Dubbel bier brouwen

Gestart door Kiekeboe, 04-08-2020 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Andert

Gist opkweken is echt niet moeilijk.

Met een magneetroerder en een grote fles of Erlenmeyer, en schoon werken, ben je een eind op weg.

Overigens maak je met bovengenoemde T-58 of BE-256 vast een hele mooie dubbel.

Succes!

Kiekeboe

Citaat van: Andert op 17-08-2020  00:05 uGist opkweken is echt niet moeilijk.

Hmm, ok ik zal het eens uitzoeken wat nodig is. Ik vond dit filmpje:



Als die ballon begint te zwellen, wat moet ik dan doen?

tdp

De volgende stap: Opschalen!

Zie hiervoor de uiteenzetting op de wiki, welke door abroeders is bijgedragen.
Nu gaat hij daar uit van een smackpack/vial van Wyeast of White Labs, maar in de basis is de handeling natuurlijk hetzelfde.

Takkie83

Citaat van: Kiekeboe op 17-08-2020  01:20 uHmm, ok ik zal het eens uitzoeken wat nodig is. Ik vond dit filmpje:



Als die ballon begint te zwellen, wat moet ik dan doen?

Leuk videootje, al schudt hij tot twee keer toe de gist door de fles om vervolgens weer uit te schenken. Daarmee gaat gist verloren. Ik zou vooral proberen om in één keer een flesje dat een tijdje rechtop buiten de koelkast heeft gestaan uit te schenken tot de laatste twee centimeter. Vertrouw je je eigen schenkkunsten niet, gebruik dan desnoods een bloemenvaas  :nut:

Het rietje vastpakken en niet ontsmetten verhoogt de kans op infecties. Hetzelfde geldt voor vastpakken van de ballon. Je kan bijvoorbeeld ook aluminiumfolie gebruiken om de fles af te dichten, al zie je dan niet de koolzuurontwikkeling.

Volgende stap is een liter starterwort met een begin SG van 1,040 maken met moutextract (100g op een liter), kwartiertje koken met wat gistvoeding, overhevelen naar een erlenmeyer van 2 liter, afkoelen en daar je gistslurry bij doen. Ik heb zoveel mogelijk van het appelsap weggegoten maar je wilt natuurlijk wel zoveel mogelijk gist behouden. Beetje zuurstof er doorheen klotsen en waterslot erop. Je kan een magneetroerder gebruiken, ik heb gewoon een paar keer per dag een slinger aan dat ding gegeven. Je kan vervolgens heel mooi zien wanneer hij is uitgegist. Je waterslot gaat stil staan, je gist zakt naar de bodem en je wort wordt weer helder (als je geen roerder gebruikt). Nu kun je je hoploze bier afgieten en de gistslurry aan 10 liter wort toevoegen, of verder opschalen bij grotere hoeveelheden/hoger alcoholpercentage  :brouwen:

Kiekeboe

Ondertussen heb ik geïnvesteerd in een Vortex magneetroerder (64.95 euro) en 2 erlenmeyers van 2 liter (2 x 11.95 euro) + 2.5 euro verzendingskosten bij Braumarkt.

Daarbij volgende vragen:

- Wat zijn de optimale afmetingen van een erlenmeyer als je een giststarter wil maken (via opkweek uit fles) voor een batch van 20 liter bier?

- Ik dacht elders op dit forum gelezen te hebben dat een erlenmeyer van 3 liter optimaal is. Braumarkt heeft mijn bestelkeuze wat makkelijker gemaakt aangezien er enkel erlenmeyers van 2 liter voorradig waren.

- Volgens sommigen is een erlenmeyer van 5 liter optimaal, maar blijkbaar is zo een Vortex magneetroerder niet geschikt voor erlenmeyers van meer dan 3 liter.

- In eerste instantie wil ik werken met een proefbatch van 20 liter, als dat een succes is dan zou ik willen overschakelen op mijn gebruikelijke brouwtechtniek waarbij ik per brouwdag 3 (dezelfde) brouwsels maak van 20 liter. Heb ik dan ook 3 vortexen nodig?

- Anders dan bij korrelgist kan je zo'n gisstarter via opkweek uit fles maar beperkte tijd bewaren. Hoelang en hoe bewaren?

- Hoelang duurt het voordat je de nodige gist hebt opgekweekt uit een flesje voor een batch van 20 liter. Volgens mijn huidige kennis van zaken duurt dat een week. Klopt dat? Aangezien ik bier brouw in een 2e verblijfje kan ik daar (meestal) geen hele week naast blijven staan. Kan ik ook gist opkweken op een andere plaats en vervolgens vervoeren naar mijn vakantiebrouwerijtje?

- Dan is er ook nog het probleem van het beschermen van de gist in opkweekfase tegen infecties via de lucht. Bestaan er stoppen voor erlenmeyers (i.c. 2 liter) waarin je een waterslot kan plaatsen. Alternatieven zijn aluminiumfolie, en ballonnen?

Takkie83

Een paar reacties:

- Magneetroerders zijn niet essentieel
- Voor 20 liter met een gemiddeld dubbel SG zou ik 2 liter kweken, je eerste liter afgieten, gist verdelen over je erlenmeyers en opnieuw opkweken, een gesplitste getrapte starter dus
- Voor drie brouwsels heb je nog 3x zoveel gist nodig, dus verder trappen. In hoeverre je dan nog steeds met een liter wort per erlenmeyer toe kunt durf ik niet te zeggen
- Starterwort heeft ongeveer een week nodig bij kamertemperatuur
- Je starter kun je in de koelkast/gistkast bewaren tot je brouwdag. Maar ik zou die tijd zo kort mogelijk houden
- Stop voor je erlenmeyer

Gijsbert

Ik zie link en rechts T58 gist, zijn er nog andere gisten die voor een dubbel in aanmerking komen?

El Pastor Belga (MaJa)


Kiekeboe

Dan heb ik nog wat filmpjes bekeken op youtube.

Ik vond dit filmpje verhelderend op vlak van wat ik moet doen zodra de ballon rechtop komt te staan in het flesje met bezinksel en appelsap.



Maar hoe weet ik op welk moment (na toevoeging van de gist uit het flesje en toevoeging van gekookte/gekoelde wort op basis van moutextract) de gist het meest vitaal is.

Elke gist heeft zijn eigen karakter en tempo. Het is ook mogelijk dat ik vertrek van weinig levendige gist in het flesje.

Hoe weet ik op welk moment de gist de suikervoorraad heeft opgebruikt en klaar is om verder te vermeerderen alvorens de opgekweekte gist begint af te sterven?

tdp

Vaak geeft de kleur van de starter een goede indicatie. Wanneer deze de kleur van 'koffie verkeerd' heeft, is deze stap klaar.

Kiekeboe

Citaat van: tdp op 18-08-2020  20:42 uVaak geeft de kleur van de starter een goede indicatie. Wanneer deze de kleur van 'koffie verkeerd' heeft, is deze stap klaar.

Dat levert dan weer een andere vraag op. Ik heb begrepen dat je de geactiveerde gist met appelsap uit het flesje moet toevoegen aan een soort wort dat gemaakt is van water en moutextract (gekookt en daarna gekoeld).

Maar er bestaan verschillende soorten moutextract. De moutextracten in de handel variëren van donker naar licht. Welk soort moutextract is het beste?

Geldt de kleur 'koffie verkeerd' in beide gevallen? Dus als je werkt een lichtgekleurd moutextract is dan de kleur 'koffie verkeerd' ook het criterium van vitale gist vergelijkbaar met een donker gekleurd moutextract ?

Rinus

Ik gebruik altijd een droog moutextract (DME) met een zo licht mogelijke kleur (EBC) wat vreemd genoeg niet altijd op voorraad is bij onze bekende leveranciers. Het SG rond de 1040 houden (bij mij is dat 100gr op 1Liter) Ik gebruik nooit meer gistvoeding o.i.d. wel een drupje olijf olie en regelmatig zwenken.
Bij een laag EBC en een laag volume (<1L) heeft dit dan nauwelijks invloed op de uiteindelijke kleur van je brouwsel.
Althans dit is mijn ervaring, succes!
Het filmpje laat exact het proces heel goed zien, echter vind ik het volume veel te groot voor deze Erlenmeyer, te weinig kop ruimte, dat schuimt er gegarandeerd overheen!

