Hulp upgrade brouwinstallatie

Gestart door larsvg, 02-08-2020 14:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

larsvg

Hallo iedereen,
Ik ben al vaak interessante dingen tegen gekomen op dit forum dus waarom dan ook maar geen profiel aanmaken  :degroeten:


Bij een kennis van mijn vader heb ik reeds enkele brouwels ervaring opgedaan met een 3 ketelsysteem, vandaar dat ik toen ook de stap heb gezet om zelf voor een klein brouwvolume materiaal aan te schaffen
Ik ben dan ook zeer snel in het bezit gekomen van een Brew Monk 30 maar deze liet mij toch een beetje op mijn honger zitten, vandaar ik nu de stap wil nemen om ook over te schakelen op een 3 ketel systeem.
Aangezien ik dit met mijn zwager ga doen mag de capaciteit toch een stukje hoger zijn, wij hadden zelf gedacht aan ketels van 100l.

Dus nu mijn vragen ..  ;D

De ketels en de gasbranders kunnen wij voor een mooie prijs aankopen aangezien het allemaal een beetje budget build en liefst zoveel mogelijk diy mag zijn, enkel hebben deze geen vaste thermometer en geen kraan.
Is het mogelijk om deze zelf te monteren op een rvs ketel? En zo ja wat zijn jullie ervaringen hiermee en welke kranen/thermometers raden jullie aan.

Verder heb ik nog een spiraalkoeler voor mijn Brew Monk maar ik veronderstel dat deze toch te klein gaat zijn, kan ik deze best vervangen door een platenkoeler/spiraalkoeler/ tegenstroom, .. ?

Ook qua pomp, filterheks/filterbodem en eventueel roerwerk zijn alle tips, ervaringen en goedkope alternatieven meer dan welkom  ^-^

Emanuel

Hoi Lars,

Ik heb zelf vorig jaar van SS Brewtech op mijn rvs pan een kraan en thermometer gezet. Ik heb zelf hiervoor een stappenboor gebruikt, maar ik zou adviseren om de boor van ss brewtech te gebruiken. Een simpele tappenboor slijt veel te snel (was mijn ervaring).

De voordeel van de bolkraan van brewtech is dat je deze volledig uit elkaar kan halen om schoon te maken. De thermometer is heel eenvoudig te kalibreren (met een schroevendraaier aan de achterzijde) zodat je zeker kan zijn dat de juiste temp. wordt weergeegeven.

De bolkraan, thermometer en boor kan je kopen bij Brouwland (Brouwmarkt heeft ze niet meer...).

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/ss-brewtech/accessoires/page:2/
https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/ss-brewtech/accessoires/page:1/

SVB

Truc bij RVS boren is een laag toerental en smeermiddel (RVS wordt harder als het heet wordt).
Verder zat bij er alles met 15 min wel in.




Heuvinger brouwerij

Ach, de schaal is ook maar op een graad nauwkeurig afleesbaar.
Het is meer ter indicatie.
Mijn ketel houdt zelf de temperatuur wel aan.

CeesM

Citaat van: larsvg op 02-08-2020  22:43 uDeze was ik zelf ook al een keer tegen gekomen maar vroeg mij toch af of de temperatuuraanduiding wel 'correct' is?
Ik neem aan dat die meters in de fabriek gekalibreerd worden op de temperatuur wat een geijkte temperatuurmeter aangeeft.
Mocht je daar aan twijfelen dan moet je een geijkte en gecertificeerde temperatuurmeter nemen. Maar of dat qua kosten iets is voor een hobbybrouwer die goedkope alternatieven zoekt?

beermenke

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 02-08-2020  22:08 uDeze link geeft mij inspiratie om een thermometer in de pompleiding in te bouwen.
Ja en daar stuur ik mijn element op aan.
Ook n tempvoeler in de maish ter controle.
Werkt prima

larsvg

Heeft er hier toevallig ook iemand ervaring met een dampkap te bouwen? Ikzelf was aan het denken om een bak te maken en met een buisventilator te werken, maar dan veronderstel ik dat ik een condensprobleem ga krijgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.