Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grainfather app problemen?  (gelezen 481 keer)

Offline Bierlepel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Grainfather app problemen?
« Gepost op: 29-07-2020 17:00 u »
Ik wil een ketel gaan aanschaffen. Nu ben ik iemand die technische snufjes wil hebben en dus denk ik aan de Grainfather omdat er een app bij zit.

Echter doe ik nu onderzoek en zijn er reviews die klagen over de app en dat er tegenwoordig betere (goedkopere) alternatieven zijn (Easybrew / Brewmonk) als je toch handmatig moet brouwen.

Voor wie er een Grainfather heeft, wat zijn jullie ervaringen met de app? Klopt het wat de reviews op Youtube zeggen of is het nog steeds een topper in zijn segment?

Groet,

Bierlepel

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Pieter1954

• Senior lid
  • Land: nl
  • Jullie zijn mijn informatiebron
Re: Grainfather app problemen?
« Reactie #1 Gepost op: 29-07-2020 18:05 u »
Voor mij na 2 jaar gebruik nog steeds een topper.
Prijstechnisch is stookwinkel.nl de interessantste in NL.

Offline volleybaltrainer

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-07-2020 19:12 u »
Hallo,

Geen idee aan welke problemen je refereert, maar ik brouw al een jaar of 4 met de Grainfather en geen problemen ondervonden met de app, maar nogmaals zonder te weten waaraan je refereert is het lastig een oordeel te geven.

Groeten  Marco

Offline Bierlepel

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 29-07-2020 21:26 u »
Had er even een referentie bij moeten zetten inderdaad!

Ik heb het vooral over het kanaal van David Heath Homebrew. Als hij de Grainfather bespreekt, haalt hij vaak de gebreken rondom de app aan. Link (vanaf 10:00):

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
  • Huisbrouwerij de Leidsche Goot
« Reactie #4 Gepost op: 29-07-2020 23:53 u »
Ik brouw zelf al zo'n 5 jaar met een Grainfather brouwketel en sinds 3 jaar met de connect regelunit en de Grainfather app
en ik moet zeggen dat ik weinig problemen ondervind. De app krijgt regelmatig een update en is voor mij zeer stabiel. In het
verleden waren er wel eens problemen met de verbinding maar die zijn opgelost. En het feit dat er echt regelmatig updates
voor de app zijn is alleen maar beter. De functionaliteit van de app word regelmatig uitgebreid en verbetert. Ook de Grainfather
pan is al 5 jaar mijn maatje. Een tip. Zet de app op een telefoon of tablet en gebruik die telefoon of tablet alleen voor de
Grainfather app. Dit zorgt een een stabiele werking van de app. Ik gebruik zelf een oude tablet voor de Grainfather app.

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Proost!
« Reactie #5 Gepost op: 30-07-2020 08:29 u »
Ik heb nu zo'n 10 brouwsels met de Grainfather achter de rug. Ik gebruik de app enkel om de recepten naar de Grainfather te sturen. Het recept zelf maak ik in Brewfather, exporteer dan een BrewXML naar de GF app en stuur dit naar mijn GF. Tot nog toe zonder problemen.
De Brewfather app heeft op dit moment ook een integratie met de GF controller welke erg goed ontvangen word!

Tov een Easybrew of Brew Monk zijn er wat mij betreft twee grote verschillen.
1) De aansturing vanaf de app.
2) De CFC (tegenstroomkoeler) welke het koelproces erg snel laat verlopen

Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad dat ik voor de Grainfather gekozen heb, erg fijn apparaat!
Mijn advies zou zijn als je technische snufjes leuk vind en je budget laat het toe ga dan voor een GF. Heb je iets minder te besteden en wil je toch heel graag een ketel dan kan je met een Easybrew of Brew Monk ook prima bier brouwen!

Zoals hierboven al vermeld is stookwinkel de goedkoopste die ik kon vinden (10% actie). Erg fijne winkel, ik zou deze zeker aanbevelen.

Offline Natlip

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 30-07-2020 10:07 u »
Na 8 brouwsels hier ook nog geen enkel probleem gehad met de app. Controller. Enigste wat ik kan vinden is dat als je je recept van BrouwHulp invoert naar de gf app. het watervolume aangepast wordt.
Topketel voor de rest. Rubberen ring in de maischketel is wel een gedoe.
Tip is om lid te worden van gf Facebook pagina. Kan je een hoop tips opdoen.
Succes met je keus.

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Proost!
« Reactie #7 Gepost op: 30-07-2020 10:32 u »
Na 8 brouwsels hier ook nog geen enkel probleem gehad met de app. Controller. Enigste wat ik kan vinden is dat als je je recept van BrouwHulp invoert naar de gf app. het watervolume aangepast wordt.
Topketel voor de rest. Rubberen ring in de maischketel is wel een gedoe.
Tip is om lid te worden van gf Facebook pagina. Kan je een hoop tips opdoen.
Succes met je keus.

Ik had in het begin ook wat moeite met de rubberen ring. Nu maak ik de binnenkant van de binnenpan en de rubberen ring(om de onderplaat heen) nat en druk hem er zo ver in dat die in de buiten pan onder water komt te staan. Vaak is dit maar een klein stukje. Dan de binnenpan er in laten zakken en weer omhoog trekken. Dan schiet die zo op z'n plek! :)

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #8 Gepost op: 30-07-2020 12:40 u »
Het gaat om de app, graag ontopic.

De app is momenteel ruk. Met name van 3.2.2 naar 4.x.x zijn er zeer grote veranderingen gekomen, je wordt in de laatste versies meegezogen in hun community. En daar is heel veel commentaar op.
 Je moet voor simpele handelingen heel veel invullen en registreren, heel erg leuk voor Grainfather (data!) maar voor de gebruiker erg omslachtig. Zelf doe ik er weinig mee, behalve de xml bestanden uploaden naar de controlbox.

Gelukkig zwerft er hier en daar nog de oude versie (voor Android) rond, en dat werkt vooralsnog prima.

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #9 Gepost op: 30-07-2020 19:40 u »

De Brewfather app heeft op dit moment ook een integratie met de GF controller welke erg goed ontvangen word!

Da's mooi, heb ik de Grainfather app niet meer nodig.
Waar in de Brewfather app zit dat?

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Proost!
« Reactie #10 Gepost op: 30-07-2020 23:39 u »
Da's mooi, heb ik de Grainfather app niet meer nodig.
Waar in de Brewfather app zit dat?

Ik zei app maar dit klopt niet helemaal. Er is een openstaande feature aanvraag om de integratie ook via de app mogelijk te maken. Op dit moment werkt het enkel via de website. Je hebt nu dus nog een laptop met Bluetooth nodig.
Onder settings kan je het aan zetten en via de brewing tab van een batch stuur je het recept naar je Grainfather zoals je normaal van uit de app zou doen.
https://docs.brewfather.app/integrations/grainfather

Edit: blijkbaar kan het via Chrome op Android telefoons ook. Dit kan je dus ook proberen als je een Android device hebt!

Tags: