Tripel met karamelsmaak

Gestart door Eriks, 02-08-2020 17:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Eriks op 01-09-2020  19:39 uOeh zou het?
Ik had afgelopen vrijdag gemeten en overgeheveld naar een nieuw vat. Stond toen op 1006 en geen activiteit op het waterslot. Maandag nog een keer gemeten, een nog steeds 1006. Zo doende gebotteld. Ik vergist overigens wel op 25 graden, dus het gaat wat rapper.
Heb nu 10,5 gram suiker per liter gedaan. Volgens BrouwHulp zit ik daarmee net onder de boven grens van koolzuur voor dit type bier. Redelijk veel geef ik toe, normaal voor een standaard bier doe ik 7 gram per liter

Bij var diastaticus gisten kun je beter een langere periode aanhouden voor het bottelen. De daling in SG gaat bij deze gisten na de hoofdgisting heel langzaam.

Maak regelmatig een flesje open om de koolzuurontwikkeling te volgen. Natuurlijk drink je het bier op. Proost.  :biersmile:

Eric v B

Citaat van: Eriks op 01-09-2020  19:39 uOeh zou het?
Ik had afgelopen vrijdag gemeten en overgeheveld naar een nieuw vat. Stond toen op 1006 en geen activiteit op het waterslot. Maandag nog een keer gemeten, een nog steeds 1006. Zo doende gebotteld. Ik vergist overigens wel op 25 graden, dus het gaat wat rapper.
Heb nu 10,5 gram suiker per liter gedaan. Volgens BrouwHulp zit ik daarmee net onder de boven grens van koolzuur voor dit type bier. Redelijk veel geef ik toe, normaal voor een standaard bier doe ik 7 gram per liter

Dat is echt veel! Normaal voeg ik 6 gram per liter toe. Mijn laatste bier was een Czech Amber Lager. Hierbij wilde ik iets meer koolzuur en heb 7 gram per liter toegevoegd. Dit bier komt de fles uit als ik een flesje open. Dit bier was volledig uitgegist dus niet te vroeg gebotteld.
Ben benieuwd hoe je bier gaat worden met 10,5 g/l.

Oosterling

Citaat van: Eric v B op 02-09-2020  12:32 uDat is echt veel! Normaal voeg ik 6 gram per liter toe. Mijn laatste bier was een Czech Amber Lager. Hierbij wilde ik iets meer koolzuur en heb 7 gram per liter toegevoegd. Dit bier komt de fles uit als ik een flesje open. Dit bier was volledig uitgegist dus niet te vroeg gebotteld.
Ben benieuwd hoe je bier gaat worden met 10,5 g/l.

Het toevoegen van bottelsuiker is een tikje ingewikkelder dan dat het lijkt. Zo wordt er ook al koolzuur opgenomen in het bier, wanneer het in de hoofdgisting zit. Ook de temperatuur speelt hierbij een rol. Hieronder is een handig lijstje, waarop je kunt zien op hoeveel graden er normaal gesproken al koolzuur in het bier zit door de vergisting en hoeveel suiker je dus nog ongeveer kunt toevoegen.

Relatie koolzuurgehalte en temperatuur bij atmosferische druk
temperatuur   hoeveelheid opgelost koolzuur
0EC   3,4 g/L
2EC   3,2 g/L
4EC   3,0 g/L
6EC   2,8 g/L
8EC   2,6 g/L
10EC   2,4 g/L
12EC   2,2 g/L
14EC   2,1 g/L
16EC   2,0 g/L
18EC   1,9 g/L
20EC   1,8 g/L
22EC   1,7 g/L

Je kunt ook hier nog eens verder lezen: https://www.hobbybrouwen.nl/artikel/koolzuur.html

hans100w

Citaat van: Eric v B op 02-09-2020  12:32 uBen benieuwd hoe je bier gaat worden met 10,5 gr/l.

Bommetjes.

