Gist St Feuillien Grand Cru

Gestart door Sjoerd, 26-07-2020 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Hoi allemaal,

De St Feullien Grand Cru is en blijft mijn favoriete blonde bier. Ik heb onlangs een kloonpoging gewaagd om een kloon te brouwen met de Belle Saison. Smaak kwam best aardig in de buurt, maar bier was te droog. Ondanks een maischschema om zoveel mogelijk onvergiste suikers over te houden ging hij als vanouds gewoon door naar 1001. ESG van de St Feullien Grand Cru is 1009. Ben dus altijd nog even nieuwsgierig naar hun gist. Een paar pogingen bij de brouwerij gewaagd, maar zonder resultaat. Heb ooit ergens gelezen dat ze een champagnegist gebruiken, maar als dat zo is, welke kan ik dan het best proberen? Enfin zou super zijn als iemand van jullie me verder kan helpen. Alvast bedankt! Groet Sjoerd

beun

Ik heb vorig jaar een farmhouse ale gist gebruikt van Wyeast voor 1 van mijn saisons. deze saison gist gaf een minder diep uitvergist bier dat erg veel leek op dit bier. alleen iets koudhop ontbrak in mijn optiek voor een volwaardige kloon.
Ik ga deze zeker nog eens na brouwen met deze gist en iets dryhop.

middelaersch

Heb je al geprobeerd de gist op te kweken uit een flesje, of zit er geen gist in?

In dit overzicht zie ik hem helaas niet staan:
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

tdp

Hoi Sjoerd,

ik zit ook al een tijd te dubben hoe dit bier aan te vliegen, ik zou gewoon de Champagnegist van Brouwland gebruiken denk ik. Zover ik het bier ken, is het geen Farmhouse Ale/Saison, maar echt een Sterke Blonde.

Kom er de eerste maanden niet aan toe, maar ga deze wel inplannen om te brouwen, kom ik nog wel bij je op terug!

Sjoerd

Dank voor jullie reacties! Die Farmhouse W3726 vind ik toch wel een interessante gedachte. Gist komt er vlakbij uit de buurt, Gist inderdaad minder ver door, en als je hem niet te warm vergist (22 graden bijvoorbeeld) zal hij meer blond en minder Saison worden. Ik lees net op internet in het boek "Bierstronomie: De beste brasseriegerechten van de Belgische brouwers" dat de Grand Cru wordt hergist met champagnegist, niet de hoofdvergisting.  Volgend opzetje:

Begin SG 1078
Eind SG 1009

70% pils
15% lichte tarwe
15% kristalsuiker

45 min 63
25 min 72

33 IBU
Cascade 75 min
Cascade 30 min
Cascade 10 min

Ik heb eerst nog een Barley Wine op het programma staan volgende week, maar bovenstaande wordt de volgende!



beun

Ik had in mijn versie ook nog ca 15% speltmout in de stort zitten.
De grand cru heeft ook iets dryhop als ik mij niet vergis.

groet stefan

Sjoerd

Citaat van: beun op 27-07-2020  16:18 uIk had in mijn versie ook nog ca 15% speltmout in de stort zitten.
De grand cru heeft ook iets dryhop als ik mij niet vergis.

groet stefan
Wat was je moutbasis precies? Koudhop klopt, maar met die Cascade met genoemde bitterheid kwam ik voor mijn smaak dicht genoeg in de buurt.

beun

Citaat van: Sjoerd op 27-07-2020  16:26 uWat was je moutbasis precies? Koudhop klopt, maar met die Cascade met genoemde bitterheid kwam ik voor mijn smaak dicht genoeg in de buurt.
Ben nu op vakantie en heb het recept hier niet tot mijn beschikking. Moutstort was merendeel pils en pale mout aangevuld met de speltmout ca. 15% en iets havervlokken, ik dacht 3-5% Als hoppen had ik voornamelijk EK golding met nog een ander hopsoort, ik dacht Styrian.

beun

Overigens was deze batch  een splitbatch van 90 liter verdeeld in 3x 30 liter. 1x met WY french saison, 1x WY belgian saison en 1 x WY farmhouse ale.
De french en belgian zijn veel dieper uitvergist en zijn nu na ruim een 1,5 jaar nog steeds erg lekker. die met farmhouse ale heb ik toevallig meegepakt op reis dus die ligt nu koud voor morgen :proost:

Als ik deze nog een keer brouw dan gaat er wel een kleine koudhopgift in. Ik zou geen Cascade pakken maar een Europese aromahop

Sjoerd

Dank, geniet ervan! Vwb de mout. Mij valt op aan de St Feullien Grand Cru dat ie heel licht van kleur is met een behoorlijk alcoholpercentage, vandaar dat ik denk dat ie veel pilsmout en kristalsuiker heeft. Krijg jij hem net jouw moutsamenstelling net zo licht?

Sjoerd

Citaat van: beun op 26-07-2020  16:14 uIk heb vorig jaar een farmhouse ale gist gebruikt van Wyeast voor 1 van mijn saisons. deze saison gist gaf een minder diep uitvergist bier dat erg veel leek op dit bier. alleen iets koudhop ontbrak in mijn optiek voor een volwaardige kloon.
Ik ga deze zeker nog eens na brouwen met deze gist en iets dryhop.

Ps. Op welke temperatuur heb je hem vergist?

beun

Citaat van: Sjoerd op 27-07-2020  23:01 uPs. Op welke temperatuur heb je hem vergist?

24 graden Celsius.
Kleur is redelijk volgens type. had misschien iets bleker gemogen.
Zal vanavond foto posten
Uiteindelijk had het bier 7,5% alc inclusief bottelsuiker

beun

Deze kleur had ik bij volmout. Lijkt nu iets donkerder op de foto dan in het glas. Nog steeds een erg lekker bier!





Sjoerd

Lekker hoor, geniet ervan! 👍👍

Sjoerd

Begin SG 1078
Eind SG 1009

70% pils
15% lichte tarwe
15% kristalsuiker

Ik heb op het etiket gekeken en daar staat alleen gerstemout. Dan neig ik gezien de kleur toch naar enkel pilsmout met veel kristalsuiker. De champagnegist voor hergisting zorgt voor de schuimkraag en het hoge alcoholpercentage voor de body.

beun

Mijn laatste saison was ook volmout maar met 5 % alc. kleur is wel lichter maar niet heel veel.
Door de suiker ga je zeker een iets lichter gekleurd bier krijgen.
Ik denk dat het verder voor de smaak niet heel veel uitmaakt.
De gist heeft zijn eigen profiel.  Ik vond zelf de speltmout een kick aan de saison geven die mij goed bevalt.
De smaak is lastig te omschrijven maar als je ooit een Duits dinkelbier hebt gedronken herken je hem.

Davester

Citaat van: Sjoerd op 27-07-2020  12:10 uDank voor jullie reacties! Die Farmhouse W3726 vind ik toch wel een interessante gedachte. Gist komt er vlakbij uit de buurt, Gist inderdaad minder ver door, en als je hem niet te warm vergist (22 graden bijvoorbeeld) zal hij meer blond en minder Saison worden. Ik lees net op internet in het boek "Bierstronomie: De beste brasseriegerechten van de Belgische brouwers" dat de Grand Cru wordt hergist met champagnegist, niet de hoofdvergisting.  Volgend opzetje:

Begin SG 1078
Eind SG 1009

70% pils
15% lichte tarwe
15% kristalsuiker

45 min 63
25 min 72

33 IBU
Cascade 75 min
Cascade 30 min
Cascade 10 min

Ik heb eerst nog een Barley Wine op het programma staan volgende week, maar bovenstaande wordt de volgende!

Hey Sjoerd, heb je deze al uitgevoerd? Ik ben wel benieuwd eigenlijk en wil hem ook een keer proberen.

Broutenaar

Vanavond dit biertje voor de zoveelste maal verorberd, is er al duidelijkheid omtrent het recept?

Sjoerd

Nee, moet hem nog steeds brouwen

GvB84

Ik heb ooit een poging gedaan. Ik heb een Splitbatch gedaan met M31 en M41. Ik heb het alcoholpercentage lager gehouden.
Ik heb genoteerd om voor de volgende keer meer dryhop te gebruiken, de hoeveelheid suiker gelijk te houden en de mouten te verhogen tot abv van 9.5%.
Tussen de 2 gisten zat weinig verschil. Niet in smaak en ook niet in de vergistingsgraad.

Belgian Golden Strong Ale
8.0% / 16.1 °P
Brewster Beacon 30L
70% efficiëntie
Batchvolume: 20 L

Maischwater: 19.96 L
Spoelwater: 7.13 L
Totaal water: 27.09 L
Kookvolume: 23.18 L
SG voor koken: 1.050

Kenmerken
Begin SG: 1.062

Totale SG (na bottelen) is start SG + eventuele toegevoegde suikers tijdens of na de vergisting (bijv. bottelsuiker): 1.066

Eind SG: 1.005
IBU (Tinseth): 28
BU/GU: 0.42
Kleur: 7.1 EBC


Maischen
Temperatuur — 65 °C — 40 min
Temperatuur — 72 °C — 20 min
Temperatuur — 78 °C — 10 min

Mouten (4.8 kg)
4.6 kg (83.9%) — Weyermann Pilsner — Graan — 3 EBC
200 g (3.7%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 7 EBC
Overige (680 g)
500 g (9.1%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC
180 g (3.3%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC — Bottelen
Hop (120 g)
20 g (11 IBU) — Saaz 5.2% — First wort
15 g (7 IBU) — Styrian Goldings 4.6% — First wort
20 g (5 IBU) — Saaz 5.2% — Koken — 10 min
20 g (3 IBU) — Saphir 3.2% — Koken — 10 min
15 g (3 IBU) — Styrian Goldings 4.6% — Koken — 10 min
30 g — Saphir 3.2% — Koudhop — dag 10

Diversen
6 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
6 ml — Lactic Acid 80% — Maischen
1.24 ml — Lactic Acid 80% — Spoelen
1 g — Supermoss HB Five Star — Koken — 10 min
2 g — Yeast Nutrients — Koken — 10 min

1 pakje — Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel 85%
1 pakje — Mangrove Jack's M41 Belgian Ale Yeast

Broutenaar

Citaat van: Sjoerd op 28-07-2020  20:48 uBegin SG 1078
Eind SG 1009

70% pils
15% lichte tarwe
15% kristalsuiker

Ik heb op het etiket gekeken en daar staat alleen gerstemout. Dan neig ik gezien de kleur toch naar enkel pilsmout met veel kristalsuiker. De champagnegist voor hergisting zorgt voor de schuimkraag en het hoge alcoholpercentage voor de body.

Hallo Sjoerd,
Ik heb dit 99% aangehouden, mijn begin SG zat iets hoger 1.083.
Begonnen met vergisten op 21 graden met M47 (Abbey gist van Mangrove) ging als een speer.
Na 3 dagen zat ik op 1.039.
Toen M02 (cider gist van Mangrove) toegevoegd, die ging ook meteen van start.
Na 3 dagen op 1.022 en nu nog eens 5 dagen later 1.020 en geen activiteiten meer  :weetniet:

Ik heb gemaischt op 65 °C en 72 °C (beide iets meer dan 30 minuten)

Eind SG zou veel lager moeten liggen (volgens het recept) 1.007 daaromtrent.

Wat nu ? Staan laten - bottelen - iets anders ??  :-\

Alvast bedankt voor de input !

biking rebel

Citaat van: Broutenaar op 03-03-2024  19:25 uHallo Sjoerd,
Ik heb dit 99% aangehouden, mijn begin SG zat iets hoger 1.083.
Begonnen met vergisten op 21 graden met M47 (Abbey gist van Mangrove) ging als een speer.
Na 3 dagen zat ik op 1.039.
Toen M02 (cider gist van Mangrove) toegevoegd, die ging ook meteen van start.
Na 3 dagen op 1.022 en nu nog eens 5 dagen later 1.020 en geen activiteiten meer  :weetniet:

Ik heb gemaischt op 65 °C en 72 °C (beide iets meer dan 30 minuten)

Eind SG zou veel lager moeten liggen (volgens het recept) 1.007 daaromtrent.

Wat nu ? Staan laten - bottelen - iets anders ??  :-\

Alvast bedankt voor de input !

Volgens Mangrove Jack is de alcohol tolerantie van de M47 gist 8%. Dus deze zal niet ver doorgisten met een start sg van 1083. Sterker nog, hij zit nu al op ruim 8,5%, dus de max lijkt bereikt. Die M02 kan verder door, maar daarvoor zou je even kunnen opzoeken welke suikers deze allemaal kan omzetten. Kan best dat deze moeite heeft met meervoudige/slecht vergisttbare suikers.

Sowieso nog een week laten staan, zodat de gist de afvalstoffen kan opruimen en daarna kun je bottelen (bij geen activiteit). En natuurlijk de alcoholtolerantie van de M47 aanpassen van de brouwsoftware die je gebruikt, als deze niet goed zou staan.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 04-03-2024  22:39 uVolgens Mangrove Jack is de alcohol tolerantie van de M47 gist 8%. Dus deze zal niet ver doorgisten met een start sg van 1083. Sterker nog, hij zit nu al op ruim 8,5%, dus de max lijkt bereikt. Die M02 kan verder door, maar daarvoor zou je even kunnen opzoeken welke suikers deze allemaal kan omzetten. Kan best dat deze moeite heeft met meervoudige/slecht vergisttbare suikers.

Sowieso nog een week laten staan, zodat de gist de afvalstoffen kan opruimen en daarna kun je bottelen (bij geen activiteit). En natuurlijk de alcoholtolerantie van de M47 aanpassen van de brouwsoftware die je gebruikt, als deze niet goed zou staan.

Of die 8% als alcoholtolerantie klopt voor de M47 is de vraag. Lijkt mij extreem laag voor een gist met de naam "Abbey Ale".

@dmtaylor heeft in zijn overzicht https://docs.google.com/spreadsheets/d/16XRUloO3WXqH9Ixsf5vx2DIKDmrEQJ36tLRBmmya7Jo/edit#gid=1846233287 als equivalent WB-06, WLP570 Belgian Golden Ale en 1388 Belgian Strong Ale vermeld. Als dat klopt dan zou de alcohol tolerantie rond de 12%+ liggen...
Ik weet niet op basis waarvan dmtaylor tot zijn oordeel is gekomen.

dmtaylor

Citaat van: Jacques op 04-03-2024  23:32 u@dmtaylor heeft in zijn overzicht https://docs.google.com/spreadsheets/d/16XRUloO3WXqH9Ixsf5vx2DIKDmrEQJ36tLRBmmya7Jo/edit#gid=1846233287 als equivalent WB-06, WLP570 Belgian Golden Ale en 1388 Belgian Strong Ale vermeld. Als dat klopt dan zou de alcohol tolerantie rond de 12%+ liggen...
Ik weet niet op basis waarvan dmtaylor tot zijn oordeel is gekomen.

Het was een weloverwogen gok, gedeeltelijk gedaan via een proces van eliminatie. De kans is groot dat ik het verkeerd heb ingeschat. Ik vond een oud draadje waarin een vriend mij probeerde te overtuigen dat M47 niet WB-06 is, maar eerder T-58. Gebaseerd op de ervaring hierboven in DEZE draad, denk ik dat het mogelijk en zelfs waarschijnlijk is dat M47 de T-58 is. Ik ben nu mijn tabel aan het bijwerken om deze mogelijkheid aan te geven.

https://www.homebrewtalk.com/threads/dry-yeasts-identified-your-opinions-please.670466/page-4#post-8740415

biking rebel

Citaat van: dmtaylor op 05-03-2024  01:18 uHet was een weloverwogen gok, gedeeltelijk gedaan via een proces van eliminatie. De kans is groot dat ik het verkeerd heb ingeschat. Ik vond een oud draadje waarin een vriend mij probeerde te overtuigen dat M47 niet WB-06 is, maar eerder T-58. Gebaseerd op de ervaring hierboven in DEZE draad, denk ik dat het mogelijk en zelfs waarschijnlijk is dat M47 de T-58 is. Ik ben nu mijn tabel aan het bijwerken om deze mogelijkheid aan te geven.

https://www.homebrewtalk.com/threads/dry-yeasts-identified-your-opinions-please.670466/page-4#post-8740415
De M47 geeft een ander smaakprofiel dan T-58 in mijn ervaring en de specificaties van de gist zijn anders, waaronder de alcohol tolerentie. Pak gewoon de spec sheets van de fabrikanten erbij en leg de beide gisten naast elkaar. Dan zie je al dat het andere gisten zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.