Een discussie over smaakdrempels

Gestart door hansHalberstadt, 28-07-2020 23:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Dit is een afgesplitst topic.
Voor het oorspronkelijke topic zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41709.0.html




Je kunt ook altijd een beetje in water oplossen om te bepalen wat de smaakdrempel is als je twijfelt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-07-2020  23:35 uJe kunt ook altijd een beetje in water oplossen om te bepalen wat de smaakdrempel is als je twijfelt.

In water is de smaakdrempel vele malen lager dan in bier. Anders gezegd: je kunt beter bier gebruiken dan water...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 28-07-2020  23:42 uIn water is de smaakdrempel vele malen lager dan in bier. Anders gezegd: je kunt beter bier gebruiken dan water...
Dus gevoeliger, dan heb je meer marge. Als je bv weet dat het in water te proeven is bij 1 deel en bij bier in 2 delen dan kun je gewoon in water bepalen wat de smaakdrempel is en weet je ook gelijk je marge.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-07-2020  23:52 uDus gevoeliger, dan heb je meer marge. Als je bv weet dat het in water te proeven is bij 1 deel en bij bier in 2 delen dan kun je gewoon in water bepalen wat de smaakdrempel is en weet je ook gelijk je marge.

Nee. Veel stoffen zijn in water te proeven terwijl je ze in bier niet te proeven zijn omdat dan de smaakdrempel veel hoger is. Vandaar het advies de smaaktest te doen met bier. Overigens maakt het uit of het bier een pilsje is of een zware trappist...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 29-07-2020  16:14 uNee. Veel stoffen zijn in water te proeven terwijl je ze in bier niet te proeven zijn omdat dan de smaakdrempel veel hoger is. Vandaar het advies de smaaktest te doen met bier. Overigens maakt het uit of het bier een pilsje is of een zware trappist...
Wat ik bedoel aan te geven is dat je voor gistvoedings de smaakdrempel in water kunt bepalen en dan weet je zeker dat je het in die hoeveelheid nog niet in bier kunt proeven.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2020  18:22 uWat ik bedoel aan te geven is dat je voor gistvoedings de smaakdrempel in water kunt bepalen en dan weet je zeker dat je het in die hoeveelheid nog niet in bier kunt proeven.

De smaakdrempel in water kan wel 10 keer of meer zo laag zijn als in bier. Dit betekent dat je een kleine hoeveelheid smaakactieve stof heel goed kunt proeven als deze is opgelost in water terwijl je het in bier helemaal niet terug proeft. Als je een stof opgelost in water niet proeft is het zo goed als smaakloos...

Bij trainingen voor bierproevers wordt voor het herkennen van smaken altijd smaakstoffen toegevoegd aan bier in plaats aan water.

Maar we dwalen weer af....




hansHalberstadt

Het was niet mijn idee om het te hebben over smaakdrempels, maar het ging om de opmerking over hoeveel gistvoeding je mag toevoegen zonder dat je er smaakafwijkingen van krijgt. Ik heb dat volgens mij wel eens uitgeprobeerd met wat gistvoeding volgens de aanbevolen concentratie en kon het toen nog niet proeven in water. Daaruit heb ik toen geconcludeerd dat het in bier dus ook niet te proeven is. Dat is eigenlijk alles wat ik erover wilde zeggen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2020  22:58 uHet was niet mijn idee om het te hebben over smaakdrempels, maar het ging om de opmerking over hoeveel gistvoeding je mag toevoegen zonder dat je er smaakafwijkingen van krijgt. Ik heb dat volgens mij wel eens uitgeprobeerd met wat gistvoeding volgens de aanbevolen concentratie en kon het toen nog niet proeven in water. Daaruit heb ik toen geconcludeerd dat het in bier dus ook niet te proeven is. Dat is eigenlijk alles wat ik erover wilde zeggen.

Wanneer we het hebben over smaakafwijkingen dan zijn smaakdrempels belangrijk. Je proeft namelijk pas een afwijkende smaak als een stof boven de smaakdrempel aanwezig is. Onder de smaakdrempel kan een stof bijdragen aan de volheid van smaak maar is deze stof niet waar te nemen.
Smaakdrempels zijn daarom belangrijk voor de vraag of je een toevoeging terug gaat proeven of niet.

Als het gaat om een smaak te leren kennen is oplossen in water zeker een goed idee, daar moet je gelijk in geven. Je moet namelijk eerst een smaak kennen voordat je deze kunt herkennen. Overigens krijg je dan te maken met het bijzondere verschijnsel dat de smaakdrempel van een stof later wordt naar mate je de smaak beter kent en je bewust van bent dat het een afwijkende smaak.

Het is een boeiende materie, waar veel over geschreven is. Het mooiste is echter het zelf te ervaren. Doe dat altijd met meerdere proevers, je leert namelijk veel van anderen. Het komt vaak voor dat iemand een veel lagere smaakdrempel heeft. Hij neemt dan iets waar wat je nog niet geproefd hebt. Door er op te letten kan het zijn dat je na nog eens te proeven de smaak alsnog herkent.

wernerthefox

Citaat van: hansHalberstadt op 29-07-2020  22:58 uHet was niet mijn idee om het te hebben over smaakdrempels, maar het ging om de opmerking over hoeveel gistvoeding je mag toevoegen zonder dat je er smaakafwijkingen van krijgt. Ik heb dat volgens mij wel eens uitgeprobeerd met wat gistvoeding volgens de aanbevolen concentratie en kon het toen nog niet proeven in water. Daaruit heb ik toen geconcludeerd dat het in bier dus ook niet te proeven is. Dat is eigenlijk alles wat ik erover wilde zeggen.
Interessant topic. Belangrijke component in gistvoeding is stikstof, waarvan een deel aminozuren. Deze kunnen worden omgezet in fusel alcohol. Hoe je fusel "proeft" is weer een discussie op zich. Klinkt wel als een leuke studie, jammer dat je geen verschillen hebt gevonden...

hansHalberstadt

Citaat van: wernerthefox op 31-07-2020  10:01 uInteressant topic. Belangrijke component in gistvoeding is stikstof, waarvan een deel aminozuren. Deze kunnen worden omgezet in fusel alcohol. Hoe je fusel "proeft" is weer een discussie op zich. Klinkt wel als een leuke studie, jammer dat je geen verschillen hebt gevonden...
Dus je zegt eigenlijk dat het effect op t=0 misschien niet het enige is waar je naar moet kijken omdat het ook indirect invloed kan hebben op de smaak van je bier door vorming van andere stoffen zoals fusel alcohol. Zo had ik het nog niet bekeken, maar maakt het wel lastiger te checken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.