Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gist St Feuillien Grand Cru  (gelezen 1136 keer)

Offline Sjoerd

• Senior lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gist St Feuillien Grand Cru
« Gepost op: 26-07-2020 11:50 u »
Hoi allemaal,

De St Feullien Grand Cru is en blijft mijn favoriete blonde bier. Ik heb onlangs een kloonpoging gewaagd om een kloon te brouwen met de Belle Saison. Smaak kwam best aardig in de buurt, maar bier was te droog. Ondanks een maischschema om zoveel mogelijk onvergiste suikers over te houden ging hij als vanouds gewoon door naar 1001. ESG van de St Feullien Grand Cru is 1009. Ben dus altijd nog even nieuwsgierig naar hun gist. Een paar pogingen bij de brouwerij gewaagd, maar zonder resultaat. Heb ooit ergens gelezen dat ze een champagnegist gebruiken, maar als dat zo is, welke kan ik dan het best proberen? Enfin zou super zijn als iemand van jullie me verder kan helpen. Alvast bedankt! Groet Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beun

• Senior lid
Re: Gist St Feuillien Grand Cru
« Reactie #1 Gepost op: 26-07-2020 16:14 u »
Ik heb vorig jaar een farmhouse ale gist gebruikt van Wyeast voor 1 van mijn saisons. deze saison gist gaf een minder diep uitvergist bier dat erg veel leek op dit bier. alleen iets koudhop ontbrak in mijn optiek voor een volwaardige kloon.
Ik ga deze zeker nog eens na brouwen met deze gist en iets dryhop.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2020 16:36 u »
Heb je al geprobeerd de gist op te kweken uit een flesje, of zit er geen gist in?

In dit overzicht zie ik hem helaas niet staan:
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 27-07-2020 08:07 u »
Hoi Sjoerd,

ik zit ook al een tijd te dubben hoe dit bier aan te vliegen, ik zou gewoon de Champagnegist van Brouwland gebruiken denk ik. Zover ik het bier ken, is het geen Farmhouse Ale/Saison, maar echt een Sterke Blonde.

Kom er de eerste maanden niet aan toe, maar ga deze wel inplannen om te brouwen, kom ik nog wel bij je op terug!

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 27-07-2020 12:10 u »
Dank voor jullie reacties! Die Farmhouse W3726 vind ik toch wel een interessante gedachte. Gist komt er vlakbij uit de buurt, Gist inderdaad minder ver door, en als je hem niet te warm vergist (22 graden bijvoorbeeld) zal hij meer blond en minder Saison worden. Ik lees net op internet in het boek "Bierstronomie: De beste brasseriegerechten van de Belgische brouwers" dat de Grand Cru wordt hergist met champagnegist, niet de hoofdvergisting.  Volgend opzetje:

Begin SG 1078
Eind SG 1009

70% pils
15% lichte tarwe
15% kristalsuiker

45 min 63
25 min 72

33 IBU
Cascade 75 min
Cascade 30 min
Cascade 10 min

Ik heb eerst nog een Barley Wine op het programma staan volgende week, maar bovenstaande wordt de volgende!

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-07-2020 16:18 u »
Ik had in mijn versie ook nog ca 15% speltmout in de stort zitten.
De grand cru heeft ook iets dryhop als ik mij niet vergis.

groet stefan

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 27-07-2020 16:26 u »
Ik had in mijn versie ook nog ca 15% speltmout in de stort zitten.
De grand cru heeft ook iets dryhop als ik mij niet vergis.

groet stefan
Wat was je moutbasis precies? Koudhop klopt, maar met die Cascade met genoemde bitterheid kwam ik voor mijn smaak dicht genoeg in de buurt.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-07-2020 21:12 u »
Wat was je moutbasis precies? Koudhop klopt, maar met die Cascade met genoemde bitterheid kwam ik voor mijn smaak dicht genoeg in de buurt.
Ben nu op vakantie en heb het recept hier niet tot mijn beschikking. Moutstort was merendeel pils en pale mout aangevuld met de speltmout ca. 15% en iets havervlokken, ik dacht 3-5% Als hoppen had ik voornamelijk EK golding met nog een ander hopsoort, ik dacht Styrian.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 27-07-2020 21:23 u »
Overigens was deze batch  een splitbatch van 90 liter verdeeld in 3x 30 liter. 1x met WY french saison, 1x WY belgian saison en 1 x WY farmhouse ale.
De french en belgian zijn veel dieper uitvergist en zijn nu na ruim een 1,5 jaar nog steeds erg lekker. die met farmhouse ale heb ik toevallig meegepakt op reis dus die ligt nu koud voor morgen :proost:

Als ik deze nog een keer brouw dan gaat er wel een kleine koudhopgift in. Ik zou geen Cascade pakken maar een Europese aromahop

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 27-07-2020 22:24 u »
Dank, geniet ervan! Vwb de mout. Mij valt op aan de St Feullien Grand Cru dat ie heel licht van kleur is met een behoorlijk alcoholpercentage, vandaar dat ik denk dat ie veel pilsmout en kristalsuiker heeft. Krijg jij hem net jouw moutsamenstelling net zo licht?

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 27-07-2020 23:01 u »
Ik heb vorig jaar een farmhouse ale gist gebruikt van Wyeast voor 1 van mijn saisons. deze saison gist gaf een minder diep uitvergist bier dat erg veel leek op dit bier. alleen iets koudhop ontbrak in mijn optiek voor een volwaardige kloon.
Ik ga deze zeker nog eens na brouwen met deze gist en iets dryhop.

Ps. Op welke temperatuur heb je hem vergist?

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 28-07-2020 08:12 u »
Ps. Op welke temperatuur heb je hem vergist?

24 graden Celsius.
Kleur is redelijk volgens type. had misschien iets bleker gemogen.
Zal vanavond foto posten
Uiteindelijk had het bier 7,5% alc inclusief bottelsuiker

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 28-07-2020 19:15 u »
Deze kleur had ik bij volmout. Lijkt nu iets donkerder op de foto dan in het glas. Nog steeds een erg lekker bier!

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 28-07-2020 20:20 u »
Lekker hoor, geniet ervan! 👍👍

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 28-07-2020 20:48 u »
Begin SG 1078
Eind SG 1009

70% pils
15% lichte tarwe
15% kristalsuiker

Ik heb op het etiket gekeken en daar staat alleen gerstemout. Dan neig ik gezien de kleur toch naar enkel pilsmout met veel kristalsuiker. De champagnegist voor hergisting zorgt voor de schuimkraag en het hoge alcoholpercentage voor de body.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 29-07-2020 22:07 u »
Mijn laatste saison was ook volmout maar met 5 % alc. kleur is wel lichter maar niet heel veel.
Door de suiker ga je zeker een iets lichter gekleurd bier krijgen.
Ik denk dat het verder voor de smaak niet heel veel uitmaakt.
De gist heeft zijn eigen profiel.  Ik vond zelf de speltmout een kick aan de saison geven die mij goed bevalt.
De smaak is lastig te omschrijven maar als je ooit een Duits dinkelbier hebt gedronken herken je hem.

Tags: