Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Temperatuur verhogen na koude lagering  (gelezen 1076 keer)

Offline GizmoGonzales

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Temperatuur verhogen na koude lagering
« Gepost op: 21-07-2020 16:53 u »
Ik ben benieuwd naar jullie mening, wel of niet de temperatuur omhoog brengen voor het bottelen na een koude lagering?
Ik heb nu een tijd 23 liter op 4 graden (kouder gaat de CCT van de Grainfather niet) en ben benieuwd wat ik beter kan doen. Bottelen met 4 graden of de temperatuur langzaam terugbrengen en naar welke temperatuur?

Alvast bedankt voor jullie input.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
Re: Temperatuur verhogen na koude lagering
« Reactie #1 Gepost op: 21-07-2020 18:06 u »
Met alle respect, je bent al de mist in gegaan met een koude lagering, wie heeft je dāt wijsgemaakt?

Offline GizmoGonzales

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 21-07-2020 18:32 u »
Met alle respect, je bent al de mist in gegaan met een koude lagering, wie heeft je dāt wijsgemaakt?
Nou in principe heeft niemand me wat wijsgemaakt, maar wil ik gewoon zelf eens wat proberen. Het bestaat dus blijkbaar zijn er ook genoeg brouwers die er anders over denken dan u toch?

Offline TeVeHa

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 21-07-2020 18:37 u »
Niemand wil een koude lagering, brouwers die er anders over denken moeten het hier dan maar verkondigen niewaar?

Online SVB

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-07-2020 18:45 u »
Of er gaat wat fout in de omschrijving of je bent wel gigantisch kort door de bocht (en erg bot) ... er zijn genoeg brouwers hier die koude lagering toepassen.

Online SVB

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 21-07-2020 18:49 u »
Overigens verder geen concreet antwoord, maar je zou hier is op kunnen googlen:
koud lageren bier site:www.hobbybrouwen.nl

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #6 Gepost op: 21-07-2020 18:52 u »
De laatste fase van de vergisting doe ik meestal bij lage temperatuur, zo'n 7 ēC. Dat geeft een helderder bier met een wat steviger sediment dat je minder gemakkelijk overhevelt of meebottelt.

Kort voor het bottelen breng ik de temperatuur een paar graden omhoog om ern beetje koolzuuroververzadiging te krijgen zodat de kopruimte in de flesjes ook meer koolzuur en minder zuurstof bevat.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 21-07-2020 19:29 u »

Niemand wil een koude lagering, brouwers die er anders over denken moeten het hier dan maar verkondigen niewaar?

De topicstarter stelt volgens mij een normale vraag welke een normaal antwoord verdient.
Dit is weer typisch een reactie die ik niet begrijp. Reageer liever niet als je niets zinnigs te melden hebt!
Dan blijft het leuk voor iedereen!

Offline TeVeHa

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 21-07-2020 20:36 u »
Excuseer me, het had inderdaad wat beleefder gekund, sorry.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #9 Gepost op: 21-07-2020 20:48 u »
Denk dat veel brouwers dat van dit forum hebben en waarom zou het "fout" zijn zoals je zegt?

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 22-07-2020 10:19 u »
Ik ben benieuwd naar jullie mening, wel of niet de temperatuur omhoog brengen voor het bottelen na een koude lagering?
Ik heb nu een tijd 23 liter op 4 graden (kouder gaat de CCT van de Grainfather niet) en ben benieuwd wat ik beter kan doen. Bottelen met 4 graden of de temperatuur langzaam terugbrengen en naar welke temperatuur?

Als ik lager in de vergistingstank dus voor het bottelen bij bovengistende of ondergistende bieren is dat eigenlijk alleen bij slecht flocculerende gist of bij gisten die lang door gisten. de rest gaat redelijk snel op fles of blijft op 1 temperatuur. De hergisting en lagering vinden dan dus op fles plaats.

Een ander voordeel van op fles lageren is meer actieve gist voor hergisting en opruimen gistingsnevenproducten.

Voor nu denk ik dat koud bottelen het beste is. Ik zou het bier zeker niet voor het bottelen laten opwarmen.
Dan blijft er ook meer koolzuur in opgelost.

groet stefan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 22-07-2020 22:52 u »

Voordat je begint aan een koude lagering hoor je zeker te zijn dat je bier helemaal is uitgegist.
Dat doe ik door de temperatuur juist te verhogen op het einde van de nagisting. Daarna kun je koelen als je graag wilt dat zo veel mogelijk gist uitzakt. Als het je te doen is om een helder bier te krijgen hoor je koude lagering een aantal weken volhouden. Daarna bottelen met bottelgist.

Als je na een koude lagering je bier in temperatuur verhoogt voorafgaande aan het bottelen verlies je koolzuur. Overigens komt er tijdens een koude lagering weinig koolzuur meer in je bier als je bier voorafgaande helemaal was uitgegist.

Na het bottelen is het zaak de temperatuur te verhogen om een snelle hergisting te krijgen.

Offline GizmoGonzales

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 24-07-2020 11:34 u »
Voordat je begint aan een koude lagering hoor je zeker te zijn dat je bier helemaal is uitgegist.
Dat doe ik door de temperatuur juist te verhogen op het einde van de nagisting. Daarna kun je koelen als je graag wilt dat zo veel mogelijk gist uitzakt. Als het je te doen is om een helder bier te krijgen hoor je koude lagering een aantal weken volhouden. Daarna bottelen met bottelgist.

Als je na een koude lagering je bier in temperatuur verhoogt voorafgaande aan het bottelen verlies je koolzuur. Overigens komt er tijdens een koude lagering weinig koolzuur meer in je bier als je bier voorafgaande helemaal was uitgegist.

Na het bottelen is het zaak de temperatuur te verhogen om een snelle hergisting te krijgen.

Bedankt voor de uitleg allemaal. Wat voor temperatuur gebruik je voor de snelle hergisting. Ik zet mijn flesjes normaal weg bij 23-24 graden.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #13 Gepost op: 24-07-2020 23:52 u »
Bedankt voor de uitleg allemaal. Wat voor temperatuur gebruik je voor de snelle hergisting. Ik zet mijn flesjes normaal weg bij 23-24 graden.
Ik gebruik altijd dezelfde temperatuur als ik gebruik voor mijn hoofdvergisting

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 25-07-2020 16:41 u »

Ik hanteer zo'n 25 ēC. In Belgische brouwerijen worden temperaturen gehanteerd tussen de 22 en 26 ēC. Orval is een typische uitzondering. Daar wordt voor zowel de hoofd-, na- en hergisting een temperatuur gehandteerd van 15 ēC.

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #15 Gepost op: 27-07-2020 10:17 u »
Ik laat mijn wort altijd vergisten rond de 20 a 23 ēC. Ik gebruik alleen maar bovengistende gist. Als het helemaal goed is uit gegist (meestal zo rond de 14 a 18 dagen), hevel ik het over naar mijn bottelvat waarin het benodigde suikerwater al zit en bottel ik. Dan gaan alle flesjes (meestal zo rond de 4 kratjes) de warmtekast in en blijven daar nog 14 dagen staan bij dezelfde temperatuur als waarmee ik alles heb vergist. Daarna zet ik de kratjes met de flesjes in het donker weg in de koude garage en laat ze daar dan nog enige weken staan. Ik heb tot nu toe altijd heldere biertjes gehad. Zit altijd wel een laagje sediment op de bodem van de flesjes en daar komt wel eens iets mee als je de laatste druppels uit het flesje wilt hebben, maar dat vind ik geen probleem. :biersmile: :proost: :nut:

Offline BikerEddy

• Junior lid
  • **
  • Beter 1 bier in de hand dan de lucht van 10
« Reactie #16 Gepost op: 27-07-2020 12:58 u »
Ik gebruik uitsluitend bovengist, ik gebruik geen temperatuur geregelde koelkast, regel geen temperatuur, doe alles op kamertemperatuur.
Dus 3-4 dagen hoofdgisting, 3 weken nagisting (hier trekt het bier helder weg), dan gefilterd naar de bottelemmer gevuld met suikeroplossing 7-8 Gr/L, bottelen.
2-3 weken hergisting op fles.
Daarna koudzetten voor consumptie.
 :proost:

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #17 Gepost op: 27-07-2020 17:44 u »
Ik brouw enkel bovengistende bieren. Laat het gecontroleerd vergisten in mijn CCT op de aanbevolen temperatuur. Na de hoofdgisting dump ik het gistdepot. Daarna laat ik het 2 á 3 weken gecontroleerd nagisten/klaren. Bottelen zodra er helder bier uit mijn kraantje komt. Geen coldcrash, want dat is echt niet nodig en spaart energie. Bottelen rechtstreeks uit de CCT en bottelsuiker met doseerschepje en trechtertje in de fles. 2 weken hergisten met een temperatuur van 2ēC hoger dan de hoofdgisting temperatuur. Resultaat, helder bier en flinterdun laagje gistdepot. Voldoende koolzuur.

Tags: