Hoofdgisting verloopt langzaam. Tips?

Gestart door guest13544, 22-07-2020 17:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Maas Brouwers op 31-07-2020  22:46 uNu ben ik het spoor even bijster. Is het wel of niet verstandig opnieuw gistvoeding toe te voegen?

Heel eerlijk gezegd had ik er heel even niet aan gedacht dat je al een overmaat aan gistvoeding had toegevoegd.

Overigens gaat de methode van Adrie uit dat je een starter maakt met gist dat onder in het gistvat ligt. In die situatie is het maken van een starter gewenst om meer vitale gistcellen te krijgen. Als je korrelgist gebruikt dan voeg je veel vitale gistcellen toe en is een starter niet nodig.

guest13544

Haha nu is het weer duidelijk. Overigens snap ik goed dat je niet ieders situatie helder hebt, aangezien je op vrijwel alle topics reageert ;)

Citaat van: Jacques op 01-08-2020  21:06 uOverigens gaat de methode van Adrie uit dat je een starter maakt met gist dat onder in het gistvat ligt. In die situatie is het maken van een starter gewenst om meer vitale gistcellen te krijgen. Als je korrelgist gebruikt dan voeg je veel vitale gistcellen toe en is een starter niet nodig.

Dan heb ik het niet goed geïnterpreteerd. Ik lees namelijk het volgende op pagina's 160-161.

CiteerEen nieuw zakje korrelgist over het wort uitstrooien werkt niet. Vele hobbybrouwers hebben dit geprobeerd en gefaald. Verreweg de meeste gistcellen gaan onmiddellijk dood, omdat zij bij het hydrateren nog niet in staat zijn om stoffen buiten te houden. Alcoholhoudend bier doodt de cellen vrijwel altijd. Wat wel werkt is een kleine giststarter maken met gedroogde gist of vloeibare gist. [En dan volgt de procedure.]

Jacques

Citaat van: Maas Brouwers op 01-08-2020  21:24 uHaha nu is het weer duidelijk. Overigens snap ik goed dat je niet ieders situatie helder hebt, aangezien je op vrijwel alle topics reageert ;)

Dan heb ik het niet goed geïnterpreteerd. Ik lees namelijk het volgende op pagina's 160-161.

Lange tijd was het strooien van gedroogde gist op wort vloeken in de kerk. Ondertussen weten we dat er niets mis is met het droog strooien van korrelgist op wort. De gistleveranciers geven ook niet meer het advies altijd te hydrateren. Fermentis zegt dat hun gist E2U is (easy to use), dat wil zeggen dat de gist zo over het wort gestrooid kan worden.

In jouw geval gaat het niet om wort maar om bier. Daar zit inderdaad alcohol in, maar of dit nu de oorzaak is dat het strooien van gedroogde gist niet het gewenste effect heeft betwijfel ik. Eventueel kun je de gist vooraf hydrateren met water, daar zit geen alcohol in,

Naar mijn idee heel het strooien van gedroogde gist op het bier geen effect doordat de gist voedingstoffen te kort komt. Door een starter te maken breng je voedingstoffen in.
Het grote nadeel als je een starter maakt met korrelgist is dat de starter heel snel is uitgewerkt. De gist gaat dan interen op zijn reservestoffen en wordt dan minder vitaal.

Een stokkende vergisting is een lastig probleem, het beste is het te voorkomen door voldoende vitale gist te enten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.