Dubbel bier brouwen

Gestart door Kiekeboe, 04-08-2020 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiekeboe

Om gistcellen op te kweken heb je 3 dingen nodig zijnde: tijd (1), zuurstof (2) en suiker (3).

Heeft er al eens iemand geprobeerd om dat droge moutextract in de giststarter te vervangen door water met een schep kristalsuiker uit de supermarkt?

Wat is dat droge moutextract eigenlijk ? Hoe wordt dat gemaakt ?

Kiekeboe

Citaat van: Takkie83 op 18-08-2020  22:19 uEdit: in een erlenmeyer van 2 liter zou ik 1 liter starter vergisten, zelfde kopruimte aanhouden als bij bier

Zo'n erlenmeyer van 2 liter heeft nog een kopruimte van 1 liter (tenminste als je de maataanduidingen op de fles mag geloven). Dus als je een erlenmeyer van 2 liter tot de rand vult heb je 3 liter water nodig.


Andert

Citaat van: Kiekeboe op 19-08-2020  18:50 uZo'n erlenmeyer van 2 liter heeft nog een kopruimte van 1 liter (tenminste als je de maataanduidingen op de fles mag geloven). Dus als je een erlenmeyer van 2 liter tot de rand vult heb je 3 liter water nodig.
Ivm schuimvorming (en schuimstuwing door de vorm van de erlenmeyer) is het handig om 'm niet veel verder dan de helft (volume) te vullen. Je vult hem dus maar tot zo'n 25 - 30% van de maximale hoogte.

Dus een erlenmeyer met een maataanduiding tot 2 liter kun je voor een giststarter van maximaal 1,2 liter gebruiken.

Takkie83

Citaat van: Kiekeboe op 19-08-2020  18:50 uZo'n erlenmeyer van 2 liter heeft nog een kopruimte van 1 liter (tenminste als je de maataanduidingen op de fles mag geloven). Dus als je een erlenmeyer van 2 liter tot de rand vult heb je 3 liter water nodig.

Mijn eigen erlenmeyer van 2L erbij gepakt en zo te zien heb je gelijk. In dat geval kun je er best 1,5L starter in doen, misschien zelfs 2L. Maar er kunnen geen rechten worden ontleend aan deze post  ;D

Takkie83

Citaat van: Eric v B op 19-08-2020  12:31 uSlechts mijn mening: S33 zou wmb voor geen enkel bier in aanmerking komen. Een keer een bier mee gebrouwen, ook een dubbel, maar de S33 ga ik niet meer gebruiken. Ik vind de smaak van S33 niet lekker.

Weet je het zeker? Wel eens een blondbier vergist op relatief hoge temperatuur? Lekkere esters maakt 'ie hoor  :) Voor een dubbel misschien iets te fruitig..

Kiekeboe

Citaat van: Takkie83 op 19-08-2020  19:44 uMijn eigen erlenmeyer van 2L erbij gepakt en zo te zien heb je gelijk. In dat geval kun je er best 1,5L starter in doen, misschien zelfs 2L. Maar er kunnen geen rechten worden ontleend aan deze post  ;D

Mijn lange termijn strategisch plan is (op dit moment, morgen kan het anders zijn) om 3 erlenmeyers van 3 liter aan te schaffen (maar die zijn actueel nergens te koop). Ik hoop daar gist in op te kweken met (x3) 2 liter wort (moutextract + water).

Gebruik maken van 3 erlenmeyers van 5 liter lijkt me wat van het goede teveel. Ik moet die ondingen ook nog ergens opgeborgen krijgen in de wetenschap dat ze 99 % van de tijd ongebruikt zullen zijn. Bovendien heb ik ergens gelezen dat zo'n vortex als ik ondertussen heb niet kan dienen voor een erlenmeyer van 5 liter.

Voor zover begrepen is ook niet het aantal liters wort van belang maar wel de hoeveelheid gistcellen en de activiteitsgraad van de gist. Dus de benodigde hoeveelheid gist laat zich niet uitdrukken in liters.

Maar eerst eens experimenteren of het me wel lukt om gist op gang te krijgen uit een commercieel flesje.

Als dat lukt zou ik de volgende aanpak willen proberen.

- flesje (of meerdere flesjes) dat ik leegdrink en het bezinksel (2cm) in het flesje laten + appelsap bij gieten + ballon op de flessenhals.

- Als er dan gistactiviteit is (ballon gaat rechtop staan ) kieper ik de inhoud van het flesje in een erlenmeyer van 3 liter en voeg 2 liter gekookte en gekoelde wort toe. Dek het geheel af met aluminiumfolie en plaats de erlenmeyer op de vortex.

- Als het mengsel dan na enkele dagen de kleur koffie verkeerd (koffie met veel melk) krijgt herverdeel ik de inhoud over drie erlenmeyers van drie liter (met 2 liter wort erin). Dit keer zonder vortex (ik heb er maar één), maar aangezien de gist dan al heel actief is zou het met enkel schudden ook moeten lukken.

- Als de drie erlenmeyers dan ook de kleur koffie verkeerd hebben, dan kunnen ze in de frigo om te coldcraschen en op moment van brouwen decanteren.

Maar goed, we zien wel. Het zal nog minstens een aantal maanden duren voordat ik effectief op die manier ga brouwen. Eerst nog wat experimenteren en andere plannetjes op mijn lijstje uitvoeren.













Takkie83

Klinkt als een plan, al zou 2L wort voor een eerste starterstap wel eens teveel kunnen zijn. Het advies is met één liter te beginnen.

Koffie-verkeerd kleur ga je alleen krijgen bij een magneetroerder. Indien niet geroerd gaat je bovengist op je wort liggen en/of zakt naar de bodem indien inactief. Bij schudden kun je natuurlijk wel een mooie verkeerde koffiekleur krijgen.

Je gaat geen gistvoeding gebruiken dus?


Kiekeboe

Citaat van: Takkie83 op 19-08-2020  22:10 uJe gaat geen gistvoeding gebruiken dus?

Ja, die gistvoeding heb ik wel in een aantal filmpjes zien opduiken, maar ook vaak niet. Ik ben altijd bereid om bij te leren.

Takkie83

Heeft te maken met de stoffen die je gist nodig heeft om te kunnen groeien tot een vitale starter. En dat is gelijk ook de reden waarom een suikeroplossing niet werkt; essentiële voedingsstoffen ontbreken dan. Maar als je me nu gaat vragen welke stoffen in welke concentratie nodig zijn verwijs ik je graag naar de mannen met meer diepgaande kennis  ;D

Kiekeboe

Citaat van: Takkie83 op 19-08-2020  22:10 uJe gaat geen gistvoeding gebruiken dus?

En hoe doe je dat dan die gistvoeding?

Ik vond dit product bij Brouwland: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/gistvoedingszouten/d/lallemand-servomyces-gistvoeding-bier-10-g

Daarvan heb je 1 gram per honderd liter wort nodig. Aangezien ik 3 liter wort wil gebruiken om gist op te kweken heb ik dus 0.03 gram nodig (drie honderdste gram). Hoe moet ik dat afwegen?

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 30-08-2020  22:03 uEn hoe doe je dat dan die gistvoeding?

Ik vond dit product bij Brouwland: https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/gistvoedingszouten/d/lallemand-servomyces-gistvoeding-bier-10-g

Daarvan heb je 1 gram per honderd liter wort nodig. Aangezien ik 3 liter wort wil gebruiken om gist op te kweken heb ik dus 0.03 gram nodig (drie honderdste gram). Hoe moet ik dat afwegen?

Gebruik Wyeast gistvoeding. Dat is makkelijker te doseren. (1 g per 10 liter wort)

Kiekeboe



Ondertussen heb ik me uitgesloofd om ergens enkele flesjes dubbel 'La Trappe' te vinden. Dat was niet makkelijk. Om één of andere reden wordt de La Trappe dubbel in geen enkele Belgische supermarkt aangeboden, in tegenstelling tot andere biervarianten gebrouwen door de abdij Koningshoeven. Maar goed, uiteindelijk toch gevonden bij Albert Heyn, voor NL'ers evident, maar voor Belgen een heel recente indringer op de markt van de retailers/supermarkten. De houdbaarheidsdatum op de flesjes is 12/22.

Het advies van Jacques hierboven om Wyeast gistvoeding te kopen heb ik ook ter harte genomen.

Kiekeboe



En dan zijn we vertrokken voor een allereerste poging tot het opkweken van gist uit een commercieel flesje bier, ic La Trappe dubbel.

Eerst de flessenhals ontsmet met een sproeifles alcohol, daarna het bier uitgeschonken op het sediment van +/- 1 cm in het flesje na. Dan 10 cl appelsap toegevoegd, daarna (met sproeifles ontsmette ballon) over de flessenhals getrokken. Het is nu wachten of er een vergisting op gang komt en de ballon begint te zwellen.

Jacques

Waarom geen waterslot?

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 04-09-2020  23:40 uWaarom geen waterslot?

Geen idee, ik ga enkel af op de adviezen op dit forum en Youtube filmpjes.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 04-09-2020  23:50 uGeen idee, ik ga enkel af op de adviezen op dit forum en Youtube filmpjes.

Zo'n ballonnetje zwelt op door gevormd koolzuur. En een waterslot werkt door gevormd koolzuur.
Het is zelfs zo dat er zuurstof aangezogen kan worden bij een sterke groei aan het begin van de vergisting. Dan is een waterslot in het voordeel.

Eerlijk gezegd heb ik gebruik van die ballonnen nooit begrepen. Als de starter aanslaat moet je deze vervangen door een waterslot. Dus waarom niet meteen een waterslot gebruiken? Geeft ook minder druk waardoor de vermeerdering beter gaat.

Kiekeboe




Ondertussen gebeurt er helemaal niets.

De procedure voor gistopkweek in het flesje met de gele ballon werd 44,5 u. geleden opgestart.
De procedure voor gistopkweek in het flesje met de rode ballon werd 37,5 u. geleden opgestart.

De rode ballon op het flesje ging al na een kwartier na aanvang recht op staan, maar is een dag later weer ingezakt.

Is iedereen wel zeker dat je gist kan opkweken uit een commercieel flesje La Trappe dubbel? Is er iemand die dat het laatste jaar nog geprobeerd heeft ?

De vervaldatum op de flesjes ligt schrikwekkend ver in de toekomst (12/22) dat is nog bijna 2.5 jaar. Dat laat vermoeden dat het om een gepasteuriseerd bier gaat.

Iemand commentaar?


EBC

Gist opkweken uit flesjes is van de vorige eeuw. Tegenwoordig gebruikt elke bouwerij bottelgist.

BenjaminVlissingen

Dat je ballon snel opgeblazen was komt waarschijnlijk doordat je flesje aan het opwarmen was.

Ik heb het vorige week nog gedaan met een grote fles isid'or gebeurde weinig met de ballon. Toch opgeschaald (na 48uur) met een halve liter moutextract en die schoot gelijk uit de startblokken.
Nu staat er een heerlijk fruitig ruikende emmer quadruple te pruttelen op zolder.

Gewoon proberen!

Jacques

Citaat van: EBC op 06-09-2020  20:46 uGist opkweken uit flesjes is van de vorige eeuw. Tegenwoordig gebruikt elke bouwerij bottelgist.

Er zijn nog steeds brouwerijen die geen andere gist gebruiken bij het bottelen.
De bottelgist kan ook verse gist zijn die ook gebruikt wordt voor de hoofdgisting...

Het kan nog steeds gist opkweken uit een flesje, maar het aantal bieren waarbij de oorspronkelijke gist wordt gebruikt is wel in de loop der jaren minder geworden.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 06-09-2020  19:31 uIemand commentaar?

Geduld.

En gebruik het depot van twee flesjes en een heel klein beetje appelsap of wort (zo'n 5 tot 8 ml).
Belucht goed en gebruik een waterslot. Er kan dan zuurstof worden aangezogen...

vanderhoeve

Citaat van: Kiekeboe op 06-09-2020  19:31 u


Ondertussen gebeurt er helemaal niets.

De procedure voor gistopkweek in het flesje met de gele ballon werd 44,5 u. geleden opgestart.
De procedure voor gistopkweek in het flesje met de rode ballon werd 37,5 u. geleden opgestart.

De rode ballon op het flesje ging al na een kwartier na aanvang recht op staan, maar is een dag later weer ingezakt.

Is iedereen wel zeker dat je gist kan opkweken uit een commercieel flesje La Trappe dubbel? Is er iemand die dat het laatste jaar nog geprobeerd heeft ?

De vervaldatum op de flesjes ligt schrikwekkend ver in de toekomst (12/22) dat is nog bijna 2.5 jaar. Dat laat vermoeden dat het om een gepasteuriseerd bier gaat.

Iemand commentaar?

Ik heb 2 weken geleden ook een.starter gemaakt van de dubbel, 2 flesjes met appelsap. heeft 3 dagen geduurd voor de ballon opgeblazen was, daarna opgeschaald.

Kiekeboe

Citaat van: BenjaminVlissingen op 06-09-2020  20:50 uDat je ballon snel opgeblazen was komt waarschijnlijk doordat je flesje aan het opwarmen was.

Ja, dat dacht ik ook al, het snel opzwellen kan het resultaat zijn van opwarming van het flesje (de resterende lucht, het nog aanwezige restant vloeistof, het flesje zelf - het kwam direct uit de frigo). Een andere mogelijkheid is dat in de 1 cm resterende vloeistof/sediment koolzuurgas was opgelost dat vrijkwam. Maar in beide gevallen begrijp ik niet waarom de ballon een dag later weer ingezakt is.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 06-09-2020  22:02 uGeduld.

En gebruik (...) een heel klein beetje appelsap of wort (zo'n 5 tot 8 ml).

Bedoel je ml of cl? Ik heb de flesje leeg gekieperd (opgedronken) op 1 cm na. De flesjes daarna deels hervuld met appelsap (half pakje van 20 cl). De flesjes zijn nu voor +/- 1/3e gevuld.  Als ik je advies moet volgen moet ik slechts 1 theelepeltje appelsap toevoegen ipv 1/3e inhoud van het flesje?


Kiekeboe

Citaat van: vanderhoeve op 06-09-2020  23:18 uIk heb 2 weken geleden ook een.starter gemaakt van de dubbel, 2 flesjes met appelsap. heeft 3 dagen geduurd voor de ballon opgeblazen was, daarna opgeschaald.

Dan is er nog een klein beetje hoop. Ik zal morgenavond zien of er iets gebeurd is.

Wat bedoel je met 'opgeblazen' ? Betekent dit, dat de ballon rechtop kwam staan of meer dan dat?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.