Dubbel bier brouwen

Gestart door Kiekeboe, 04-08-2020 21:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 11-09-2020  00:11 uDat lijkt me dan een beetje vreemd verhaal. Overal wordt gewaarschuwd dat je niet mag bottelen alvorens je bier volledig is uit gegist (of niet te veel bottelsuiker toevoegen). Dat omdat de flesjes (volgens info bestand tegen een druk van 8 bar) zouden kunnen ontploffen omdat de gist dapper door doet ondanks de hoge druk. Een autoband heeft een druk van 2.5 tot 3 bar. De druk in een autoband lijkt me veel hoger dan de druk in een zwak opgeblazen ballon op een bierflesje.

Ik heb het over de groei van het aantal gistcellen. Deze wordt belemmert door een hogere druk. Dit betekent echter niet dat door druk de vergisting stopt.

Een starter maak je om meer gistcellen te krijgen. Daar hoort geen druk bij.

Jacques

Citaat van: Kiekeboe op 11-09-2020  18:40 uHoe kan ik weten of de suikers vergist zijn?

Als er geen schuim meer gevormd wordt.

Beter is het echter dat je starter al in een koelkast zet voordat deze is uitgegist.
Zodra de suikers verbruikt zijn gaat de gist interen op zijn reservestoffen. Hierdoor kan de gist minder goed nieuwe gistcellen aanmaken.

Het is om deze reden dat ik als ik het vermoeden heb dat de starter bijna klaar is een waterslot op de erlemeyer zet. Via de werking van het waterslot kan de activiteit van de starter volgen. Ik wacht niet totdat het waterslot niet meer werkt voordat de starter de koelkast in gaat.

Kiekeboe

Citaat van: Jacques op 11-09-2020  21:30 uAls er geen schuim meer gevormd wordt.

Beter is het echter dat je starter al in een koelkast zet voordat deze is uitgegist.
Zodra de suikers verbruikt zijn gaat de gist interen op zijn reservestoffen. Hierdoor kan de gist minder goed nieuwe gistcellen aanmaken.

Het is om deze reden dat ik als ik het vermoeden heb dat de starter bijna klaar is een waterslot op de erlemeyer zet. Via de werking van het waterslot kan de activiteit van de starter volgen. Ik wacht niet totdat het waterslot niet meer werkt voordat de starter de koelkast in gaat.

Aha, alweer iets bij geleerd. Behalve de kleur (koffie met veel melk) is ook het schuimniveau van belang (als 2e indicatie van de voortgang van het proces van gistopkweek). Ik maakte me gisteren al zorgen dat de schuimophoping te groot zou worden voor de erlenmeyer, maar vandaag bleek het schuimniveau alweer een stuk gezakt.

Ik heb een uur of twee geleden de giststarter van de magneetroerder gehaald en in de koelkast geplaatst.

Het was eigenlijk de bedoeling dat ik in een volgende stap de bekomen gist (1liter) zou verdelen over 3 erlenmeyers van 3 liter ( voor 2 liter gevuld) om dan 6 liter te bekomen. Dat is dus 0.33 liter opschalen tot 2 liter. Dat is wel meer dan 5 keer het volume dat jij aanbeveelt.

Maar goed, ik heb ondertussen al weer van alles geleerd. Voor de verdere opschaling tot 3x2 liter voor het brouwen van 3x20 liter bier heb ik nog 3 erlenmeyers van 3 liter nodig. Die heb ik nog niet in mijn bezit, maar komen mogelijks over een week of twee toe.

Ik noteer alvast, dat ik voor het opkweken van gist uit een flesje bier voor 3 batches bier van 20 liter minstens 8 dagen op voorhand moet beginnen. Als ik dan nog geen tijd heb om te beginnen brouwen met de bekomen gist kan ik deze gist nog enkele dagen koel bewaren.

Het lijkt dus dat ik standaard best 10 dagen op voorhand moet beginnen als ik bier wil brouwen met gist opgekweekt uit een commercieel flesje bier. Om dan uiteindelijk 3 batches van 20 liter te kunnen pitchen met de nodige gist.

Kiekeboe



Dan nog een foto van de erlenmeyer nadat deze 2 dagen in de koelkast stond. Zie gistbezinksel onderaan de fles.


Heuvinger brouwerij

Citaat van: Kiekeboe op 11-09-2020  22:21 uMaar goed, ik heb ondertussen al weer van alles geleerd. Voor de verdere opschaling tot 3x2 liter voor het brouwen van 3x20 liter bier heb ik nog 3 erlenmeyers van 3 liter nodig.
Als je een giststarter van 2 liter gaat toevoegen aan 20 liter bier, hou er dan rekening mee dat de giststarter een behoorlijke smaakinvloed op je bier gaat krijgen.
Ik gebruikte appelsap voor giststarters, toen mijn bieren erg naar cider begonnen te smaken, ben ik er mee gestopt.

Kiekeboe

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 13-09-2020  19:56 uAls je een giststarter van 2 liter gaat toevoegen aan 20 liter bier, hou er dan rekening mee dat de giststarter een behoorlijke smaakinvloed op je bier gaat krijgen.
Ik gebruikte appelsap voor giststarters, toen mijn bieren erg naar cider begonnen te smaken, ben ik er mee gestopt.

- Ik was eigenlijk van plan om de giststarter eerst af te gieten (decanteren) alvorens de gist te gebruiken.

- Voor het maken van deze giststarter heb ik 20 cl appelsap gebruikt (voor het residu van 2 flesjes = 2 x 10 cl appelsap) daarnaast of daar boven op 2 liter wort op basis van 200 gram moutextract.

- Als je geen appelsap gebruikt voor giststarters, wat gebruik je dan wel. Of gebruik je nog enkel korrelgist?


Heuvinger brouwerij

Citaat van: Kiekeboe op 13-09-2020  20:35 uOf gebruik je nog enkel korrelgist?
Inderdaad!
Ik gebruik nu eigenlijk alleen maar korrelgist van Crossmyloof, saison Lille.
Niet de allerlekkerste gist, maar gezien het gebruiksgemak en de prijs, voldoet het.

Takkie83

Appelsap heb ik zelf afgegoten en weggegooid, evenals het hoploze starterbier. Adrie waarschuwt er in zijn boek ook voor, voor steeds grotere starters die uiteindelijk net zo groot kunnen worden als je batch. Dat werkt dus niet en dus moet je afgieten.

Aluminiumfolie (al dan niet met elastiekje) heb ik gebruikt op flesje met de gistinhoud van twee flesjes bier en een volledig pakje appelsap zodat er ook nog zuurstof bij kan, nodig voor de gistgroei. Na ik geloof een dag of drie heb ik opgeschaald en een waterslot gebruikt op m'n erlenmeyer zonder magneetroerder. Je brouwt dan eigenlijk een liter bier en kunt zonder die koffie verkeerd-kleur ook aan het proces en je waterslot goed zien wanneer je starter klaar is.

Wat betreft die gistvoeding zou ik die volgende keer gewoon meekoken met je extractwort. Het zal vrij schoon verpakt zijn maar toch. En hoe schoon was je mespunt?  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.