Kveik is the new black (raw ale)

Gestart door ciesvandekwis, 27-07-2020 15:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Gisteren nog maar eens een turbobier gebrouwen. Net terug van La Douce, en een halve dag tijd, dus was raw ale de enige optie.

Je leest het goed: een 'no boil' bier, met kveik gist. Gestart om 9u30 en einde alles in het vat om 12.30u. Snel want niet koken, en nauwelijks koelen.

Enkele dingen die anders zijn:

- niet koken, enkel wat hop 20' laten meemaischen op de laatste 72° stap om wat bewaarstoffen te hebben

- na het maischen filteren en spoelen met koud water (aangezuurd), wat de temperatuur al laat zakken

- koelen tot 35° en dan de kveik gist toevoegen, en typisch kveik: underpitchen, dus 1/4 gist van wat je normaal zou toevoegen

- de giststarter s morgens al op 35° zetten zodat hij goed actief is en vergisten op 35°, gaat pijlsnel, doorgaans volledig uitgegist op 48-72u

- omdat we toch wat hoparoma willen: hopthee zetten van je aromahop : ik steek een hoprocket in een 3tal liter water op 95°, laat die dan spontaan afkoelen en voeg de thee toe bij het bottelen.



Vorig jaar kon in dit bier al drinken 1,5 week na brouwen, mits wat bottelgist.



Zeker aan te raden als je in de zomer naar de omgevingstemperatuur wil brouwen.





BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 25/07/2020


Naam van het bier : Kveik is the new black

Type van het bier : Kveik hornindal

Brouwvolume : 25 liter

Extractie-efficiëntie : 85%

Voorspelling begindensiteit : 1045,8 SG /11,4 °P /11,8 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1007,6 SG /2,1 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,0%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 11 IBU / 51 EBC



STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Palemout 7 8 4,500 95,8 %

Black 1400 1400 0,047 01,0 %

Chocolademout (Mout roost 900) 900 0,150 03,2 %



MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

Maischwater : 25 liter aan 65 °C

62,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase )

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 8 liter KOUD, aangezuurd

Spoelen tot : 25 L



HOPPEN

Totale kooktijd : GEEN = raw ale

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..'

tuinhop nadine BLM 5,0% 30 20'einde maisch

Mandarina Bavaria PELL 8,0% 50 dry 0,0



KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'



VERGISTING

Gistnaam : Hornindal Kveik

Gisteigenschappen : intense, tropical flavor along with an aroma of fresh pineapple, mango and tangerine





tdp

Gaaf idee Cies, maar is het ook goed te drinken? Heb er toch een gek idee bij, maar dat zou wel door mijn conservatieve manier van brouwen komen ;)

HJvK[nl]

Cees, ik heb een soortgelijk brouwsel nu op tap. Zij het met Mango/Ananas toevoeging tijdens vergisting. Ik vond het toch moeilijk in te schatten hoe de hopthee uit zou pakken en wat voor bitterheid dit op zou leveren? Wat is jou ervaring hiermee? Ik vind het bij mij namelijk redelijk "soft" in de hopbitters en smaak. Hoe heb jij het berekend?

André de Laat

Geinig. Wordt dit wellicht het nieuwe ¨normaal¨?

Rinus

Het kan wellicht nog eenvoudiger door hopextract te gebruiken voor de bitterheid.
Voor aroma en smaak beter "echte" hop blijven gebruiken..

Ik ben benieuwd, ik heb al een tijd lang Kveik liggen, ooit gekocht maar nog nooit gebruikt. Ik ben van plan binnenkort dit toch ook eens te gaan proberen. Het weer zit ons de komende dagen zelfs mee....

wernerthefox

In ieder geval inspirerend... ook benieuwd of het lekker is...

hans100w

Ik ken iemand die bijna hetzelfde doet, alleen maischt hij veel te lang. Maar hij brouwt ook makkelijk bier, niet lekker bier....


Oscar

Citaat van: hans100w op 27-07-2020  23:35 uMaar hij brouwt ook makkelijk bier, niet lekker bier....

Is pas lekker na het 3e bier... ;)

Alexander_H

Ik merkte dat de houdbaarheid van raw ale wel wat minder lijkt. Maar wel leuk om te doen.

ciesvandekwis

Ik had uiteindelijk 28 liter aan SG 1039 in het vat.

Het is een beproefde methode, vorig jaar had ik er die mango-ananas IPA mee gemaakt, waar weinig fruit van overbleef. Nu, zo'n 40u later zit ik al aan 1007 (86% SVG), ik verwacht dus overmorgen te bottelen en dit weekend al es te proeven.



Basis vorig jaar was dit recept https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39372.0.html

HJvK[nl]

Leuk! Laat me weten hoe het smaakt!

Chris71

Underpitchen met Kveik mag je meer richting 10% denken van het gebruikelijke, zelfs met bieren richting een SG van 1100. Verder vraag ik me af waarom je apart een hopthee maakt en niet gewoon je aromahop toevoegt in de laatste 15-30 minuten van je maisch?

ciesvandekwis

Omdat ik vorige week nog een rijpe ananas in huis had, heb ik er 1/2 kg dikke pel van afgehaald, ingevroren en in een hopzakje aan de kveik gevoerd. Brix lag toen al op 5 (1007), 3 dagen later alles koeler gezet en gisteren gebotteld. Bx = 4. Is dus mooi diep gegaan.

Bij het bottelen ging er 3,5 liter hopthee bij, bottelsuiker en bottelgist. Uiteindelijk een kleine 30 liter in de flessen die nu lekker warm staan. Tegen vrijdag hittegolf, dan gaat er onvermijdelijk eentje open om te proeven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.