Andert

Citaat van: Kiekeboe op 18-08-2020 &nbsp;21:00 uDat levert dan weer een andere vraag op. Ik heb begrepen dat je de geactiveerde gist met appelsap uit het flesje moet toevoegen aan een soort wort dat gemaakt is van water en moutextract (gekookt en daarna gekoeld).

Maar er bestaan verschillende soorten moutextract. De moutextracten in de handel variëren van donker naar licht. Welk soort moutextract is het beste?

Geldt de kleur 'koffie verkeerd' in beide gevallen? Dus als je werkt een lichtgekleurd moutextract is dan de kleur 'koffie verkeerd' ook het criterium van vitale gist vergelijkbaar met een donker gekleurd moutextract ?
Ik gebruik altijd lichte moutextract maar donker kan ook.

De kleurverandering is echt heel duidelijk waarneembaar.

Je hebt nu nog heel veel vragen maar als je het een keer gedaan hebt valt er heel veel op z'n plek. Probeer het maar gewoon, niet met als doel om er bier mee te vergisten maar gewoon om te proberen gist op te kweken uit een commerciël biertje.

Op deze manier hangt er niet zoveel vanaf en het is ook gewoon leuk om te doen. Als je het dan een beetje in de vingers hebt kun je het een volgende keer wat beter plannen en er een batch bier meer vergisten.

Kiekeboe

Naargelang van de hoeveelheid bier die je wil brouwen heb je x-aantal gistcellen nodig. Die hoeveelheid gistcellen wordt niet bepaald door de hoeveelheid actieve gistcellen waarmee je begint, maar door de hoeveelheid wort/gistvoeding die je toevoegt. Van zodra de suiker is opgebruikt (kleurverandering/troebelheid) is ook de hoeveelheid actieve gistcellen gerealiseerd. Klopt dat een beetje wat ik zeg?

Kiekeboe

Citaat van: Andert op 18-08-2020 &nbsp;21:18 uProbeer het maar gewoon, niet met als doel om er bier mee te vergisten maar gewoon om te proberen gist op te kweken uit een commerciël biertje.

Op deze manier hangt er niet zoveel vanaf en het is ook gewoon leuk om te doen. Als je het dan een beetje in de vingers hebt kun je het een volgende keer wat beter plannen en er een batch bier meer vergisten.

Ja, op die manier wil ik het aanpakken. Eerst wat experimenteren en daarna effectief brouwen met een zelf opgekweekte gist. Of dat ooit lukt zien we later dan wel weer.

Kiekeboe

Ik zie overal dat hobbybrouwers bij het opkweken van gist de erlenmeyer afdekken met aluminiumfolie.

Ik zou eerder geneigd zijn om er een stop met waterslot op te zetten.

Waarom wordt er bij het opkweken van gist geen waterslot gebruikt, maar aluminiumfolie?

En daarmee samenhangende vraag, als je dan toch aluminiumfolie gebruikt, mag je die dan ook vastzetten met een elastiekje rond de hals van de erlenmeyer?

Kiekeboe

Citaat van: Rinus op 18-08-2020 &nbsp;21:13 uHet filmpje laat exact het proces heel goed zien, echter vind ik het volume veel te groot voor deze Erlenmeyer, te weinig kop ruimte, dat schuimt er gegarandeerd overheen!

Hoe groot moet een erlenmeyer zijn om gist op te kweken voor een batch van 20 liter bier?

Andert

Citaat van: Kiekeboe op 18-08-2020 &nbsp;22:07 uIk zie overal dat hobbybrouwers bij het opkweken van gist de erlenmeyer afdekken met aluminiumfolie.

Ik zou eerder geneigd zijn om er een stop met waterslot op te zetten.

Waarom wordt er bij het opkweken van gist geen waterslot gebruikt, maar aluminiumfolie?

En daarmee samenhangende vraag, als je dan toch aluminiumfolie gebruikt, mag je die dan ook vastzetten met een elastiekje rond de hals van de erlenmeyer?
Het idee is dat er met aluminiumfolie nog zuurstof in je erlenmeyer kan komen, hierdoor zou er meer gistgroei optreden. Met een waterslot kan er alleen maar CO2 uit je erlenmeyer.

Wat er van waar is weet ik niet precies, er zijn forumleden die beweren met aluminiumfolie meer gistgroei te zien dan met een waterslot.

Takkie83

Je gebruikt aluminiumfolie als je wilt dat er nog zuurstof bij je wort kan komen. Je gebruikt een waterslot als je dat niet wilt. Met waterslot kun je ook mooi de vergisting volgen.

Elastiekje is niks mee, maar wat voegt het toe?

Ik gebruikte alu op mijn flesje La Trappe met appelsap en een waterslot op de erlenmeyer. Ik heb in het begin dat waterslot wel een paar keer verwijderd om er zuurstof doorheen te klotsen.

Voor 20 liter wort zou ik 2 liter wort gebruiken zoals eerder geschreven. Eerst 1 liter wort vergisten en dan de gist splitsen voor 2x1 liter

Edit: in een erlenmeyer van 2 liter zou ik 1 liter starter vergisten, zelfde kopruimte aanhouden als bij bier

Andert

Citaat van: Kiekeboe op 18-08-2020 &nbsp;22:09 uHoe groot moet een erlenmeyer zijn om gist op te kweken voor een batch van 20 liter bier?
Een erlenmeyer van 2 of 3 liter (of 2 van 2 liter [emoji6]) is groot genoeg mits je een druppeltje olijfolie toevoegd om schuimvorming te voorkomen.

Mocht  je toch krap zitten met ruimte dan kun je altijd een extra opkweekstap doen.

EvdBroek

Citaat van: Andert op 18-08-2020 &nbsp;22:17 uHet idee is dat er met aluminiumfolie nog zuurstof in je erlenmeyer kan komen, hierdoor zou er meer gistgroei optreden. Met een waterslot kan er alleen maar CO2 uit je erlenmeyer.

Ook dan komt er gewoon zuurstof bij; de CO2 ontsnapt en er ontstaat weer een evenwicht met lucht (waarin ook O2 zit).

Eric v B

Citaat van: MaJa op 18-08-2020 &nbsp;17:11 uS33
Slechts mijn mening: S33 zou wmb voor geen enkel bier in aanmerking komen. Een keer een bier mee gebrouwen, ook een dubbel, maar de S33 ga ik niet meer gebruiken. Ik vind de smaak van S33 niet lekker.

Andert

Citaat van: EvdBroek op 19-08-2020 &nbsp;09:45 uOok dan komt er gewoon zuurstof bij; de CO2 ontsnapt en er ontstaat weer een evenwicht met lucht (waarin ook O2 zit).
Dat lijkt me toch niet, de CO2 wordt er door  overdruk uitgeperst. Als er zuurstof/lucht van buitenaf in de erlenmeyer wil komen dan moet het waterslot toch echt verkeerd om gaan lopen.

Of bedoel je door diffusie van opgeloste zuurstof in het water van het waterslot?

Takkie83

Citaat van: EvdBroek op 19-08-2020 &nbsp;09:45 uOok dan komt er gewoon zuurstof bij; de CO2 ontsnapt en er ontstaat weer een evenwicht met lucht (waarin ook O2 zit).

Nope. Het waterslot voorkomt juist dat er zuurstof bij je gistende wort kan komen, mits je gistvat goed afsluit, anders zou je geoxideerd bier krijgen. Als ik het goed begrepen heb gebruikt de gist de aanvankelijk aanwezige zuurstof om te kunnen groeien. Waar het omslagpunt ligt van voldoende zuurstof voor gistgroei en teveel zuurstof voor oxidatie weet ik niet. Maar misschien maakt dat ook wel geen ene zier uit, want je gaat die hoploze troep toch niet drinken  ;D

De CO2 komt vrij bij omzetten van suikers in alcohol en koolzuur en dekt je wort af met een beschermende CO2 'deken', tot je natuurlijk weer de stop eraf haalt

Kiekeboe

Citaat van: Takkie83 op 18-08-2020 &nbsp;22:19 uElastiekje is niks mee, maar wat voegt het toe?

Minder kans dat er zuurstof/lucht/bacteriën tot bij de giststarter kan komen als je staat te zwaaien met je erlenmeyer.

Op Youtube filmpjes wordt ook regelmatig een 'foam stopper' (ik veronderstel dat dit een sponsje is) gebruikt ipv aluminiumfolie of een siliconen stop met waterslot.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.