Dry hopping in de Grainfather Conical Fermenter?

Gestart door DJF3, 27-07-2020 10:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DJF3

Over een dag of 2 ga ik voor het eerst mijn Grainfather Conical fermenter gebruiken.
Het proces gaat er volgens mij zo uitzien:
    - vullen gistvat
    - aftappen gist (iedere 2 dagen?)
    - vergisting klaar?
    - bottelsuiker toevoegen (en even roeren?)
    - bottelen direct uit het gistvat.

Maar hoe zit dat met dry-hopping?
Hop bloemen blijven vaak drijven: moet je zeker filteren voordat je gaat bottelen
Pellets zullen 'oplossen': Zakken deze zo ver naar de bodem dat je niet hoeft te filteren?

#1 Kan je dan nog wel direct uit het gistvat bottelen of moet ik eerst hevelen en filteren?
#2 Zou een hopsock dit probleem oplossen?

Groeten

DJ

Jacques

Bottelsuiker toevoegen in een CCT en roeren is geen goed idee. Ondanks het regelmatig aflaten van gist is er nog een redelijke hoeveelheid gist aanwezig. Het is wel mogelijk rechtstreeks uit een Grainfather Conical fermenter te bottelen als je de flessen voorziet van bottelsuiker.

Zelf heb ik goede ervaringen met een hopsock en hoppellets.

DJF3

Citaat van: Jacques op 27-07-2020  22:22 uBottelsuiker toevoegen in een CCT en roeren is geen goed idee. Ondanks het regelmatig aflaten van gist is er nog een redelijke hoeveelheid gist aanwezig. Het is wel mogelijk rechtstreeks uit een Grainfather Conical fermenter te bottelen als je de flessen voorziet van bottelsuiker.

Net een leuke thread gevonden over bottelsuiker:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41403.0/all.html

Denk dat ik suiker ga oplossen in water en daarna via een injectiespuitje gedoseerd in de flesjes vlak voor het vullen.

EBC

Hoppellets overgieten met kokend water en wat losroeren. Kort erna wat koud water erbij en het dunne papje zo in je gistvat. Na een paar dagen is het gezonken. Door het kokend water geen hopcreep.

SVB

Bij mijn Fastferment voeg ik wel bottelsuiker toe en vul de flesje ook direct hier uit. Gaat prima.

Jacques

Citaat van: EBC op 28-07-2020  12:48 uHoppellets overgieten met kokend water en wat losroeren. Kort erna wat koud water erbij en het dunne papje zo in je gistvat. Na een paar dagen is het gezonken. Door het kokend water geen hopcreep.

De grote vraag is hoeveel hoparoma je verliest door het opgieten van het kokend water.
Wel creatief. Zal eens een test uitvoeren.

EBC

Citaat van: Jacques op 28-07-2020  20:47 uDe grote vraag is hoeveel hoparoma je verliest door het opgieten van het kokend water.

In mijn ervaring verlies je niks.
En door het los in het vat te steken krijg je juist meer aroma. Hoppellets in een zakje, dat wordt een dichte bal klei. Je hebt zo ook nog eens minder hop nodig.

Wolter

Citaat van: EBC op 29-07-2020  08:52 uIn mijn ervaring verlies je niks.
En door het los in het vat te steken krijg je juist meer aroma. Hoppellets in een zakje, dat wordt een dichte bal klei. Je hebt zo ook nog eens minder hop nodig.
Hoe zit het in dit geval met de ibu's? Als je er kokend water op giet zal er toch ook wat bitter component het bier in gaan uiteindelijk lijkt mij. Ik heb wel eens wat hopthee gezet met verschillende hopsoorten en vond deze ook vaak behoorlijk bitter...

Jacques

Citaat van: EBC op 29-07-2020  08:52 uIn mijn ervaring verlies je niks.
En door het los in het vat te steken krijg je juist meer aroma. Hoppellets in een zakje, dat wordt een dichte bal klei. Je hebt zo ook nog eens minder hop nodig.

Er zullen ongetwijfeld aromastoffen verdampen. Vlamuit hopgiften geven ook een ander aroma dan koudhop.

Als je een hopsock gebruikt bij brouwsels onder 30 liter heeft de koudhop de ruimte en is geen sprake van "een bal klei".

Jacques

Citaat van: Wolter op 29-07-2020  09:15 uHoe zit het in dit geval met de ibu's? Als je er kokend water op giet zal er toch ook wat bitter component het bier in gaan uiteindelijk lijkt mij. Ik heb wel eens wat hopthee gezet met verschillende hopsoorten en vond deze ook vaak behoorlijk bitter...

Ook als je niet kookt komen er alfazuren in je bier. Anders dan vaak gedacht wordt dragen niet-geïsomeerde alfazuren (en ook beta-zuren) bij aan de bitterheid. Wel zorgen geïsomeerde alfazuren voor meer bitterheid.

EBC

Citaat van: Jacques op 29-07-2020  21:44 uEr zullen ongetwijfeld aromastoffen verdampen. Vlamuit hopgiften geven ook een ander aroma dan koudhop.

Als je een hopsock gebruikt bij brouwsels onder 30 liter heeft de koudhop de ruimte en is geen sprake van "een bal klei".

Doe met mijn dryhop methode wat je wil, ik geef het jullie ter overweging.

tdp

Citaat van: EBC op 29-07-2020  21:58 uDoe met mijn dryhop methode wat je wil, ik geef het jullie ter overweging.

Ik vind het een heel goed idee in ieder geval! Nu moet ik wel bekennen dat ik mijn bieren amper dryhop, en eigenlijk alleen met hopbellen brouw. Ben nu met een nieuwe setup bezig, en een van de eerste bieren zal een kloon van Brewdog worden (Elvis Juice), en zal dan deze methode toepassen.

Hoe kwam je op het idee om dit zo toe te passen, Jasper? Vind het mooi 'out of the box' denken namelijk, houd ik wel van.

Mike101

Citaat van: DJF3 op 27-07-2020  10:34 uPellets zullen 'oplossen': Zakken deze zo ver naar de bodem dat je niet hoeft te filteren?

#1 Kan je dan nog wel direct uit het gistvat bottelen of moet ik eerst hevelen en filteren?
#2 Zou een hopsock dit probleem oplossen?

Groeten

DJ

Ik heb ook een Grainfather conical en dry hop meestal met pellets die ik er los ingooi. Zelfs bij 6 g/l nog geen problemen gehad. De dry hop zakt laag genoeg om goed te kunnen bottelen.
Dit zal wel afhankelijk zijn van de tijd dat je dry hopt, het moet kunnen zinken.

EBC

Citaat van: tdp op 30-07-2020  07:52 uIk vind het een heel goed idee in ieder geval! Nu moet ik wel bekennen dat ik mijn bieren amper dryhop, en eigenlijk alleen met hopbellen brouw. Ben nu met een nieuwe setup bezig, en een van de eerste bieren zal een kloon van Brewdog worden (Elvis Juice), en zal dan deze methode toepassen.

Hoe kwam je op het idee om dit zo toe te passen, Jasper? Vind het mooi 'out of the box' denken namelijk, houd ik wel van.

Pellets in een hopsock wordt bij mij een harde klomp, waaruit naar mijn evaring nauwelijks aromastoffen vrijkomen. Een ruimere zak zou kunnen, maar het moet dan wel door het deksel van de cct passen. En dan vooral om het eruit te halen, er in lukt wel.
Pellets los in de cct lossen niet op, maar zakken direct naar de conus en verdwijnen in een laag gist. Dat is ook niet effectief.
Dus dan maar eerst oplossen. Met koud water gaat dat niet. Dus ik heb dat met kokend water gedaan... Vloeibare hop toevoegen geeft natuurlijk een enorm effect. Je moet het wel even de tijd geven om te bezinken. Aftappen kan wat klonteren. De enzymen die verantwoordelijk zijn voor hopcreep die overleven het kokend water niet, of beperkt, hetgeen de hopcreep zal vertragen.

Ik brouw het huisbier van een cafe in Maastricht. Dat bier is flink gedryhopt en ik doe het nu een jaar zo. Nu wordt dit bier doorgaans niet oud, en gedryhopt bier moet je toch vers drinken. Kan je hopcreep niet voorkomen, dan kan je het op deze manier alleszins vertragen.

Ik denk wel dat het 'outside the box' moet zijn  ;) 'Out of' is vooral standaard en onveranderd.  ;D

Jacques

Citaat van: Mike101 op 30-07-2020  08:33 uIk heb ook een Grainfather conical en dry hop meestal met pellets die ik er los ingooi. Zelfs bij 6 g/l nog geen problemen gehad. De dry hop zakt laag genoeg om goed te kunnen bottelen.
Dit zal wel afhankelijk zijn van de tijd dat je dry hopt, het moet kunnen zinken.

Los toevoegen kan als je de mogelijkheid hebt om het bier halverwege de conus af te tappen. De Grainfather Conical Fermenter heeft hiervoor een mooie voorziening in de vorm van een pijp die omhoog steekt.

Zelf vind ik het gebruik van een hop sock handig. Daar kan veel hop in.

Jacques

Citaat van: EBC op 30-07-2020  13:18 uPellets in een hopsock wordt bij mij een harde klomp, waaruit naar mijn evaring nauwelijks aromastoffen vrijkomen. Een ruimere zak zou kunnen, maar het moet dan wel door het deksel van de cct passen. En dan vooral om het eruit te halen, er in lukt wel.

De hoeveelheden die jij brouwt zijn veel groter dan die van een gemiddelde hobbybrouwer...
Je kunt natuurlijk ook meerdere hopsocks gebruiken.

Maar los kan. Zie mijn reactie hiervoor.

EBC

Citaat van: Jacques op 30-07-2020  23:16 uDe hoeveelheden die jij brouwt zijn veel groter dan die van een gemiddelde hobbybrouwer...
Je kunt natuurlijk ook meerdere hopsocks gebruiken.

Maar los kan. Zie mijn reactie hiervoor.

De zwaartekracht is bij mij gelijk. In de sock zullen de pellets een klomp vormen. Groot of klein, het contact met bier wordt minder.

Ja ik gebruikte al 3 hopsocks, maar dan nog.

Het gaat natuurlijk om het bier, niet om het gemak voor de brouwer.

Los kan, maar gooi je losse pellets in je vat, dan zinken die direct naar de bodem. Ze verdwijnen onder een laagje gist. Hoeveel smaakrendement ga je daarvan hebben?

beermenke

Ook ik ben een voorstander van los.
Los tijdens koken en dry hop inderdaad oplossen. Zakt mooi Naar de bodem of bol
Weliswaar kleine hoeveelheden. Bevalt me prima

ExPeteriment

Citaat van: beermenke op 31-07-2020  19:49 uOok ik ben een voorstander van los.
Los tijdens koken en dry hop inderdaad oplossen. Zakt mooi Naar de bodem of bol
Weliswaar kleine hoeveelheden. Bevalt me prima
Eens, landt bij mij ook mooi in het bolletje.

Jacques

Citaat van: EBC op 30-07-2020  23:34 uDe zwaartekracht is bij mij gelijk. In de sock zullen de pellets een klomp vormen. Groot of klein, het contact met bier wordt minder.

Ja ik gebruikte al 3 hopsocks, maar dan nog.

Het gaat natuurlijk om het bier, niet om het gemak voor de brouwer.

Los kan, maar gooi je losse pellets in je vat, dan zinken die direct naar de bodem. Ze verdwijnen onder een laagje gist. Hoeveel smaakrendement ga je daarvan hebben?

Hoppellets zwellen heel erg op, een punt waar je inderdaad rekening mee moet houden. Mijn ervaring is echter dat de hoppellets geen klomp vormen als ze voldoende ruimte hebben.

Overigens heb ik diverse tests uitgevoerd om het hop creep effect te bekijken. Bij die tests zag ik dat de hoppellets niet meteen naar de bodem zakte maar dat ze gedurende een aantal dagen een laag vormen op het bier.
Als je hopbloemen gebruikt in plaats van hoppellets blijft de koudhop op het bier liggen en zakt de hop niet naar beneden. Vandaar dat het een goed idee is om hoppellets te gebruiken als je koudhop los toevoegt.



Bij mijn laatste test was het zelfs zo dat zelfs na 2 maanden hopdeeltjes door het bier dwarrelde...
De onderstaande foto laat zien dat er nog hopdeeltjes boven aanwezig zijn bij de rechtse fles.
De foto laat ook goed het effect zien van koudhop op de helderheid van je bier...


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.