Ispindel kan wifi netwerk niet vinden

Gestart door rfrins, 22-07-2020 16:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rfrins

Dag Allen,

Onlangs via een medeformgenoot een Ispindel (voor geconfigureerd) gekocht.

Alles netjes ingesteld zowel in de Ispindel als in Brewfather, maar nu uren zoeken en proberen kom ik er niet uit. Wat ik ook doe, de Ispindel maakt geen connectie met mijn wifi netwerk.

Dit Ispindel ziet af en toe wel het netwerk van de buren (met een klein streepje ontvangst) en de ziggo hotspot in de wijk (welke ik niet los kan gebruiken), maar mijn thuisnetwerk wordt niet gevonden.
Ik heb wel honderden keren gescand naar wifi netwerken in de Ispindel configuratie. Ik vind geen thuisnetwerk.
Ik heb de Ispindel verplaatsten op, voor, boven en naast de 3 verschillende Orbi satellieten gezet. Geen thuisnetwerk.
Vervolgens een Wifi repeater geïnstalleerd, ook daar heb ik de Ispindel op, voor en naast gelegd, maar wederom geen thuisnetwerk.

Voor de helderheid, de Ispindel vindt dus wel 2 netwerken, van de buren en de algemene Ziggo hotspot. Dus de wifi module van het apparaat zal gewoon werken.

Mijn netwerksituatie:
Ik heb een Orbi Mesh netwerk, die zowel een 5 ghz als een 2.4 ghz signaal uitzendt onder dezelfde SSID.
Op zich zou ik kunnen begrijpen dat de Ispindel hier problemen mee zou kunnen hebben, gezien ik verwacht dat een Ispindel enkel een 2.4 ghz frequentie aankan

Om dit op te lossen heb ik een wifi repeater geïnstalleerd met een 2.4 ghz frequentie. Ook deze wordt niet gezien of gevonden door de Ispindel.

Vervolgens dacht, ik probeer eens met mijn telefoon een hotspot op te zetten, ook deze wordt niet gevonden.

Individueel (met mijn laptop of telefoon), kan ik wel gewoon connectie maken naar mijn netwerk via de bovengenoemde verschillende manieren.

Toen dacht ik, dan doe ik net alsof ik het netwerk zie door handmatig de netwerkgegevens te configureren op de Ispindel.
Het apparaatje pikt dit wel, de led gaat na het instellen van het netwerk even fel aan en uit.
Maar dat was het. In geval van connectie zou hij iedere 15 minuten een signaal moeten afgeven en zou ik dit terug moeten vinden in Brewfather.
Helaas krijg ik niks binnen en er licht ook niks op, wat wil zeggen dat er geen connectie is.

Heeft iemand tips of tricks voor me? Ik kan me geen enkele optie meer bedenken welke ik nog niet geprobeerd heb.

Jacques

Gebruik geen wifi-reater maar een booster...

Overigens is jouw probleem niet uniek. Er zijn meer leden met soortgelijke problemen. Bijna altijd is het terug te voeren tot een te zwak wifi signaal. Ik heb begrepen dat repeaters het wifi signaal versterken, maar ook langzamer maken. Mogelijk is dat de oorzaak van het probleem.


Jeroen76

Welke beveiligingssleutel heb je op je router staan? Kan het niet zijn dat die niet door de Ispindel wordt ondersteund? Hoewel hij dan natuurlijk wel zichtbaar zou moeten zijn...

Test hem eens op een netwerk van een bekende, kijken of dat lukt.

Inderdaad is een repeater vaak zinloos, mij is verteld dat deze een signaal kunnen versterker maar verder maar zeer weinig kunnen met de dataoverdracht waar het toch om draait.

En wat zegt de maker?

Succes

Gr. Jeroen


Alexander_H

ik lees op internet dat die orbi's soms kanalen boven de 12 kiezen, weet niet of dat gaat werken, dus ik zou die op een vast kanaal zetten als dat gaat.(onder de 12)
bron : https://community.netgear.com/t5/Orbi/RBK50-keeps-dropping-2-4GHz-connections/m-p/1669686/highlight/true

Jan de Graaff

Ik heb ook wel ergens gelezen (kan het niet meer vinden) dat de firmware minimaal is en niet goed overweg kan met speciale karakters. Dat geldt zeker voor (wifi) wachtwoorden, maar misschien ook wel voor SSIDs?
Wat soms helpt voor onwillige apparaten is op het apparaat zelf de SSID en PWD handmatig ingeven en op de router een IP adres reserveren voor dat apparaat. Daar moet je wel het MAC adres hebben van de netwerk adapter van het apparaat... En niet vergeten de router te rebooten.

Ik hoop dat je het kunt vinden! Dit zijn van die rottige problemen... Vooral ook omdat ie wel andere netwerken ziet.

Ideetje: Je kunt ook proberen te verbinden met een wifi netwerk van een vriend of familielid. Als dat lukt kun je in ieder geval verifiëren dat ook de connectie met Brewfather werkt; daar kan nog ergens een tikfout zitten. Dan is ie misschien wel met jouw network verbonden, maar zie je nog niks in Brewfather (dus kun je niet bevestigen dat het handmatig ingeven van de netwerk gegevens ook werkt).

Rudllfo1980

https://github.com/esphome/esphome-flasher/releases

Ik raad je aan om deze flasher te downloaden. Vervolgens sluit je met een usb kabel de wemos aan, dus niet de lader maar de wemos zelf en eerst de batterij verwijderen. (letop bij het terug plaatsen wel goed op de plus en min)
In de flasher selecteer je de com poort en klik je op view log.

Dan krijg je de log te zien en kan je zien wat er gebeurd in de wemos chip. Daarmee zie je dus of hij wel verbinding maakt met de ingestelde wifi.
waarschijnlijk blijft hij wifi scannen en ziet hij de ssid niet reset hij de wifi module en scant opnieuw.

Als dat zo is kun je nog voor de zekerheid het op een andere wifi proberen bij een vriend. Maar aangezien je al meerder netwerken hebt geprobeerd, zit het probleem dan waarschijnlijk in de wemos zelf.
Dan raad ik je aan contact op te nemen van wie je hem hebt gekocht.




rfrins

Bedankt voor jullie reactie, ik ben druk aan het proberen met de verschillende opties. Helaas is het trial and error momenteel.


Citaat van: Jacques op 22-07-2020  23:14 uOverigens is jouw probleem niet uniek. Er zijn meer leden met soortgelijke problemen. Bijna altijd is het terug te voeren tot een te zwak wifi signaal. Ik heb begrepen dat repeaters het wifi signaal versterken, maar ook langzamer maken. Mogelijk is dat de oorzaak van het probleem.
Ik heb een semi professioneel (top)netwerk in de vorm van een Orbi systeem, onlangs flink in geïnvesteerd. Eigenlijk nog nooit zo'n goed netwerk gehad, waarbij ik zelfs op het einde van de straat nog bereik heb, dus aan het signaal / bereik op zich ligt het niet.
Ik had die repeater overigens nog liggen, vandaar dat ik het hiermee probeerde. Deze zend enkel een 2.4 ghz signaal uit, dus de snelheid maakte me op zich niet veel uit, wilde enkel checken of deze wel werd gevonden.   


Citaat van: Jeroen76 op 23-07-2020  00:29 uWelke beveiligingssleutel heb je op je router staan? Kan het niet zijn dat die niet door de Ispindel wordt ondersteund? Hoewel hij dan natuurlijk wel zichtbaar zou moeten zijn...
Test hem eens op een netwerk van een bekende, kijken of dat lukt.
En wat zegt de maker?
De standaard beveiligingssleutel is WPA2-PSK, redelijk standaard denk ik.
Wellicht dat ik hem inderdaad even meeneem naar een bekende gewoon om te testen.
Ik bedenk me net nog een alternatief dat ik kan proberen. De standaard ziggo wifi van het ziggo modem heb ik uitgeschakeld, gezien ik het orbi netwerk volledig gebruik.
Ik ga deze vanavond actief maken om te zien of ik het netwerk dan wel vind...
Van de maker had ik vluchtig een reactie, maar hij is met vakantie volgens mij, dus daar heb ik momenteel weinig aan.


Citaat van: Alexander_H op 23-07-2020  10:13 uik lees op internet dat die orbi's soms kanalen boven de 12 kiezen, weet niet of dat gaat werken, dus ik zou die op een vast kanaal zetten als dat gaat.(onder de 12)
Ik heb hem gelijk vast gezet op kanaal 04 en daarna op 11, puur om even te testen. maar geen verschil, ik vind nog niks.



Citaat van: JanDeGraaff op 23-07-2020  12:27 uIk heb ook wel ergens gelezen (kan het niet meer vinden) dat de firmware minimaal is en niet goed overweg kan met speciale karakters. Dat geld zeker voor (wifi) wachtwoorden, maar misschien ook wel voor SSIDs?
Wat soms helpt voor onwillige apparaten is op het apparaat zelf de SSID en PWD handmatig ingeven en op de router een IP adres reserveren voor dat apparaat. Daar moet je wel het MAC adres hebben van de netwerk adapter van het apparaat... En niet vergeten de router te rebooten.

Ik hoop dat je het kunt vinden! Dit zijn van die rottige problemen... Vooral ook omdat ie wel andere netwerken ziet.

Ideetje: Je kunt ook proberen te verbinden met een wifi netwerk van een vriend of familielid. Als dat lukt kun je in ieder geval verifiëren dat ook de connectie met Brewfather werkt; daar kan nog ergens een tikfout zitten. Dan is ie misschien wel met jouw network verbonden, maar zie je nog niks in Brewfather (dus kun je niet bevestigen dat het handmatig ingeven van de netwerk gegevens ook werkt).

Ik had alles al eens handmatig erin gezet (dus handmatig de ssid en het wachtwoord), maar helaas zonder resultaat
Daarnaast heb ik geen speciale karakters gebruik en in de wifi repeater heb ik de <spatie> uit de naam gehaald, zodat zowel de SSID als het wachtwoord enkel uit kleine letters bestaat. Helaas

Ik zal vanavond het alternatief proberen met de standaard ziggo modem wifi, hopen dat hij die wel vindt...

Bedankt voor het meedenken en ik hou jullie op de hoogte!


rfrins

Ik begin toch te denken dat het aan de Ispindel ligt.

Om te testen het volgende gedaan:

Op het Ziggo modem het 2.4 ghz netwerk geactiveerd met een simpele SSID (enkel kleine letters).

En voila, opeens zie ik het netwerk in de iSpindel.

Dus netjes configureren conform de handleiding en save.

Echter hij slaat de gegevens nu wel op, maar nu is het netwerk niet meer zichtbaar.
Als naar de aangesloten apparaten op de router kijk niks.
Als ik opnieuw naar de iSpindel config ga, kan ik het netwerk niet meer vinden.

Ik weet het niet, maar iets loopt er niet lekker.

rfrins

Ook nog even contact gehad met Jannes (de maker van deze Ispindel).

Van hem heb ik een nieuw firmware gekregen. Deze firmware gelijk erop gezet.

Maar dan eigenlijk weer hetzelfde issue:
De Ispindel opnieuw opgestart.
Hij ziet vervolgens mijn netwerk.
Ik selecteer mijn netwerk en vul het wachtwoord in. Sla de boel weer op, maar krijg geen data te zien in Brewfather.
Vervolgens ga ik weer in de configuratiemodus van de Ispindel en dan ziet hij de netwerken niet meer. De config staat er wel nog gewoon in.

Weet iemand of er een gedetailleerde logging op dat ding zit?

ExPeteriment

Citaat van: rfrins op 23-07-2020 &nbsp;13:27 uBedankt voor jullie reactie, ik ben druk aan het proberen met de verschillende opties. Helaas is het trial and error momenteel.

Ik heb een semi professioneel (top)netwerk in de vorm van een Orbi systeem, onlangs flink in geïnvesteerd. Eigenlijk nog nooit zo'n goed netwerk gehad, waarbij ik zelfs op het einde van de straat nog bereik heb, dus aan het signaal / bereik op zich ligt het niet.
Ik had die repeater overigens nog liggen, vandaar dat ik het hiermee probeerde. Deze zend enkel een 2.4 ghz signaal uit, dus de snelheid maakte me op zich niet veel uit, wilde enkel checken of deze wel werd gevonden.   

De standaard beveiligingssleutel is WPA2-PSK, redelijk standaard denk ik.
Wellicht dat ik hem inderdaad even meeneem naar een bekende gewoon om te testen.
Ik bedenk me net nog een alternatief dat ik kan proberen. De standaard ziggo wifi van het ziggo modem heb ik uitgeschakeld, gezien ik het orbi netwerk volledig gebruik.
Ik ga deze vanavond actief maken om te zien of ik het netwerk dan wel vind...
Van de maker had ik vluchtig een reactie, maar hij is met vakantie volgens mij, dus daar heb ik momenteel weinig aan.

Ik heb hem gelijk vast gezet op kanaal 04 en daarna op 11, puur om even te testen. maar geen verschil, ik vind nog niks.



Ik had alles al eens handmatig erin gezet (dus handmatig de ssid en het wachtwoord), maar helaas zonder resultaat
Daarnaast heb ik geen speciale karakters gebruik en in de wifi repeater heb ik de <spatie> uit de naam gehaald, zodat zowel de SSID als het wachtwoord enkel uit kleine letters bestaat. Helaas

Ik zal vanavond het alternatief proberen met de standaard ziggo modem wifi, hopen dat hij die wel vindt...

Bedankt voor het meedenken en ik hou jullie op de hoogte!
Je kunt ook je telefoon als mobiele hotspot instellen om te proberen of je dat netwerk blijft zien..

rfrins

Citaat van: ExPeteriment op 23-07-2020 &nbsp;17:53 uJe kunt ook je telefoon als mobiele hotspot instellen om te proberen of je dat netwerk blijft zien..
Yes ook geprobeerd maar hij vond hem niet

rfrins

Inmiddels weer een stapje verder.

Na de firmware upgrade kwam hij na een tijdje opeens tevoorschijn in Brewfather



Echter volgens mij is hij daarna het signaal weer kwijtgeraakt?

Had een nepbatch gestart en hem daaraan gekoppeld maar ik krijg geen readings door in de batch.
Ik neem niet aan dat hij per se in water of een suikeroplossing moet liggen toch?

rfrins


ExPeteriment


D.R.K.

Ik heb hier ook wat uitdagingen mee gehad en uiteindelijk ook mijn netwerk in huis vervangen voor een nieuwe router en devolo, met wat hulp en advies van andere forumleden.

Ik heb gebruik ubidots voor data, hierin kan je de interval heel kort zetten wat helpt bij het testen.
Naast de router kan je een rssi van rond de -20 krijgen maar het wordt al snel slechter en zeker ook
Met een koelkast er tussen. Mijn devolo staat nu 3 meter van de iSpindel af en ik krijg data binnen maar zeker ook niet met elke stap (interval staat nu op 3600).

Ik heb voor mezelf besloten dat het nu goed genoeg is, de iSpindel geeft dat en je kan het volgen. Hoef het zeker niet elke 15 min te hebben want uiteindelijk gaat het om een stabiele lijn en daarmee te kunnen gaan bottelen en de laatste meting doen ik toch met een hydrometer. En regel zelf niets extra's met de iSpindel, temperatuur regeling is via inkbird 308 WiFi

Advies is dan ook dat het WiFi punt heel dichtbij de iSpindel moet staan en gewoon paar dagen proef draaien. Je kan jezelf ook afvragen hoe vaak je eigenlijk een datapoint nodig hebt. 

Succes
Groet
Thomas

Rudllfo1980

Citaat van: rfrins op 23-07-2020 &nbsp;16:40 uWeet iemand of er een gedetailleerde logging op dat ding zit?

Zoals ik al aangaf kun je met een usb kabel de logging bekijken. Als je daarbij op reset drukt komt hij uit deep sleep. Dan kan je zien of het hem lukt netwerk verbinding te maken.

Zie je zoiets weet je dat hij goede verbinding maakt.

[23:05:41]After waiting 100ms, result 3
[23:05:41]IP: 10.0.0.29
[23:05:41]
[23:05:41]calling MQTT
[23:05:41]Attempting MQTT connection
[23:05:41]Connected to MQTT
[23:05:41]
[23:05:41]
[23:05:41]MQTT publish: ispindel/iSpindel1/temp_units/C
[23:05:41]
[23:05:41]
[23:05:41]
[23:05:41]
[23:05:41]Closing MQTT connection
[23:05:41]
[23:05:41]Final-sleep: 300s; RT: 1484



Met zo een melding maakt hij dus geen verbinding.

[23:06:02]After waiting 5002ms, result 1
[23:06:02]Rescue Wifi credentials
[23:06:02]failed to connect
[23:06:02]
[23:06:02]Final-sleep: 300s; RT: 6338

rfrins

Bedankt voor jullie hulp zover! Wordt zeer gewaardeerd!

Heel af en toe krijg ik nu een logging door, maar dat is echt maar 1x per 4 uur of zo:



Sterker nog de laatste update was 7 uur geleden...

Ik kan dus vaststellen dat hij werkt maar dat hij mega veel problemen heeft met de wifi.

Ik ga de logging ook eens opvragen, aanhouder wint....

Novice77

Probeer je mesh eens uit te zetten, misschien raakt de iSpindel daarvan over de zeik?

BrewingByNumbers

Ik heb er ook issues mee gehad, met verschillende oorzaken.

Momenteel werkt het prima, als volgt:

- iSpindel in RVS gistvat in koelkast
- Wemos D1 die temperatuur aansturing doet ligt op de koelkast en is tevens Access Point voor de iSpindel
- Die D1 zit zelf weer op de 'huis wifi', maar dan wel via een aparte extra SSID waarvoor ik alleen 2.4G geactiveerd heb. (Gelukje dat dat op de Ubiquity Lite kan)
- Dat laatste fixte voor zowel de iSpindel als een HP printer de WiFi verbindingsproblemen.

rfrins

Citaat van: BrewingByNumbers op 24-07-2020 &nbsp;14:12 uIk heb er ook issues mee gehad, met verschillende oorzaken.

Momenteel werkt het prima, als volgt:

- iSpindel in RVS gistvat in koelkast
- Wemos D1 die temperatuur aansturing doet ligt op de koelkast en is tevens Access Point voor de iSpindel
- Die D1 zit zelf weer op de 'huis wifi', maar dan wel via een aparte extra SSID waarvoor ik alleen 2.4G geactiveerd heb. (Gelukje dat dat op de Ubiquity Lite kan)
- Dat laatste fixte voor zowel de iSpindel als een HP printer de WiFi verbindingsproblemen.

Zover ben ik nu ook.
Naast een firmware upgrade op de iSpindle, heb ik op mijn Ziggo router een apart 2.4 Ghz netwerk opgezet. En deze vind hij de eerste keer en hij geeft gelijk een logging door, maar daarna wordt het een lastig verhaal. Conform de Brewfather instelling zou hij iedere 15 minuten een signaal moeten doorgeven, helaas vind hij mijn netwerk dan 19 van de 20 keer niet, waarbij ik misschien 1x per 8 uur een logging doorkrijg. Ik heb de iSpindel al eens naast de router gelegd en verder er vanaf, geen verschil...

M.b.t. 2.4 GHz nertwerk, welke settings heb jij gebruikt?
- welk kanaal gebruik jij of staat deze op automatisch (ik heb deze nu fixed op 11 staan)
- welke kanaalbreedte heb jij genomen? 20 mhz of mixed 20 mhz / 40 mhz (ik heb nu de mix van 20/40 mhz)

rfrins

Citaat van: Rudllfo1980 op 23-07-2020 &nbsp;23:09 uZoals ik al aangaf kun je met een usb kabel de logging bekijken. Als je daarbij op reset drukt komt hij uit deep sleep. Dan kan je zien of het hem lukt netwerk verbinding te maken.

Dat probeer ik te doen, maar krijg niks te zien.
Ik hang hem aan mijn pc, haal hem uit de deep sleep en ga dan in de verkenner kijken of ik een usb schijf erbij zie komen, niks.
Maak dan maar connectie met de Ispindle middels wifi, kijk nog eens in de verkenner, maar niks. (kan wel inloggen middels de 192.168.4.1 pagina)

rfrins

Gelijk maar even een issue gelogged op Github, hopelijk dat de wizkids daar een oplossing hebben

https://github.com/universam1/iSpindel/issues/407

hans100w

Citaat van: Novice77 op 24-07-2020 &nbsp;08:51 uProbeer je mesh eens uit te zetten, misschien raakt de iSpindel daarvan over de zeik?

Dit is een goede tip. Het mesh netwerk zou wel eens voor oversturing kunnen zorgen gezien het signaalniveau erg hoog is, dus denk dat het signaal te hard is in plaats van te zwak.

Alexander_H

Citaat van: rfrins op 24-07-2020 &nbsp;14:37 uDat probeer ik te doen, maar krijg niks te zien.
Ik hang hem aan mijn pc, haal hem uit de deep sleep en ga dan in de verkenner kijken of ik een usb schijf erbij zie komen, niks.
Maak dan maar connectie met de Ispindle middels wifi, kijk nog eens in de verkenner, maar niks. (kan wel inloggen middels de 192.168.4.1 pagina)

Je gaat die niet als usb schijf zien, waarschijnlijk eerder als com-poort. Je moet ook een tool gebruiken om de logging te kunnen volgen die verbinding maakt met die com poort.

rfrins

Citaat van: hans100w op 25-07-2020 &nbsp;02:05 uDit is een goede tip. Het mesh netwerk zou wel eens voor oversturing kunnen zorgen gezien het signaalniveau erg hoog is, dus denk dat het signaal te hard is in plaats van te zwak.
Dit ben ik nu aan het proberen.
Alle Orbi satellieten uitgezet maar helaas krijg ik al 3 uur geen logging door.
Ik zie mijn 2.4g netwerk wel op de iSpindel iedere keer dat ik inlog.

rfrins

Ik denk dat het issue heel simpel is, 999 van de 1000 keer vind hij simpelweg geen WiFi netwerk.




Ik vermoed dat er iets niet correct is gegaan tijdens montage van de ispindel.
Eventueel een connecter niet goed, of iets stoort de WiFi module op de ispindel

Ik heb de maker gecontacteerd eens zien waar hij mee komt

hans100w

Erg vreemd, ik heb de Ispindel in een RVS CCT in een koelkast met een wifirepeater op 3 meter afstand en hij maakt 80% van de verbindingspogingen ook verbinding. Wat ik wel heb gemerkt dat een digitenne mast een paar kilometer verderop waarschijnlijk aardig stoort zodat af en toe de verbinding niet lukt. Als de RSSI lager is dan -70 gaat het vaak fout.
Overigens is op de eerste foto van jouw post te zien dat de accu spanning nog maar 3,36 Volt is. Dat is erg laag, een volledig opgeladen accu is 4,2 Volt. Ik meen te hebben begrepen dat de software de frequentie van rapporteren naar 1 x per 24 uur brengt bij een te lage batterijspanning. Ik zou voor de zekerheid de accu even opladen.

Pieter1954

Al met al is dit draadje geen positieve reclame voor het kopen en gebruiken van een iSpindel als je dit allemaal leest als aspirant-koper. Indien je geen elektronicus en/of ICT-er bent is dit allemaal abracadabra. Ik heb zelf ook de nodige startproblemen gehad voordat de boel werkte vanuit een koelkast en mbv een repeater en ben ook niet deskundig.
Blijkbaar is het ontwerp en uitvoering nog niet dusdanig doorontwikkeld dat het een fool-proof en plug-n-play product is. Dit soort problemen en bijbehorende discussies is natuurlijk wel koren op de molen van de (duurdere) Tilt en Float. Dus advies aan alle thuis-soldeerders, zorg ervoor dat je een product levert dat gekalibreerd is, getest en dus WERKT!

Jan de Graaff

Citaat van: Pieter1954 op 26-07-2020 &nbsp;09:59 uDus advies aan alle thuis-soldeerders, zorg ervoor dat je een product levert dat gekalibreerd is, getest en dus WERKT!
Ik denk, eerlijk gezegd, dat dit niet zozeer het probleem is. De "thuis-soldeerders", zoals jij ze noemt, leveren behoorlijk werk af. Ik denk dat het probleem eerder bij het vervoer per post ligt. Een goeie klap of val kunnen soldeerlassen of ICs stuk maken of breken met alle gevolgen van dien..
Ik heb het zelf meegemaakt; een kapotte las na ontvangst van de post waardoor de tilt meter niet meer werkte. Het is opgelost, inmiddels.

Scorpionrose

Citaat van: Pieter1954 op 26-07-2020 &nbsp;09:59 uAl met al is dit draadje geen positieve reclame voor het kopen en gebruiken van een iSpindel als je dit allemaal leest als aspirant-koper. Indien je geen elektronicus en/of ICT-er bent is dit allemaal abracadabra. Ik heb zelf ook de nodige startproblemen gehad voordat de boel werkte vanuit een koelkast en mbv een repeater en ben ook niet deskundig.
Blijkbaar is het ontwerp en uitvoering nog niet dusdanig doorontwikkeld dat het een fool-proof en plug-n-play product is. Dit soort problemen en bijbehorende discussies is natuurlijk wel koren op de molen van de (duurdere) Tilt en Float. Dus advies aan alle thuis-soldeerders, zorg ervoor dat je een product levert dat gekalibreerd is, getest en dus WERKT!

Dit is dus complete onzin.
Alle ispindels die ik aflever zijn gekalibreerd en getest en gaan hier WERKEND de deur uit.
Tot op heden 2x een ispindel terug gezien die beide verzopen waren en 1x waar een soldering defect was gegaan.
Dus maar 1x waarbij een sodering de oorzaak was.
Alle anderen waren goed. Dus zo slecht als jij aangeeft zijn ze dus nog niet.  Al kan ik natuurlijk niet kijken in de keuken van andere iSpindel bouwers.

Jeroen76

Is inderdaad wel wat kort door de bocht.

Maar dat een Ispindel behoorlijk ingewikkeld is om aan de praat te krijgen voor een leek klopt natuurlijk wel. Nadeel is dat dit voor de bouwers kinderspel is en het hen niet allen gegeven is om op een makkelijke Jip en Janneke manier uit te leggen hoe dit te doen.

Zou het niet mogelijk zijn om een Ispindel in een door de bouwers eigen geschreven app te kunnen kalibreren en in te stellen en de vergisting te monitoren? Kortom Ispindel kopen en de app downloaden of online inloggen en alles werkt meteen. Zou helemal mooi zijn als de bouwer ook vanuit zijn omgeving de Ispindel online ergens kan vinden en hulp bieden bij problemen.

Mijn Ispindel lijkt niet goed te zijn gekalibreerd. Komt ook van Ispindel.nl en moet even contact opnemen om hem alsnog goed te krijgen voor de volgende brouwdag. 

Gr. Jeroen

Jan de Graaff

@Jeroen76: Hier staat het heel duidelijk, hoe te kalibreren. Aanrader.

Jeroen76

Citaat van: JanDeGraaff op 26-07-2020 &nbsp;21:16 u@Jeroen76: Hier staat het heel duidelijk, hoe te kalibreren. Aanrader.
Hmmm dat is inderdaad erg duidelijk beschreven.  Dank voor het delen!

Handig voor in de Wiki pagina om een duidelijke beschrijving samen te stellen voor de Ispindel instellingen en kalibratie?

Gr. Jeroen


rfrins

Ik snap jullie punt, het is nogal een gedoe.
Ik wist dat dit iets meer werk zou zijn, maar had dit niet verwacht.
Als ik dit vooraf had geweten was ik voor een duurdere oplossing gegaan, die soort van steady is.

Ik krijg nu 1 x per 4-6 uur een meting door, dat is me echt te weinig.

Helaas nog geen reactie van de maker ervan...

Rudllfo1980

Het mag duidelijk zijn dat dit dan ook niet de normale werking is van een Ispindel.
Hoogstwaarschijnlijk zitten de problemen in de Wemos printplaatje zelf.

Het kan dus ook geen kwestie zijn van verkeerd gesoldeerd of iets dergelijks, aangezien hij dan geen of verkeerde sensorwaardes zou moeten doorgeven. Dat zijn immers behalve de voeding de gesoldeerde onderdelen.

Mijn advies zou dan ook zijn om het Wemos printplaatje te vervangen. Waarschijnlijk heb je dan een hele andere ervaring.
Mocht je dat gaan doen dan zou ik ook adviseren om voordat je hem vervangt eerst de software in het nieuwe wemos printplaatje te uploaden en dan te testen of je wel een goede verbinding kan krijgen.

Oscar

Citaat van: Pieter1954 op 26-07-2020 &nbsp;09:59 uAl met al is dit draadje geen positieve reclame voor het kopen en gebruiken van een iSpindel als je dit allemaal leest als aspirant-koper.

Wordt je bier er beter van?  :weetniet: En leer je er meer van?  :weetniet:

Fossé

Citaat van: rfrins op 27-07-2020 &nbsp;13:27 uIk snap jullie punt, het is nogal een gedoe.
Ik wist dat dit iets meer werk zou zijn, maar had dit niet verwacht.
Als ik dit vooraf had geweten was ik voor een duurdere oplossing gegaan, die soort van steady is.

Ik krijg nu 1 x per 4-6 uur een meting door, dat is me echt te weinig.

Helaas nog geen reactie van de maker ervan...
Is de iSpindel momenteel verbonden met je router of met de wifi repeater?

Alexander_H

Citaat van: Oscar op 29-07-2020 &nbsp;00:14 uWordt je bier er beter van?  :weetniet: En leer je er meer van?  :weetniet:

Ja , ik persoonlijk wel.

Je kunt bijvoorbeeld mooi zien hoe een gist werkt op een bepaalde temperatuur en wanneer je hoofdvergisting klaar lijkt te zijn, zonder je emmmer te hoeven openen.
Dit kun je uiteraard ook op een aantal andere manieren meten, maar IK vind dit super handig en informatief.

BrewingByNumbers

Ik vind het een zeer waardevolle toevoeging aan mijn brouwprocess.

Het geeft een live inzicht in de vergisting, inderdaad zonder het wort te verstoren. Daarmee kun je allerlei stappen uitvoeren precies op het moment waarop ze bedoelt zijn en niet volgens allerlei vuistregels.

Voor een beginners kit snap ik helemaal dat ze zeggen laat het minstens 2 weken gisten. Je wilt niet dat iemand bij de eerste brouw dagelijks de emmer opent, maar je wilt ook absoluut geen bierbommen. Ik heb tot nu toe echter geen vergisting gezien die er langer dan een week over deed (denk dat mijn recepten/gisten nog aardig op het niveau van zo'n start kit zitten).

Natuurlijk zijn er gisten die er veel langer over doen en natuurlijk kan een gist er een volgende keer langer over doen. Dat is precies waar een tiltmeter ideaal is.

Diacetyl rust... na X dagen? Volgens mij als de hoofdvergisting tegen het einde loopt.
Koudhoppen na X dagen? Volgens mij ook afhankelijk van de voortgang van de vergisting.

Wyeast 3726 minstens op 22 graden? Na 3 dagen op 18 graden was hij 70% klaar en dus volgende keer inderdaad bij een hogere temperatuur beginnen om meer van het karakter van de gist mee te pakken.

Dus, ja ik leer er van en daardoor zal mijn bier er normaal gesproken ook beter van worden. Het brouwproces wordt beter reproduceerbaar en in dit geval mogelijk ook korter.

Jacques

Citaat van: Oscar op 29-07-2020 &nbsp;00:14 uWordt je bier er beter van?  :weetniet: En leer je er meer van?  :weetniet:

Je leert er zeker van. Je kunt de vergisting volgen en zijn dat de hoofdgisting overgegaan is in de nagisting.
Ook kun je het effect van het verhogen van de temperatuur zien. Al met al interessante informatie waar je wel wat aan hebt.

Jacques

Citaat van: BrewingByNumbers op 29-07-2020 &nbsp;09:14 uDiacetylrust... na X dagen? Volgens mij als de hoofdvergisting tegen het einde loopt.
Koudhoppen na X dagen? Volgens mij ook afhankelijk van de voortgang van de vergisting.

Een diacetylrust is pas nodig als je diacetyl proeft...

En koudhoppen kan al aan het begin van de vergisting. Je kunt ook meerdere keren koudhop toevoegen.

BrewingByNumbers

Citaat van: Jacques op 29-07-2020 &nbsp;17:06 uEen diacetylrust is pas nodig als je diacetyl proeft...

En koudhoppen kan al aan het begin van de vergisting. Je kunt ook meerdere keren koudhop toevoegen.

Zou mooi zijn al we een internetwijde search en replace konden doen...  dat is juist mijn frustratie je vindt zoveel bronnen met zoveel dingen die moeten: 2 weken, 1 uur, om de 5 minuten, iedere keer als er een brommer voorbij komt... en dan nog weer in 2, 3 of meerdere variaties. Waarschijnlijk zijn het hele goede richtlijnen om mee te beginnen of om op terug te vallen als het fout gaat.

Maar diacetylrust als je diacetyl proeft, dat is duidelijk... actie en reactie. En daar helpt de ispindel mij bij. Nu is de vergisting zo ver, dus doe ik dit en niet nu zou de vergisting zo ver moeten zijn volgens de meerderheid.

Het koudhoppen, tuurlijk kan dat op meer momenten. Maar als mijn plan is om het op 40% en 90% van de vergisting te doen en de vergisting niet in 1 week maar in 3 dagen klaar blijkt te zijn dan is de live tilt data voor mij heel handig.

Ah wel, ik heb mijn forum naam niet zo maar gekozen ;D

Scorpionrose

Citaat van: rfrins op 27-07-2020 &nbsp;13:27 uIk snap jullie punt, het is nogal een gedoe.
Ik wist dat dit iets meer werk zou zijn, maar had dit niet verwacht.
Als ik dit vooraf had geweten was ik voor een duurdere oplossing gegaan, die soort van steady is.

Ik krijg nu 1 x per 4-6 uur een meting door, dat is me echt te weinig.

Helaas nog geen reactie van de maker ervan...

Heb je een mail gestuurd.
Dat ie metingen doorgeeft is een goed teken. Dat betekent dat de ispindel in ieder geval werkt.
Nu is het alleen de vraag waarom niet elk signaal bij de router komt.
Maar ook dat lossen we op.

McMelloW

Citaat van: Pieter1954 op 26-07-2020 &nbsp;09:59 uAl met al is dit draadje geen positieve reclame voor het kopen en gebruiken van een iSpindel als je dit allemaal leest als aspirant-koper. Indien je geen elektroniceenhs en/of ICT-er bent is dit allemaal abracadabra.
Dat is zo. Als je andere draadjes over bierbrouwen leest dan kan je ook denken, ik haal wel een paar flesjes bij de super. Mij niet gezien met al die pannen en dat schoonmaken. Dat is een keuze.

De iSpindel is al wel behoorlijk door ontwikkeld. Zie het verschil met de eerste printplaatjes met draadjes er over heen en met de pas uitgekomen ontwerpen van de all-in-one printplaten.
De software die behoorlijk verbeterd is. Mogelijkheden om de data naar diverse providers te zenden of lokale mogelijkheden op je eigen netwerk.
Dit is allemaal door hobbisten gemaakt en ontwikkeld. Het is een DIY project en geen plug en play product.

JJohaN

Bij software problemen eerst een keer of 3 op een langzame baudrate blank flashen, resetten en dan pas de firmware erop. Dat heeft bij mij tot nu toe rare problemen altijd opgelost. Gebruik een korte usbkabel van goede kwaliteit zonder hubs ertussen en ontkoppel andere apparaten. de esp8266 blijft een (heel handig en goedkoop) chinees chipje die zich niet altijd voorspel gedraagt tijden het flashen waardoor je soms tegen rare problemen aanloopt tijdens gebruik.

rfrins

Ik krijg 2-3 x per dag een meting door. Hij doet soms wel iets.
Hij is rechtstreeks aangesloten op de router.

Ik heb met Scorpionrose afgesproken hem na mijn vakantie terug te sturen voor verdere analyse

André de Laat

Citaat van: McMelloW op 29-07-2020 &nbsp;19:58 uDat is zo. Als je andere draadjes over bierbrouwen leest dan kan je ook denken, ik haal wel een paar flesjes bij de super. Mij niet gezien met al die pannen en dat schoonmaken. Dat is een keuze.

De iSpindel is al wel behoorlijk door ontwikkeld. Zie het verschil met de eerste printplaatjes met draadjes er over heen en met de pas uitgekomen ontwerpen van de all-in-one printplaten.
De software die behoorlijk verbeterd is. Mogelijkheden om de data naar diverse providers te zenden of lokale mogelijkheden op je eigen netwerk.
Dit is allemaal door hobbisten gemaakt en ontwikkeld. Het is een DIY project en geen plug en play product.

Ik denk dat je dit moet zien als een hobby op zich. Zelf heb ik er geen verstand van, dus hou het gewoon op mijn hydro/refracto meter. Ik hoef geen grafiekjes om te zien hoe de vergisting verloopt. Als mijn waterslot stil valt wacht ik nog 3 dagen. Dan meet ik. 3 dagen later nog eens. Geen verandering: klaar. Slangetje aan mijn bucket, keg vullen, volpompen met CO2, drie dagen later drinkbaar. Zo relaxed...

Scorpionrose

Citaat van: Pieter1954 op 26-07-2020 &nbsp;09:59 uAl met al is dit draadje geen positieve reclame voor het kopen en gebruiken van een iSpindel als je dit allemaal leest als aspirant-koper. Indien je geen elektronicus en/of ICT-er bent is dit allemaal abracadabra. Ik heb zelf ook de nodige startproblemen gehad voordat de boel werkte vanuit een koelkast en mbv een repeater en ben ook niet deskundig.
Blijkbaar is het ontwerp en uitvoering nog niet dusdanig doorontwikkeld dat het een fool-proof en plug-n-play product is. Dit soort problemen en bijbehorende discussies is natuurlijk wel koren op de molen van de (duurdere) Tilt en Float. Dus advies aan alle thuis-soldeerders, zorg ervoor dat je een product levert dat gekalibreerd is, getest en dus WERKT!

Probleem in dit geval is dat er in de start topic vermeld wordt dat er bij de samenstellen van de ispindel iets is misgegaan en dat de ispindel daarom geen netwerk kan vinden.
Deze ispindel is door mij gebouwd en gekalibreerd en getest.
Oftewel de ispindel deed het hier 100% want anders kan ik niet kalibreren of testen.
Als maker of winkelier ben je met dit forum al snel aan de beurt aangezien het hier aangekaart wordt gelijktijdig dat de maker of winkelier word aangeschreven.
Iedereen heeft dan al snel zijn mening ergens over nog voordat maker of winkelier een oplossing met de klant een oplossing kan zoeken of dat in dit geval een maker de ispindel heeft kunnen bekijken of nakijken wat het probleem is.

In dit geval zal het een mega storm zijn in een vingerhoedje water.

rfrins

Citaat van: Scorpionrose op 30-07-2020 &nbsp;18:00 uProbleem in dit geval is dat er in de start topic vermeld wordt dat er bij de samenstellen van de ispindel iets is misgegaan en dat de ispindel daarom geen netwerk kan vinden.
Deze ispindel is door mij gebouwd en gekalibreerd en getest.
Oftewel de ispindel deed het hier 100% want anders kan ik niet kalibreren of testen.
Als maker of winkelier ben je met dit forum al snel aan de beurt aangezien het hier aangekaart wordt gelijktijdig dat de maker of winkelier word aangeschreven.
Iedereen heeft dan al snel zijn mening ergens over nog voordat maker of winkelier een oplossing met de klant een oplossing kan zoeken of dat in dit geval een maker de ispindel heeft kunnen bekijken of nakijken wat het probleem is.

In dit geval zal het een mega storm zijn in een vingerhoedje water.
Ik kan me voorstellen dat dat vervelend is.
Voor de helderheid: ik heb je hier niet mee willen aanvallen of vervelend mee willen doen op welke manier dan ook.
Ik ben dit topic enkel begonnen omdat ik er echt niet uitkwam en ik wist dat er meer mensen een Ispindel hebben.

Anyway, zodra ik terug ben van vakantie stuur ik hem op zodat je hem kan nakijken.

Zal allemaal goed komen!

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 29-07-2020 &nbsp;18:40 uHeb je een mail gestuurd.
Dat ie metingen doorgeeft is een goed teken. Dat betekent dat de ispindel in ieder geval werkt.
Nu is het alleen de vraag waarom niet elk signaal bij de router komt.
Maar ook dat lossen we op.

Als die problemen bij rfrins zitten los jij dat als producent niet op.

Ik heb geen iSpindel maar een Brewbrain Float. Het principe is hetzelfde, via wifi worden gegevens naar een server verzonden. Bij werkte de Float ook maar om de zoveel tijd. Door de aanschaf van een wifi booster is het probleem opgelost en nu werkt het allemaal. Aan de float is niets veranderd...

Jeroen76

Citaat van: Scorpionrose op 30-07-2020 &nbsp;18:00 uProbleem in dit geval is dat er in de start topic vermeld wordt dat er bij de samenstellen van de ispindel iets is misgegaan en dat de ispindel daarom geen netwerk kan vinden.
Deze ispindel is door mij gebouwd en gekalibreerd en getest.
Oftewel de ispindel deed het hier 100% want anders kan ik niet kalibreren of testen.
Als maker of winkelier ben je met dit forum al snel aan de beurt aangezien het hier aangekaart wordt gelijktijdig dat de maker of winkelier word aangeschreven.
Iedereen heeft dan al snel zijn mening ergens over nog voordat maker of winkelier een oplossing met de klant een oplossing kan zoeken of dat in dit geval een maker de ispindel heeft kunnen bekijken of nakijken wat het probleem is.

In dit geval zal het een mega storm zijn in een vingerhoedje water.
Mee eens, erg vervelend voor een verkoper of winkel om je product op een forum besproken te zien worden. Je kunt uit goed fatsoen of zelfbescherming beter niet reageren want voor je het weet gaat de boel een heel andere kant op.

Wat betreft die Ispindel komt alles helemaal goed, daar heb ik het volste vertrouwen in. Heb zelf ook bij Scorpionrose een Ispindel gekocht. Werkt nog niet zoals het moet maar dat ligt ook bij mij ben ik bang. In ieder geval heb ik al veel hulp mogen ontvangen en komen we er vast wel uit.

Gr. Jeroen


Scorpionrose

Het probleem is gevonden.
Bleek dat er op de achterkant van de wemos een breuk te zitten.
Doordat ik mijn werkwijze bij kalibratie anders doe dan dat ik het in her verleden deed ben ik er nu achter dat mocht dit zich voordoen dat ik het dus niet zie.
Maar nieuwe wemos erop en een extra stap ingebouwd zodat ik vanaf nu net als in het verleden dat het WEL werkt is er dus weer een probleem de wereld uit.

Dus in dit geval 2 zaken opgelost.
1 een defecte wemos vervangen
2 een extra controle stap bij het testen

Zo zie je maar weer ook na al de ispindels die al de deur uit zijn gegaan in de verschillende modellen (zijn met versie 3.1 bezig en er komt hopelijk nog een versie 4) leer ook ik nog steeds dingen bij.

Misschien binnenkort maar weer eens een leuke verloting verzinnen voor jullie brouwers. :proost: :proost: :proost:

rfrins

Jeuj!
Tot mijn spijt heb ik net weer een batch gebrouwen, een nieuwe batch laat dus even op zich wachten[emoji6]

Scorpionrose

Citaat van: rfrins op 20-08-2020 &nbsp;19:19 uJeuj!
Tot mijn spijt heb ik net weer een batch gebrouwen, een nieuwe batch laat dus even op zich wachten[emoji6]

Heb je een goede een reden om nog een batch te brouwen :biersmile:
Maar ben blij dat hij het doet ook al heeft het door ziekte aan deze kant wat lang geduurd.

alstro

Citaat van: Rudllfo1980 op 23-07-2020 &nbsp;23:09 uZoals ik al aangaf kun je met een usb kabel de logging bekijken. Als je daarbij op reset drukt komt hij uit deep sleep. Dan kan je zien of het hem lukt netwerk verbinding te maken.

Zie je zoiets weet je dat hij goede verbinding maakt.

[23:05:41]After waiting 100ms, result 3
[23:05:41]IP: 10.0.0.29
[23:05:41]
[23:05:41]calling MQTT
[23:05:41]Attempting MQTT connection
[23:05:41]Connected to MQTT
[23:05:41]
[23:05:41]
[23:05:41]MQTT publish: ispindel/iSpindel1/temp_units/C
[23:05:41]
[23:05:41]
[23:05:41]
[23:05:41]
[23:05:41]Closing MQTT connection
[23:05:41]
[23:05:41]Final-sleep: 300s; RT: 1484



Met zo een melding maakt hij dus geen verbinding.

[23:06:02]After waiting 5002ms, result 1
[23:06:02]Rescue Wifi credentials
[23:06:02]failed to connect
[23:06:02]
[23:06:02]Final-sleep: 300s; RT: 6338

Ik heb Ispindel die ook kuren heeft gekregen.  Hoe kan ik die logging bekijken? Heb alles al geprobeerd. update gedaan, flash uitgevoerd. Maar krijg geen data binnen in mijn brewfather.

alstro

Heb puffy gebruikt om te loggen, zo te zien meet hij gewoon wel goed. Maar kan dus niet zien of hij verbinding blijft houden.

lier

Ik zou Brewfather eens even laten voor wat het is en probeer te verbinden met ubidots. dan kan je de verwerkingstijd wat korter zetten In plaats dat je elke keer een kwartier moet wachten tijdens het troubleshooten.
Als de iSpindel in het begin wel update kan het ook een zwakke batterij zijn, die heb ik ook al eens gehad.
Inmiddels heb ik 1 iSpindel omgebouwd naar de pro versie met een externe antenne, die werkt altijd en ik heb er nog 1 die via de iSpindel-relay verbinding maakt.
Nu heb ik nooit meer problemen

alstro

Citaat van: lier op 14-02-2022 &nbsp;21:24 uIk zou Brewfather eens even laten voor wat het is en probeer te verbinden met ubidots. dan kan je de verwerkingstijd wat korter zetten In plaats dat je elke keer een kwartier moet wachten tijdens het troubleshooten.
Als de iSpindel in het begin wel update kan het ook een zwakke batterij zijn, die heb ik ook al eens gehad.
Inmiddels heb ik 1 iSpindel omgebouwd naar de pro versie met een externe antenne, die werkt altijd en ik heb er nog 1 die via de iSpindel-relay verbinding maakt.
Nu heb ik nooit meer problemen

Hij staat nu op 90 sec.  ik krijg via pc netjes alles binnen.  Heb nu apart 2.4 netwerk gemaakt en hem daar op aangesloten.  Zijn er nog andere manier om via wifi data uit te lezen , behalve Brewfather ?

alstro

Heb je advies opgevolgd en Brewfather even vergeten. Gekoppeld aan monitor.beer en daar lijkt het wel te werken.

alstro

Nadat koppeling met monitor.beer werkte, toch maar even getest of Brewfather het deed, verdomd hij plopt er gelijk in en ik heb beeld. 

Veel geleerd vanavond, leuk speelgoed.

Luiaard

Om te controleren wat er mis gaat met een iSpindel kun je de Arduino software gebruiken en via de Serial Monitor gegevens ontvangen.
Indien dit niet lukt (je moet wel even opzoeken hoe je e.e.a. instelt in Arduino) kun je ook Putty gebruiken zoals in de volgende video: https://www.opensourcedistilling.com/serial-monitor-log-for-ispindel/

alstro

Citaat van: Luiaard op 15-02-2022 &nbsp;10:16 uOm te controleren wat er mis gaat met een iSpindel kun je de Arduino software gebruiken en via de Serial Monitor gegevens ontvangen.
Indien dit niet lukt (je moet wel even opzoeken hoe je e.e.a. instelt in Arduino) kun je ook Putty gebruiken zoals in de volgende video: https://www.opensourcedistilling.com/serial-monitor-log-for-ispindel/

Ja ik heb die Putty gebruikt via die video. Je kan mooi alle stappen zien waar het goed/fout gaat.  Kalibratie is ook gelukt, morgen gaat hij mee in vergistingston .  Hopelijk past hij ook in mijn flessen die ik gebruik voor nagisting.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.