Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Tip voor blow-off?  (gelezen 951 keer)

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Land: nl
  • Good beer makes its own friends!
Tip voor blow-off?
« Gepost op: 04-08-2020 19:41 u »
Na een zeer mooie uitleg over een dubbele blow-off met illustraties van Daanvandervleuten gekregen te hebben ben ik aan de slag gegaan met wat materiaal wat ik had gekocht bij Wildkamp.

Werkt perfect maar kwam uiteindelijk nu alles klaar en gekocht is uit bij onderstaande. Dit is eigenlijk voor de aquariumhobby maar wie weet sluiten die hobby's toch nog op elkaar aan.

Lijkt mij te passen op een gewone PET fles. Enkel dus de slangen nog aan te sluiten dan is het al klaar... drukmeter is ook een optie maar weet niet of dat gaat werken.

https://dl.wish.com/CvzND

Gr. Jeroen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline daanvandervleuten

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Tip voor blow-off?
« Reactie #1 Gepost op: 05-08-2020 14:06 u »
Ook besteld!
Ben benieuwd.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #3 Gepost op: 05-08-2020 15:16 u »
Ook besteld... Handig! 👍

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 05-08-2020 22:46 u »
Tip? Gebruik slangen met tenminste 15 mm dia inwendig. Dunnere slangen kunnen gemakkelijk verstoppen en losploffen.

Offline Andert

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 05-08-2020 23:51 u »
Tip? Gebruik een gistvat dat groot genoeg is.

Offline Snelbier

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-08-2020 00:45 u »
Gistvat groot genoeg nemen om schuim op te vangen is een dingetje.. Moet je wel weten wat de gist doet, en die doet zijn/haar eigen ding..
EBC's opmerking over DIKKE afvoerslang is vlgs mij volledig terecht, en uit praktijk gegeven.
Dunne doorvoeren (ook dat simpele goedwerkende slangen-waterslot) verstoppen snel, met risico dat de hele boel wordt weggeblazen.
Een paar kleine schuimbellen kunnen je hele 'blow-off' verstoppen bij te dunne afvoer-leiding. Zelfs als je extra kopruimte in het gistvat hebt.
Blow-off nodig? BIG=BETTER. Goedkope pvc of tuinslang met ruime binnen-diameter nemen.
Proost,  Snelbier

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #7 Gepost op: 06-08-2020 00:45 u »
Tip? Gebruik een gistvat dat groot genoeg is.
Er zijn diverse topics op het forum te vinden waar de blow-off wordt uitgelegd. Bijvoorbeeld de La Trappegist heeft zeker meer dan 50% kopruimte nodig en dan is een blow-off wel handig. Ik gebruik hem ook voor giststarters (erlenmeyer). Daar zijn deze klein doppen dan weer handig voor.

Gr. Jeroen

Offline Andert

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 06-08-2020 07:45 u »
Ik vergist 25 liter in een 50 liter vat. Zelfs met Wyeast 1762 geen problemen.

Een giststarter gaat op een magneetroerder met een druppeltje olijfolie erin, dan is de schuimvorming minimaal.

Maar als je een blow off wilt maken neem dan inderdaad een zo dik mogelijke slang. Een twee-fasen flow blokkeert de boel heel snel en dan krijg je alsnog behoorlijke drukopbouw in je vat.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 06-08-2020 10:55 u »
3 weken geleden een weisen bier gebrouwen met Schneider gist. Prima bier geworden met banaan en ktuidnagelsmaak, maar met 45 liter in een 70 liter vat ging het er nog flink overheen. Dunne slangen werken inderdaad niet omdat die teveel weerstand hebben mbt het schuim wat er doorheen moet. Daardoor krijg je overdruk en gaat het uiteindelijk langs het deksel lekken.
Oplossing die ik nu wil gaan uitproberen is met een aquariumpomp in een afgesloten kastje zodat je ook aan aanzuigleiding kunt maken. Balgje van steriliseerbaar siliconen in het vat met dun slangetje door het deksel. Dat balgje zit aan een 2e balgje buiten het vat met een microswitch. Die gaat aan als er een bepaalde (hele lage) overdruk komt en zet dan de pomp aan. Die gaat via een systeem zoals bovenaan dit topic om de schuim af te kunnen scheiden van de aanzuigende lucht van het pompje. Omdat de pomp een grote onderdruk kan leveren hoef je geen hele dikke blow off slang te hebben, en zal de druk in het vat ook hel precies blijven op de ingestelde waarde, ook al komt er veel schuim vrij.

Tags: