Ruige Witte (Kveik, ongekookt, moutig witbier)

Gestart door oneman, 25-07-2020 14:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oneman

Hi Allen,

Ik wil iets geks proberen: een ongekookt (raw beer) wat moutiger variant op een witbier vergist met een Kveik gist. Wat denken jullie, te gek voor woorden of (met wat aanmerkingen) wel een leuk experiment?  ^-^

############################
Ruige Witte (Raw Wheat beer)
############################

Batch Volume: 11.5 L (Kettle)
Fermenter Volume: 11.04 L
Boil Time: 0 min

Mash Water: 14.14 L
Boil Volume: 11.5 L
Pre-Boil Gravity: 1.050

Vitals
Original Gravity: 1.050
Final Gravity: 1.010
IBU (Tinseth): 16
Color: 11.2 EBC
ABV: 5,3%

Mash
Strike Temp — 41.5 °C
Temperature — 40 °C — 15 min
Temperature — 50 °C — 15 min
Temperature — 63 °C — 60 min
Temperature — 70 °C — 30 min
Temperature — 75 °C — 5 min

Malts (2.625 kg)
1 kg (38.1%) — Pale Malt 2-Row — Grain — 5.9 EBC
1 kg (38.1%) — Wheat Flaked — Grain — 3.2 EBC
500 g (19.1%) — Munich Malt — Grain — 17.7 EBC
125 g (4.8%) — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC

Hops (50 g)
50 g (16 IBU) — Citra 12% — Aroma — 30 min hopstand @ 75 °C

Yeast
0.5 pkg — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik

Fermentation
Primary — 20 °C — 4 days
Secondary — 20 °C — 10 days

Carbonation: 3 CO2-vol


Oneman

Jacques

Citaat van: oneman op 25-07-2020  14:04 uHi Allen,

Ik wil iets geks proberen: een ongekookt (raw beer) wat moutiger variant op een witbier vergist met een Kveik gist. Wat denken jullie, te gek voor woorden of (met wat aanmerkingen) wel een leuk experiment?  ^-^


Het is mijn niet helemaal duidelijk wat je wilt.
Ik denk dat je bedoelt dat je een kveik gist wilt gebruiken voor een witbier. Dat kan natuurlijk. Gewoon proberen.

oneman

Citaat van: Jacques op 25-07-2020  17:38 uHet is mijn niet helemaal duidelijk wat je wilt.
Ik denk dat je bedoelt dat je een kveik gist wilt gebruiken voor een witbier. Dat kan natuurlijk. Gewoon proberen.

Misschien denk ik maar dat het gek is... ik probeer wat dingen tegelijkertijd: moutiger dan standaard witbier door pale malt en münchener te gebruiken, niet koken om het effect van 'raw beer' te proberen en dan Kveik omdat dat wel passend leek voor 'raw beer'... maar het blijft gewoon een variant op witbier natuurlijk en da's, tja, gewoon witbier.  ;D Ik hoop hiermee een moutigere variant van Witbier te verkrijgen dus. Ik verwacht dat de extra proteïne van het niet koken daar aan bijdraagt door een voller mondgevoel.

Alexander_H

Denk dat ie wel wat warmer mag vergisten, daar houdt kveik wel van..

oneman

Citaat van: Alexander_H op 25-07-2020  21:03 uDenk dat ie wel wat warmer mag vergisten, daar houd kveik wel van..

Tja... ik ben daarbij afhankelijk van het weerbericht en dat ziet er nog niet echt goed uit.  :-\

Jacques

Citaat van: oneman op 25-07-2020  18:34 uMisschien denk ik maar dat het gek is... ik probeer wat dingen tegelijkertijd: moutiger dan standaard witbier door pale malt en münchener te gebruiken, niet koken om het effect van 'raw beer' te proberen en dan Kveik omdat dat wel passend leek voor 'raw beer'... maar het blijft gewoon een variant op witbier natuurlijk en da's, tja, gewoon witbier.  ;D Ik hoop hiermee een moutigere variant van Witbier te verkrijgen dus. Ik verwacht dat de extra proteïne van het niet koken daar aan bijdraagt door een voller mondgevoel.

Het bier zal geen witbier zijn. Zowel qua smaak (veel te hoppig/bitter en geen banaan en krujidnagel) als qua uiterlijk (te donker).

Maar dat neemt niet weg dat het een smakelijk bier kan worden.

Overigens verwacht ik dat je filterproblemen gaat krijgen met deze storting.

hansHalberstadt

Gewoon proberen en laten weten hoe het geworden is. qua gekke dingen komen daar soms verrassende resultaten uit. Ik ben zelf nu bezig met een karmeliet met split up batch en verschillende gisten waaronder ook een potje van 300 ml Christoffel ondergist bij 5 graden in de koelkast aan het gisten. 

oneman

Citaat van: Jacques op 25-07-2020  22:45 uHet bier zal geen witbier zijn. Zowel qua smaak (veel te hoppig/bitter en geen banaan en krujidnagel) als qua uiterlijk (te donker).

Maar dat neemt niet weg dat het een smakelijk bier kan worden.

Overigens verwacht ik dat je filterproblemen gaat krijgen met deze storting.
Inderdaad, geen witbier. Ik drukte mij wat onhandig uit denk ik. Het begon bij het drinken van mijn gewone 'standaard' witbier... ik wilde het als uitgangspunt gebruiken (de frisheid van de tarwe, de moutigheid en mondgevoel) maar dan met meer moutigheid en inderdaad aroma-hoppig. Er zijn zoveel citrusachtige hopsoorten, een lichte bitterheid en wat citrushop, dat was het idee naast de verhoogde moutigheid. Maar dan is het inderdaad geen witbier meer. Ik ga het maar eens brouwen (morgen hopelijk) en wie weet, wordt het wat moois.

oneman

Citaat van: hansHalberstadt op 25-07-2020  22:51 uGewoon proberen en laten weten hoe het geworden is. qua gekke dingen komen daar soms verrassende resultaten uit. Ik ben zelf nu bezig met een karmeliet met split up batch en verschillende gisten waaronder ook een potje van 300 ml Christoffel ondergist bij 5 graden in de koelkast aan het gisten.
Dat klinkt spannend!

Ik ga mijn recept brouwen en zal laten weten hoe het is uitgevallen.

michielr

Kan leuk uitpakken zo'n experiment, ik heb al best wel leuke bieren gebrouwen zonder te koken.

Ik zou die tarwevlokken vervangen door tarwemout. Verder zou ik aanraden om een beetje van je wort samen met (een deel van) de hop te koken voor 15 min. Als je alleen een hopstand op 75 graden doet krijg je wel aroma maar weinig smaak. Aroma kan snel uit je bier verdwijnen waardoor misschien zelfs binnen een paar weken geen hop meer te bekennen is. Hogere temperaturen zijn nodig om smaak componenten in het bier te krijgen. Als je begint met je 70 graden maischstap zou ik de hop koken, na het koken alles inclusief hop in je maisch gooien voordat je gaat filteren.

Met een beetje geluk hoef je je koeler niet uit de kast te halen. Spoelen kun je doen met koud water. als je voldoende spoelwater hebt wat koud is kun je wellicht na spoelen al op 35 graden uit komen. Dat is gelijk een mooie temperatuur om kveik te pitchen.

Rinus

Citaat van: michielr op 26-07-2020  08:12 uMet een beetje geluk hoef je je koeler niet uit de kast te halen. Spoelen kun je doen met koud water. als je voldoende spoelwater hebt wat koud is kun je wellicht na spoelen al op 35 graden uit komen. Dat is gelijk een mooie temperatuur om kveik te pitchen.
Het is wel off topic, maar ik weet niet hoe ik anders de vraag moet stellen....
Ik spoel altijd met (eerder) gekookt water van 80 ºC, maar als het spoelen met koud water ook voldoende rendement zou geven dan zou dat toch een mooie methode kunnen zijn om het terug koelen onnodig te maken?
Of zit er veel verschil in rendement of zou er een andere reden kunnen zijn?

En dan nu weer on topic; ik heb ook al een tijdje verschillende Kveik soorten liggen, maar nog nooit aan toe gekomen om deze te gebruiken. Een van de reden is dat ik eigenlijk nog niet goed weet hoe ik de batch op een temp van ca 40 ºC moet houden.

oneman

Citaat van: michielr op 26-07-2020  08:12 uIk zou die tarwe vlokken vervangen door tarwemout.

Daar maak ik mij niet zo druk om. Ik brouw regelmatig witbier met een hoger percentage ongemout. Geen punt, gewoon wat meer geduld hebben. Ik wil ongemout i.v.m. de frisheid die dat geeft. Of bedoel je dat juist dat die ongemoute tarwesmaak je geen goed idee lijkt?

Citaat van: michielr op 26-07-2020  08:12 uVerder zou ik aanraden om een beetje van je wort samen met (een deel van) de hop te koken voor 15 min. Als je alleen een hopstand op 75 graden doet krijg je wel aroma maar weinig smaak. Aroma kan snel uit je bier verdwijnen waardoor misschien zelfs binnen een paar weken geen hop meer te bekennen is. Hogere temperaturen zijn nodig om smaakcomponenten in het bier te krijgen. Als je begint met je 70 graden maischstap zou ik de hop koken, na het koken alles inclusief hop in je maisch gooien voordat je gaat filteren.

Goed idee. Ik was nog aan het knutselen aan de hopgift dus dat komt goed uit. Ik zal een deel van de hop even koken. Soort wort/hop-thee dus...

Citaat van: michielr op 26-07-2020  08:12 uMet een beetje geluk hoef je je koeler niet uit de kast te halen. Spoelen kun je doen met koud water. als je voldoende spoelwater hebt wat koud is kun je wellicht na spoelen al op 35 graden uit komen. Dat is gelijk een mooie temperatuur om kveik te pitchen.

Da's ook een idee. Ik zal eens kijken of ik wat dikker kan inmaischen en meer spoelen. Al zal het effect wel minder zijn doordat suikers minder goed oplossen in koud water. Misschien gewoon handwarm water proberen als een soort middenoplossing.

oneman

Citaat van: Rinus op 26-07-2020  09:11 uEn dan nu weer on topic; ik heb ook al een tijdje verschillende Kveik soorten liggen, maar nog nooit aan toe gekomen om deze te gebruiken. Een van de reden is dat ik eigenlijk nog niet goed weet hoe ik de batch op een temp van ca 40 ºC moet houden.

Kveik kan op hoge temperaturen, maar dat hoeft niet. Ik zie het meer (wat naïef misschien) als een gist die gewoon niet zo gevoelig is voor temperatuurswisselingen (begrijpelijk gezien de herkomst) en dus geschikt voor iemand zoals ik die geen gistingskast heeft en in de zomer door wil brouwen.

Anderzijds, ik meen wel eens een soort matten of banden gezien te hebben waarmee je een vat kunt verwarmen. Geen idee hoe goed die dingen werken...

hansHalberstadt

Citaat van: oneman op 26-07-2020  10:19 uKveik kan op hoge temperaturen, maar dat hoeft niet.
Klopt ik heb een zwaar donker bier gebrouwen met Kveik gewoon op 20 graden vergist. Gaat prima. Er komt dan alleen geen tropische vruchtensmaak aan, maar neutraler omdat de gistcellen alleen als ze haast hebben die stofjes aanmaken. Voss kveik geeft bij mij ook een mooi plakkend depot in de flesjes. Je kunt het bier helemaal uitschenken vrijwel zonder gist.

iloveoxytocin

Helemaal niet te gek voor woorden, gewoon doen! Maar inderdaad het idee van een 'witbier' loslaten als je dit gaat proeven - het zou mij eerder een experiment lijken om te proeven wat het resultaat wordt.

Je staat (met raw ale en je kveik) al twee stappen richting een biertype uit Noorwegen (even kwijt welke en heb net mijn boek van Garshol uitgeleend)- als je het als experiment wilt zien en een stapje verder wilt gaan, misschien ook spoelen over jeneverbestakken of brouwen met een thee ervan?

oneman

Citaat van: iloveoxytocin op 26-07-2020  11:22 uHelemaal niet te gek voor woorden, gewoon doen! Maar inderdaad het idee van een 'witbier' loslaten als je dit gaat proeven - het zou mij eerder een experiment lijken om te proeven wat het resultaat wordt.

Je staat (met raw ale en je kveik) al twee stappen richting een biertype uit Noorwegen (even kwijt welke en heb net mijn boek van Garshol uitgeleend)- als je het als experiment wilt zien en een stapje verder wilt gaan, misschien ook spoelen over jeneverbestakken of brouwen met een thee ervan?
Thee van jeneverbes houd ik in gedachte. Ik doe nu al veel tegelijk, dus die is dan voor een volgende ronde. Ga denk ik wel maar eens een theetje ervan maken om een beeld te krijgen van de geur en smaak... leuk idee.

Neetje

Citaat van: Rinus op 26-07-2020  09:11 uIk spoel altijd met (eerder) gekookt water van 80 ºC, maar als het spoelen met koud water ook voldoende rendement zou geven dan zou dat toch een mooie methode kunnen zijn om het terug koelen onnodig te maken?
Of zit er veel verschil in rendement of zou er een andere reden kunnen zijn?
 ...

Spoelen met water van 80 tot 100 graden doe je om de suikers beter uit te spoelen (hoger rendement) en je wint iets tijd betreffende bereiken kooktemperatuur.

Ben wel benieuwd naar het rendementsverschil betreffende spoelen met koud water.

Jacques

Citaat van: Neetje op 26-07-2020  21:08 uSpoelen met water van 80 tot 100 graden doe je om de suikers beter uit te spoelen (hoger rendement)
...

Spoelen met water van 80 tot 100 ºC zorgt er voor dat je meer polyfenolen uit de kafdeeltjes spoelt. Die zorgen voor meer smaak en karakter.

Zelf heb ik een hele tijd gebrouwen zonder te spoelen. Daar ben ik weer vanaf gestapt omdat mijn bieren wat laf waren. Nadat ik weer de bostel ging spoelen kregen mijn bieren meer body en karakter. Voor mijn smaak is dat beter.

oneman

Bier is gebrouwen en zit in gistingsvat. De hopgift aangepast omdat er geen Citra was. Nu wat Simcoe in de maisch voor iets bitterheid en Amarillo en Simcoe als drooghop. Het viel me op hoe licht het bier was, had toch iets van het uiterlijk van witbier.

Maar goed, ik zal het geen witbier meer noemen, maar Rauw Tarwebier  ::)

Nu vergisten en dan weet ik meer.

rfrins

Hoe was de ruige witte nog geworden? Drinkbaar? Wat zou je evt. anders doen?

oneman

CiteerHoe was de ruige witte nog geworden? Drinkbaar? Wat zou je evt. anders doen?

Samenvatting: het was een lekker fris en moutig bier dat ik met smaak opgedronken heb.  :biersmile: Kveik & niet koken vond ik zeer praktisch en had voor zover ik vast kan stellen geen negatieve impact op het bier. (maar ik heb dan ook niet de smaakpapillen en neus van Jacques  :groots:)

Uiteindelijk recept iets aangepast i.v.m. de onbeschikbaarheid van Citra, besloten hop mee te maischen i.p.v. hopstand en ook droog te hoppen:
  • 15 g Simcoe in de maisch gedurende 90 min
  • 50 g Amarillo Koudhop
  • 50 g Simcoe Koudhop

Ik heb de 70°C maischstap wat moeten verlengen om een positieve jodiumtest te bereiken. Daardoor is de totale maischduur voor de hopgift langer geworden dan de geplande 90min. Dat heeft misschien impact gehad op de bitterheid.

Mijn aantekeningen bij het proeven:

  • Geur is lekker, maar heeft iets zwaars. Het doet denken aan IPA van Brouwerij 't IJ. Ik vind het iets te zwaar, komt vermoedelijk door de Simcoe.
  • Smaak is bitterder dan verwacht, misschien door de langere maischtijd. Er is een sterke hopsmaak en ook daar is het een beetje als IPA van 't IJ. Ik vind de hopsmaak wat te sterk. Ik vermoed dat daar ook de Simcoe debet aan is.
  • De moutigheid is anders dan witbier. Inderdaad moutiger en iets minder fris. Het is zeker in de richting van wat ik beoogde en lekker. De moutigheid mag nog wat aangezet worden.
  • De kleur en mistigheid is vrijwel gelijk aan witbier.

Opties voor de volgende keer:
  • Experimenteren met hopthee
  • Citra gebruiken i.p.v. Simcoe, citrus past hier veel beter bij. Smaak van Simcoe vind ik te zwaar en te sterk (De combo Citra & Amarillo heb ik bij een later bier geprobeerd, dat vond ik lekkerder)
  • Moutiger, misschien iets cara, kleur mag ook best koperachtig worden.
  • Misschien tarwevlokken vervangen door tarwemout
  • Kveik slurry hergebruiken (nu gedroogd & ingevroren)

Kveik bevalt me wel. Erg praktisch voor iemand zonder ruimte voor een gistingskast zoals ik. Van niet koken geen last gehad, maar ook geen idee of het nu anders smaakt. Wel praktisch.

jaapz

Als je de mogelijkheid hebt kan je met deze gist ook vergisten op 35-40 graden celsius, de smaken en aroma's die deze gist dan afgeeft combineren heel goed met citra, de gist produceert namelijk ook een soort sinaasappel/mandarijn achtige aroma's.

Bijkomend voordeel is dat soms je bier na 4 dagen al klaar is om te bottelen.

oneman

Citaat van: jaapz op 20-11-2020  15:11 uAls je de mogelijkheid hebt kan je met deze gist ook vergisten op 35-40 graden celsius, de smaken en aroma's die deze gist dan afgeeft combineren heel goed met citra, de gist produceert namelijk ook een soort sinaasappel/mandarijn achtige aroma's.

Bijkomend voordeel is dat soms je bier na 4 dagen al klaar is om te bottelen.
Bij het biertje dat ik na dit rauwe tarwebier maakte (een soort lichte variant met 3% alc. o.b.v. pilsmout, tarwermout en havervlokken met Citra en Amarillo in hopstand & drooghop) heb ik inderdaad de gist toegevoegd bij 35°C en het vat daarna in een oud dekbed geïsoleerd. Dat ging perfect en bleef lang boven de 30°C. Snel klaar! Maar of dat veel toe heeft gevoegd aan het aroma kan ik niet zeggen. De hopgeur is al heel fruitig...  :weetniet: Het fijnste vind ik denk ik dat je direct na de hergisting aan het bier kunt.  :proost: Zeker met veel drooghop is dat een voordeel.

rfrins

Dank voor de update, ik ga vrijdag met deze gist aan de slag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.