Eriks

Misschien moet ik mijn tripel wel van naam laten veranderen, naar living on the edge ;)

Volgens mij zit ik met mijn bottelsuiker er nog niet extreem ver langs. Als ik het artikel lees;

bottelsuiker = (CO2 biertype - CO2 lageren) * 2 * aantal liters

CO2 biertype = 7,4 (max)
CO2 lageren = 22EC (1,7gr) --> zou volgens mij 25 moeten zijn maar de tabel gaat niet verder

(7,4 - 1,7 = 5,7) * 2 = 11,4
Met 10,5 g/l zou ik goed moeten zitten

Als ik het ook goed lees, kan een flesje 12 bar aan. Ik haal hiermee net geen 6 bar. Dan zou ik veilig moeten zitten.
Met jullie opmerkingen, ga ik het toch spannend vinden of ze gaan klappen.. (Iets van bescherming heb ik alvast aangebracht)

Snelbier

Vrees met grote vrezen dat je toch een denk/leesfoutje maakt. Opgelost CO2 in bier is NIET gelijk aan bottelsuiker (potentieel).   :pan:
Moet het nog doorrekenen, maar volgens mij krijg je vuurwerk.
Sterkte,  Snelbier

Eriks

Citaat van: Snelbier op 02-09-2020  16:33 uVrees met grote vrezen dat je toch een denk/leesfoutje maakt. Opgelost CO2 in bier is NIET gelijk aan bottelsuiker (potentieel).   :pan:
Moet het nog doorrekenen, maar volgens mij krijg je vuurwerk.
Sterkte,  Snelbier

Ik ben benieuwd naar je berekening! CO2 is ook niet gelijk aan bottelsuiker, factor 2 verschil. De formule zelf komt van deze wiki site af

Misschien ga ik ze zelf toch maar buiten zetten als het vuurwerk gaat worden, in plaats van binnen met de beperkte bescherming :pan:

Snelbier

Berekening hou je tegoed, BBQ staat nu aan..  Ploffende flessen zal meevallen; kroonkurken voor ons hobbyïsten lossen zichzelf rond 5-6 bar. Gelukkig.
Proost, Snelbier.

Oxhead

Citaat van: Snelbier op 02-09-2020  16:53 uBerekening hou je tegoed, BBQ staat nu aan..  Ploffende flessen zal meevallen; kroonkurken voor ons hobbyïsten lossen zichzelf rond 5-6 bar. Gelukkig.
Proost, Snelbier.

De fles klapt eerder dan de kroonkurk lost is mijn ervaring.

Oxhead

Citaat van: Eriks op 02-09-2020  15:47 uMisschien moet ik mijn tripel wel van naam laten veranderen, naar living on the edge ;)

Volgens mij zit ik met mijn bottelsuiker er nog niet extreem ver langs. Als ik het artikel lees;

bottel suiker = (CO2 biertype - CO2 lageren) * 2 * aantal liters

CO2 biertype = 7,4 (max)
CO2 lageren = 22EC (1,7gr) --> zou volgens mij 25 moeten zijn maar de tabel gaat niet verder

(7,4 - 1,7 = 5,7) * 2 = 11,4
Met 10,5 gr/l zou ik goed moeten zitten

Als ik het ook goed lees, kan een flesje 12 bar aan. Ik haal hiermee net geen 6 bar. Dan zou ik veilig moeten zitten.
Met jullie opmerkingen, ga ik het toch spannend vinden of ze gaan klappen.. (iets van bescherming heb ik alvast aangebracht)

Als het bier uitvergist is is er geen probleem. Maar de m31 kennende gaat tie nog vrolijk door op de fles, zeker als je al na 10 dagen bottelt.

El Pastor Belga (MaJa)

Bij tripel doe ik normaal 9.5 gr en is toch wel goed van de CO2 voorzien. Maar nog geen spuiters of ploffers gehad.

beun

Je krijgt zo met de m31 die nog doorgaat en de bottelsuiker een heel sterk gecarboniseerd bier. Waarschijnlijk geen knallende flessen maar het zal geen prettig bier worden om te openen en uit te schenken. Ik voorzie dat je boven de gootsteen i.c.m. een maatbeker moet gaan uitschenken.
Ik heb met name door hopcreep bieren met teveel koolzuur gekregen. Dit was verder prima bier maar lastig uit te schenken.
Groet Stefan

Eriks

Citaat van: beun op 02-09-2020  18:59 uJe krijgt zo met de m31 die nog doorgaat en de bottelsuiker een heel sterk gecarboniseerd bier. Waarschijnlijk geen knallende flessen maar het zal geen prettig bier worden om te openen en uit te schenken. Ik voorzie dat je boven de gootsteen i.c.m. een maatbeker moet gaan uitschenken.
Ik heb met name door hopcreep bieren met teveel koolzuur gekregen. Dit was verder prima bier maar lastig uit te schenken.
Groet Stefan

Naja dat is te overzien, denk dat mijn vrienden er dan vooral lol van hebben. Naast het geknoei zal dit dan wel een biertje zijn dat niet dood slaat omdat ik er te lang over doe :biersmile: Dus dat zal ik wel te horen krijgen

EBC

10,5 g/l sucrose is voor een uitgegiste tripel op 20 °C heel normaal.

10 dagen is wel kort.
Met M31 heb ik geen ervaring.

Maar je hoeveelheid suiker is niks mis mee, ik gebruik zelfs meer in mijn tripels.

Snelbier

Citaat van: Snelbier op 02-09-2020  16:53 uBerekening hou je tegoed, BBQ staat nu aan..  Ploffende flessen zal meevallen; kroonkurken voor ons hobbyïsten lossen zichzelf rond 5-6 bar. Gelukkig.
Proost, Snelbier.
Mijn fout..  Je berekening lijkt wél te kloppen.  Alle CO2-waardes in gram/liter, ik zat weer met VOL CO2 in gedachte.
Proost, Snelbier.

Eriks

Citaat van: Snelbier op 03-09-2020  10:03 uMijn fout..  Je berekening lijkt wél te kloppen.  Alle CO2-waardes in gram/liter, ik zat weer met VOL CO2 in gedachte.
Proost, Snelbier.

Gelukkig!  :D stemt me weer met wat meer vertrouwen dat het misschien goed komt met mijn biertjes :biersmile:
(Hoop dat de BBQ lekker was!)

Hay

Wat Beun zegt.
In het begin zijn ze goed maar naarmate het bier langer in de fles zit krijg je steeds meer schuim en koolzuur.
Omdat het gisten heel langzaam vrolijk door gaat in de fles.

Oosterling

Citaat van: Hay op 03-09-2020  18:38 uWat Beun zegt.
In het begin zijn ze goed maar naarmate het bier langer in de fles zit krijg je steeds meer schuim en koolzuur.
Omdat het gisten heel langzaam vrolijk door gaat in de fles.

De hoeveelheid koolzuur wordt direct beïnvloed door de hoeveelheid bottelsuiker dat toegevoegd is. Wanneer het suiker compleet omgezet is naar alcohol, stopt de fermentatie op fles. Toch? Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, vandaar dat ik een verduidelijking vraag.

Cheers

Snelbier

Citaat van: Oosterling op 11-09-2020  13:40 uDe hoeveelheid koolzuur wordt direct beïnvloed door de hoeveelheid bottelsuiker dat toegevoegd is. Wanneer het suiker compleet omgezet is naar alcohol, stopt de fermentatie op fles. Toch? Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, vandaar dat ik een verduidelijking vraag.
Zie antwoord van Beun.  De gist gaat (mogelijk) langzaam door met verteren van 'moeilijke' suikers na bottelen.
En maakt dus meer CO2 aan dan alleen uit je bottelsuiker.
Als je bier volledig is uitvergist zou alleen bottelsuiker het CO2 bepalen. Gisten die moeilijke suikers aankunnen doen dat helaas wat trager, en soms pas na bottelen.
Succes,  Snelbier

Oosterling

Citaat van: Snelbier op 11-09-2020  16:18 uZie antwoord van Beun.  De gist gaat (mogelijk) langzaam door met verteren van 'moeilijke' suikers na bottelen.
En maakt dus meer CO2 aan dan alleen uit je bottelsuiker.
Als je bier volledig is uitvergist zou alleen bottelsuiker het CO2 bepalen. Gisten die moeilijke suikers aankunnen doen dat helaas wat trager, en soms pas na bottelen.
Succes,  Snelbier

Helder verhaal, bedankt!

Eriks

Gisterenavond eentje open gemaakt
Koolzuur is prima, niet extreem veel maar wel meer dan andere bieren. Viel ook wel te verwachten
Karamel smaak is ook aanwezig
Hij is bitterder dan gepland, maar de oorzaak bekend (vinkje hop veroudering)
Schuim, is even aanwezig maar binnen een minuut weg

Niet slecht voor een aller eerste recept uit eigen hand

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.