Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Aansluiten dompelkoeler  (gelezen 1185 keer)

Offline Mikel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Aansluiten dompelkoeler
« Gepost op: 04-08-2020 22:10 u »

Goedenavond,

Ik heb een paar dagen geleden een dompelkoeler besteld en deze is vandaag binnen gekomen. Op de dompelkoeler zitten geen standaard aansluitingen dus ik zou iets met slangen en slangenklemmen moeten doen maar daar kom ik nog wel uit. Nu loop ik alleen tegen het volgende probleem aan:

Ik moet voor mijn kraan een waterdief kopen maar ik kan nergens op het internet vinden wat de diameter is van de mannetjeskant waar ik de slang op aansluit. Ik ben eerlijk gezegd door alle zoeken en lezen even kwijt wat ik nou precies moet hebben.
De buis van mijn dompelkoeler is 9mm en dat is volgens mij veel dunner als normale tuinslang. Zijn er dan weer speciale verloopjes om je slang mm te verkleinen/vergoten? Dat ik bijvoorbeeld van 16mm naar 9mm ga en dan vervolgens op de spiraal?

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en zou die mij kunnen helpen want ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Bedankt alvast!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Land: nl
  • Good beer makes its own friends!
Re: Aansluiten dompel koeler
« Reactie #1 Gepost op: 05-08-2020 09:35 u »
Hoi Mikel,

Er zijn sowieso ontzettend veel verloopstukken te koop, kijk maar eens bij Wildkamp. Maar een boerenbond of bouwmarkt zou ook wel wat hebben. Zoeken op slangnippel op slangtule

Maar een sileconenslang kan de warmte beter af dan een gewone huis tuin en keukenslang. De invoer (koude) kant kan dus wel een andere maat slang zijn want die blijft koud. siliconenslangen zijn wel wat duurder. Daarbij kun je deze iets warm maken en dan kan ik hem om een normaal verloopstuk krijgen. Deze schroef ik dan meteen op de buitenkraan maar heb er ook 1 met uitwendige draad die ik in de keuken aan kan sluiten als ik eerst daar het zeefje uit de kraan draai. Deze nippel overigens op Wish of AliExpress gevonden.

Het is een beetje meten maar je zou ook kunnen passen en dus je koeler even meenemen naar bijvoorbeeld Wildkamp. Het is soms een beetje passen en meten.

Gr. Jeroen

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 05-08-2020 19:56 u »
Ik moet voor mijn kraan een waterdief kopen maar ik kan nergens op het internet vinden wat de diameter is van de mannetjeskant waar ik de slang op aansluit. Ik ben eerlijk gezegd door alle zoeken en lezen even kwijt wat ik nou precies moet hebben.
De buis van mijn dompelkoeler is 9mm en dat is volgens mij veel dunner als normale tuinslang. Zijn er dan weer speciale verloopjes om je slang mm te verkleinen/vergoten? Dat ik bijvoorbeeld van 16mm naar 9mm ga en dan vervolgens op de spiraal?

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en zou die mij kunnen helpen want ik zie door de bomen het bos even niet meer.
Meet even nauwkeurig de diameter en kijk welke inch maat het dichtst in de buurt zit.
Je hoeft geen dure dingen te kopen om een goed werkend koelspiraal te krijgen. Je kan gebruik maken van goedkoop PVC slang, want er stroomt enkel koelwater door. Neem een stukje dunner slang 9/12mm en stopt het in de dikke slang 12/16mm, daarover de slangenklem.

Je hebt verder wel iets nodig om de toevoerslang aan de kraan te kunnen koppelen.

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 05-08-2020 19:58 u »
Wat Ceesm zegt is precies wat ik heb gedaan, werkt top! En inderdaad met logica: het water komt niet in mijn bier dus who cares!

Offline Ztefan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 05-08-2020 20:47 u »
Ik heb een knelkoppeling met schroefdraad aan de dompelkoeler bevestigd en daar een gardena koppeling opgedraaid. Ik kan nu heel makkelijk twee tuinslangen aansluiten. Werkt voor mij perfect.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #5 Gepost op: 05-08-2020 21:02 u »
Wat Ceesm zegt is precies wat ik heb gedaan, werkt top! En inderdaad met logica: het water komt niet in mijn bier dus who cares!
Met alle respect, de optie van Ztefan is vele malen beter. Slang rechtstreeks op dompelkoeler KAN problemen geven bij warm worden en je hebt steeds je slang aan je koeler zitten. Nogmaals als het voor jou werkt prima hoor, als er maar gebrouwen wordt🤭

Offline SVB

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 05-08-2020 21:05 u »
Ik heb inderdaad twee stukken slang van 20cm aan mijn koeler zitten, met daaraan Gardena koppelingen. Zie het probleem niet. Verder boeit het me weinig, ik bevestig alleen een optie van iemand anders waar ik ervaring mee hebt en geen problemen mee heb.

Offline Mikel

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Aansluiten dompelkoeler
« Reactie #7 Gepost op: 18-08-2020 10:21 u »
Thanks voor alle reacties, ik ga morgen is even rondneuzen in de bouwmarkt!

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 18-08-2020 11:32 u »
Met alle respect, de optie van Ztefan is vele malen beter. Slang rechtstreeks op dompelkoeler KAN problemen geven bij warm worden en je hebt steeds je slang aan je koeler zitten. Nogmaals als het voor jou werkt prima hoor, als er maar gebrouwen wordt🤭
Ook met alle respect hoor. Maar je kan kiezen uit simpele goedkope oplossingen of wat duurdere varianten. Het zijn maar oplossingen waar de topic poster iets mee kan doen.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #9 Gepost op: 18-08-2020 13:54 u »
Uit eigen ervaring, een dompelkoeler met Gardena aansluiting via een stukje silicone slang gekocht. Lekte als de ziekte, en spoot mijn wort in.
Die siliconen slang zat met een standaard slangklem om de koeler heen, zelfs strak aandraaien en een tweede slangklem en het is nog niet waterdicht.
Ik ga toch ook eens voor een knelkoppeling kijken. Het lekt nu nog een beetje, maar daar doe ik een handdoek rond. Het probleem is eerder de druk dan de temperatuur.

Offline joenedu

• Super lid
  • In hops we trust
« Reactie #10 Gepost op: 18-08-2020 14:03 u »
Ik heb het zo opgelost. Met dank aan dit forum!  :brouwen:

Offline Mikel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 01-09-2020 10:44 u »
Dit is hem uiteindelijk ook geworden voor mij, leek mij uiteindelijk de beste oplossing voor mijn installatie.

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 01-09-2020 23:39 u »
Dit is hem uiteindelijk ook geworden voor mij, leek mij uiteindelijk de beste oplossing voor mijn installatie.
Wat was dan de oplossing? ;)

Offline Mikel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 02-09-2020 22:56 u »
Excuus, ik dacht dat ik de post die ervoor stond had geciteerd. Ergens is dit niet helemaal goed gegaan.
Ik heb de dompelkoeler uiteindelijk van knelkoppelingen voorzien.

Tags: