Suikergift tijdens/na hoofdvergisting -> invloed op smaak?

Gestart door HJvK[nl], 03-08-2020 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HJvK[nl]

Beste leden,

Afgelopen zaterdag een biertje gebrouwen, een blond die ik na wat inspiratie op het forum een klein beetje naar een Weizen wil trekken met Weizengist om te kijken of we zo de smaak een beetje richting een Leffe kunnen trekken... (naar idee van Hopmans geloof ik?)

Tijdens het brouwen heb ik het spoelwater wat overschat waardoor het uiteindelijke brouwsel +- 21 L in plaats van 20 L was; waarmee de begin SG waarde zo'n 5 punten afwijkt (1.058 ipv 1.063).

Nu is het bier aan het vergisten en zit ik eraan te denken om het bier nog wat te corrigeren door een extra suikergift tijdens/na vergisting. Wat is jullie ervaring hiermee? Hoe beïnvloed dit de smaak? Ik ben een beetje bang dat dit enkel en alleen het aandeel van de alcohol verhoogt terwijl de "smaak-intensie" van het bier al wat verdund is/niet mee veranderd?

Ik hoor graag jullie gedachten!

William

Mijn eerste gedachte is dezelfde als jou gedachte, laat het gewoon zo. De kans is groot dat je alleen meer alcohol krijgt, daarmee een verhoogde vergistingsgraad en daarmee minder body (ik weet het, body is maar een begrip ;)). Doordat je een lager sg hebt dan gepland door te veel water, houd je al minder sg-punten na de vergisting hoger. Een lekker frisse Weizen!

HJvK[nl]

William, dank voor je reactie.

Dat is exact de bewoording die ik zocht; ik ben inderdaad "bang" dat het de body niet ten goede komt.
De verwachting is dat ik nu op 6,2% uit ga komen, naar mijn idee en smaak een beetje licht voor een blond.
Het enige wat je er naast de extra alcohol misschien op terug verdient is wat extra ester-vorming wellicht?

William

Voor meer esters kun je ook de vergistingstemperatuur iets verhogen, afhankelijk van de gist die je gebruikt. Maar wil je dat in een Weizen?

Jacques

Het is een hardnekkig misverstand dat een suikergift alleen zorgt voor meer alcohol. Dit is niet het geval. Bij de vergisting van suiker worden naast alcohol ook andere vergistingsnevenproducten geproduceerd, zoals acethaldehyde, diacetyl, esters, hogere alcoholen, enzovoorts...  Al die stoffen dragen bij aan de smaak van je bier.

HJvK[nl]

Citaat van: Jacques op 03-08-2020  22:40 uHet is een hardnekkig misverstand dat een suikergift alleen zorgt voor meer alcohol. Dit is niet het geval. Bij de vergisting van suiker worden naast alcohol ook andere vergistingsnevenproducten geproduceerd, zoals acethaldehyde, diacetyl, esters, hogere alcoholen, enzovoorts...  Al die stoffen dragen bij aan de smaak van je bier.

Interessante informatie, wat zou jou advies in deze dan zijn?
Misschien een moment om wat meer zicht op het recept te geven:

3420g Pilsmout 3.2EBC
830g Tarwe
520g Munich 16EBC
480g Kandij (wit)
150g Honey Biscuit 84.5EBC
120g Melanodin 59EBC

36g East Kent Goldings 60min (16.1 IBU)
11g Spalter Select (2.9IBU)

Streefvolume/OG na koken: 20L/1.063
Uiteindelijke volume/OG na koken: 21L/1.058

Gist: Wyeast 3333 op 17 graden

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.