Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gaatjes in de blaadjes hop  (gelezen 782 keer)

Offline Kiekeboe

• Super lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gaatjes in de blaadjes hop
« Gepost op: 31-07-2020 13:53 u »

Er zitten gaatjes in de blaadjes van mijn hopplant. Ik zie zo niet onmiddellijk slakken, rupsen of bladluizen. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
Re: Gaatjes in de blaadjes hop
« Reactie #1 Gepost op: 31-07-2020 14:07 u »
Waarschijnlijk rupsen. Als hop te weinig voeding heeft worden de bladen geel. Maar ik geef mijn hopplanten enkele malen per seizoen wat stikstof mest. Dat voorkomt uitputting van de plant en gele bladen

Offline BikerEddy

• Junior lid
  • **
  • Beter 1 bier in de hand dan de lucht van 10
« Reactie #2 Gepost op: 31-07-2020 15:12 u »
Citaat

Er zitten gaatjes in de blaadjes van mijn hopplant. Ik zie zo niet onmiddellijk slakken, rupsen of bladluizen. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?
Om dit te voorkomen kan je het beste netten over de hopplanten spannen. Zo kunnen de vlinders niet meer bij de planten om hun eitjes af te zetten.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #3 Gepost op: 31-07-2020 15:18 u »
Om dit te voorkomen kan je het beste netten over de hopplanten spannen. Zo kunnen de vlinders niet meer bij de planten om hun eitjes af te zetten.
Nou dat lijkt mij niet een erg beste tip...

Oogsten wordt wel heel lastig want je net is binnen 2 dagen volledig vastgegroeid met de hop.  Daarnaast gaat het om de rupsen en die komen gewoon door de mazen van het net heen hoor en ook de kleine vlindertjes.

Koop een klein flesje Spruzit van Ecostyle, verdun dit volgens de aanwijzing met water en daar spuit je alles flink mee in dit voorkomt nieuwe vraat ook dat ze straks aan je hobbellen gaan knagen.

Let wel op, in tegenstelling tot wat de naam Ecostyle doet vermoeden is het geen biologisch product maar een ecologisch. Dat wil zeggen dat je er zeker voorzichtig en bedachtzaam mee om moet gaan.

Gr. Jeroen

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 31-07-2020 15:31 u »

Koop een klein flesje Spruzit van Ecostyle, verdun dit volgens de aanwijzing met water en daar spuit je alles flink mee in dit voorkomt nieuwe vraat ook dat ze straks aan je hobbellen gaan knagen.

Let wel op, in tegenstelling tot wat de naam Ecostyle doet vermoeden is het geen biologisch product maar een ecologisch. Dat wil zeggen dat je er zeker voorzichtig en bedachtzaam mee om moet gaan.

Gr. Jeroen

Ik heb ondertussen dit product gekocht: https://www.agradi.nl/ecokuur-gebruiksklare-bestrijding-bladinsecten.htm

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 31-07-2020 15:39 u »
Als het van rupsen is, zal je een flinke plaag hebben en er op elk blad wel een zitten.
Ik denk meer aan voeding en water.

Offline Kiekeboe

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 31-07-2020 16:05 u »
Als het van rupsen is, zal je een flinke plaag hebben en er op elk blad wel een zitten.
Ik denk meer aan voeding en water.

Ik dacht dat te weinig voeding kon afgeleid worden uit vergeelde bladeren. Leidt te weinig voeding ook tot gaten in de bladeren?

Offline BikerEddy

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 31-07-2020 20:15 u »
Nou dat lijkt mij niet een erg beste tip...

Oogsten wordt wel heel lastig want je net is binnen 2 dagen volledig vastgegroeid met de hop.  Daarnaast gaat het om de rupsen en die komen gewoon door de mazen van het net heen hoor en ook de kleine vlindertjes.

Gr. Jeroen

Toch wel eerwaarde, voorkomen is beter dan genezen zegt men....
Ik zei netten over de hopplanten niet er tegenaan, is wel misschien wat lastig, geef ik toe. En natuurlijk wel met een goede maasgrootte, maar dat spreekt vanzelf.
Rupsen komen van de vlinders, die moet je weren, dus als je de rupsen hebt uitgemoord, kan er overwogen worden met een net, of niet, is een keuze.

Offline BikerEddy

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 31-07-2020 20:20 u »
Ik dacht dat te weinig voeding kon afgeleid worden uit vergeelde bladeren. Leidt te weinig voeding ook tot gaten in de bladeren?
Die gaten komen echt van rupsen, die zal je moeten vinden gezien het aantal gaten.
Als de bladeren vergelen of verdorren komt dat door te weinig voeding of water of een combinatie daarvan.
Koolsoorten hebben ook veel last van rupsen, in de hobby tuinderij wordt er vaak ter preventie netten gespannen. Anderen hobbyisten spuiten liever gif.

Offline Jeroen76

• Super lid
  • Good beer makes its own friends!
« Reactie #9 Gepost op: 01-08-2020 00:47 u »
Ik denk dat het ondoenlijk is om hop af te dekken met een net. Daarnaast zijn die netten ook wel behoorlijk aan de prijs  laat staan in die afmetingen. Wellicht dat vliesdoek beter zou werken maar met hop zie ik dat ook niet werken.

De gele bladeren heb ik ook altijd gehad en ik plukte dan ook de bladeren tot ongeveer een meter boven de grond weg en dat werkte wel goed. 

Bovenal is spuiten denk ik het enige wat haalbaar is, niet te lang mee wachten want de hopbellen komen er aan.

Gr. Jeroen

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #10 Gepost op: 01-08-2020 09:39 u »
Ik had hetzelfde probleem, zie voor de foto's:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41137.msg626861.html#msg626861

Ik heb de plant blad voor blad (onderkant) geinspecteerd en veel rupsen met de hand verwijderd. Ook heb ik gespoten met een oplossing van water, zeep, spiritus en knoflookextract. Het idee van dit spul is dat de plant oneetbaar wordt voor ongedierte. Ik weet niet welke van de 2 akties het meeste effect heeft gehad maar ik heb het gevoel dat er niet veel meer aan mijn blad gevreten wordt.

Offline Takkie83

• Senior lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #11 Gepost op: 04-08-2020 22:32 u »
Ook heb ik gespoten met een oplossing van water, zeep, spiritus en knoflookextract.

Benieuwd hoe jouw bier straks smaakt  ;D

Offline Brouwerij De Stichting

• Junior lid
  • **
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #12 Gepost op: 05-08-2020 10:52 u »
Bactospeine (Ecostyle ruspvrij) werkt goed tegen rupsen. Biologisch middel en niet schadelijk voor mens, milieu en insecten.

Tags: