Whirlpool hopgifte, spiraalkoeler, aftappen. Volgorde?

Gestart door JanPieter, 29-07-2020 21:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanPieter

Ik heb al wat terug gelezen, maar kon toch niet helemaal mijn antwoord vinden.

Ik heb een NEIPA recept, en ga hop toevoegen bij vlamuit/whirlpool. De bedoeling is rond de 90 ºC de hopgifte, en dan gedurende x tijd terug naar 85  ºC en daar een kwartiertje houden. 
Nu koel ik met een spiraalkoeler, en deze wiebel ik in het wort om sneller te koelen.

2 vragen die bij me opkomen of waar ik bevestiging zoek:
- Moet ik gedurende de hele periode van 90 ºC en 85 ºC whirlpoolen en stoppen met draaien na 15 minuten op 85 ºC, en laat ik het dan uitdraaien? Of stop ik met draaien zodra ik alles op 85 ºC in beweging heb en laat ik het rustig draaien tot alles onderin op een kegel ligt, ondertussen op 85 ºC houdend, een kwartier lang?
- Afkoelen met spiraalkoeler. Ik denk dat ik na de whirlpool, als alles op de bodem van de kookpan ligt ik het naar het vergistingsvat hevel en daar met de spiraalkoeler koel tot 20 ºC, heb ik dan wel voldoende zuurstof voor de vergisting? Of kan ik het vanuit de pan beter naar een emmer hevelen, dan koelen, en dan kletteren in mijn vergistingsvat?

Ik spring sowieso in het diepe, van een eenvoudige blonde, die overigens heel erg goed gelukt is (Ik zal het recept eens delen), naar een NEIPA, met 3 soorten hop op 4 verschillende hopgiften, enorm gevoelig voor oxidatie. En bovendien ga ik voor de eerste keer met de Brewfather software brouwen ipv BrouwHulp. Dan nog een paar nieuwe technieken (Whirlpool, First Wort Hop, koudhop op 2 momenten) en wat andere hardware (Een nieuwe grotere pan, en een tweede brander, refractometer). Eigenlijk het recept voor wat fouten en vergissingen om weer van te leren. Ik ben benieuwd, wens me gerust succes  ;D

BrewingByNumbers

Succes :D

Mijn eerste NEIPA is goed gegaan. Ik neem aan dat je ook gaat bottelen? Ik heb rechtstreeks vanuit het gistvat gebotteld, suikerwater oplossing per fles na het vullen ingespoten om de hals vol met schuim te krijgen en dan direct een zuurstof absorberende dop erop. Hij zit inmiddels 58 dagen in de fles, ik heb er net nog een opengemaakt en die was prima.

JanPieter

Citaat van: BrewingByNumbers op 29-07-2020  21:25 uSucces :D

Mijn eerste NEIPA is goed gegaan. Ik neem aan dat je ook gaat bottelen? Ik heb rechtstreeks vanuit het gistvat gebottele, suikerwater oplossing per fles na het vullen ingespoten om de hals vol met schuim te krijgen en dan direct een zuurstof absorberende dop erop. Hij zit inmiddels 58 dagen in de fles, ik heb er net nog een opengemaakt en die was prima.

Thanks. Ohhh, 58 dagen, dat ga ik niet redden hoor... Ik gok dat de 20 liter in het gistvat ongeveer 18 liter gebotteld wordt, en dat is met veel uitdelen na een maand wel weg denk ik.... Ik kan niet vanuit het gistvat bottelen, dus dat is een minpuntje. Ik overweeg nog of ik iets met CO2 ga proberen, eerst fles vullen met CO2 en dat afvullen met de NEIPA, en dan snel doppen... Zuurstof absorberende doppen geloof ik niet in. Ik breng waarschijnlijk meer zuurstof in het bier dan zo'n dop er uit kan halen.

Jacques

Citaat van: JanPieter op 29-07-2020  22:01 uZuurstof absorberende doppen geloof ik niet in. Ik breng waarschijnlijk meer zuurstof in het bier dan zo'n dop er uit kan halen.

Probeer het eens. Zo duur zijn die doppen niet.
Ik ben er in ieder geval heel tevreden over.

Jacques

Citaat van: JanPieter op 29-07-2020  21:16 uIk spring sowieso in het diepe, van een eenvoudige blonde, die overigens heel erg goed gelukt is (Ik zal het recept eens delen), naar een NEIPA, met 3 soorten hop op 4 verschillende hopgiften, enorm gevoelig voor oxidatie. En bovendien ga ik voor de eerste keer met de Brewfather software brouwen ipv BrouwHulp. Dan nog een paar nieuwe technieken (Whirlpool, First Wort Hop, koudhop op 2 momenten) en wat andere hardware (Een nieuwe grotere pan, en een tweede brander, refractometer). Eigenlijk het recept voor wat fouten en vergissingen om weer van te leren. Ik ben benieuwd, wens me gerust succes  ;D

Wie niet waagt, wie niet wint. Maar het is handiger om niet te veel in een keer te veranderen, dat maakt het makkelijker te herleiden wat goed en wat minder goed werkt.

JanPieter

Citaat van: Jacques op 31-07-2020  00:30 uProbeer het eens. Zo duur zijn die doppen niet.
Ik ben er in ieder geval heel tevreden over.
Klopt, maar ik heb nog best veel doppen liggen en kan op tal van andere vlakken nog wel grotere stappen maken denk ik. Eén verbeterstap tegelijk. Wat een beetje bijt met wat ik ga doen:
CiteerWie niet waagt, wie niet wint. Maar het is handiger om niet te veel in een keer te veranderen, dat maakt het makkelijker te herleiden wat goed en wat minder goed werkt.

Dat klopt ook, maar daar waar ik kan hanteer ik de oude werkmethode ernaast (SG meten bijvoorbeeld)

Ik heb in ieder geval in 3 a 4 keer een serieuze batch bier brouwen (22+ liters) al behoorlijke kwaliteitsstappen gemaakt. En nog steeds is er laaghangend fruit denk ik.

Ik heb er zin in, we zien wel waar het NEIPA schip strand.  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.