Afvulhoogte flessen

Gestart door GvB84, 23-07-2020 10:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GvB84

Bij mijn laatste 3 brouwsels heb ik een cold-crash gedaan en ben dus ook op een lagere temperatuur gaan bottelen. Normaal gesproken vul ik af tot ongeveer 1.5 cm onder de kroonkurk. Nu is het zo dat er bij de laatste brouwsels na het hergisten nog maar een halve cm "lucht" over is gebleven. Waarschijnlijk komt dat door het uitzetten van het bier doordat het van ca 5 graden naar kamertemperatuur wordt gebracht.
Mijn laatste 3 brouwsels zijn volledig uitgegist en heb ik gebotteld met 7 g/l bottelsuiker. Nu kruipt bij het openen van een flesje heel langzaam schuim uit de fles. Het bier heeft ook meer koolzuur dan ik gewend ben met deze hoeveelheid bottelsuiker.
Kan het zijn dat de druk teveel oploopt door de afvulhoogte?

Snelbier

Nee.  Kort antwoord, dus wat verduidelijking...
- Kopruimte in de fles is een 'buffer'. Als temperatuur stijgt komt er meer koolzuur vrij uit het bier, druk zou dan stijgen.
Het beetje gas/lucht in de kopruimte is samendrukbaar, bij hogere druk verkleint volume. De vloeistof kan dat NIET (of nauwelijks).
-  Bij hogere druk kan bier meer CO2 opnemen, maar is voor het bereik waar wij hobbybrouwers zitten géén issue. HansHalberstadt heeft daar prachtige rekenmodellen voor.
Onze kroonkurken beginnen af te blazen bij ~4bar druk, en persoonlijk ben ik daar heel blij mee. Scheelt veel 'bierbommen' in de vriezer.
Jouw probleem is teveel CO2 in het bier en niét teveel druk.  Druk raak je direct kwijt na lossen van de dop, maar CO2 in bier niet.
Overig: afvullen met 1,5cm kopruimte is echt minimaal. Zo'n fles kan weinig temperatuurverschillen opvangen, zal de dop wegblazen. Of de hele fles als je steviger capt.
Proost,  Snelbier.

BikerEddy

Citaat van: Snelbier op 23-07-2020  16:38 uOverig: afvullen met 1,5cm kopruimte is echt minimaal. Zo'n fles kan weinig temperatuurverschillen opvangen, zal de dop wegblazen. Of de hele fles als je steviger capt.
Proost,  Snelbier.

Beste Snelbier,
Wat is de ideale kopriimte bij het bottelen?

Snelbier

Citaat van: BikerEddy op 23-07-2020  22:29 uBeste Snelbier,
Wat is de ideale kopriimte bij het bottelen?
Er is geen 'ideaal'.  Om overdruk te voorkomen moet er veel kopruimte zijn, is een buffer tegen overdruk.
Om zuurstof tegen te gaan wil je juist weinig kopruimte, of je moet anders gaan bottelen (CO2-flush, stoom inblazen, verzin het maar).
Als je verwacht dat je flessen ooit een warme periode ingaan (slechte opslag) zou ik liever 3 cm kopruimte hebben dan 1,5. Scheelt bijna de helft aan druk!
Maar nogmaals: meeste hobby-kroonkurken zouden lossen bij 4bar. Dus met de bierbommen zal het loslopen, al gebeurt het soms wél.
Proost,  Snelbier

Jan de Graaff

Het BKG (Bier Keurmeester Gilde) hanteert 1 punt aftrek voor:
  • Afstand dop tot bier <1 cm
  • Afstand dop tot bier 4-6 cm
Ergo: afstand dop tot bier moet tussen de 1 en 4 cm zijn voor een officiële wedstrijd. Ik neem aan dat de "ideale afstand" daar een afgeleide van is. En verder zijn Snelbier's vingerwijzingen met betrekking tot druk goed om mee te wegen.

Er is in een ander draadje een discussie geweest over zuurstofinslag bij bottelen, teveel zuurstof in de kopruimte, oxidatie en of zuurstof absorberende kroonkurken werken, maar die ontspoorde her en der (waarna er verschillende discussies afgesplitst zijn en een enkele in meerdere opzichten verder de diepte in zijn gegaan...).
Toch is het één van de overwegingen, naast druk zoals Snelbier aangeeft, aangaande hoeveel kopruimte je toestaat in je flesje: hoe meer kopruimte, hoe meer zuurstof dus ook, in meer of mindere mate, gevaar op oxidatie.

