Tip voor blow-off?

Gestart door Jeroen76, 04-08-2020 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen76

Na een zeer mooie uitleg over een dubbele blow-off met illustraties van Daanvandervleuten gekregen te hebben ben ik aan de slag gegaan met wat materiaal wat ik had gekocht bij Wildkamp.

Werkt perfect maar kwam uiteindelijk nu alles klaar en gekocht is uit bij onderstaande. Dit is eigenlijk voor de aquariumhobby maar wie weet sluiten die hobby's toch nog op elkaar aan.

Lijkt mij te passen op een gewone PET fles. Enkel dus de slangen nog aan te sluiten dan is het al klaar... drukmeter is ook een optie maar weet niet of dat gaat werken.

https://dl.wish.com/CvzND



Gr. Jeroen

daanvandervleuten

Ook besteld!
Ben benieuwd.

Alexander_H


Pimmels

Ook besteld... Handig! 👍

EBC

Tip? Gebruik slangen met tenminste 15 mm dia inwendig. Dunnere slangen kunnen gemakkelijk verstoppen en losploffen.

Andert

Tip? Gebruik een gistvat dat groot genoeg is.

Snelbier

Gistvat groot genoeg nemen om schuim op te vangen is een dingetje.. Moet je wel weten wat de gist doet, en die doet zijn/haar eigen ding..
EBC's opmerking over DIKKE afvoerslang is vlgs mij volledig terecht, en uit praktijk gegeven.
Dunne doorvoeren (ook dat simpele goedwerkende slangen-waterslot) verstoppen snel, met risico dat de hele boel wordt weggeblazen.
Een paar kleine schuimbellen kunnen je hele 'blow-off' verstoppen bij te dunne afvoer-leiding. Zelfs als je extra kopruimte in het gistvat hebt.
Blow-off nodig? BIG=BETTER. Goedkope pvc of tuinslang met ruime binnen-diameter nemen.
Proost,  Snelbier

Jeroen76

Citaat van: Andert op 05-08-2020  23:51 uTip? Gebruik een gistvat dat groot genoeg is.
Er zijn diverse topics op het forum te vinden waar de blow-off wordt uitgelegd. Bijvoorbeeld de La Trappegist heeft zeker meer dan 50% kopruimte nodig en dan is een blow-off wel handig. Ik gebruik hem ook voor giststarters (erlenmeyer). Daar zijn deze klein doppen dan weer handig voor.

Gr. Jeroen


Andert

Ik vergist 25 liter in een 50 liter vat. Zelfs met Wyeast 1762 geen problemen.

Een giststarter gaat op een magneetroerder met een druppeltje olijfolie erin, dan is de schuimvorming minimaal.

Maar als je een blow off wilt maken neem dan inderdaad een zo dik mogelijke slang. Een twee-fasen flow blokkeert de boel heel snel en dan krijg je alsnog behoorlijke drukopbouw in je vat.

hansHalberstadt

3 weken geleden een weisen bier gebrouwen met Schneider gist. Prima bier geworden met banaan en ktuidnagelsmaak, maar met 45 liter in een 70 liter vat ging het er nog flink overheen. Dunne slangen werken inderdaad niet omdat die teveel weerstand hebben mbt het schuim wat er doorheen moet. Daardoor krijg je overdruk en gaat het uiteindelijk langs het deksel lekken.
Oplossing die ik nu wil gaan uitproberen is met een aquariumpomp in een afgesloten kastje zodat je ook aan aanzuigleiding kunt maken. Balgje van steriliseerbaar siliconen in het vat met dun slangetje door het deksel. Dat balgje zit aan een 2e balgje buiten het vat met een microswitch. Die gaat aan als er een bepaalde (hele lage) overdruk komt en zet dan de pomp aan. Die gaat via een systeem zoals bovenaan dit topic om de schuim af te kunnen scheiden van de aanzuigende lucht van het pompje. Omdat de pomp een grote onderdruk kan leveren hoef je geen hele dikke blow off slang te hebben, en zal de druk in het vat ook hel precies blijven op de ingestelde waarde, ook al komt er veel schuim vrij.

hansHalberstadt

Hier een blowoff met onderdruk via een t stukje waar ook het waterslot op kan. de onderduk zuigt normaal de lucht van buiten naar de blowoff zodat je gistingsvat gewoon CO2 vrij laat. maat als er schuim komt wordt dat afgezogen.



216448d9-fb23-4312-bffa-638579be3b47.jpg[/attach]cf7d079a-f034-438f-aad5-9d074fdb6180.jpg
ps het onderste slangetje is om monsters te nemen tijdens de gisting, loopt via het t stukje naar binnen tot ca 10 cm boven de bodem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.