Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Neipa waterprofiel aanpassen  (gelezen 535 keer)

Offline Bierlepel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Neipa waterprofiel aanpassen
« Gepost op: 30-07-2020 12:41 u »
Klein verhaal vooraf:
Ik heb dus laatst een Neipa geprobeerd te brouwen uit een pakket (flamango). Echter is dit niet helemaal gegaan zoals ik wilde en ik proefde er ook zeer weinig hop in. Nu heb ik toevallig een brouwerij dichtbij mijn huis waar ik vaak wat bier koop  :) Ik heb de brouwer gebeld en gevraagd of hij mijn bier wilde bekijken en mij wat tips kon geven.
Dus ik langs.... hij kijken... en hij gaf aan dat het best hele proces best okee was gegaan maar dat je met gewoon water en een pakket waarschijnlijk nooit echt een topper ging maken. Dus ik moest de week erna terug komen en dan gingen wij er even samen voor zitten zodat ik een lekkere Neipa kon gaan maken.
Ik dus de week erna terug... wij zitten... en alles doornemen. Ik kreeg alles mee (mout, hop, gist, chloride, melkzuur, cas04) en heb een hoop notities gemaakt. Hij kon het recept niet uitprinten ivm een bug die het programma liet crashen.

Nu mijn vraag. Ik wil dit weekend gaan brouwen maar op een andere locatie (Amersfoort ipv Utrecht) en ik zie dat het waterprofiel wat anders is. Ik wil met behulp van BrouwHulp nu zelf de waardes wat aanpassen zodat ik in Amersfoort kan gaan brouwen. (Ik wil de brouwer niet nogmaals lastig vallen want hij heeft het waarschijnlijk al druk genoeg)
Nu heb ik de water waardes ingevuld die op de site van Vitens staan, in BrouwHulp. Het is echter de eerste keer dat ik dit doe dus het is allemaal wat onwennig. Tevens vul ik het recept in. Mijn idee is om met de waardes die ik heb meegekregen goed uit te komen, zodat ik weet dat ik alles goed heb ingevuld. Echter weet ik niet helemaal waar ik op uit moet komen...

Wie kan mij helpen :)

Ik heb:
2.5 kg pils
1kg tarwe
1kg haver
12 L maischwater op 67 graden
4,9 ml melkzuur & 1.1g cas04 dan uur maischen.
10.5L spoelwater
Voor de kook: 5,5 ml chloride toevoegen.
5gr summit aan kook begin
na kook 50gr citra en 50gr centenial 15 min contact tijd.
en dan nog wat stappen dryhop.

Als ik het waterprofiel invul voor Utrecht zie ik wel dat ik in een meng gebied zit, geen idee of dat dat veel uitmaakt voor de waardes maar ze zeggen dat het meeste hier vandaan komt:

Dit vul ik in:

Ik probeer zo goed mogelijk het recept in te vullen:

En vervolgens ga ik naar de waterbehandeling:

Nu zie ik "behandeld water en doelen" maar ik weet niet precies welke waarden ik daar moet neerzetten. En ik moet nog ergens 5.5ml chloride toevoegen maar zodra ik dat doe schieten alle waarden het rood in.

Wie o wie kan/wil mij wat tips geven? (of mij vertellen dat ik toch echt ff de brouwer moet bellen)

Groet,

Bierlepel

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BrewingByNumbers

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • My beer's so dizzy, like a whirlpool it never ends
Re: Neipa waterprofiel aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 30-07-2020 13:14 u »
Tijdje geleden dat ik met BrouwHulp gewerkt heb. Als ik het me goed herinner...

Het rode bij 'Utrecht' is geen probleem, dat geeft juist aan dat het standaard water niet voldoet aan je wensen.