[Wijziging] Niet goed gelezen; Snelbier heeft zuurstof inslag ook benoemd als overweging. Excuus.

BikerEddy

Bedankt voor jullie antwoord!  :degroeten:

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 24-07-2020 &nbsp;16:05 uEr is geen 'ideaal'.  Om overdruk te voorkomen moet er veel kopruimte zijn, is een buffer tegen overdruk.
Om zuurstof tegen te gaan wil je juist weinig kopruimte, of je moet anders gaan bottelen (CO2-flush, stoom inblazen, verzin het maar).
Als je verwacht dat je flessen ooit een warme periode ingaan (slechte opslag) zou ik liever 3 cm kopruimte hebben dan 1,5. Scheelt bijna de helft aan druk!
Maar nogmaals: meeste hobby-kroonkurken zouden lossen bij 4 bar. Dus met de bierbommen zal het loslopen, al gebeurt het soms wél.
Proost,  Snelbier
In het andere topic  (wat voor sommigen te diep ging) was eea precies uitgelegd.
Daarbij konden de volgende conclusies getrokken worden:
1) De vulhoogte heeft vrijwel geen invloed op de druk in de fles omdat er per 300 ml flesje ca 1 liter koolzuur is opgelost en de kopruimte maar 1% daarvan in beslag neemt
2) voor zo min mogelijk zuurstofinslag zou je de kopruimte 0 moeten maken, echter
3) vanwege de verschillende uitzetting van glas en bier bij hoge temperatuur moet je bij 20 graden ca 1 a 2 cm kopruimte anhouden om te voorkomen dat bij maximale temperatuur bv in een hete auto. het bier net niet helemaal de kopruimte vult, anders barst het glas omdat vloeistof niet samendrukbaar is. Als je bier niet veel warmer wordt dan 30 graden dan is 1 cm kopruimte daarom het optimum.

Andert

Iemand al eens geprobeerd bij 20 graden te vullen met 9 g suiker per liter, tot 1 cm kopruimte, de kroonkurk erop en dan opwarmen naar 50 graden?

BikerEddy


CeesM

Citaat van: Andert op 24-07-2020 &nbsp;23:41 uIemand al eens geprobeerd bij 20 graden te vullen met 9g suiker per liter, tot 1cm kopruimte, de kroonkurk erop en dan opwarmen naar 50 graden?
Nee! Jij wel?
Je hebt in ieder geval geen hergisting op fles.

Andert

Na hergisting op de fles dan. Wedden dat ie knalt, dat voel je op je klompen aan. De theorie van Hans lijkt dus niet helemaal te kloppen?

CeesM

Citaat van: Andert op 25-07-2020 &nbsp;15:00 uNa hergisting op de fles dan. Wedden dat ie knalt, dat voel je op je klompen aan. De theorie van Hans lijkt dus niet helemaal te kloppen?
Die zal niet knallen. Na het toevoegen van de suiker heb je geen tijd om er een kroonkurk op te doen, want de fles is al halfleeg gespoten voor je een kroonkurk in je vingers hebt. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: Andert op 25-07-2020 &nbsp;15:00 uNa hergisting op de fles dan. Wedden dat ie knalt, dat voel je op je klompen aan. De theorie van Hans lijkt dus niet helemaal te kloppen?
Lijkt dus niet te kloppen op basis van jouw vermoeden? Of heb je het geprobeerd? 9 gram suiker per liter geeft 0.45% koolzuur bij wat je al had (ca 0.2 % bij 20 graden) of nog gaat maken (met restantje niet uitgegist bier) dus stel even dat je bier is uitgegist, dan krijg je 0.65% koolzuur en dat geeft bij 50 graden een druk van 6.8 BAR. Dan heb je dus inderdaad kans dat je flessen gaan ploffen zeker als daar nog een beetje extra gisting bijkomt vanwege niet helemaal uitgegist. Dat geldt dan zowel bij 4 cm kopruimte als 1 cm kopruimte, zolang je maar zorgt dat je kopruimte niet helemaal weg bij bij 50 graden door uitzetting, want dan loopt de druk heel snel op naar een veelvoud daarvan.

Danny-L

Onder aan de fles net boven de bodem staat wat tekst in het glas. Daar staat de inhoud van de fles en hoeveel mm je van de bovenkant van de fles af moet blijven. Bij een bnr fles staat er "30 cl 44 mm" dus je moet 44 mm van de rand afblijven als je 30 cl in je fles wil hebben. ikzelf vul meestal af bij een temperatuur van 10 a 12 graden. Er is op dat moment geen koolzuur aanwezig in je bier, die wordt pas later gevormd en opgenomen. Als je alsnog een bommetje krijgt ligt dat niet aan het afvullen maar of dat je bier voldoende is uitgegist en hoeveel suiker je hebt toegevoegd. Als je bij het openen van een fles merkt dat er TEVEEL druk opstaat, dan je dop lichtjes optillen met de opener om wat druk kwijt te laten, even laten staan en vervolgens herhalen tot je merkt dat er geen schuim meer gevormd wordt en fanatiek uit je fles wil komen. Daarna voorzichtig inschenken want er zal nog meer dan voldoende koolzuur in je bier zitten. Succes!

Andert

Citaat van: hansHalberstadt op 25-07-2020 &nbsp;15:30 uLijkt dus niet te kloppen op basis van jouw vermoeden? of heb je het geprobeerd? 9 graam suiker per liter geeft 0.45% koolzuur bij wat je al had (ca 0.2 % bij 20 graden) of nog gaat maken (met restandje niet uitgegist bier) dus stel even dat je bier is uitgegist, dan krijg je 0.65% koolzuur en dat geeft bij 50 graden een druk van 6.8 BAR. Dan heb je dus inderdaad kans dat je flessen gaan ploffen zeker als daar nog een beetje extra gisting bijkomt vanwege niet helemaal uitgegist. Dat geldt dan zowel bij 4 cm kopruimte als 1 cm kopruimte, zolang je maar zorgt dat je kopruimte niet helemaal weg bij bij 50 graden door uitzetting, want dan loopt de druk heel snel op naar een veelvoud daarvan.
Mooi dat je dat allemaal kunt berekenen zeg! Ik zeg: iedereen aan de 1 cm kopruimte! Dat zal een hele hoop oxidatie schelen.

hansHalberstadt

Nog even teruggezocht 1 cm geeft inderdaad de noodzakelijke marge om van 20 naar 50 graden te kunnen.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41403.msg626131.html#msg626131. Aanname daarbij is wel dat er alleen koolzuur in de kopruimte zit. Die kan nl heel makkelijk oplossen. Lucht of zuurstof erboven geeft wel meer druk als de kopruimte helemaal uit zou zetten bij hoge temp. Maar aan de andere kant komt het bij de meesten vrijwel nooit voor dat de temperatuur hoger wordt dan een graad of 30 in de zomer, dus hoeveel marge heb je nodig terwijl de wel minder zuurstof meebottelt.

Andert

Citaat van: hansHalberstadt op 25-07-2020 &nbsp;17:49 uNog even teruggezocht 1 cm geeft inderdaad de noodzakelijke marge om van 20 naar 50 graden te kunnen.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,41403.msg626131.html#msg626131. Aanname daarbij is wel dat er alleen koolzuur in de kopruimte zit. Die kan nl heel makkelijk oplossen. Lucht of zuurstof erboven geeft wel meer druk als de kopruimte helemaal uit zou zetten bij hoge temp. Maar aan de andere kant komt het bij de meesten vrijwel nooit voor dat de temperatuur hoger wordt dan een graad of 30 in de zomer, dus hoeveel marge heb je nodig terwijl de wel minder zuurstof meebottelt.
[emoji106]

BikerEddy

Ik drink mijn biertje toch liever op 6-8 graden  :)

Laikea

Waarom zou je het gebottelde bier naar 50 graden brengen? Het moet toch juist lekker lang bij de 18 graden staan?

hansHalberstadt

Citaat van: Laikea op 26-07-2020 &nbsp;10:53 uWaarom zou je het gebottelde bier naar 50 graden brengen? Het moet toch juist lekker lang bij de 18 graden staan?
Nee zeker niet doen. Het ging om de discussie of een fles tegen hoge temperatuur zou kunnen, bv als hij per ongeluk in een hete auto blijft liggen. Dan wil je natuurlijk niet de hele achterbank onder het bier hebben als je terugkomt. en de vraag daarbij was of de vulhoogte daar nog invloed op heeft. Zie Reactie #6 voor het antwoord van mij op die vraag. en evt Reactie #12 voor de invloed van evt zuurstof of lucht in de kopruimte ipv koolzuur.

Laikea

Citaat van: hansHalberstadt op 26-07-2020 &nbsp;10:56 uNee zeker niet doen. Het ging om de discussie of een fles tegen hoge temperatuur zou kunnen, bv als hij per ongeluk in een hete auto blijft liggen. Dan wil je natuurlijk niet de hele achterbank onder het bier hebben als je terugkomt. en de vraag daarbij was of de vulhoogte daar nog invloed op heeft. Zie Reactie #6 voor het antwoord van mij op die vraag. en evt Reactie #12 voor de invloed van evt zuurstof of lucht in de kopruimte ipv koolzuur.

Ah oke vandaar 😉 ik had alles wel gelezen, maar toch het punt gemist! Bedankt

André de Laat

Ik zou zeggen: zet je dweilemmer klaar.

Pim

Flesproducenten zetten op de onderrand van de fles de inhoud (in cl) bij een bepaalde vulhoogte (in mm vanaf de bovenrand). Bij een van de champagneflessen die ik heb staan, staan de gegevens in de "ziel" van de fles.

Bijvoorbeeld:
  • APO fles: 33cl bij 45mm van de dop
  • BNR fles: 30cl bij 44mm van de dop
  • Heineken fles: 30cl bij 43mm van de dop
  • Brand fles: 30cl bij 38mm van de dop
  • Champagnefles: 75cl bij 72mm van de dop
Je zou toch denken dat over die kopruimte is nagedacht in relatie tot de "ideale" afvulhoogte  :weetniet: :weetniet:

CeesM

Ik zal het nog even aanvullen.

      Vichy fles: 33 cl bij 45 mm van de dop.
Longneck fles: 33 cl bij 47 mm van de dop.

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 27-07-2020 &nbsp;17:20 uJe zou toch denken dat over die kopruimte is nagedacht in relatie tot de "ideale" afvulhoogte  :weetniet: :weetniet:
De ideale afvulhoogte zal afhankelijk zijn van wat je als ideaal ziet en je persoonlijke eisen/wensen.
is dat op basis van
-de eis dat je gaat pasteuriseren bij 70 graden?
-de wens om zo min mogelijk zuurstof mee te bottelen omdat je bang bent voor oxidatie?
-de wens om precies de opgegeven inhoud te realiseren?
-de eis om het bier in een warme auto te willen vervoeren tot stel 40 graden?
-zuurstofvrij bottelen waarbij de vulhoogte dus niets meer uitmaakt mbt oxidatie?

hansHalberstadt

Ook leuk, dwars door de text

Oscar

Ja, die kreeg ik ook.. :nut:

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-07-2020 &nbsp;17:33 uOok leuk, dwars door de text


Niet eerder gezien. Ik zal kijken of dit te veranderen is.

BikerEddy

Beste brouwvrienden,

Ik had van mijn eerste leg een aantal flesjes in de krat zitten, deze flesjes zijn met een deukje gebotteld.
Ik heb deze op verschillende afvul-hoogte gevuld, om het verschil in druk zichtbaar te kunnen maken.
welnu hier are the results:


Afvulhoogte linker flesje 5 cm middelste 3,7 cm en rechter 3 cm
Als je goed kijkt dan zie je in de linker nog een deuk, middelste een klein bolletje en de rechter een groter bolletje.
Vond ik gewoon leuk om met jullie te delen.
:)

EBC

De druk in de flessen is gelijk. En als die al anders is, dan is het verschil niet zo groot dat de kroonkurk opbolt. De verschillen zitten in je bottelapparaat. Zeker de rechtse fles lijkt niet goed dicht.

BikerEddy

Citaat van: EBC op 30-07-2020 &nbsp;21:14 uDe druk in de flessen is gelijk. En als die al anders is, dan is het verschil niet zo groot dat de kroonkurk opbolt. De verschillen zitten in je bottelapparaat. Zeker de rechtse fles lijkt niet goed dicht.
De flessen zitten hartstikke dicht, de verschillen zitten zeker niet in het bottelapparaat, dit was alleen om aan te tonen dat meer ruimte boven het bier daar ook minder druk opbouwt.
Door het deukje bij het bottelen is het materiaal in het midden van de kroonkurk gevoeliger voor druk omdat dit daar dunner is.

EBC

Citaat van: BikerEddy op 30-07-2020 &nbsp;22:05 uDe flessen zitten hartstikke dicht, de verschillen zitten zeker niet in het bottelapparaat, dit was alleen om aan te tonen dat meer ruimte boven het bier daar ook minder druk opbouwt.
Door het deukje bij het bottelen is het materiaal in het midden van de kroonkurk gevoeliger voor druk omdat dit daar dunner is.

De hoeveelheid suiker die je toevoegt bepaalt hoeveel CO2 er ontstaat. Die hoeveelheid bepaalt de druk in de fles (samen met de temperatuur), niet zozeer de vulhoogte. Het is wel zo dat een fles met een lagere vulhoogte meer sist bij openen. Dat komt omdat er meer gas vrijkomt.

hansHalberstadt

Citaat van: BikerEddy op 30-07-2020 &nbsp;22:05 uDe flessen zitten hartstikke dicht, de verschillen zitten zeker niet in het bottelapparaat, dit was alleen om aan te tonen dat meer ruimte boven het bier daar ook minder druk opbouwt.
Door het deukje bij het bottelen is het materiaal in het midden van de kroonkurk gevoeliger voor druk omdat dit daar dunner is.
Druk meet je met een manometer en niet met de mate van doorbuiging van een dopje. met 0.5% koolzuur in je bier heb je 5 gram per liter en dat is 2.5 liter koolzuurgas. Dat moet dus oplossen in je bier. De kopruimte is daar maar een heel klein deel van, dus zo'n kleun beetje verschil in afvulhoogte is maar een paar ml dus op de 750 ml koolzuurgas is dat vrijwel niets. levert misschien een paar % drukerschil.

BikerEddy

Citaat van: hansHalberstadt op 30-07-2020 &nbsp;23:08 uDruk meet je met een manometer en niet met de mate van doorbuiging van een dopje. met 0.5% koolzuur in je bier heb je 5 gram per liter en dat is 2.5 liter koolzuurgas. Dat moet dus oplossen in je bier. De kopruimte is daar maar een heel klein deel van, dus zo'n kleun beetje verschil in afvulhoogte is maar een paar ml dus op de 750 ml koolzuurgas is dat vrijwel niets. levert misschien een paar % drukerschil.
En toch is het nu visueel zichtbaar,  goed hè

hansHalberstadt

Citaat van: BikerEddy op 31-07-2020 &nbsp;09:16 uEn toch is het nu visueel zichtbaar,  goed hè

Ik zal het proefje een keer voor je herhalen en meten met een echte manometer die de druk meet door de dopjes heen met een prikkertje. Kijk eens of je dat bobbeltje met je vinger kunt indrukken. een druk van 3 BAR betekent 3 kg/cm2 met je vinger kun je makkelijk een druk leveren van 10-20 kg/cm dus dan kun je kijken of jouw 'bobbeltjes' echt een verklaring kunnen zijn, want dan moet je die heel makkelijk weg kunnen drukken met je duim.

BikerEddy

Citaat van: hansHalberstadt op 31-07-2020 &nbsp;11:30 uIk zal het proefje een keer voor je herhalen en meten met een echte manometer die de druk meet door de dopjes heen met een prikkertje. kijk eens of je dat bobbeltje met je vinger kunt indrukken. een druk van 3 BAR betekent 3 kg/cm2 met je vinger kun je makkelijk een druk leveren van 10-20 kg/cm dus dan kun je kijken of jouw 'bobbeltjes' echt een verklaring kunnen zijn, want dan moetr jedie heel makkelijk weg kunnen drukken met je duim.
Beste Hans,

Even voor de duidelijkheid, ik zoek geen verklaring, ik heb dit visueel aangetoond.
De dopjes zijn in het midden iets dunner, zeg maar dat ze nu een soort membraam-functie hebben.
Het gaat mij dus om de druk in de afvulhoogte, die is natuurlijk bij deze 3 flesjes nooit gelijk bij een gelijke hergisting op fles.
Zoals je weet is vloeistof niet samendrukbaar, lucht wel, juist daarom in die ruimte zal dit in de flessen verschillen, wat ook logisch is.
Leuk dat je dit ook in de praktijk met een manometer wilt gaan testen, waarmee je het visuele verschil mee kan aantonen.
Ben benieuwd.

Eriks

Citaat van: BikerEddy op 31-07-2020 &nbsp;12:00 uBeste Hans,

Even voor de duidelijkheid, ik zoek geen verklaring, ik heb dit visueel aangetoond.
De dopjes zijn in het midden iets dunner, zeg maar dat ze nu een soort membraam-functie hebben.
Het gaat mij dus om de druk in de afvulhoogte, die is natuurlijk bij deze 3 flesjes nooit gelijk bij een gelijke hergisting op fles.
Zoals je weet is vloeistof niet samendrukbaar, lucht wel, juist daarom in die ruimte zal dit in de flessen verschillen, wat ook logisch is.
Leuk dat je dit ook in de praktijk met een manometer wilt gaan testen, waarmee je het visuele verschil mee kan aantonen.
Ben benieuwd.

Je hebt aangetoond wat het visuele effect is als je kroonkurk er niet goed op zit ;)

André de Laat

Citaat van: EBC op 30-07-2020 &nbsp;21:14 uDe druk in de flessen is gelijk. En als die al anders is, dan is het verschil niet zo groot dat de kroonkurk opbolt. De verschillen zitten in je bottelapparaat. Zeker de rechtse fles lijkt niet goed dicht.

Als je het mij vraagt zitten ze alledrie niet goed dicht.

BikerEddy

Citaat van: André de Laat op 31-07-2020 &nbsp;12:41 uAls je het mij vraagt zitten ze alledrie niet goed dicht.
Ik denk het ook

hansHalberstadt

Citaat van: BikerEddy op 31-07-2020 &nbsp;12:00 uik heb dit visueel aangetoond.

Volgens mij heb je visueel niets aangetoond wat te maken heeft met het verband tussen druk en vulhoogte, maar laat je je leiden door wat je denkt hoe het zou kunnen werken, maar waar geen technische basis voor is.

BikerEddy

Citaat van: hansHalberstadt op 31-07-2020 &nbsp;15:39 uVolgens mij heb je visueel niets aangetoond wat te maken heeft met het verband tussen druk en vulhoogte, maar laat je je leiden door wat je denkt hoe het zou kunnen werken, maar waar geen technische basis voor is.
Klopt dat heb ik visueel aangetoond en logisch klopt dit.
Ik laat mij niet leiden hoe ik denk dat het zou kunnen werken, dit is gewoon natuurkunde en dat is een feit.
Ik stop nu met de discussie is zinloos geworden.

hansHalberstadt

Citaat van: BikerEddy op 31-07-2020 &nbsp;18:14 udiscussie is zinloos geworden.
Inderdaad. Discussiëren heeft alleen zin als je ook openstaan voor de argumenten van anderen. En het was niet alleen ik die aangaf dat het mogelijk anders in elkaar zit. Er is maar een iemand die gelijk heeft en dat is de natuur zelf. Wij kunnen alleen proberen dat te begrijpen.

EBC

Citaat van: BikerEddy op 31-07-2020 &nbsp;18:14 uKlopt dat heb ik visueel aangetoond en logisch klopt dit.
Ik laat mij niet leiden hoe ik denk dat het zou kunnen werken, dit is gewoon natuurkunde en dat is een feit.
Ik stop nu met de discussie is zinloos geworden.

De druk in de drie flessen is gelijk. Dat is een natuurkundig feit. Het heeft niets met samendrukbaarheid te maken.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 31-07-2020 &nbsp;20:58 uDe druk in de drie flessen is gelijk. Dat is een natuurkundig feit. Het heeft niets met samendrukbaarheid te maken.
Het heeft vooral te maken hoeveel volume koolzuurgas je bij een bepaalde druk  en temperatuur kunt oplossen in een zelfde volume bier. en dat is behoorlijk veel, ca 3 liter koolzuur kun je oplossen in 1 liter bier bij de gangbare druk die normaal in een flesje zit (ca 3 BAR).  Ik weet niet waarom BikerEddy denkt dat de kopruimte daar zoveel invloed op heeft. Als je 10ml kopruimte hebt dan heb je het over ca 30 ml koolzuurgas als dat expandeert gedacht wordt naar omgevingsdruk, stel dat je de koppruimte dan 0 zou maken door bv in gedachten een zuiger in de kopruimte te persen. dan wordt de druk even heel hoog, maar daardoor zal er gelijk koolzuur gaan oplossen maar dan heb je daarna 3.03 liter koolzuur in je bier, dus nog steeds vrijwel even veel. Daarom blijft de druk constant. (in dat geval ca 3,03 BAR)   

Jacques

Citaat van: BikerEddy op 31-07-2020 &nbsp;12:00 uDe dopjes zijn in het midden iets dunner, zeg maar dat ze nu een soort membraam-functie hebben.

Eddy, zijn dit speciale doppen? En zo ja waar heb je die gekocht?

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit meegemaakt dat kroonkurken bol gaan staan, ook niet bij bieren die veel last hadden van hop creep en waarbij het bier ging spuiten door het hoge koolzuurgehalte in de fles.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.