IIPA, graag jullie mening!

Gestart door Goed-Hardt, 24-08-2020 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Goed-Hardt

Citaat van: Simonsj op 26-08-2020  20:26 uDit topic maakt me erg nieuwsgierig.
Deel inderdaad aub het resultaat. misschien is dit wel een mooi na-aap biertje!!  :proost:

Zal ik doen!
Ik zou trots zijn als iemand mijn recept zou gebruiken!  :groots:

Overigens ben ik op basis van een eerder gedeeld artikel: ( https://www.homebrewersassociation.org/attachments/0000/6351/doubleIPA.pdf ) aan het overwegen om de koudhop/dryhop in 2 giften te doen.

Dus in plaats van de 50 gram Azacca en 50 gram Simcoe in 1 x:

Eerst overhevelen na de (hoofd) vergisting voor het lageren.
Dan eerst 3-6 dagen op 18 graden (25 gram van Simcoe en 25 gram van Azacca). Dan overhevelen en filteren (of hopzak gebruiken ipv overhevelen) en wederom van beide 25 gram voor 3-6 dagen op 18 graden.
Daarna overhevelen/filteren of hopzak verwijderen en dan eventueel nog verder laten lageren op 15 graden tot het bottelen.

Dit zou volgens het artikel een veel beter resultaat hebben qua smaak door het dryhoppen, dan in één keer 50 gram Azacca en 50 gram Simcoe en in te gooien. Hun motivatie erbij klinkt zeer logisch.

Jacques


Citaat van: EBC op 24-08-2020  19:05 uEn ja, 100 IBU, dat is enkel rekenkundig. In het echt bestaat dat niet.

In de praktijk blijkt inderdaad dat de concentratie aan iso-alfazuren lager is dan de berekende IBU-waarde als het gaat om hoge waarden.

Citaat van: Drents Hopbier op 25-08-2020  12:10 uHoe weet je dat?

Er zijn meerdere publicaties waaruit blijkt dat maximaal zo'n 100 tot 120 mg per liter iso-alfazuren oplosbaar is in bier. In wort kan de concentratie aan iso-alfazuren hoger zijn, maar door de daling van de pH tijdens de vergisting daalt de oplosbaarheid.

Citaat van: Snelbier op 24-08-2020  17:23 uEerste wat me opviel: 100 ibu .. Sodeknetters, kan niet lekker zijn..  Dat krijg je alleen weg als je véél restsuikers hebt ter compensatie. En die heb je..
Er zijn meer factoren die van belang zijn. Denk daarbij aan de pH-waarde van het wort tijdens het koken. Bij een pH van 5,5 komt de bitterheid veel harder over dan bij een pH 5.0.

Ook is de beleving van hopbitterheid afhankelijk van latere hopgiften. IBU-waarden op zich zegt niet zo veel.
Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41261.msg623017.html#msg623017

middelaersch

Citaat van: Jacques op 27-08-2020  23:43 uIn de praktijk blijkt inderdaad dat de concentratie aan iso-alfazuren lager is dan de berekende IBU-waarde als het gaat om hoge waarden.

Er zijn meerdere publicaties waaruit blijkt dat maximaal zo'n 100 tot 120 mg per liter iso-alfazuren oplosbaar is in bier. In wort kan de concentratie aan iso-alfazuren hoger zijn, maar door de daling van de pH tijdens de vergisting daalt de oplosbaarheid.

TS heeft in BrouwHulp de methode voor IBU berekening op Rager staan. Zet deze eens op Tinseth (meest gebruikt) en je zult zien dat de berekende waarde duidelijk lager, en ik denk realistischer, uitvalt. (EBC had het al over je 'rijk rekenen' met Rager)

Speel eens met de verschillende formules voor IBU berekening die in BrouwHulp zitten, en je zult zien dat je die berekeningen met een een flinke korrel zout kunt nemen.

Snelbier

De 'tip' om bitterberekening op Räger te zetten omdat deze late hopgiften beter berekent (van belang bij ipa's) kom ik zelfs op ons forum tegen..
Räger verhoogt echter van ALLE hops het bitter.. Kan gewoon niet kloppen volgens mijn gezond verstand.
Reken je niét rijk, zoals gezegd en vertrouw op Tinseth.
Proost, Snelbier

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 27-08-2020  23:43 uEr zijn meerdere publicaties waaruit blijkt dat maximaal zo'n 100 tot 120 mg per liter iso-alfazuren oplosbaar is in bier. In wort kan de concentratie aan iso-alfazuren hoger zijn, maar door de daling van de pH tijdens de vergisting daalt de oplosbaarheid.

Kan ik die ergens vinden? Ik heb de vraag al aan verschillende wetenschappers voorgelegd, maar nooit een duidelijk antwoord gekregen.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 28-08-2020  10:41 uKan ik die ergens vinden? Ik heb de vraag al aan verschillende wetenschappers voorgelegd, maar nooit een duidelijk antwoord gekregen.

Hopbier

Inderdaad moeilijk te vinden. In de onderstaande (zeer interessante) presentatie staan verwijzingen.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiVs8S1077rAhWpsaQKHdNUCWIQFjAHegQICRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.yakimachief.com%2Fwp-content%2Fuploads%2FJohnPalmer_UncoveringTheIBU.pptx&usg=AOvVaw3VnBBSNSOEoUUG7IEuidG1

William

Citaat van: Drents Hopbier op 28-08-2020  10:41 uKan ik die ergens vinden? Ik heb de vraag al aan verschillende wetenschappers voorgelegd, maar nooit een duidelijk antwoord gekregen.

Hopbier

In deze link wordt een referentie gemaakt naar:
L. O. Spetsig, "Electrolytic Constants and Solubilities of Humulinic Acid, Humulone, and Lupulone," in Acta Chemica Scandinavica, vol. 9, pp. 1421-1424, 1955.

Nu nog iemand vinden met toegang tot de juiste wetenschappelijk uitgevers

Derp

Citaat van: William op 28-08-2020  22:20 uIn deze link wordt een referentie gemaakt naar:
L. O. Spetsig, "Electrolytic Constants and Solubilities of Humulinic Acid, Humulone, and Lupulone," in Acta Chemica Scandinavica, vol. 9, pp. 1421-1424, 1955.

Nu nog iemand vinden met toegang tot de juiste wetenschappelijk uitgevers
http://actachemscand.org/pdf/acta_vol_09_p1421-1424.pdf

William

Citaat van: Derp op 29-08-2020  14:14 uhttp://actachemscand.org/pdf/acta_vol_09_p1421-1424.pdf
:duimop:  Mooi compact artikel en nog leesbaar ook.

Drents Hopbier

Citaat van: William op 29-08-2020  14:27 uMooi compact artikel en nog leesbaar ook.

Maar het gaat over de oplosbaarheid van humulinic acid, humulone en lupulone in water.
De bitterheid in bier wordt gevormd door de geisomeriseerde vormen van deze stoffen en wel in bier.
Dus nog geen duidelijkheid over de maximale oplosbaarheid van deze stoffen in bier.

Hopbier

William

Je weet dan ieder geval wel de maximale capaciteit. Ik neem aan dat geisomeriseerde vormen equimolair aan deze hoeveelheden zijn.

Biertje1985

Citaat van: Goed-Hardt op 24-08-2020  21:12 uDe hele hoge IBU waardes zie ik bij de Amerikaanse bieren ook vaker langs komen, soms zelfs tot 200 IBU. Het doel is inderdaad wel om een héle heftige te maken... Ik ben erg fan van de hele heftige IPA's.
Dan zou je eventueel een CO2 extract voor bitteren kunnen gebruiken, cleanere bitterheid dan met veel gewone hop of pellets. (Maltmiller shop)
En qua gist, tja dat is mijn mening maar ik gebruik graag American Ale 2, San Diego Super Yeast of nog beter WLP4000 Vermont Ale voor zo een bier, die complementeren een extreem hoppig bier nogal goed.
Maar als het met de korrel moet dan zeker Nottingham of New World Strong Ale ipv US-05 voor een dergelijk bier, Notty gaat verder door en blijft cleaner bij hogere SG is mijn ervaring. Gist kan een IPA maken of breken ondanks dat een echt zwaar gistprofiel niet wenselijk is. Ik krijg wel dorst van je recept :proost: Beetje Calciumrijk water is ook wel fijn als je van een straffe IIPA houdt.

Steek moeite in het voorkomen van oxidatie met dergelijke hoeveelheden hop! (Eigenlijk altijd)

Derp

Citaat van: Biertje1985 op 02-09-2020  19:37 uSteek moeite in het voorkomen van oxidatie met dergelijke hoeveelheden hop! (Eigenlijk altijd)
Ik ben benieuwd naar de achtergrond van deze opmerking! Waarom is het bij hoppige bieren belangrijker?

tdp

Citaat van: Biertje1985 op 02-09-2020  19:37 u...
En qua gist, tja dat is mijn mening maar ik gebruik graag American Ale 2, San Diego Super Yeast of nog beter WLP4000 Vermont Ale voor zo een bier, die complementeren een extreem hoppig bier nogal goed.
Maar als het met de korrel moet dan zeker Nottingham of New World Strong Ale ipv US-05 voor een dergelijk bier, Notty gaat verder door en blijft cleaner bij hogere SG is mijn ervaring....

Je zou ook nog de Verdant Ale van Lallemand kunnen gebruiken, al heb ik daar geen ervaringen mee!

Goed-Hardt

Gister heb ik de IIPA werkelijk gebrouwen!
Alles is mooi volgens de voorspellingen van de software gelopen! Alle pH waardes en SG waardes mooi behaald.

Het wort proefde (en rook) al heerlijk! Echt een smaakbom voor de echte hopliefhebber! Het was heel bitter, maar helemaal bij een 2e en 3e slok wel goed te doen. De heftige zoetheid van het wort geeft natuurlijk ook een ander beeld dan straks na fermenteren. Ook de koudhop moet er nog bij... Maar koudhoppen zou alleen het aroma moeten verbeteren, niet de IBU waarde...

Binnen 12 uur was het waterslot al lekker aan het 'ploppen' en het ruikt echt heerlijk in de klimaatkast  ^-^

Ik zal spoedig weer een update geven, zodra het proces weer verder is. En uiteraard zodra hij klaar is!  :proost:

Derp

Kijk, top! Ben benieuwd.

Goed-Hardt

Ik heb deze IIPA op 27 oktober gebotteld.

Start SG 1.080
Eind SG van 1.013
Vergist op 18 graden, lageren op 15 graden
Alc % van 9,0%
IBU van 100  8)
EBC van 18

Uiteraard heb ik er al ene getest om te kijken of de flesjes al op druk komen en hoe de smaak zich ontwikkeld.
Hij moet nog wat verder rijpen en ontwikkelen, maar:

Het is qua smaak echt heftig qua bitterheid, maar voor een echte IPA liefhebber nog goed drinkbaar. Licht zoetig en mooi van kleur.
Het aroma/geur dat uit het glas komt is echt geweldig geworden (mede door de methode van dryhop). Ik zou willen dat ik die geur als bijlage kon bijvoegen... Dat zou iedereen overtuigen haha!
Zeer fruitig! Het heeft een wat vettige textuur gekregen qua tonggevoel.
Ik durf het wel te vergelijken met de heftigere Amerikaanse IPA's, wat ook de bedoeling was...

Wellicht 1 van mijn beste bieren tot nu toe! Ik ga met heel veel plezier genieten van dit recept!  :proost:

Ook een etiketje gemaakt:



Methode van dryhop:
Eerst overhevelen en filteren na de (hoofd) vergisting.
Dan eerst 6-7 dagen op 18 graden (25 gram van Simcoe en 25 gram van Azacca).
Dan overhevelen en filteren en wederom van beide 25 gram voor 6-7 dagen op 18 graden.
Daarna wederom overhevelen/filteren en nog lageren op 15 graden tot bottelen.


Jacques

Citaat van: Goed-Hardt op 15-11-2020  12:56 uMethode van dryhop:
Eerst overhevelen en filteren na de (hoofd) vergisting.
Dan eerst 6-7 dagen op 18 graden (25 gram van Simcoe en 25 gram van Azacca).
Dan overhevelen en filteren en wederom van beide 25 gram voor 6-7 dagen op 18 graden.
Daarna wederom overhevelen/filteren en nog lageren op 15 graden tot bottelen.

Overhevelen en filteren geven een grotere kans op oxidatie...
Op welke wijze heb je gefilterd?

Goed-Hardt

Citaat van: Jacques op 15-11-2020  21:28 uOverhevelen en filteren geven een grotere kans op oxidatie...
Op welke wijze heb je gefilterd?

Ik heb het residu laten bezinken en dan heel voorzichtig met een slang overgeheveld. De hop had ik in een hopzak, maar is er deels doorheen gelekt...

Derp

Vet, ik wil hem ook brouwen. Ga van het weekend nog eens je recept doornemen en ingrediënten bestellen (of substitueren, heb een hoop hop liggen).

Wat was de laatste versie van het recept? Die in de eerste post?

Goed-Hardt

Het uiteindelijke recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0002
Naam receptNieuwenhagen Centurion 2
Brouwdatum13-09-2020
BierstijlImperial IPA
Volume20,0
Begin SG1,080 SG
Eind SG1,013 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,8%
Alcoholgehalte8,7 vol.%
Berekende kleur (Morey)18 EBC
Berekende bitterheid (Rager)100 IBU
Brouwzaalrendement66,9 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Landgraaf
15,77 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
37 mg/l2 mg/l5 mg/l113 mg/l8 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,20 kgSwaen AleDe Swaen7 EBC51,4 %
3,55 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC43,4 %
0,11 kgAroma 150Dingemans150 EBC1,3 %
0,32 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC3,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.60 min.2,4 l/kg
78,0 °C13 min.5 min.2,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32,7 gGalenapellets12,5%60 min.59,8 IBU
52,5 gSimcoepellets12,9%10 min.19,8 IBU
52,5 gAzaccapellets13,2%10 min.20,3 IBU
26,2 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU
26,2 gAzaccapellets13,2%koudhop0,0 IBU
26,2 gAzaccapellets13,2%koudhop0,0 IBU
26,2 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting18,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,026 SG
Schijnbare vergistingsgraad67,5%
Start nagisting17-09-2020
Temp. nagisting18,0 °C
Start lagering25-09-2020
Temp. lagering15,0 °C

Suiker toegevoegd bij koken.

Succes!

Derp


Goed-Hardt

Citaat van: Derp op 19-11-2020  15:02 uBedankt!

Laat tzt aub horen hoe het is gegaan!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.