Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Welk recept voor mijn eerste brouwsel?  (gelezen 1497 keer)

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Welk recept voor mijn eerste brouwsel?
« Gepost op: 28-07-2020 21:30 u »
Een absolute beginnersvraag :(

Na een poosje hier op het forum (en andere plekken) veel informatie te hebben gelezen heb ik besloten om over te gaan naar het brouwen met mout.
Tot nu toe een aantal blikbrouwsels gemaakt maar het wordt toch echt tijd om het in het echt te proberen.

Dus heb ik anderhalve maand geleden een arsegan easybrew 30 besteld die hopelijk snel wordt geleverd (las op het forum dat het de vorige keren nogal wat voeten in de aarde heeft gehad, maar ik hou goede moed).
Ook de vergistingskast complet met Inkbird staat hier klaar (waar al een aantal blikbrouwsels in vergist zijn) en een schrootmolen met walsen is ook door mij aangeschaft.

Nu snappen jullie wel dat de eerste keer brouwen in het echt dus het liefst ook meteen een bier moet opleveren die lekker is (zodat het dus ook een leuke hobby blijft ;))

Nu heb ik hier natuurlijk al een aantal recepten bekeken maar welk van deze recepten is nou juist geschikt om voor de eerste keer te brouwen (toch wel een beetje spannend allemaal)

Ik hoop dat jullie me een beetje in de goede richting willen sturen zodat ik binnenkort de grondstoffen aan kan gaan schaffen.

Groet,
Jacob

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Land: nl
Re: welk recept voor mijn eerste brouwsel?
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2020 21:32 u »
Van welk type bier hou je?

Offline Guppie

• Vol lid
  • Motus necesse est
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2020 21:34 u »
Ja begin met iets wat je lekker vindt. Maar het simpelste is een smach.

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28-07-2020 21:37 u »
Van welk type bier hou je?
Ik hou van een heleboel verschillende soorten bier maar zou wel willen beginnen met een tripel of dubbel.

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 28-07-2020 21:45 u »
Als je een Tripel lekker vindt dan zou ik de winnende tripel van Marco Geilinga OBBK 2018 brouwen. Ik zou hem op een IBU van 33 brouwen, krijg je gegarandeerd een bier die iedereen lekker vindt. Staat bij de bewezen recepten

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 28-07-2020 22:02 u »
Als je een Tripel lekker vindt dan zou ik de winnende tripel van Marco Geilinga OBBK 2018 brouwen. Ik zou hem op een IBU van 33 brouwen, krijg je gegarandeerd een bier die iedereen lekker vindt. Staat bij de bewezen recepten

Heb het recept gevonden, maar misschien een hele stomme vraag     :weetniet:  hoe krijg ik die op een IBU van 33?  :weetniet: (echte beginner :-[)

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Elk brouwsel weer een beetje beter :-)
« Reactie #6 Gepost op: 28-07-2020 22:14 u »
Heb het recept gevonden, maar misschien een hele stomme vraag     :weetniet:  hoe krijg ik die op een IBU van 33?  :weetniet: (echte beginner :-[)

Ik zou zeggen maak je vooral niet teveel druk over die IBU's, kies jezelf een leuk recept uit met niet teveel verschillende ingrediënten en probeer het uit ;-). Er zal al genoeg op je afkomen op zo'n 'eerste' brouwdag. Maak je ook vooral geen zorgen als er een aantal dingen niet lopen zoals je dat wilt, dat is perfect normaal en daar moet elke nieuwe brouwer door. Het zal elke keer weer een beetje beter gaan en voor je het weet brouw je een heerlijk bier waar je trots op mag zijn. Veel succes! :-)

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-07-2020 22:18 u »
Aha, tip 1, koop het boek Verander water in bier of Bierbrouwen voor dummies.
Tip 2, volg een brouwcursus. Geeft toch wel noodzakelijk inzicht.

Vervolgens antwoord op je vraag. Op het pakje gekochte Cascade hop staat een alfapercentage. Vervolgens Google je op “bitterheid bier berekenen”, dan geeft hij meteen de goede pagina van www.brouw-bier.nl. De rest spreekt voor zich. Kan je een beetje spelen met hoeveelheden en verhoudingen. Succes!

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 28-07-2020 22:23 u »
Aha, tip 1, koop het boek Verander water in bier of Bierbrouwen voor dummies.
Tip 2, volg een brouwcursus. Geeft toch wel noodzakelijk inzicht.

Vervolgens antwoord op je vraag. Op het pakje gekochte Cascade hop staat een alfapercentage. Vervolgens Google je op “bitterheid bier berekenen”, dan geeft hij meteen de goede pagina van www.brouw-bier.nl. De rest spreekt voor zich. Kan je een beetje spelen met hoeveelheden en verhoudingen. Succes!

Ah, super! kan ik me weer een beetje verder vermaken. Dat boek "Verander water in bier" heb ik trouwens al gelezen, leuk en interessant, staat hier nu in de boekenkast als naslagwerk.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Welk recept voor mijn eerste brouwsel?
« Reactie #9 Gepost op: 29-07-2020 00:00 u »
Ik hoop dat jullie me een beetje in de goede richting willen sturen zodat ik binnenkort de grondstoffen aan kan gaan schaffen.

Voor 25 liter:

5 kg Pale mout
Casacade hop tot 5 IBU
10 g/l centennial in de wirlpool!

Gist: US05  :brouwen:

Succes met brouwen!

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 29-07-2020 00:14 u »
Voor 25 liter:

5 kg Pale mout
Casacade hop tot 5 IBU
10 g/l centennial in de wirlpool!

Gist: US05  :brouwen:

Succes met brouwen!

Ik ben dus een echte beginner, heb je een maischschema voor dit recept?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 29-07-2020 00:16 u »
Ik ben dus een echte beginner, heb je een maischschema voor dit recept?

60 min op 67°C  en daarna ff doorstoken naar 72 °C.. spoelen op 75 °C.  Goed roeren tijdens maischen... :brouwen:

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 29-07-2020 00:20 u »
60 min op 67°C  en daarna ff doorstoken naar 72 °C.. spoelen op 75 °C.  Goed roeren tijdens maischen... :brouwen:

Wanneer hopgift en hoelang koken?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 29-07-2020 00:21 u »
Wanneer hopgift en hoelang koken?

Wanneer jij wilt...  :brouwen: Lees ff een boek of zo.. :brouwen: :biersmile:

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 29-07-2020 00:27 u »
Wanneer jij wilt...  :brouwen: Lees ff een boek of zo.. :brouwen: :biersmile:

Sorry, wilde niet met domme vragen komen. Zal me op een andere manier nog beter inlezen voordat ik hier domme vragen ga stellen..

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 29-07-2020 00:31 u »
Sorry, wilde niet met domme vragen komen.

Domme vragen bestaan niet...maar een beetje eigen initiatief (inlezen in de theorie) zal je sieren.

Tip 1 :Link 1
Tip 2 : Link 2
Tip 3 :Link 3

:brouwen:

Offline jacob b

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 29-07-2020 00:44 u »
Had begrepen dat de hopgift nogal nauw komt, mbt bitterhop en smaak/geur. Dus mijn vraag was een recept wat ik als BEGINNER (mijn allereerste brouwsel) zou kunnen brouwen. Heb internet al uren afgestruind en al superveel filmpjes bekeken. Snap nog niet alles en zal de links die jij gestuurd hebt nog ff bekeijken, Het boek van Adrie heb ik al gelezen dus heb al een beetje voorwerk gedaan voordat ik vragen durfde stellen op dit forum.

Ben er ook vrij zeker van dat er meer mensen mee lezen die nog niet veel weten van brouwen als een pro zoals de meeste mensen hier.

Het eigen initiatief heb ik volgens mij al gedaan. Het is mijn eerste keer,  :weetniet: (please be gentle) :weetniet:

Offline jazon1963

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 29-07-2020 06:44 u »
Ha Jacob, ik geef toe dat ik ook mee lees...alles is voor mij ook niet zo vanzelfsprekend. De boeken die genoemd zijn heb ik ook door gewurmd en ik lees me een ongeluk hier op het forum...
Veel succes en ik blijf lekker mee lezen en hiervan wat opsteken...!
Jaap

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 29-07-2020 07:08 u »
Had begrepen dat de hopgift nogal nauw komt, mbt bitterhop en smaak/geur. Dus mijn vraag was een recept wat ik als BEGINNER (mijn allereerste brouwsel) zou kunnen brouwen. Heb internet al uren afgestruind en al superveel filmpjes bekeken. Snap nog niet alles en zal de links die jij gestuurd hebt nog ff bekeijken, Het boek van Adrie heb ik al gelezen dus heb al een beetje voorwerk gedaan voordat ik vragen durfde stellen op dit forum.

Ben er ook vrij zeker van dat er meer mensen mee lezen die nog niet veel weten van brouwen als een pro zoals de meeste mensen hier.

Het eigen initiatief heb ik volgens mij al gedaan. Het is mijn eerste keer,  :weetniet: (please be gentle) :weetniet:

Trek het je niet aan jacob. Sommige lieden vergeten dat ze zelf ook ooit zijn begonnen. En om dan maar te verwijzen naar een boek vind ik kort door de bocht. Ik brouw een jaar of 5 nu. Inmiddels zo´n 120 brouwsels achter de rug. En ja, boeken zijn handig. Zelf ben ik me nu aan het verdiepen in waterbehandeling. Misschien ken je een brouwer in de buurt waar je een keertje mee kunt kijken. Dat heb ik ook gedaan en daar leer je meer van dan in boeken te duiken. Zodra je de basisbegrippen kent, komt de rest vanzelf. Ik zou als ik jou was beginnen met simpele bieren. SMaSH bijvoorbeeld (Single Malt and Single Hop). Ideaal om dingen uit te proberen. Je leert zo de verschillende mout, hop en gistsoorten een beetje kennen. Een boek? Ik heb veel aan dit boek gehad. En nóg! https://www.bol.com/nl/p/thuis-bier-brouwen/9200000040774605/

Ik ben nu deze boeken door aan het worstelen. Puur uit interesse:
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/boeken/bierbereiding/d/malt-a-practical-guide-from-field-to-brewhouse-mallet
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/boeken/bierbereiding/d/yeast-white-zainasheff
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/boeken/bierbereiding/d/water-palmer-kaminski
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/boeken/bierbereiding/d/for-the-love-of-hops-stan-hieronymus

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #19 Gepost op: 29-07-2020 08:07 u »
Ik ben zelf ook nog niet super lang bezig, en zeker de eerste keer zou ik het ook bij een s.m.a.s.h houden, oftwel , pak 1 moutsoort en 1 hopsoort, dan hou je het zo simpel mogelijk. pak ook een simpele gist zoals een zakje us-05 om mee te vergisten.

Zelf had ik ook eerst heel veel gelezen, en op basis daarvan een klein stappenplan gemaakt over de te volgen stappen. op de brouwdag probeerde ik die te volgen en kwam zo vanzelf tegen wat er niet klopte of bijgevoegd diende te worden.
Overdenk het niet in het begin, hou het simpel.

Ik heb zelf geen easybrew, dus ik kan je niet aan een exact recept helpen, maar hier een quote uit dit topic : ik ben fan van SMaSH

Citaat
Hou het simpel. De eerste paar brouwsels ben je toch kwijt om het proces te leren.
Hoe minder variabelen je toevoegt (veel mouten en hoppen, ingewikkeld maischschema/hopgiften), hoe minder er fout kan gaan.
Ga gewoon lekker voor SMaSH
1 mout; Pils of Pale Ale, misschien een handje Munich Light
1 maischtemperatuur; een uurtje 63 voor droog/bitter of 67 voor wat zoeter/voller.
1 hop; Cascade is gewoon lekker. Of Citra.
Vergisten met US-05.
Kan bijna niet mis.

Offline Johan123

• *
« Reactie #20 Gepost op: 29-07-2020 08:25 u »
Op deze site staat een heerlijke dubbel. Niet moeilijk om te brouwen en een zalig resultaat.
https://brouwbeesten.nl/category/recepten/

Offline Johan123

• *
« Reactie #21 Gepost op: 29-07-2020 08:27 u »
https://brouwbeesten.nl/recept-dubbel-de-toekomst/

Bovenstaande om precies te zijn.

Gr. Johan

Online GvB84

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 29-07-2020 08:55 u »
Als je een beetje wil spelen met recepten (IBU (bitterheid) EBC (kleur) enz.) kun je het beste gebruik maken van brouwsoftware. Ikzelf gebruik Brewfather (niet gratis). Daarvoor gebruikte ik de app Biermacht. Dit is een hele eenvoudige app waarin je gemakkelijk recepten kunt maken. Probeer het eens.
Succes! :brouwen:

Offline BrewingByNumbers

• Junior lid
  • **
  • My beer's so dizzy, like a whirlpool it never ends
« Reactie #23 Gepost op: 29-07-2020 09:31 u »
Brewfather heeft ook een gratis versie, maar je kunt er maar 5 (dacht ik?) recepten in opslaan. Het is zeker leuk om met recepten te spelen, maar ik den om door te hebben wat je aan het doen bent dat een beetje ervaring met een recept echt brouwen wel handig is.

Heb je al naar de recepten die in Verander Water in Bier staan gekeken? (Alhoewel, nu ik even doorkijk zie ik dat daar alleen 'opbrengst 10 liter' staat en per recept geen hoeveelheden maisch/spoelwater.) De Nostalgia Tripel (p254) lijkt me heel recht toe recht aan. Als je een recept hebt wil ik hem met alle plezier voor je uitwerken in Brewfather (kan dan een PDF van gemaakt worden).

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #24 Gepost op: 29-07-2020 10:38 u »
Je hebt het boek van Adrie zeg je.

Lees hoofdstuk 2 'Jouw eerste bier'. Daar word je letterlijk bij de hand genomen en door je eerste brouwsel heen geleid, inclusief eenvoudig recept. Makkelijker en duidelijker kun je het niet uitgelegd krijgen.

Verder heb ik veel gehad aan een cursus/workshop bij Braumarkt.
Maar ik geloof dat die momenteel niet worden gegeven ivm Corona.

Tags: