Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welk recept voor mijn eerste brouwsel?  (gelezen 1498 keer)

Offline guidomarree

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Eentje is geentje
Re: Welk recept voor mijn eerste brouwsel?
« Reactie #25 Gepost op: 29-07-2020 10:54 u »
Hey Jacob, welkom op het forum.
Zelf ben ik sinds januari ook begonnen met biermaken en vanaf maart met echt bierbrouwen. Zelf heb ik geen automaat zoals de arsegan easybrew, dus moest het iets anders doen. Maar ik denk dat de automaat zichzelf al heel goed uitwijst.

Voor de rest zou ik zeker aanraden niet te complex te beginnen. Ik ben begonnen met een La Chouffe kloon, maar moet zeggen dat mijn Centennial Smash recept van mijn 2e brouwsel veel beter is gelukt.

Je zegt ook "Nu snappen jullie wel dat de eerste keer brouwen in het echt dus het liefst ook meteen een bier moet opleveren die lekker is (zodat het dus ook een leuke hobby blijft ;)) " Echter wil ik je wel waarschuwen dat het soms kan tegenslaan. Ik heb niet veel genoten van mijn eerste paar biertjes. Het smaakt omdat het zelf gemaakt is, maar lekker was het ook niet echt te noemen. Pas nu begin ik alles wat beter te begrijpen en vlotter te kunnen werken. Dus zeker niet de hoop gelijk verliezen. Of natuurlijk kan je ook je 2e brouwdag plannen op de dag dat je je 1e brouwsel gaat bottelen. (of de dag er na, als je niet teveel door elkaar wilt). Hierdoor heb je zoizo al 2 bieren gebrouwen voor dat je je eerste proeft en de hoop verliest  ;D

Ook geef je aan dat je al veel hebt gelezen en opgezocht. Plus het feit dat je al blikbrouwsels hebt gemaakt, wilt zeggen dat je hygiënisch weet te werken. Dus je komt er zeker wel door.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 29-07-2020 12:48 u »
Bedankt allemaal!

Geweldig te zien dat er een boel mensen mee willen denken en met goede tips komen.
Ik heb hier echt wat aan, zal voor mijn eerste bier de winnende tripel van Marco Geilinga OBBK 2018 gaan brouwen.

Hoop nu maar dat Brauwmarkt de easybrew binnenkort snel gaat leveren (kan niet wachten om te beginnen).

Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Groet,
Jacob

Offline Willem Broekema

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Bier is water dat af is.
« Reactie #27 Gepost op: 29-07-2020 13:11 u »
Hoi Jakob,

Ik weet nog dat ik begonnen ben met bierbrouwen. Een collega heeft me het toen "geleerd", en ben daarna zelf aan de slag gegaan.

Mijn eerste brouwdag was toen een zeer stressvolle dag. Ik was steeds aan het bedenken wat ik tijdens welke stap moest doen, hoe en wanneer. Achteraf bekeken heb ik niet erg genoten. Mijn moutstortingen en hopgiften waten relatief ingewikkeld en heb er spijt van dat ik geen Smash heb gemaakt.
Het uiteindelijke bier was nou niet echt lekker te noemen, maar op dat moment wist ik niet beter (en niet veel).

Mijn tweede recept was al beter: simpeler mout stort, en had inmiddels meer theoretische kennis.

Nu weet ik inmiddels hoe ik een beter bier kan brouwen, en waar ik op moet letten tijdens het brouwen. In de loop van de jaren heb ik in betere spullen geinvesteerd, en (vooral hier) veel kennis opgedaan en toegepast.

Het leuke aan deze hobby wat mij gaandeweg naast  betere bieren ook meer plezier heeft opgeleverd:
- stapje voor stapje uitbreiden van je kennis: dan wat over het gistproces, dan wat meer kennis over het maischen, dan over het voorkomen van oxidatie.. enzovoorts.
- stapje voor stapje vebeteren van je installatie: steeds wat betere apparatuur of handigheidjes kopen, passende bij jouw manier van brouwen.
- stapje voor stapje meer ervaring opdoen met het gebruik van ingredienten: soms geldt "less is more" en probeer ik zo weinig mogelijk verschillende ingredienten te gebruiken.

Uiteindelijk zul je je realiseren dat het goed bier kunnen brouwen een lange weg is met vallen en opstaan, en dat het leren misschien wel leuker is dan direct een heel goed bier te kunnen / willen brouwen.

Mijn eerste (kwalitatief aanvaadbare) bier was ook een Tripel. Relatief simpel.
Probeer te genieten en te leren van de eerste brouwdag. Ik zeg altijd: "Probeer van het brouwen iets te leren en te genieten, een mislukt bier kan je nog altijd door de gootsteen gieten!"

Veel plezier. :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 29-07-2020 23:47 u »
Ik ben zelf ook nog niet super lang bezig, en zeker de eerste keer zou ik het ook bij een s.m.a.s.h houden, oftwel , pak 1 moutsoort en 1 hopsoort, dan hou je het zo simpel mogelijk. pak ook een simpele gist zoals een zakje us-05 om mee te vergisten.

Een smash brouwsel betekent dat 1 mout en 1 hop moet afwegen. 2 of 3 mout- of hopsoorten afwegen is niet veel moeilijker...

Bij een brouwsel dat een klein beetje complexer is dan een smash vallen kleine foutjes iets minder op. Vandaar dat ik een smash brouwsel niet aanbeveel aan beginnende brouwers.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 29-07-2020 23:55 u »
Had begrepen dat de hopgift nogal nauw komt, mbt bitterhop en smaak/geur. Dus mijn vraag was een recept wat ik als BEGINNER (mijn allereerste brouwsel) zou kunnen brouwen. Heb internet al uren afgestruind en al superveel filmpjes bekeken. Snap nog niet alles en zal de links die jij gestuurd hebt nog ff bekeijken, Het boek van Adrie heb ik al gelezen dus heb al een beetje voorwerk gedaan voordat ik vragen durfde stellen op dit forum.

Ben er ook vrij zeker van dat er meer mensen mee lezen die nog niet veel weten van brouwen als een pro zoals de meeste mensen hier.

Het eigen initiatief heb ik volgens mij al gedaan. Het is mijn eerste keer,  :weetniet: (please be gentle) :weetniet:

Speciaal voor beginnende brouwers en ook voor zij die vaker gebrouwen hebben heb ik het boek Bierbouwen door dummies geschreven. In dit boek vind je recepten van heel eenvoudig naar wat complexer. Veel van de kennis van dit forum is gebundeld in het boek.

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 30-07-2020 00:19 u »
Speciaal voor beginnende brouwers en ook voor zij die vaker gebrouwen hebben heb ik het boek Bierbouwen door dummies geschreven. In dit boek vind je recepten van heel eenvoudig naar wat complexer. Veel van de kennis van dit forum is gebundeld in het boek.

Wat voor recept zou jij dan aanraden voor mij als beginnende (eerste keer) brouwer?

Groet,
Jacob

Offline Zambezi Special

• Vol lid
  • Land: zm
« Reactie #31 Gepost op: 30-07-2020 10:11 u »
Hoi Jacob
Ik ben  ook een beginner.
Wat ik zeker aanbeveel (wat je ook besluit te maken) is om alles goed uit te schrijven, zodat elke stap genoemd wordt en aan te tikken wat je hebt gedaan (en wat mis gaat, of waar dingen afwijken).

Offline Eriks

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 30-07-2020 10:24 u »
Hoi Jacob,

Ik zou beginnen met een tripel uit het gedeelte bewezen recepten op dit forum en er dan eentje kiezen met niet al te veel ingrediënten.
Daarnaast zou ik BrouwHulp installeren en daar je recept in overbrengen (gratis) en zo bij elke stap/tabblad eens Google of op dit forum zoeken wat te doen bij elk onderwerp.
Dingen zoals waterbehandeling zou k overslaan en pas later doen.

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 30-07-2020 15:34 u »
Hoi Jacob
Ik ben  ook een beginner.
Wat ik zeker aanbeveel (wat je ook besluit te maken) is om alles goed uit te schrijven, zodat elke stap genoemd wordt en aan te tikken wat je hebt gedaan (en wat mis gaat, of waar dingen afwijken).

Ik zal inderdaad een logboek aanmaken, ook handig voor als je een recept later precies hetzelfde wilt brouwen.

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 30-07-2020 15:36 u »
Hoi Jacob,

Ik zou beginnen met een triple uit het gedeelte bewezen recepten op dit forum en er dan eentje kiezen met niet al te veel ingrediënten.
Daarnaast zou ik BrouwHulp installeren en daar je recept in overbrengen (gratis) en zo bij elke stap/tabblad eens Google of op dit forum zoeken wat te doen bij elk onderwerp.
Dingen zoals waterbehandeling zou k overslaan en pas later doen

BrouwHulp gedownload, er is misschien niet een instructiefilmpje beschikbaar? zou het weer zoveel makkelijker maken ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #35 Gepost op: 30-07-2020 15:52 u »
BrouwHulp gedownload, er is misschien niet een instructiefilmpje beschikbaar?

BrouwTV op youtube  :brouwen:

Offline guidomarree

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Eentje is geentje
« Reactie #36 Gepost op: 30-07-2020 15:59 u »
BrouwHulp gedownload, er is misschien niet een instructiefilmpje beschikbaar? zou het weer zoveel makkelijker maken ;D

Haha, ja, eerste keer BrouwHulp was bij mij ook een ramp.
Als je ergens vastzit kan je hier gerust de vraag stellen.

Simpele versie:
-Eerste opstart kan je je installatie ingeven. Probeer dit zo correct mogelijk te doen qua afmetingen en zo.

-Helemaal bovenaan heb je een tabblad databanken: hierin kan je jouw beschikbare ingredienten zoeken en invoegen.

-In het midden links heb je tabbladen brouwsels, recepten:
---Bij recepten kan je de gevonden recepten invoegen dmv het plusje onderaan.
---Bij brouwsels kan je deze recepten dan invoegen en voor je brouwdag de gewenste hoeveelheid invoegen

-In het midden heb je verschillende tabbladen met de stappen in je brouwproces.
---Recept: hierin staat het recept dat je hebt ingevoegd en de benodigde ingredienten.
-------Als je het volume aanpast zou normaal gezien de hoeveelheid ingredienten mee moeten aanpassen. (Dus als je een recept invoegt, best voor de volume van het recept invullen en pas later aanpassen naar jouw volume).
-------Brouwzaalrendement: Dat merk je pas na gebruik van je ketel. Beginnen op 70% is wel goed denk ik.
---Maischen: Hierin zie je de maisch stappen; als je er nieuwe invoegt moet je zeker de juiste invoermethode ingeven (infusie, directe verwarming, ...)
---metingen: dit vul je in na/op je brouwdag met al je gemeten gegevens
---vergisting: vul je later in bij, vergisting
---afvullen: bij afvullen
---notities: voor jezelf

Het handigste aan BrouwHulp vind ik zelf de mogelijkheid om een checklist af te drukken. Dit zie je bovenaan met het afvinklijst symbooltje. Hiermee heb je (na goede invoeging van een recept) een zeer handige afvinklijst om op je brouwdag te gebruiken.
Enigste waar je niet teveel op moet letten is het spoelwater. Dit valt vaak iets anders uit. Let vooral op het te bekomen SG en meet dit dan doorheen je brouwdag en bij je spoelen. Ik heb al vaak gehad dat ik bvb 3l minder aan spoelwater moest gebruiken dan aangegeven.

Dit zijn al mijn opmerkingen. Ik ben zeker geen ervaren brouwer te noemen. Maar dat is wel alle info die ik zelf al had kunnen gebruiken de eerste paar keren dat ik het programma gebruikte.

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 30-07-2020 16:08 u »
Haha, ja, eerste keer BrouwHulp was bij mij ook een ramp.
Als je ergens vastzit kan je hier gerust de vraag stellen.

Simpele versie:
-Eerste opstart kan je je installatie ingeven. Probeer dit zo correct mogelijk te doen qua afmetingen en zo.

-Helemaal bovenaan heb je een tabblad databanken: hierin kan je jouw beschikbare ingredienten zoeken en invoegen.

-In het midden links heb je tabbladen brouwsels, recepten:
---Bij recepten kan je de gevonden recepten invoegen dmv het plusje onderaan.
---Bij brouwsels kan je deze recepten dan invoegen en voor je brouwdag de gewenste hoeveelheid invoegen

-In het midden heb je verschillende tabbladen met de stappen in je brouwproces.
---Recept: hierin staat het recept dat je hebt ingevoegd en de benodigde ingredienten.
-------Als je het volume aanpast zou normaal gezien de hoeveelheid ingredienten mee moeten aanpassen. (Dus als je een recept invoegt, best voor de volume van het recept invullen en pas later aanpassen naar jouw volume).
-------Brouwzaalrendement: Dat merk je pas na gebruik van je ketel. Beginnen op 70% is wel goed denk ik.
---Maischen: Hierin zie je de maisch stappen; als je er nieuwe invoegt moet je zeker de juiste invoermethode ingeven (infusie, directe verwarming, ...)
---metingen: dit vul je in na/op je brouwdag met al je gemeten gegevens
---vergisting: vul je later in bij, vergisting
---afvullen: bij afvullen
---notities: voor jezelf

Het handigste aan BrouwHulp vind ik zelf de mogelijkheid om een checklist af te drukken. Dit zie je bovenaan met het afvinklijst symbooltje. Hiermee heb je (na goede invoeging van een recept) een zeer handige afvinklijst om op je brouwdag te gebruiken.
Enigste waar je niet teveel op moet letten is het spoelwater. Dit valt vaak iets anders uit. Let vooral op het te bekomen SG en meet dit dan doorheen je brouwdag en bij je spoelen. Ik heb al vaak gehad dat ik bvb 3l minder aan spoelwater moest gebruiken dan aangegeven.

Dit zijn al mijn opmerkingen. Ik ben zeker geen ervaren brouwer te noemen. Maar dat is wel alle info die ik zelf al had kunnen gebruiken de eerste paar keren dat ik het programma gebruikte.

Lekker! hier kan ik mee aan de slag.
Zal er eens eventjes induiken (ooit wordt het nog wel wat met mij) ;)

Offline stephansteef

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Wie goed doet, bier ontmoet.
« Reactie #38 Gepost op: 30-07-2020 16:14 u »
Leuk topic Jacob!

Ik wacht ook op mijn Easybrew van Braumarkt.
Zodra deze binnen is en ik mijn eerste brouwdag plan loop ik tegen dezelfde vragen aan. :biersmile:

mvg

Offline Eriks

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 30-07-2020 16:35 u »
Als je nog meer wilt weten over BrouwHulp, er zit een gebruiksaanwijzing bij die best aardig uitlegt vind ik

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 30-07-2020 20:28 u »
Als je nog meer wilt weten over BrouwHulp, er zit een gebruiksaanwijzing bij die best aardig uitlegt vind ik

Ben hem aan het doorspitten, kom er inderdaad aardig mee op weg.

Nu maar hopen dat Braumarkt de ketel snel gaat leveren.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 30-07-2020 20:43 u »
Ben hem aan het doorspitten, kom er inderdaad aardig mee op weg.

Nu maar hopen dat Braumarkt de ketel snel gaat leveren.

Zelf nooit problemen gehad met Braumarkt. Succes man!

André.

Offline breda82

• Senior lid
  • Land: 00
  • Just experiment
« Reactie #42 Gepost op: 30-07-2020 21:02 u »
Mijn eerste volmout brouwsel was ook een smash. Enkel pale ale mout en athanum hop, vergist met Wyeast 1056. Zou eerder inderdaad een droge gist pakken. Als us-05 of 04. Vervolgens mijn vat in de berging gezet. welke rond de 18/19 graden zat gezet en vergist. Was een prima eerste poging.

Hou het zo simpel mogelijk :)

Bij mijn volgende brouwsels heb ik het proces elke keer een stapje uitgebreid. Dus de pH meten, gecontroleerd vergisten, uitgebreide recepten, maischstappen. Gecontroleerd vergisten gaf wel een grote verbetering.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 30-07-2020 21:15 u »
Hou het zo simpel mogelijk :)
Citaat

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn. Brouwen, niet mauwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #44 Gepost op: 31-07-2020 00:07 u »
Wat voor recept zou jij dan aanraden voor mij als beginnende (eerste keer) brouwer?

Groet,
Jacob

Bijvoorbeeld dit recept dat een blond fris bier geeft dat soepeltjes wegdrinkt.
3 mouten en 3 hopsoorten. Niet het simpelste recept. Je hebt meer grondstoffen nodig dan bij een smash en moet wat meer afwegen, maar de smaak is een stuk voller dan de meeste smash bieren.

Bierstijl:      Blond
Aantal liters:       10
Gewenst begin SG:    1065
Verwacht eind SG:   1020 (ongeveer 6,5 vol% alc.)
Berekende kleur:    12 EBC
Berekende bitterheid:    29 EBU
Brouwzaalrendement:    75%

Beslagdikte:      3,6 liter/kg
Maischwater:       9 liter
Spoelwater:       7 liter
Kooktijd:       60 minuten
Moutstorting      Kleur      Percentage   Gewicht
Pilsmout       3 EBC      60 %      1650 g
Tarwemout      3 EBC      20 %       550 g
Carabelge       30 EBC      10 %       275 g

Suiker toevoeging tijdens koken (laatste 10 min)
Kristalsuiker            10,0 %       275 g
Hopgiften      Alfazuur perc.   Gewicht      Kooktijd
Aurora         9,0 %      4 g      60 min
Saaz          6,0 %      6 g      60 min
Crystal         5,5 %      5 g      10 min
Aurora         9,0 %      2 g      10 min
Saaz          6,0 %      2 g      10 min
Maischschema
66°C 40 min
73°C 20 min
Gist
Fermentis Safbrew S-33      6 g
Vergistingstemperatuur:      18 – 20 °C
Bottelsuiker:         7 g per liter bier

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #45 Gepost op: 31-07-2020 01:12 u »
Bijvoorbeeld dit recept dat een blond fris bier geeft dat soepeltjes wegdrinkt.
3 mouten en 3 hopsoorten. Niet het simpelste recept. Je hebt meer grondstoffen nodig dan bij een smash en moet wat meer afwegen, maar de smaak is een stuk voller dan de meeste smash bieren.

Bierstijl:      Blond
Aantal liters:       10
Gewenst begin SG:    1065
Verwacht eind SG:   1020 (ongeveer 6,5 vol% alc.)
Berekende kleur:    12 EBC
Berekende bitterheid:    29 EBU
Brouwzaalrendement:    75%

Beslagdikte:      3,6 liter/kg
Maischwater:       9 liter
Spoelwater:       7 liter
Kooktijd:       60 minuten
Moutstorting      Kleur      Percentage   Gewicht
Pilsmout       3 EBC      60 %      1650 g
Tarwemout      3 EBC      20 %       550 g
Carabelge       30 EBC      10 %       275 g

Suiker toevoeging tijdens koken (laatste 10 min)
Kristalsuiker            10,0 %       275 g
Hopgiften      Alfazuur perc.   Gewicht      Kooktijd
Aurora         9,0 %      4 g      60 min
Saaz          6,0 %      6 g      60 min
Crystal         5,5 %      5 g      10 min
Aurora         9,0 %      2 g      10 min
Saaz          6,0 %      2 g      10 min
Maischschema
66°C 40 min
73°C 20 min
Gist
Fermentis Safbrew S-33      6 g
Vergistingstemperatuur:      18 – 20 °C
Bottelsuiker:         7 g per liter bier

Top!

Bedankt voor dit recept, en mooi duidelijk, alle stappen staan er zeer begrijpelijk omschreven!
Wordt hier voor 10 liter maar 19 gram hop gebruikt?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #46 Gepost op: 31-07-2020 22:15 u »
Top!

Bedankt voor dit recept, en mooi duidelijk, alle stappen staan er zeer begrijpelijk omschreven!
Wordt hier voor 10 liter maar 19 gram hop gebruikt?

Ja. Een blond heeft meestal een beperkte bitterheid.
Overigens hoor je niet alleen te kijken naar de hoeveelheid hop maar ook naar de alfazuurgehaltes van de hoppen. De Aurora van 9% alfazuur zorgt voor meer bitterheid.

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 31-07-2020 22:27 u »
Ja. Een blond heeft meestal een beperkte bitterheid.
Overigens hoor je niet alleen te kijken naar de hoeveelheid hop maar ook naar de alfazuurgehaltes van de hoppen. De Aurora van 9% alfazuur zorgt voor meer bitterheid.

Bedankt voor de uitleg, heb nu al zin om deze te brouwen! :brouwen:

Tags: