevelen, gist opvangen, starter maken en dan iedere keer een liter of 2 - 3 toevoegen aan de starter.
Zo staat het ook beschreven in H2O (oude testament blz 96, Nieuwe testament blz 160)

Dat het zo beschreven staat in een boek wil nog niet zeggen dat het altijd werkt...  :)

Sommige gisten produceren namelijk stoffen die toxisch zijn voor andere gisten. De gist die je gebruikt voor de starter moet passen bij de gist die gebruikt is voor de eerste vergisting. Het vervelende is dat hierover niet veel informatie te vinden is. Gelukkig hebben de meeste gisten hier geen last van. 


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.