Het aangepaste water is nog rood bij Cl/SO4. Dit is juist een cruciale voor een Neipa, je wilt de hoparoma's en smaak naar voren laten komen maar niet de bitterheid, in plaats daarvan laat je ruimte voor mout smaak. De verhouding tussen Chloride en Sulfaat is daarvoor belangrijk. Je doel staat op 0.3 (ik denk via de English IPA stijl die je gekozen hebt), maar volgens mij moet je juist boven de 1.0 zitten.

Ik zou het doel op iets tussen 1.5 en 2.0 zetten, waarschijnlijk verdwijnt het rode dan wel als je je chloride toevoeging er bij invult.

Offline Bierlepel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 30-07-2020 13:28 u »
Ik zie dat het doel inderdaad op 0.3 staat maar ik kan dat niet wijzigen. Is dat ivm de instelling van IPA stijl die ik koos?

edit: En mag ik aannemen dat de Chloride die ik heb, eigelijk Calciumchloride is?

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 30-07-2020 13:33 u »
Als ik het goed lees woon je in Amersfoort en is je waterprofiel iets anders dan dat in Utrecht?
Voor het gebrruike recept dat je in Utrecht gerbowuen hebt, heb je bepaalde brouwzouten toegevoegd, dat vul je eerst in, dan krijg je een bepaalde Cl/S04 verhouding.
Die wil je dan ook in Amersfoort bereiken, lijkt me.
je moet dan ook je waterprofiel voor Amersfoort invullen en opslaan in de database.
Als je dat hebt, kun je het recept aanpassen en sturen zodat je het water uit Utrecht krijgt:
je bron: Amersfoort, en je doel: Utrecht.
Dan kun je brouwzouten toevoegen om het doelwater te bereiken en de gewenste Cl/S04-verhouding.
Ik neem aan dat je geen chloride gaat toevoegen, maar calciumchloride?

Offline Bierlepel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 30-07-2020 13:54 u »
Ik woon in Utrecht en brouw in Amersfoort :)
Maar slim inderdaad! Ze naast elkaar leggen en dan zorgen dat Amersfoort -> Utrecht.

Als ik de zouten toevoeg (ik denk ook calciumchloride want chloride puur lijkt me sterk) kom ik uit op het volgende:

en voor Amersfoort:

Voordat ik de waarden ga aanpassen zodat het op Utrecht gaan lijken, zien de waarden voor Utrecht er normaal uit? Is 256mg/l Chloride niet heel hoog?

Offline BrewingByNumbers

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 30-07-2020 14:21 u »
Voor de zekerheid stap voor stap :)

Hier vind je de bron van je water: https://www.vitens.nl/over-water/water-uit-lokale-bron
Dan hier voor dat gebied de waarden: https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/waterkwaliteitsoverzichten

En zo invullen:

En dan toevoegingen bepalen om (bijvoorbeeld) op dit profiel te benaderen (NEIPA uit Brewfather):

Dit profiel heeft precies 2:1 voor Cl:SO4

Offline Bierlepel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 30-07-2020 14:39 u »
Yes, top. bedankt :) Dan heb ik het goed gedaan.

Ik gok dat ik iets fout invoer qua chloride. Want ik gebruik ook een oplossing dus ik denk dat dat niet 1:1 is met calciumchloride oplossing

Offline BrewingByNumbers

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 30-07-2020 15:32 u »
Ik heb nog even met BrouwHulp zitten spelen. Het is wel duidelijk dat die helaas pre-Haze Craze het laatst bijgewerkt is.

De richtwaarde voor Cl/SO4 is direct afhankelijk van de Bitterheids index, die weer direct volgt uit de begin SG en de IBU volgens je recept.

Dus handmatig een omgekeerde Cl/SO4 verhouding kiezen voor een NEIPA lijkt niet te kunnen.

Daarnaast, als je bitterheidsindex boven de 1.0 komt, wordt de Cl/SO4 richtwaarde negatief (dus misschien zelfs pre-IBU Craze ;P )

Of ik kijk over bepaalde opties heen...

Tags: