Gebruik Wyeast 1388

Gestart door Piere, 29-07-2020 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piere

Goedeavond.
Morgen ben ik van plan te gaan brouwen,nieuw voor mij is dat ik de Wyeast smackpak wil gebruiken nu lees ik in een gebruiksaanwijzing dat het een aantal dagen van te voren geactiveerd moet worden en ergens anders staat dat het direct gebruikt kan worden na ik de verpakking een dreun heb gegeven wat is nu de juiste werkwijze?

Alvast bedankt Pieter.

Sjoerd

Als hij op kamertemperatuur is, nu smacken. Als het niet een te oud pak is, dan is de kans groot dat hij morgenvroeg al een beetje bolt. Morgen lekker brouwen, tegen de tijd dat je wort 18-19 graden is, is het wel morgenavond, dan pitchen, komt wel goed. Ps die gist wel goed uit laten gisten, gaat lang door

beun

Hoe oud is je smackpack en hoeveel liter met welk start sg brouw je? Normaal had je deze al geactiveerd moeten hebben. Deze gist vanuit smackpack kan wel wat tijd nodig hebben.

Deze gist houdt van iets hogere temperatuur (rond 24 ÂșC ) en belangrijk is een beetje zuurstof in het wort en iets gistvoeding.
Als je suiker toevoegt dan pas liefst na de hoofdvergisting.
groet stefan

Brouwerij KOR

Ik heb ook vorige keer een vergisting met deze gist doorgemaakt van 8 weken. Ik had deze niet belucht en dat is dan denk ik ook de oorzaak. Had wel een actieve en voldoende starter gemaakt.

Ik heb wel eens gelezen dat deze gist met een gerust hart ongecontroleerde temperatuur mag stijgen en niet in de gistkast hoeft. Wat is jullie mening daarvan?

goom

Mijn ervaring is dat je beter een giststarter kunt maken.

Johan_vL

Hoeveel liter, met wat voor OG is je wort? 1388 wordt veel gebruikt in sterke bieren en dan is het belangrijk dat je voldoende vitale gistcellen hebt, als je wort >20L en/of > OG 1050 is 1 smackpack misschien niet genoeg.

3 a 4 dagen tevoren smacken en kijken hoe snel hij opbolt zegt ook iets over de vitaliteit van de gist in de verpakking. Als het 4 dagen duurt kun je er beter een starter mee maken, als hij na 24 strak staat is hij lekker vitaal.

Brouwerij KOR

Het gaat om 40 liter van 1.070
Ik maak eigenlijk altijd een starter van 2 liter welke ik op de roerder heb staan.

Johan_vL

Citaat van: Brouwerij KOR op 05-10-2021  20:08 uHet gaat om 40 liter van 1.070
Ik maak eigenlijk altijd een starter van 2 liter welke ik op de roerder heb staan.

Nu ben ik in de warriewarrie, Piere die het topic start brouwt die met jou KOR ? of hebben jullie allebei een wort van 40L met sg 1070?
40L sg 1070 is een starter van 7L en/of 5 smackpacks vers.

Brouwerij KOR

Nee sorry voor de verwarring, haakte in op deze discussie. Ik brouw alleen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.